سیم پیچی های مختلف الکتروموتور

سیم پیچی های مختلف الکتروموتور

گروه صنعتی برقاب صنعت

سیم پیچ الکتروموتور فشار ضعیف و قوی

سیم پیچی یک الکتروموتور فشار ضعیف به طور معمول به صورت بی شکل پیچیده می شود،و الکتروموتور فشار قوی دارای سیم پیچی فرم دار است. به طور نوعی، الکتروموتور فشار ضعیف به ۶۰۰ ولت و کمتر گفته می شود،در حالی که الکتروموتور فشار قوی از ۱۰۰۰ ولت به بالا مورد نظر است. مقادیر ولتاژ نوعی برای الکتروموتورهای فشار ضعیف ۵۷۵،۴۶۰،۳۸۰،۲۲۰ ولت بوده وبرای الکتروموتورهای فشار متوسط ۶۶۰۰،۴۰۰۰،۳۳۰۰،۲۳۰۰ ولت می باشند.

[psfw slug=”%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d9%88-%da%af%db%8c%d8%b1%d8%a8%da%a9%d8%b3″]

 

جهت مشاهده انواع الکتروموتور ایرانی اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده انواع الکتروموتور چینی اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده انواع الکتروموتور های اروپایی اینجا کلیک کنید

سیم پیچ بی شکل

سیم پیچی بی شکل شامل تعداد زیادی رشته در هر ساق است. دو نوع سیم پیچی بی شکل وجود دارد. نوع اول به صورت هم مرکز پیچیده می شود. این نوع به وسیله دستگاه پیچیده شده و معمولا در پوسته های ۴۴۰ و کمتر بر اساس استاندارد NEMA به کار می رود. نوع دوم سیم پیچی هم پوشان می باشد. این نوع برای سیم پیچی های پیچیده شده با دست به کار رفته و برای پوستت های بالاتر از ۴۴۰ استفاده می شود.

در هر نوع سیم پیچی بی شکل،سیستم های عایقی بسیار شبیه یکدیگر هستند. عایق سیم پیچی به طور نوعی لاک است. در کاربردهای خاص می توان از انواع دیگر عایق سیم نظیر شیشه Dacron  روی لاک استفاده کرد. پیچک بی شکل به وسیله پیچیدن سیم پیچی روی میخ هایی برای شکل دادن به آن ساخته می شود. فرآیند جازدن ممکن است به صورت ماشینی یا دستی باشد.

عایق شیار

عایق تصلی با زمین در سیم پیچی بی شکل،عایق شیار استاتور یا سلول است. انواع مختلف مواد عایقی وحود دارند که می توانند برای عایق کردن شیار  استفاده  شوند. بعضی از متداول ترین انواع مواد عایقی به کاررفته Mylar ,Dacron ,Nommex هستند.

در اکثر الکتروموتورهای فشار ضعیف،عایق سیم در واقع عایق اصلی در حلقه های انتهایی بین پیچک های موجود در یک فاز هستند. الکتروموتورهای بزرگ با سیم پیچی بی شکل ممکن است از عایق گروهی بین پیچک های موجود در یک فاز استفاده کنند. گروه های فاز در سر کویل از یکدیگر توسط کاغذ فاز جدا می شوند. مواد عایقی Mylar, Dacron, Nomex بعضی از متداول ترین مواد مورد استفاده به عنوان کاغذ هستند.

الکتروموتور با سیم پیچی بی شکل معمولا در رزین پلی استر یا اپوکسی غوطه ور یا پخته می شود. یک سیستم نفوذ خلا ممکن است در الکتروموتور های بزرگتر یا در موارد خاص نظیر وظیفه اینورتری به کار رود. سطح مقطع یک الکتروموتور با سیم پیچی بی شکل را در شکل زیر می توان دید.

سیم پیچی فرم دار با سیم پیچی بی شکل در موارد زیادی تفاوت دارد. هزینه سیستم عایقی سیم پیچی فرم دار اساسا بیشتر از سیستم عایقی بی شکل است. سیستم های عایقی سیم پیچی با فرم دارای هزینه مواد و نیروی انسانی بیشتر از سیستم های عایقی سیم پیچی بی شکل هستند.

سیم پیچ فرم دار

سیم پیچی فرم دار از سیم چهار گوش استفاده می کند. عایق سیم معمولا لاک بوده ولی شیشه Dacron یا عایق رشته نوارژ نیز ممکن اطت به کار رود.

سیم روی میخ هایی پیچیده می شود. سپس پیچک تشکیل شده، شکل داده می شود و عایق می گردد. مواد عایقی به کار رفته با سازندگان مختلف تغییر می کنند. در داخل شیار از Nomex ,میکا، شیشه، Dacron استفاده می کنند. ماده عایقی ممکن است نوار یا Wrapper باشد. شکل زیر سطح مقطع یک سیم پیچی فرم دار را نشان می دهد.

