ارزیابی هزینه و الزامات انتخاب پمپ

ارزیابی هزینه و الزامات انتخاب پمپ

پمپ استیل 2 پروانه ابارا

گروه صنعتی برقاب صنعت

ارزیابی هزینه

وقتی برای خرید به جای قیمت، ارزش کالا را مد نظر قرار می دهیم، باید برای این تصمیم توجیه منطقی داشته باشیم که کاری ساده و راحت است؛ اما توجیه خرید پمپ گران قیمت برای یک همکار همیشه کار آسانی نیست. به خصوص، اگر عملکرد پمپی دیگر مقرون به صرفه تر باشد.

تمرکز روی چنین مسئله ای مانع از توجه به سایر مسائل می شود. این مشکل زمانی دشوارتر خواهد شد که این همکار از آگاهی و شناخت لازم درباره ی پمپ آب و سیستمی که با آن کار می کنید، برخوردار نباشد. بهترین راه بیرون آمدن از این وضعیت آن است که تصور گنیم، در تمامی پمپ ها تمامی الزامات رعایت شده است و فروشنده عملکرد آن ها را ضمانت می کند.در این وضعیت بهتر است، ارزان ترین پمپ خریداری شود.

[psfw slug=”14603″]

 

جهت مشاهده انواع پمپ داب اینجا کلیک کنید

پمپ آب جتی داب
پمپ آب جتی داب

 

با این فرضیه سه مسئله به وجود می آید که به بررسی آن خواعیم پرداخت:

2.ممکن است الزامات فنی به طور کامل رعایت نشده باشد:

با وحود اظهار نظرهای مثبت تا به خال به ندرت دیده شده است که فروشنده ادعا گند که برگه های اطلاعات فنی تجهیزاتش به طور کامل تمام الزامات فنی را رعایت می کند.در عوض،همواره فهرستی از پیشنهاذات در چند پارگراف در قسمت مشخصات فنی دیده می شود.اکثر اطلاعات کلی از قسمت چپ نوشته می شوند وبه درستی بین فروشندع و خریدار رابطه برقرار می کنند.این اطلاعات کلی اغلب، موضوع بحث و گفت وگوهای جدی و تلخ اقتصادی می شوند.

[psfw slug=”%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d9%88-%da%af%db%8c%d8%b1%d8%a8%da%a9%d8%b3″]

 

2.ممکن است، مشخصات فنی مطلوب نباشند.

این یک وضعیت جدی است و اغلب، زمانی روی می دهد که اطلاعات ناقص است؛اما این مسئله به معنای امتناع از ارائه ی اطلاعات فنی نیست؛بلکه به محدودیت های شناهتی از موقعیت میدانی و درک چگونگی تاثیر گذاری این موقعیت بر عملکرد و اطمینان پذیری پمپ آب مربوط می شود و مجددا بر لزوم در نظر گرفتن سوالاتی تامید نی ورزد که در آغاز این بخش به آن ها اشاره شد؛اما باید به این نکته نیز توجه شود که فقط به علت این که یک پمپ آب گریز از مرکز برای تحویل 500 گالن در دقیقه خریداری شده است،لازم نیست که در محل عملیات از آن استفاده و بهره برداری شود.

تمام مشکلات پمپ ها یا از تنش های داخلی یا از تنش های خارجی ناشی می شود.تنش های داخل اکثرا به دلیل بر هم خوردن وضعیت هیدرولیکی روی می دهند که به ندرت و بدون توجه به میزان یکپارچگی آن ها با سیستمی که در آن پمپ آب باید عمل کند، درباه آن بحث می شود.تنش های خارجی از نصب یا عملکرد نادرست ناشی می شوند که در این باره نیز اطلاعات کافی خصوصا درباره ی اطلاعات فنی در دسترس نیست.

