الکتروموتور و تکنولوژی جدید

الکتروموتور و تکنولوژی جدید

الکترو موتور خطی

گروه صنعتی برقاب صنعت

الکتروموتور خطی انواع مختلف

در مهندسی ساخت الکتروموتور های خطی استاتور به شکل استوانه نبوده و به صورت مکعب مستطیل طراحی شده است. وانرژی تولید شده توسط میدان مغناطیسی دستگاه را به حالت تکرار یک حرکت  طولی معین  به واسطه شافت در اختیار مصرف کننده کار قرار میدهد.
طرح‌هاي بسياري براي الکتروموتورهاي خطي ارائه شده است كه مي‌توان آنها را به دو دسته تقسيم كرد: الکتروموتورهاي خطي شتاب پایین و شتاب بالا. الکتروموتورهاي شتاب پايين براي قطارهاي مگلو و ديگر كاربردهاي حمل و نقلي روي زمين مناسب هستند. الکتروموتورهاي شتاب بالا معمولاً خيلي كوتاه هستند و براي شتاب دادن به جسمي تا سرعت بسيار زياد و سپس رها كردن آن به كار مي‌روند.

[psfw slug=”%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d9%88-%da%af%db%8c%d8%b1%d8%a8%da%a9%d8%b3″]

جهت مشاهده انواع الکتروموتور سه فاز اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده انواع الکتروموتور تکفاز اینجا کلیک کنید

الکتروموتور های خطی شتاب بالا معمولاً براي مطالعات برخورد در سرعت بالا اجسام و در صنایع نظامی  يا به عنوان راه‌اندازنده جرمي براي پيشرانه انواع لانچر  به كار مي‌رود.

الکتروموتور خطي‌ كه براي شتاب دادن به يون ها يا ذره‌هاي ریز( داخل اتمی) به كار مي‌رود،  شتاب دهنده ذرات  ناميده مي‌شود. با نزديك شدن ذرات به سرعت نور، طراحي موتورها معمولاً متفاوت مي‌شود و اين ذرات نيز عموماً داري بار الكتريكي هستند.

 شتاب پايين

 طرح الکتروموتور خطی اولين بار توسط دکتر اريك ليتويت از موسسه تحقیقاتی امپريال در لندن مطرح شد. در طرح وي و در اكثر مدل هاي مختلف شتاب پايين، نيرو توسط يك ميدان مغناطيسي خطي سيار كه بر روي هدایت کننده ها موجود در ميدان عمل مي‌كند، ايجاد خواهد شد. در هر هدایت کننده يك حلقه، چه يك سيم‌پيچ يا يك تكه از فلز تخت كه در اين ميدان قرار گيرد جريان‌هاي گردابي القا شده وجود خواهد داشت.

و بنابراين يك ميدان مغناطيسي مخالف را ايجاد خواهد كرد. دو ميدان مغناطيسي همديگر را دفع خواهند كرد و بنابراين جسم هادي را از استاتور دور خواهند كرد و آن را در طول جهت ميدان مغناطيسي سيار حمل خواهند كرد.

امروزه الکتروموتور های خطی شتاب پایین به علت طراحی کاربردی شان در بسیاری از سازه های حمل و نقلی (مگلو، انواع مونو ریل ..)و پیشرانه های پیشرفته اجسام خود کشش مورد استفاده قرارر می گیرد.  مانند استفاده در فن‌آوري انتقال پيشرفته و سريع نور كه در سيستم ترن آسماني ونكوور ، Scarborough RT تورنتو، ترن هوايي فرودگاه JGK نيويورك و Putra RTL كووالالامپور به كار مي‌رود. از اين فن‌آوري با تغييراتي در برخي از قطار‌هاي بازي نيز استفاده مي‌شود.
الکتروموتورهاي خطي عمودي درتسمه نقاله های معادن عمیق زیر زمینی کاربرد دارند.

