الکتروموتور انواع روتور

الکتروموتور انواع روتور

الکتروموتور استریم

گروه صنعتی برقاب صنعت

الکتروموتور روتور قفس سنجابی

اکثر تولید کنندگان  الکتروموتور در ایران و جهان جهت ساخت انواع الکتروموتور های سبک صنعتی، خانگی، … “جریان متناوب” از روتور قفس سنجابی (قفسی) استفاده می کنند.

در این روتور ها  دو رینگ در دو انتهای روتور که به وسیله رسان هایی  به هم متصل شده‌اند محیطی شبیه یک قفس تشکیل می‌دهند به همین خاطر روتور قفسی نامیده می شوند.

[psfw slug=”%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d9%88-%da%af%db%8c%d8%b1%d8%a8%da%a9%d8%b3″]

این رسا نا ها معمولا از آلیاژ  آلمینیوم یا مس هستند و در بین ورق های برگه برگه  شده فولادی ریخته شده‌است. بیشتر جریان القا شده در روتور از میان این رساناها عبور می‌کند چراکه ورق‌های لایه لایه فولادی با لاک مخصوص عایق شده و مقاومت الکتریکی زیادی ایجاد می کنند. مقاومت نا چیز رساناها باعث می شود جریان جاری در سیم پیچ بالا و  ولتاژ ایجاد شده در بین حلقه‌ها بسیار پایین باشد.

جهت مشاهده انواع الکتروموتور 100 اسب انجا کلیک کنید

جهت مشاهده انواع الکتروموتور 125 اسب اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده انواع الکتروموتور چینی و اروپایی اینجا کلیک کنید

روتور قفس سنجابی
روتور قفس سنجابی
روتور قفس سنجابی
روتور قفس سنجابی

نکته:

در الکتروموتور هایی که راندمان بالاتری دارند از مس برای تولید روتور استفاده می‌شوند چراکه مقاومت الکتریکی این فلز کمتر است.

کارکرد الکتروموتور القایی شباهت زیادی با ترانسفورماتورها دارد.به این صورت که استاتور جنبش اولیه را ایجاد می کند و روتور ثانویه را در هنگام کار، موتور القایی شبیه یک ترانسفورماتور عمل می‌کند که استاتور اولیه و روتور ثانویه آن محسوب می‌شود. زمانیکه روتور با سرعت میدان دوار نمی‌چرخد جریان القا شده در روتور زیاد است، این جریان زیاد میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند که با افزایش سرعت دور روتور سرعت آن به سرعت استاتور می رساند.

یک الکتروموتور القایی روتور قفس سنجابی در هنگام بی باری (سرعت برابر با میدان دوار) تنها مقدار کمی‌انرژی الکتریکی برای جبران تلفات مکانیکی  و تلفات انرژی مسی (تلفات ایجاد شده به دلیل مقاومت هادی‌های الکتریکی) مصرف می‌کند.

[psfw slug=”14602″]

و زمانی که الکتروموتور زیر بار قرار می گیرد میزان جریان جاری در روتور افزایش می‌یابد (برای جبران فشار وارده به محور الکتروموتور) و به این ترتیب الکتروموتور مانند یک ترانسفورماتور عمل می‌کند چراکه با افزایش جریان در ثانویه جریان اولیه نیز افزایش می‌یابد.

نکته:

الکتروموتور در این حالت شدت جریان(A) بیشتری مصرف می کند.

تذکر:

الکتروموتورهای القایی که از حرکت وامانده‌اند (به دلیل بار زیاد یا گیر کردن محور) جریانی بسیار زیاد مصرف خواهند کرد چراکه تنها عامل محدود کننده جریان در چنین حالتی مقاومت ناچیز هادی‌های استاتور و روتور خواهد بود و در صورتی که این جریان به وسیله عاملی خارجی مهار نشود الکتروموتور و تجهیزات تغذیه کننده آن آسیب خواهند دید.

 

روتور سیم پیچ

در الکتروموتور هایی که مقاومت قبل از روتور قابل تغییر باشد روتور را سیم پیچ می نامند.

