تاثیر شرایط عملکرد(تغییرات هد استاتیک)

تاثیر شرایط عملکرد(تغییرات هد استاتیک)

هد پمپ آب

گروه صنعتی برقاب صنعت

سیستم انتقال منقطع

در یک سیستم انتقال منقطع، آشکار ترین تغییر، تغییری است که با تخلیه ی مخزن آب رسانی منبع پدید می آید. این امر موجب کاهش سطح مایع در مخزن و در نتیجه، افزایش هد استاتیک می شود که پمپ آب در آن عمل می کند. با بروز چنین پدیده ای، منحنی سیستم در نمودار همراه با سه وضعیت خاص به وجود آمده در یک واحد، به سمت بالا می رود.

[psfw slug=”14603″]

 

در منحنی a، سطح سیال در مخزن رفت ردر بیشترین حد خود است، در حالی که مخزن تخلیه، این میزان صفر است، به این معنا که هد استاتیک کم است.

در منحنیb  ، سطح سیال درون مخزن رفت کم و سطح مخزن تخلیه بیشتر می شود که این امر به معنای میزان بالای هد استاتیک است.

درمنحنی c، مایع درون مخزن رفت کاملا به مخزن کاملا به مخزن تخلیه منتقل و باعث رسیدن هد استاتیک به حداکثر سطح خود می شود.در این نقطه پمپ آب باید خاموش شود.

منحنی سیستم در تصویر شماره ی(3.9)در سه حالت نشان داده شد که به صورت پیوسته از نقطه ی a تا نقطه یc با تغییر در ظرفیت پمپ آب همراه است. در واقع، با رسیدن سیستم به نقطه ی c، عملکرد پمپ آب، ثبات لازم را نخواهد داشت که این امر به دلیل کاهش تدریجی حالت مکش است.

جهت مشاهده پمپ های کله استیل اینجا کلیک کنید

سیستم تحت فشار

در پمپ آب رفت یک سیستم تحت فشار، مانند سیستم رفت دیگ، فرآیند مکش از طریق یک هواگیر در خلا صورت می گیرد و دیگ تحت فشار را تغذیه می کند.در این سیستم، فشار تفاضلی ناشی از تاثیر دبی نیست و نتایجی مشابه هد استاتیک دارد. هر گونه تغییر فشار در هواگیر یا دیگ، باعث حرکت منحنی سیستم به سمت بالا و پایین خواهد شد.(تصویر شماره ی 3.9)

سیستم مدار بسته

سیستم مدار بسته سیستمی است که به طور کلی تحت فشار پمپ آب قرار دارد.به این منظور، پمپاژ با ردیف هایی از لوله ها وتجهیزات فرآیندی تحت فشار در مسیر دهش پمپ آب، از سیستم عبور می کند و به ورودی پمپ آب باز می گردد.در چنین وضعیتی هد استاتیک در سیستم صفر است.

پمپ سانتریفیوژ کله استیل لوارا lowara
پمپ سانتریفیوژ کله استیل لوارا lowara

[psfw slug=”14601″]

 

تغییرات هد اصطکاکی

کنترل کننده های سیستم

تغییر در افت اصطکاکی ممکن است، به واسطه ی موقعیت های گوناگونی مانند عملکرد معمول، بازشدن کنترل کننده های خودکار و بسته شدن شیر آلات گوناگونی رخ دهد. این امر باعث تطبیق منحنی سیستم با شیب دیگری می شود که حول نقطه ی اصلی خود در ظرفیت صفر است.

محدودیت های لوله کشی

وقتی دهانه ی لوله در سمت تخلیه ی پمپ آب به دلایل ساختاری مانند تغییر در اندازه کاهش می یابد نیز تاثیری مشابه روی می دهد. چنین پدیده ای در تجهیزات داخلی مانند فیلترها یا مبدل های حرارتی نیز اتفاق می افتد.این کاهش خودکار اندازه ی لوله، باعث افزایش افت اصطکاکی در لوله می شود.

با مقایسه ی تفاوت تاثیر فرآیند اختناق در شیر و شکل گیری رسوب در لوله مشاهده خواهد شد که پدیده ی نخست خیلی سریع تاثیر خود را نشان می دهد، در حالی که ستل ها طول خواهد کشید تا آثار شکل گیری رسوب مشاهده شود.

سیستم های باز گردشی

وقتی لازم است، پمپ آب در دو حالت مجزا کار کند و جریان به صورت گاه و بی گاه به میزان ملاحظه پذیری کاهش یابد، باید از یک سیستم باز گردشب استفاده کرد.این امر به سیستم، امکان ادامه ی کار بدون کاهش بازده پمپ آب را می دهد و باعث هدایت دوباره ی در صدی از جریان به منبع مکشی می شود که به این منظور طراحی شده اند.