جهت مشاهده انواع پمپ کله استیل اینجا کلیک کنید

پمپ آب استیل داب
پمپ آب استیل داب

3.ممکن است فروشنده عملکرد پمپ آب در محل کار را تضمین نکند:

ضمانت نامه ی سازنده، مهم تریمسئله است که مواردی هم چون تحویل یک پمپ استاندارد،خراب شدن تجهیزات و کارکرد قطعات را شامل می شود.این ضمانت نامه(در تلرانس های مشخص و در شرایط بررسی کارخانه ای)،موارد دیگری هم چون نقص فنی در هد،دبی،NPSH وبعضی اوقات لرزش های دستگاه در سطوح ثابت بازده ومیزان برق مصرفی را در بر می گیرد.

در مواقعی که مشکلی به وجود می آید، نخستین قدم بازگردان پمپ آب به کارخانه است تا در وضعیتی کنترل شده استفاده شود.این امر مساله ای کاملا فهمیدنی و منطقی است؛زیرا فروشنده بر نصب و وضعیت چگونگی بهره برداری در محل هیچ گونه کنترلی ندارد؛در نتیجه عملکرد پمپ آب در محل نصب شده به ندرت ضمانت می شود.

مذاکره درباره ی قیمت

<<قیمتتان خیلی زیاد است>> این پاسخ متداول مشتریان در سرتاسر دنیا به هر فروشنده ی تجهیزاتی است؛البته ممکن است،نوع گفتار آن ها با توجه به وحصول و کشور متفاوت باشد؛ اما مفهوم آن دقیقا همین است.اکثر فروشندگان هنوز متوجه نشده اند که سال هاست از این جمله ی ساده هنگام خرید پمپ آب استفاده می شود.هر کارشناس خرید، بدون مشاهده ی رقمی، این جمله را به زبان می آورد.

قسمت ناراحت کننده این است که مدت هاست این روند به سوی شکستن هر چه بیشتر قیمت ها پیش می رود که نه به نفع سازنده است و نه به نفع کاربر.با مشاهده ی تعداد کارخانه جاتی که از خدمات رسانی به بازار های مشخصی که ادامه ی این روند در آن ها دیده می شود، خودداری می کنند، می توان دریافت که در این بازاره دیگر پمپ هایی با کیفیت خوب یافت نمی شود.

این مسئله در طولانی مدت موجب وفور قطعات یدکی و به تبع پیشنهاد قیمت های کم از سوی مصرف کننده ی نهایی خواهد شد.

[psfw slug=”14599″]

 

جهت مشاهده انواع پمپ پنتاکس ایتالیا اینجا کلیک کنید

پمپ کله گلابی لوله بلند پنتاکس pentax
پمپ کله گلابی لوله بلند پنتاکس pentax

خرید مبتنی بر ارزش

خرید مبتنی بر ارزش کمک می کند تا اطمینان حاصل کنیم که پمپ آب خریداری شده از پمپ های مناسب در بازار است.باید توجه داشت که ارزیابی و مقایسه ی دقیق قیمت پمپ آب نمی تواند، به گونه ای بیان شود که همیشه تمامی اطلاعات فنی ارائه شده را نیز مد نظر قرار دهد.در این زمینه،برخی از تجارب قبلی و شناخت تولید کننده ممکن است، گران بها باشد؛ اما ملاحظات کلی در طولانی مدت می تواند،به لحاظ مالی ارزشمند باشد.برای این کار، باید جنبه های خاص از تجهیزات را مد نظر قرار داد:

۱_تناسب پمپ آب از نظر هیدرولیکی با خدمات

۲_بازده عملیاتی

۳_تناسب مکانیکی با خدمات

اکثر کارخانجات در ملاحظاتشان برای فاکتورهای اول و دوم ارزیابی متفاوتی دارند.تنها پیشنهادی که در زمینه می توان داد، درباره ی تناسب هیدرولیکی پمپ آب با خدمات است.همان طور که پیشتر نیز اشاره شد،این مسئله فقط در صورتی تحقق می یابد که به هر یک از منحنی های سیستم به طور خاص توجه شود.

ارزیابی هزینه برق با توجه به بازده بهره برداری کاملا ضروری است و به قیمت برقی بستگی دارد که در هرکارخانه به طور خاص مد نظر قرار می گیرد.برای اطمینان از درک ارزش واقعی یک پمپ کار آمد، امیدا توصیه می شپد که هزینه ی واقعی مصرف برق برای هر پمپ محاسبه شود.