الکتروموتور خطی
الکتروموتور خطی

 شتاب بالا

الکتروموتورهاي خطي شتاب بالا در بسیاری از صنایع نظامی (تیر بار، ضد هوایی،ضد زرهی…) به عنوان پیشرانه جرمی کوچک با انرژی جنبشی بسیار بالا کاربرد دارد. همچنین در پرژ های  تحقیقاتی (جرمی. کانونی..)انواع پیشرانه های پر شتاب و… مورد مصرف صنایع پیشرفته قرار دارد .

اين الکتروموتورها همچنين براي استفاده در پيشرانه فضا پيماها به كار گرفته مي‌شود. در چنين شرايطي به اين الکتروموتورها راه‌اندازهاي جرمي گفته مي‌شود. ساده‌ترين روش استفاده از راه‌انداز جرمي براي پيشرانه فضا پيما، ساخت يك راه‌انداز جرمي بزرگ است كه بتواند محموله را تا سرعت گريز شتاب دهد.

[psfw slug=”14601″]

طراحي الکتروموتورهاي شتاب بالا به علت تکنولوژی پیشرفه در انحصار چند هلدینگ بین المللی قرار دارد.

در بسیاری از لانچر ها و پیشرانه ها مقادير بزرگ انرژي را در مدت زمان كوتاه موردنياز است. كه براي هر پرتاب به خاج جو زمین نياز به 300GJ در مدت زمان كمتر از يك ثانيه دارد. ژنراتورهاي الكتريكي معمولي براي چنين نوع از باري طراحي نشده‌اند اما روش‌هاي ذخيره انرژي الكتريكي كوتاه مدت را مي‌توان مورد استفاده قرار داد. خازن ‌ها پر حجم و گران هستند اما مي‌توانند به سرعت مقادير بزرگ انرژي را فراهم كنند. ژنراتورهاي هم قطب را مي‌توان براي تبديل سريع انرژي جنبشي يك چرخ طيار به انرژي الكتريكي به كار برد.

الکتروموتورهاي خطي شتاب بالا نيازمند ميدان‌هاي مغناطيسي بسيار قوي‌اي نيز هستند، در بسیاری از مواقع آنقدر بزگ كه اجازه استفاده از ابر رساناها را نمي‌دهند. اما  بشر با طراحي دقيق تقریبا این مشکل را بر طرف ساخته.
دو طرح متفاوت پايه‌اي از موتور‌هاي خطي شتاب بالا ابداع شده است:

  • تفنگ‌هاي ريلي
  •  تفنگ هاي كويلي.

الکتروموتور فرمان يار DC بدون جاروئك

یک سرو الکتروموتور، یا یک موتورالکتریکی DC یا AC یا یک موتورالکتریکی DC بدون جاروبک می‌باشد که ترکیب شده با یک دستگاه تعیین محل موقعیت (کدبردار دیجیتالی). سروو الکتروموتورها در ربات‌ها کاربرد خیلی زیادی دارند. این الکتروموتورها کوچک ولی نسبت به اندازه‌شان بسیار پرقدرت می‌باشند. موتورالکتریکی DC بدون جاروبک یک موتور الکتریکی DC معمولی نیست، اما یک ماشین سنکرون آهنربای دائم است. این نام بردن واقعی است زیرا مشخصات عملیاتی آن همانند همان الکتروموتورهای DC شنت با جریان میدان ثابت است.

موتور پله ای

نوع خاصی از الکتروموتور سنکرون که برای چرخیدن محور به اندازه یک زاویه خاص برای همه پالس‌های الکتریکی که از واحد کنترل کننده خودش دریافت می‌کند، در نظر گرفته شده است.

