بارهای هیدرولیکی پروانه ای پمپ

بارهای هیدرولیکی پروانه ای پمپ

پروانه پمپ بشقابی ابارا

گروه صنعتی برقاب صنعت

در نقطه ی بازدهی بهینه (BEP) پمپ در پایین ترین وضعیت کارکرد خود قرار دارد و این وضعیت نیز نتیجه ی مستقیم معیارهایی است که در طراحی پمپ آب مد نظر قرار می گیرد. منظور از معیار، بارهای هیدرولیکی است که بر پروانه ی پمپ آب وارد می شوند و از آن جایی که بار های هیدرولیکی محوری در رابطه ی مستقیم با یاتاقان های پمپ آب هستند.

[psfw slug=”14603″]

 

بار های هیدرولیکی شعاعی حول پروانه و در زاویه ای عمود بر محور وارد می شوند؛ اما پمپ آب تک حلزونی به گونه ای طراحی می شوند که این بارها را تا حد امکان خنثی می کنند، با این همه، همان گونه که در تصویر شماره ی (۲.۱۲) مشاهده می شود، اگر پمپ آب در نقطه ی بازدهی بهینه عمل کند، این نیرو کمترین مقدار خود را خواهد داشت؛ اما اگر کارکرد پمپ آب از نقطه ی بازدهی بهینه دور شود، تعادل بارهای هیدرولیکی بر هم می خورد و نیروی برآیند، افزایشی چشم گیر می یابد.

در پمپ آب فرآیتدی بزرگ تر از قطر پروانه ی آن ها بیش از 13 in است، نیروهای شعاعی با استفاده از بدنه ی دو حلزونی به حد تعادل می رسند.در این حالت، نیروهای شعاعی به صورت مساوی و در جهت مخالف هم به حول پروانه وارد می شوند.

جتی ابارا
جتی ابارا

این آرایش در پمپ آب که برای جابه جایی ذرات جامد از آن ها استفاده می شود، متداول نیست؛ زیرا محفظه ی دوم، باعث بروز مشکل گرفتگی می شود؛ اما چند استثنا هم وجود دارد که مشکل پیدا کردن این موارد به نوع دوغاب و طرح خاص محفظه بستگی خواهد داشت.

[psfw slug=”14600″]

 

فشار شعاعی

میزان فشار شعاعی در وضعیت قطع جریان (دبی صفر)به طرح پروانه و هد قطع بستگی دارد. ضریب فشار شعاعی (Kso) به توان ۴  متناسب با طرح پروانه و سرعت مخصوص آن بین 0.15 و 0.38 متغیر است. در معادله زیر از این ضریب برای محاسبه ی مقدار تقریبی فشار شعاعی (Fso) در وضعیت خاموش استفاده شده است:

Fso=Kso*pso*D*B

که در آن:

Kso: ضریب فشارشعاعی

Pso: فشار تفاضلی در حالت قطع جریان

D:قطر پروانه بر حسب اینچ

B: عرضی از پروانه که محیط پیرامونی خود (شامل زائده ها) را فرا گرفته است

در یک پمپ آب فرآیندی معمولی با قطر پروانه ی13in و سرعت کارکرد3600rpm،نیروی شعاعی در حالت خاموش می تواند به 8001b نیز برسد. در صورت مشخص بودن مقدار توان مربوط به داده های آزمایشی X،مقدار نیروی شعاعی در یک وضعیت کارکرد دیگر را می توان با استفاده از معادله ی زیر تخمین زد:

که در آن:

Fso=نیروی شعاعی در حالت خاموش؛

X: توان، بر مبنای داده های به دست آمده از آزمایش پمپ آب

Q:دبی در حالت پمپ آب (gpm)؛

Qn:دبی در نقطه ی بازدهی بهینه (BEP) بر حسب gpm.

جهت مشاهده پمپ ها با پروانه شعاعی

میزان نیروی شعاعی در پمپ آب

با استفاده از معادله ی فوق به سادگی۷۷۷۸۳ معلوم می شود که نیروی شعاعی در وضعیت خاموش و زمانی که 0=Q است؛ اما با افزایش دبی Q، این نیرو در نقطه ی بازدهی بهینه کاهش وی یابد و از نظر تئوری به سمت صفر سقوط می کند. با گذشتن دبی از نقطه ی بازدهی بهینه کاهش می یابد و از نظر تئوری به سمت صفر سقوط می کند.

با گذشتن دبی از نقطه ی بازدهی بهینه، نیروی شعاعی نیز به تناسب، اما به صورت منفی افزایش می یابد. این مسئله نشان می دهد که در این حالت، نیرو بر خلاف جهت نشان داده شده در تصویر زیر عمل می کند.

در صورت دسترسی نداشتن به اطلاعات آزمایشی، به منزله ی یک تخمین تقریبی، می توان فرض کرد که مقدار توان X به صورت خطی بین 0.7 در سرعت مخصوص 500 پروانه و 3.3 در سرعت مخصوص 3500 پروانه متغیر خواهد بود. در یک پمپ آب فرآیندی معمولی می توان نشان داد که نیروی شعاعی پروانه در دبی های حالت خاموش و نقطه ی بازدهی بهینه می تواند به 6001b برسد.

خمیدگی محور

پس از تخمین نیروی شعاعی، می توان میزان خمیدگی محور را محاسبه کرد.

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برق و دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

 

برقاب صنعت


گروه صنعتی برقاب صنعت با ربع قرن تجربه در زمینه فروش و خدمات رسانی انواع موتورآلات و تجهیزات صنعتی کشاورزی مفتخر است. در جهت آسان سازی کسب اطلاعات فنی مهندسی و خرید محصولات برای شما هموطن گرامی فروشگاه آنلاین برقاب صنعت وابسته به گروه صنعتی برقاب صنعت را در اختیار شما هموطن گرامی قرار دهد. تا در هر جای ایران پهناور که در حال کار و زندگی می باشید. به راحتی از خدمات تخصصی فنی و مهندسی و خرید مطمئن بهره مند شوید.

مهندسین ما در واحد فنی منتظر شما هستند. تا در طراحی ، خرید، و انجام انواع پروژه های کشاروزی، صنعتی و ساختمانی ( گلخانه صنعتی، پرورش ماهی، انواع صنایع سبک و سنگین، صنایع شیمیایی، راهسازی، دامداری و دامپروری) دانش کافی و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.

لازم به ذکر است که قیمت ها در فروشگاه آنلاین برقاب صنعت، نازلترین قیمت در بازار است. و مشاورین فنی و تخصصی گروه برقاب صنعت در زمینه های مختلف فعالیت این گروه، اعم از آبرسانی ساختمانی و خانگی توسط پمپ آب های خانگی. ساخت دستگاه های تخصصی توسط الکتروموتور ها و گیربکس ها در صنایع کوچک و بزرگ. کشاورزی و تجهیزات آن در مزارع، باغها، و یا گلخانه ها یا پرورش دام، طیور و آبزیان. راهسازی و ساختمان سازی توسط ابزار و تجهیزات تخصصی، از مجرب ترین و خبره ترین مشاوران تخصصی در آن زمینه هستند. لذا به شما صنعتگر، کشاورز و یا هموطن گرامی این اطمینان اگر می دهیم که با یک بار خرید یا مشاوره مشتری دائم برقاب صنعت خواهید شد.

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X