  • مهم ترین ویژگی این نوع روتور سرعت دور متغیر آن است. در این روتورها سم‌پیچ روتور طوری پیچیده شده که تعداد قطب‌ها در روتور و استاتور برابر هستند و خروجی هر فاز از روتور به طور جداگانه و به وسیله حلقه‌های لغزنده از موتور خارج شده‌است. این حلقه‌های لغزنده ارتباط الکتریکی خود با محور موتور را معمولاً به وسیله کربن ایجاد می‌کنند و پس از خارج شدن از الکتروموتور به یک مقاومت متغیر خارجی وصل می‌شوند.
  • این الکتروموتور ها گشتاور اولیه بیشتری را نسبت به الکتروموتور های قفسی ایجاد می کند.
روتور سیم پیچی
روتور سیم پیچی

 از زمان پدید آمدن کنترلر ها الکترونیکی (ترانزیستوری فرکانس) ساخت و استفاده از این الکتروموتور ها توجیه خود را از دست داده و در بسیاری از  موارد جای خود را به یک الکتروموتور قفس سنجابی با کنترلر های الکترونیکی داده است.

قبل از تولید تجهیزات کنترل سرعت الکترونیکی این الکتروموتورها بهترین راه برای کنترل سرعت بودند استفاده از کنترل کننده‌های ترانزیستوری فرکانس راهی مناسب برای کنترل دور موتورهای جریان متناوب است و این از تمایل برای استفاده از الکتروموتور های روتور سیم‌پیچی کاسته‌است.

استارت:

از استارت های متنوه ای برای راه اندازی الکتروموتور های جریان متناوب استفاده می‌شود.

که اغلب این روش  ها بر کاهش جریان هجومی‌در هنگام استارت  و همچنین افزایش گشتاور اولیه تکیه می‌کنند.

این نوع الکتروموتور ها تنها با متصل شدن  ترمینال‌های ورودی به برق شهری با ولتاژ استاندار شروع به کار می‌کنند و بر خلاف برخی الکتروموتور های “جریان مستقیم” نیاز به استارت ویژه‌ای ندارند.

یکی از روش‌های متداول کاهش جریان استارت  الکتروموتور، کاهش ولتاژ سیم‌پیچ‌ در لحظه شروع به کار است که این کار به وسیله سری کردن سیم‌پیچ‌های بیشتر یا استفاده از اتوترانسفورماتور،تریستور و یا دیگر تجهیزات کاهش ولتاژ صورت می‌گیرد.

دیگر روشی  برای کاهش ولتاژ سیم‌پیچ‌ در لحظه استارت تغییر جای قرار گرفتن سیم پیچ‌ است که این کار توسط یک  سوئیچ ستاره مثلث اغلب انجام می شود.

توضیح:

 ابتدا الکتروموتور را در حالت ستاره راه اندازی کرده و پس از رسیدن به دور نامی، ترتیب قرار گرفت سیم‌پیچ‌ها را به وسیله کلید تغییر داده و به حالت مثلث تغییر می دهد.

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برق و دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

برقاب صنعت


گروه صنعتی برقاب صنعت با ربع قرن تجربه در زمینه فروش و خدمات رسانی انواع موتورآلات و تجهیزات صنعتی کشاورزی مفتخر است. در جهت آسان سازی کسب اطلاعات فنی مهندسی و خرید محصولات برای شما هموطن گرامی فروشگاه آنلاین برقاب صنعت وابسته به گروه صنعتی برقاب صنعت را در اختیار شما هموطن گرامی قرار دهد. تا در هر جای ایران پهناور که در حال کار و زندگی می باشید. به راحتی از خدمات تخصصی فنی و مهندسی و خرید مطمئن بهره مند شوید.

مهندسین ما در واحد فنی منتظر شما هستند. تا در طراحی ، خرید، و انجام انواع پروژه های کشاروزی، صنعتی و ساختمانی ( گلخانه صنعتی، پرورش ماهی، انواع صنایع سبک و سنگین، صنایع شیمیایی، راهسازی، دامداری و دامپروری) دانش کافی و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.

لازم به ذکر است که قیمت ها در فروشگاه آنلاین برقاب صنعت، نازلترین قیمت در بازار است. و مشاورین فنی و تخصصی گروه برقاب صنعت در زمینه های مختلف فعالیت این گروه، اعم از آبرسانی ساختمانی و خانگی توسط پمپ آب های خانگی. ساخت دستگاه های تخصصی توسط الکتروموتور ها و گیربکس ها در صنایع کوچک و بزرگ. کشاورزی و تجهیزات آن در مزارع، باغها، و یا گلخانه ها یا پرورش دام، طیور و آبزیان. راهسازی و ساختمان سازی توسط ابزار و تجهیزات تخصصی، از مجرب ترین و خبره ترین مشاوران تخصصی در آن زمینه هستند. لذا به شما صنعتگر، کشاورز و یا هموطن گرامی این اطمینان را می دهیم که جلب رضایت مراجعین هدف اصلی این گروه صنعتی (برقاب صنعت) می باشد.

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X