الکتروموتور آسنکرون و راه اندازی

الکتروموتور آسنکرون و راه اندازی

سیم پیچی ستاره و مثلث

گروه صنعتی برقاب صنعت

الکتروموتور و استارت

الکتروموتورهای آسنكرون با توجه به قدرت و نوع ولتاژ از  راه های  مختلف راه اندازی مي شوند. و با توجه به اينكه الکتروموتور در لحظه استارت شدت جريان زيادتری نسبت به کار مي كشد و اين جريان زياد علاوه بر اينكه به سیم پیچ الکتروموتور صدمه مي زند به مصرف كننده های ديگری كه از اين خط جریان استفاده می كنند آسیب زده و در مواقعی موجب قطع اتصال سیم پیچ دستگاه می شود که در اصطلاح  می گویند موتور سوخته.

[psfw slug=”%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d9%88-%da%af%db%8c%d8%b1%d8%a8%da%a9%d8%b3″]

جهت مشاهده انواع الکتروموتور با سرعت 3000 دور اینجا کلیک کنید

چند روش کلی

روش های جلو گیری از شدت جریان بالا هنگام استارت

  • استارت به طور مستقيم
  • استارت توسط كليد يا مدار ستاره – مثلث
  • استارت توسط كمپانساتور
  • استارت بوسيله اضافه كردن مقاومت در مدار روتور
  • استارت بوسيله داخل كردن مقاومت در مدار استاتور
  • استارت الکتروموتور به طور مستقيم : برای‌ الکتروموتور هايی كه بزرگ نيستند و‌ آمپر زيادی از شبكه نمی كشند بوسيله يك كليد سه قطبی به شبكه متصل مي شوند.
  • راه اندازی ستاره – مثلث: ابتدا ولتاژ اوليه را كه بر هر فاز متصل مي شود ،‌ را كم مى كنيم سپس وقتي كه موتور به دور نرمال خود رسيد ولتاژی كه به هر فاز
  • می رسد را زياد می كنيم
راه اندازی الکتروموتور
راه اندازی الکتروموتور

توضیحات بیشتر:

1- ستاره مثلث

در لحظه اول كليد به حالت ستاره بوده يعنی ولتاژ دو سر هر فاز به u/√3 تقليل می يابد در نتيجه موتور با توان 3/1 توان نامی خود كار می كند.
استعمال كليد روی انواع موتورها با روتور قفسه ای يا روتور سيم پيچی امكان پذير است. ولی در موتورهايی كه با بار زياد كار می كنند از كليد برای راه اندازی استفاده نمی شود. چون گشتاور مقاوم بار زياد است.

[psfw slug=”14600″]

2- راه اندازی توسط كمپانساتور:

اين وسيله راه اندازی كه اتو ترانسفورماتور كاهنده است بين الکتروموتور و شبكه قرار می گيرد.از اين طريق راه اندازی به دليل اينكه جريان شروع به كار و گشتاور شروع به كار هر دو به يك نسبت پايين می آيند خيلی خوب است. ولی چون هزينه آن بالاست  فقط در الکتروموتور هايی كه قدرت زياد دارندتوجیه استفاده دارد.

3- راه اندازی موتورهای قفسه ای بوسيله قرار دادن مقاومت سر راه استاتور:

برای جلوگيری از عبور جريان زياد در موقع راه اندازی الکتروموتور مي توان مقاومت هايی به طور سری سر راه سيم پيچی الکتروموتور قرار دارد. و به تدريج كه الکتروموتور دور می گيرد دسته مقاومتهای راه انداز را به طرف چپ حركت داده در اين صورت كم كم مقاومتها از سر راه مدار خارج مي شود.
اين طريق راه اندازی به دليل تلفات انرژی در مقاومت های زياد و نيروی كشش در لحظه شروع به كار كم ، استفاده كمی دارد.

4- راه اندازی موتورهای آسنكرون با روتور سيم پيچی با قرار دادن مقاومت سر راه روتور:

تمام مقاومتهای راه انداز را سر راه سيم پيچی روتور قرار داده . بدين وسيله مقاومت مدار سيم پيچی روتور را به حداكثر مقدار خود ميرسانند و سپس استاتور را به شبكه برق وصل می كنند. مقاومت روئستای روتور به تدريج از مدار خارج مي شود.

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برق و دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

برقاب صنعت


گروه صنعتی برقاب صنعت با ربع قرن تجربه در زمینه فروش و خدمات رسانی انواع موتورآلات و تجهیزات صنعتی کشاورزی مفتخر است. در جهت آسان سازی کسب اطلاعات فنی مهندسی و خرید محصولات برای شما هموطن گرامی فروشگاه آنلاین برقاب صنعت وابسته به گروه صنعتی برقاب صنعت را در اختیار شما هموطن گرامی قرار دهد. تا در هر جای ایران پهناور که در حال کار و زندگی می باشید. به راحتی از خدمات تخصصی فنی و مهندسی و خرید مطمئن بهره مند شوید.

مهندسین ما در واحد فنی منتظر شما هستند. تا در طراحی ، خرید، و انجام انواع پروژه های کشاروزی، صنعتی و ساختمانی ( گلخانه صنعتی، پرورش ماهی، انواع صنایع سبک و سنگین، صنایع شیمیایی، راهسازی، دامداری و دامپروری) دانش کافی و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.

لازم به ذکر است که قیمت ها در فروشگاه آنلاین برقاب صنعت، نازلترین قیمت در بازار است. و مشاورین فنی و تخصصی گروه برقاب صنعت در زمینه های مختلف فعالیت این گروه، اعم از آبرسانی ساختمانی و خانگی توسط پمپ آب های خانگی. ساخت دستگاه های تخصصی توسط الکتروموتور ها و گیربکس ها در صنایع کوچک و بزرگ. کشاورزی و تجهیزات آن در مزارع، باغها، و یا گلخانه ها یا پرورش دام، طیور و آبزیان. راهسازی و ساختمان سازی توسط ابزار و تجهیزات تخصصی، از مجرب ترین و خبره ترین مشاوران تخصصی در آن زمینه هستند. لذا به شما صنعتگر، کشاورز و یا هموطن گرامی این اطمینان را می دهیم که جلب رضایت مراجعین هدف اصلی این گروه صنعتی (برقاب صنعت) می باشد.

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X