با در نظر گرفتن هر یک از عوامل گوناگون اعم از تناسب مکانیکی پمپ با خدمات،میتوان به ارزژابی بیشتری از عواملژ پرداخت که اطمینان پذیری و کارکرد پمپ را ارتقا می دهند.

ساده ترین روش ارزیابی، روشی است که در آن به عاملی که ممکن است کمتر ایده آل باشد، امتیاز منفی داده شود.این امتیاز منفی ممکن است، اشکال مختلفی داشته باشد و نسبتا نظری شخصی باشد؛ اما هر چه ارزیابی بی طرفانه تر باشد، اعتماد پذیرتر و مطمئن تر خواهد بود.

[psfw slug=”14600″]

جهت مشاهده انواع پمپ ساخت ابارا اینجا کلیک کنید

پمپ استیل ابارا
پمپ استیل ابارا

عوامل موثر در تناسب مکانیکی

کاسه نمدهای مکانیکی

کاسه نمد مکانیکی یکی از قطعات پمپ آب است که اغلب، از کار افتاده و دچار نقص فنی می شود؛ بنابراین توصیه می شود، تولید کننده، مدل وجنس مد نظر را در مشخصات فنی پمپ بگنجاند.

این امر نه تنها به تمامی فروشندگان کمک می کند؛ بلکه به شما نیز این اطمینان را می دهد که با توجه به نیاز واقعی خود بتوانید، مناسب ترین جنس موجود در بازار را تهیه کنید؛ اما اگر نوعی کاسه نمد به شما پیشنهاد شد، ویژگی هایی وجود دارد که با استناد بر آن ها می توان مدل های پیشنهادی را شناسایی و بررسی کرد:

۱_برای مثال نوع کارتریجی کاسه نمدها به نوع ترکیبی آن ها ترجیح داده می شود؛زیرا ساده تر و استفاده از آن ایمن تر است.این نوع کاسه نمد از سطوح آب بند در برابر آسیب محافظت می کند و براژ نصب آن نیازی به مهارت خاصو صرف مدت زمانی طولانی نیست.می توان علت استفاده نکردن از این کاسه نمد ها را اضافه شدن هزینه ی خرید یک کاسه نمد یدکی عنوان کرد.

۲_هر کاسه نمدی که کاسه نمد ثانویه دینامیک دارد،به ناچار باعث ایجاد خوردگی های سایشی و آسیب زدن محور شافت)می شود.با این نوع کاسه نمد، شافت باید با غلافی که اغلب تعویض می شود، محافظت شود.کاسه نمدی که دچار خوردگی نمی شود، نیازی به غلاف ندارد.از این رونیاز به وجود یک قطعه یدکی از بین می رود و در عین حال امکان استفاده از شافتی با قطر بیشتر فراهم می آید.

وقتی که کاسه نمدی سایشی به شما پیشنهاد می شود،می توان آن را با ارزش خرید غلاف درهر دو سال ارزیابی کرد.همین ارزیابی را می توان، برای انواع مختلفی از واشر های فنری یا فانوسه ها نیز به کار برد؛زیرا برخی از آن ها به لحاظ کارکرد به برخی دیگر ارجحیت دارند.

[psfw slug=”14601″]

 

محیط اطراف کاسه نمد

هر چه محفظه ی کاسه نمد بزرگ تر باشد، عمر کاسه نمد مکانیکی نیز طولانی تر می شود؛اگر محفظه ی پیشنهادی این قابلیت را نداشته نباشد، می توان آن را بر اساس قیمت یک کاسه نمد یدکی ارزیابی کرد.

یاتاقان ها

در پمپ های آب زمینی دو فاکتور درباره ی یاتاقان وجود دارد که می توان آن ها را به راحتی ارزیابی کرد.