نوعی از پله‌ها 5/7 یا 15 درجه در هر پالس محور را می‌چرخانند. این است یک موتور الکتریکی که می‌تواند با دو دستورالعمل بچرخد، حرکت کند در زاویه‌‌هایی با فواصل کوچک و دقیق،گشتاور موجود در سرعت صفر را تحمل می‌کند و با مدار دیجیتالی کنترل می‌شود. به عنوان گام، در پاسخ به استفاده از پالس‌های دیجیتالی به مدار راه‌انداز الکتریکی. به طور کلی، این قبیل الکتروموتورها با گام‌هایی در هر دور ساخته می‌شوند. گام‌های الکتروموتور ها دو قطبی هستند که نیاز به دو منبع قدرت دارند با تک قطبی هستند که تنها نیاز به یک منبع قدرت دارند.

الکتروموتور يونيورسال

الکتروموتور یونیورسال، موتورهای الکتریکی چرخشی هستند شبیه به الکتروموتورهای DC اما طراحی شده‌اند برای ولتاژ DC با AC تکفاز. سیم‌پیچی‌های استاتور و رتور این الکتروموتور ها به صورت سری بین کموتاتور رتور متصل شده‌اند. بنابراین موتورهای الکتریکی یونیورسال همچنین معروف هستند به الکترو موتور های AC سری یا یک الکتروموتور با کموتاتور AC. موتورهای الکتریکی یونیورسال می‌توانند کنترل شوند با راه‌انداز زاویه فاز و یا راه‌اندازهای برشگر.
الکتروموتور یونیورسال یک مشخصه گشتاور- سرعت با افت زیاد از یک الکتروموتور DC را دارد. نمونه کاربرد در جاروبرقی، دریل و وسایل آشپزخانه

موتور القايی تك فاز

چندین نوع الکترو موتور القایی تک فاز که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، وجود دارد. به طور اساسی آنها یکسان هستند مگر برای وسایل راه‌اندازی. آنها طبقه‌بندی می‌شوند به :  الکتروموتور‌های القایی با انشقاق فاز، موتور با استارت خازنی.

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برق و دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

برقاب صنعت


گروه صنعتی برقاب صنعت با ربع قرن تجربه در زمینه فروش و خدمات رسانی انواع موتورآلات و تجهیزات صنعتی کشاورزی مفتخر است. در جهت آسان سازی کسب اطلاعات فنی مهندسی و خرید محصولات برای شما هموطن گرامی فروشگاه آنلاین برقاب صنعت وابسته به گروه صنعتی برقاب صنعت را در اختیار شما هموطن گرامی قرار دهد. تا در هر جای ایران پهناور که در حال کار و زندگی می باشید. به راحتی از خدمات تخصصی فنی و مهندسی و خرید مطمئن بهره مند شوید.

مهندسین ما در واحد فنی منتظر شما هستند. تا در طراحی ، خرید، و انجام انواع پروژه های کشاروزی، صنعتی و ساختمانی ( گلخانه صنعتی، پرورش ماهی، انواع صنایع سبک و سنگین، صنایع شیمیایی، راهسازی، دامداری و دامپروری) دانش کافی و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.

لازم به ذکر است که قیمت ها در فروشگاه آنلاین برقاب صنعت، نازلترین قیمت در بازار است. و مشاورین فنی و تخصصی گروه برقاب صنعت در زمینه های مختلف فعالیت این گروه، اعم از آبرسانی ساختمانی و خانگی توسط پمپ آب های خانگی. ساخت دستگاه های تخصصی توسط الکتروموتور ها و گیربکس ها در صنایع کوچک و بزرگ. کشاورزی و تجهیزات آن در مزارع، باغها، و یا گلخانه ها یا پرورش دام، طیور و آبزیان. راهسازی و ساختمان سازی توسط ابزار و تجهیزات تخصصی، از مجرب ترین و خبره ترین مشاوران تخصصی در آن زمینه هستند. لذا به شما صنعتگر، کشاورز و یا هموطن گرامی این اطمینان اگر می دهیم که با یک بار خرید یا مشاوره مشتری دائم برقاب صنعت خواهید شد.

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X