یکی از عوامل مهم در یک سیستم بازگردشی، اطمینان از بازگشت سیال به منبع مکش پمپ آب است؛ اگر لوله کشی مستقیما به خط لوله ی مکش پمپ آب پیشین بازگردد، باعث آشفتگی زیادی در ورودی پمپ آب و کاهش عملکرد آن می شود.

حتی وقتی مایع به منبع مکش بازمی گردد، باید به گونه ای هدایت شود تا آشفتگی کمتری در مخزن مکش پدید آید.برگشت به بخش دیگر مخزن از محل خروجی مکش پمپ آب، ساده به نظر می رسد؛حتی می توان با صفحه ی جداکننده، مانع از آشفتگی ورود جریان به خروجی مکش پمپ آب شد.

[psfw slug=”%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d9%88-%da%af%db%8c%d8%b1%d8%a8%da%a9%d8%b3″]

تغییر در سرعت پمپ آب

اگر، دبی در طول عملیات تغییر کند، معمولا به معنی آن است که سیستم یا به صورت دستی یا با استفاده از یک سیستم کنترل خودکار، مانند آنچه در تصویر شماره ی (3.11) نشان داده شده، تغییرکرده است.تنها استثنایی که در این زمینه وجود دارد، موردی است که پمپ آب به وسیله ی مکانیزمی با سرعت متغیر به حرکت در آید که نتیجه ی آن، تغییر در منحنی پمپ آب ومنحنی سیستم است.تنظیم سرعت متغیر، روشی کاربردی در اصلاح عملکرد پمپ آب و سیستم است که می تواند به وسیله ی گسترده ای از محرک های الکتریکی یا مکانیکی صورت پذیرد. محرک با فرکانس متغیر، یکی از متداول در بسیاری از واحدهاست.

در وضعیتی که لازم است، سطح خروجی پمپ آب به صورت مکرر تنظیم شود، درروش متداول اختناق شیر تخلیه ، بخش زیادی از اصطکاکی که به اتلاف انرژی منجر می شود، باعث افزایش دما و سایش در شیر می شود.این مسئله همچنین مانع از عملکرد پمپ آب در نقطه ای پایین تر و با کارآیی کمتر در منحنی عملکرد و اتلاف انرژی می شود.

کاهش سرعت برای پایین آوردن خروجی پمپ آب باعث می شود، عملکرد پمپ آب به طور مرتب تنها با اندکی کاهش در بازده همراه باشد.

کنترل پردازنده دار

هم اکنون سیستم‌ های تغییر سرعتی در بازار وجود دارد که با کامپیوتر کنترل می شوند و به مصرف کننده های نهایی این امکان را می دهند تا موقعیت مد نظر پمپاژ را از پیش تنظیم کنند. محرک با فرکانس متغیر، سرعت پمپ آب را برای مواجه با تمامی تغییرات سیستم مد نظر تعدیل خواهد کرد.

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برق و دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

برقاب صنعت


گروه صنعتی برقاب صنعت با ربع قرن تجربه در زمینه فروش و خدمات رسانی انواع موتورآلات و تجهیزات صنعتی کشاورزی مفتخر است. در جهت آسان سازی کسب اطلاعات فنی مهندسی و خرید محصولات برای شما هموطن گرامی فروشگاه آنلاین برقاب صنعت وابسته به گروه صنعتی برقاب صنعت را در اختیار شما هموطن گرامی قرار دهد. تا در هر جای ایران پهناور که در حال کار و زندگی می باشید. به راحتی از خدمات تخصصی فنی و مهندسی و خرید مطمئن بهره مند شوید.

مهندسین ما در واحد فنی منتظر شما هستند. تا در طراحی ، خرید، و انجام انواع پروژه های کشاروزی، صنعتی و ساختمانی ( گلخانه صنعتی، پرورش ماهی، انواع صنایع سبک و سنگین، صنایع شیمیایی، راهسازی، دامداری و دامپروری) دانش کافی و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.

لازم به ذکر است که قیمت ها در فروشگاه آنلاین برقاب صنعت، نازلترین قیمت در بازار است. و مشاورین فنی و تخصصی گروه برقاب صنعت در زمینه های مختلف فعالیت این گروه، اعم از آبرسانی ساختمانی و خانگی توسط پمپ آب های خانگی. ساخت دستگاه های تخصصی توسط الکتروموتور ها و گیربکس ها در صنایع کوچک و بزرگ. کشاورزی و تجهیزات آن در مزارع، باغها، و یا گلخانه ها یا پرورش دام، طیور و آبزیان. راهسازی و ساختمان سازی توسط ابزار و تجهیزات تخصصی، از مجرب ترین و خبره ترین مشاوران تخصصی در آن زمینه هستند. لذا به شما صنعتگر، کشاورز و یا هموطن گرامی این اطمینان اگر می دهیم که با یک بار خرید یا مشاوره مشتری دائم برقاب صنعت خواهید شد.

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X