اندازه (قطر شافت)و ردژف های (عرض )یاتاقان با قابلیت انتقال بار (Lcc 1)آن ارتباط مستقیم دارد.یک اندازه افزایش، باعث افزایش تقریبا ۱۵ درصد قابلیت انتقال بار خواهد.دست یابی به مقادیر خاص در برگه های اطلاعات مهندسی سازنده یاتاقان امکان پذیر است.یاتاقان های بزرگ تر عمر طولانی تری دارند.

وقتی یک یاتاقان به لحاظ اندازه ی شعاعی و فشار محوری یک سایز کوچک تر از یاتاقان ها باشد_ یک مجموعه یاتاقان در هر سال فدای ژک مجموعه یاتاقان دیگر خواهد شد.

روان کاری

رابطه ی طول ۱۰_ L یاتاقان ها به عامل تنظیم است؛زیرا در آن به تاثیر روان کاری توجه می شود.متعاقبا، هر جا که از مواد روان کار استفاده می شود، باید از آن قسمت در برابر آلودگی محافظت شود.در خالی که اکثر پمپ ها کماکان در استفاده تز کاسع نمد های کناری در محفظه های یاتاقان استاندارد می شوند ،سازندگان پمپ های با کیفیت برای محفظه ی یاتاقان ها جدا کننده هایی پیشنها می کنند که می توانند از مواد روان کار محافظت کنند.هر یاتاقانی که فاقد این جدا کننده ها باشد، هزینه ی یک مجموعه یاتاقان را به کاربر خود تحمیل می کند.

جهت مشاهده انوا پمپ سایر ایتالیا اینجا کلیک کنید

پمپ نیم اسب سایر KF
پمپ نیم اسب سایر KF

سرعت دورانی

از همان رابطه ی قبلی می توان دریافت که طول عمر یاتاقان با سرعت دورانN پمپ رابطه ی عکس دارد. هر مصرف کننده ای که در نظر دارد،در سرعت های بیشتری از پمپ بهره برداری کند،باید هزینه ی یک مجموعه یاتاقان را نیز در نظر داشته باشد.

نسبت باریک شدن شافت

نسبت باریک شدن شافت رابطه ی ساده ی کاربردی برای شناسایی استحکام شافت آویزان در پمپ گریز از مرکز است.در این رابطه، فاصله ی D از خط مرکزی پروانه و نزدیک ترین یاتاقان به آن پروانه با قطر موثر شافت L2 در پیشانی کاسه نمد مقایسه می شود.

کم بودن نسبت باریک شدن شافت، امکان تغییر شکل و انحنا و نیز دامنه ی لرزشی زیاد و تغییر شکل شافت موجب نقس فنی زود هنگام کاسه نمد و یاتاقان می شود، در صورت کارکرد دایمی پمپ آل، انجام دادن ارزیابی حدی اهمیت بیشتری می یابد.برای مثال،اگر پمپی دارای نسبت باریک شدن بیش از دو نیم برابر کمترین میزان باشد، فاقدکیفیت لازم است، اما اگر نسبت  باریک شدن پمپ آب بیش از دو برابر کمترین میزان باشد، باید تزینه ی یک شافت و کاسه نمد مکانیکی جدید را نیز محاسبه کرد.

[psfw slug=”14602″]

 

زمان تعمیر ونگه داری

بر اساس بر آوردهای انجام شده، تعویض یک کاسه نمد مکانیکی در یک پالایشگاه نفت هزینه ای برابر با۵۰۰۰۰۰ دلار به دنبال خواهد داشت که این هزینه، دستمزد کارگران و هزینه های کلی را شامل می شود،در نتیجه کاسه نمدی را که برای آن ۷۵ دلار هزینه شده است و هر سال باید تعویض شود را در مقایست با کاسه نمد دیگری در نظر بگیرید که هزینه ی کلژ آن ۲۰۰۰ دلار است و هر دو سال یک بار تعویض می شود.

ممکن است ،هزینه ی خرید کاسه نمد اولی کمتر باشد ۷۵ دلار؛اما هزینه ی مالکیت پمپ آب پر بیش از ده سال حدود ۱۰*۵.۷۵۰ لار ۵۷.۵۰۰ دلار خواهد بود.حال آن که این رقم برای کاسه نمد گران تر برابر با ۵*۷۰۰۰ دلار ،۳۵۰۰۰ دلار است که از قابلیت اطمینان بیشتری برخوردار است.این محاسبه اهمیت ساعات تعمیر و نگه داری را نشان می دهد که می تواند در طول عمر پمپ اثر گذار باشد.

زمان مرده و هدر رفت تولید

اگر یک وسژله ی یدکی نصب شده آماده ی کار باشد، برخی مواقع این عامل را می توان نادیده گرفت.وقتی هیچ وسیله ی یدکی در حال بهره برداری وجود نداشته باشد، گاهی هزینه ای که بابت زمان مرده پرداخت می شود، آنقدر زیاد می شود که در بسیاری مواقع از در نظر گرفتن آن به منزله ی یک عامل واقعی ارزیابی خودداری می کنند.

نتایج

برخی بر این باورند کهتاکنون قطعات یدکی موجود برای سایر پمپ ها در کارخانه و میزان آشنایی پرسنل از بهره برداری و نگه داری از پمپ های جدید در نظر گرفته نشده است.چنین ملاحظاتی فقط باید در صورتی انجام پذیرد که یک اختلاف جزیی در ارزش و مقادیر ارزیابی شده وجود دارد و این ، در حالی صورت می گیرد که تلاش می کنیم، مطمئن شویم که به قطعات یدکی زیادژ نیاز نیست و این که مقدار ساعات کاری پمپ های جدید به شکل بی سابقه ای کم است.

با در نظر گرفتن تمامی عوامل در ملاحظات اقتصادی،مسئله ی غیر معمولی نیست که پمپ های گران قژمت در چند سال اول زیادترین هزینه ها را به کاربر تحمیل می کنند؛اما هنگامی که به ارزس مبتنی بر خرید در دوره های زمانی طولانژ مدت توجه می شود، مشاهده می شود که هزینه ی سرمایه گذاری اولیه تجهیزات در مقایسه با کل هزینه ی مالکیت ناچیز است.

توجه

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برق و دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

 

برقاب صنعت


گروه صنعتی برقاب صنعت با ربع قرن تجربه در زمینه فروش و خدمات رسانی انواع موتورآلات و تجهیزات صنعتی کشاورزی مفتخر است. در جهت آسان سازی کسب اطلاعات فنی مهندسی و خرید محصولات برای شما هموطن گرامی فروشگاه آنلاین برقاب صنعت وابسته به گروه صنعتی برقاب صنعت را در اختیار شما هموطن گرامی قرار دهد. تا در هر جای ایران پهناور که در حال کار و زندگی می باشید. به راحتی از خدمات تخصصی فنی و مهندسی و خرید مطمئن بهره مند شوید.

مهندسین ما در واحد فنی منتظر شما هستند. تا در طراحی ، خرید، و انجام انواع پروژه های کشاروزی، صنعتی و ساختمانی ( گلخانه صنعتی، پرورش ماهی، انواع صنایع سبک و سنگین، صنایع شیمیایی، راهسازی، دامداری و دامپروری) دانش کافی و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.

لازم به ذکر است که قیمت ها در فروشگاه آنلاین برقاب صنعت، نازلترین قیمت در بازار است. و مشاورین فنی و تخصصی گروه برقاب صنعت در زمینه های مختلف فعالیت این گروه، اعم از آبرسانی ساختمانی و خانگی توسط پمپ آب های خانگی. ساخت دستگاه های تخصصی توسط الکتروموتور ها و گیربکس ها در صنایع کوچک و بزرگ. کشاورزی و تجهیزات آن در مزارع، باغها، و یا گلخانه ها یا پرورش دام، طیور و آبزیان. راهسازی و ساختمان سازی توسط ابزار و تجهیزات تخصصی، از مجرب ترین و خبره ترین مشاوران تخصصی در آن زمینه هستند. لذا به شما صنعتگر، کشاورز و یا هموطن گرامی این اطمینان اگر می دهیم که با یک بار خرید یا مشاوره مشتری دائم برقاب صنعت خواهید شد.

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X