پیچک عایق شده در شیار استاتور قرار می گیرد. اغلب از یک لایه پوششی محافظ در داخل شیار برای حفاظت پیچک در هنگام فرآیند سیم پیچی استفاده می کنند. استاتورهای با سیم پیچی فرم دار به صورت دستی پیچیده می شوند. الگوی مورد نظر یک سیم پیچی فرم دار به صورت هم پوشان است. پس از آنکه کویل ها پیچیده شدند،اتصالات انجام وعایق می شوند.

عیق بندی سیم پیچ فرم دار

سیستم های عایقی با سیم پیچی فرم دار معمولا یک فرآیند رزینی در فشار خلا دریافت می دارند. فرآیند حل شدن ترکیب در فشار خلا (VPI) به رزین اجازه نفوذ به عایق پیچک را می دهد. رزین معمولا از رزین اپوکسی با جامدژ ۱۰۰% می باشد. رزین هایی که ۱۰۰% جامد نیستند ممگن است حفره هایی در سیستم عایقی به وجود آورند. بعد از سیکل VPI , رزین به وسیله سیکل پخت به عمل می آیند. سیکلهایVPI  وپختن معمولا چندین بار تکرار می شوند.

سیستم های سیم پیچی فرم دار را می توان برای قبولشدن در آزمایش غوطه وری در آب طبق استاندارد ۴۲۹ از IEEE طراحی نمود. آزمایش غوطه وری اطمینان می دهد که سیستم عایقی الکتروموتور در مقابل رطوبت، آب بندی شده است. سیستم های عایقی سیم پیچی بی شکل معمولا قادر به گذراندن آزمایش غوطه وری نیستند.

[psfw slug=”14602″]

مواردی که درآن الکتروموتور های با سیم پیچی فرم دار نسبت به سیم پیچی بی شکل ترجیح داده می شود بستگی به اولویتهای کاربران دارد. الکتروموتورهای با سیم پیچی فرم دار در مقادیر کمتر تا ۱۰۰ اسب بخار وجود دارند. اکثر مصرف کنندگان به طور نوعی در محدوده ۱۵۰ تا ۲۵۰ اسب بخار از سیم پیچی بدون شکل به سیم پیچی فرم دار تغییر وضعیت داده یا آنکه از پوسته ۵۰۰۰ NEMA  یا بالاتر این تغییر را صورت می دهند.

انتخاب نوع عایق بندی

در هنگام انتخاب نوع سیستم عایقی یک الکتروموتور،عوامل متعددی را باید وزن داد.کاربرد الکتروموتور و ماهیت بحرانی آن از نظر بهره برداری یا تاسیسات موجود باید در نظر گرفته شود.

یک الکتروموتور با سیم پیچی فرم دار معمولا قابل اطمینان تر و بادوام تر است. لازم است محیطی که الکتروموتور باید در آن کار کند بررسی شود. سیستم عایق تعیین شده تاثیر مستقیم بر روی قیمت الکتروموتور دارد.

در مقادیری تا حدود ۱۵۰ اسب بخار، قیمت یک الکتروموتور با سیم پیچی فرم دار ممکن است دو برابر سیم پیچی بدون شکل باشد. کیفیت توان و ولتاژ سیستم نیز باید در نظر گرفته شود. دسترسی و سهولت تحویل نیز بر انتخاب سیستم عایقی تاثیر گذار است. به طور نوعی، الکتروموتورهای کوچک با سیم پیچی فرم دار در انبار سازنده موجود نبوده،ولی الکتروموتور با سیم پیچی بی شکل با همان ظرفیت ممکن است به سادگی یافت شود.

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برق و دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

برقاب صنعت


گروه صنعتی برقاب صنعت با ربع قرن تجربه در زمینه فروش و خدمات رسانی انواع موتورآلات و تجهیزات صنعتی کشاورزی مفتخر است. در جهت آسان سازی کسب اطلاعات فنی مهندسی و خرید محصولات برای شما هموطن گرامی فروشگاه آنلاین برقاب صنعت وابسته به گروه صنعتی برقاب صنعت را در اختیار شما هموطن گرامی قرار دهد. تا در هر جای ایران پهناور که در حال کار و زندگی می باشید. به راحتی از خدمات تخصصی فنی و مهندسی و خرید مطمئن بهره مند شوید.

مهندسین ما در واحد فنی منتظر شما هستند. تا در طراحی ، خرید، و انجام انواع پروژه های کشاروزی، صنعتی و ساختمانی ( گلخانه صنعتی، پرورش ماهی، انواع صنایع سبک و سنگین، صنایع شیمیایی، راهسازی، دامداری و دامپروری) دانش کافی و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.

لازم به ذکر است که قیمت ها در فروشگاه آنلاین برقاب صنعت، نازلترین قیمت در بازار است. و مشاورین فنی و تخصصی گروه برقاب صنعت در زمینه های مختلف فعالیت این گروه، اعم از آبرسانی ساختمانی و خانگی توسط پمپ آب های خانگی. ساخت دستگاه های تخصصی توسط الکتروموتور ها و گیربکس ها در صنایع کوچک و بزرگ. کشاورزی و تجهیزات آن در مزارع، باغها، و یا گلخانه ها یا پرورش دام، طیور و آبزیان. راهسازی و ساختمان سازی توسط ابزار و تجهیزات تخصصی، از مجرب ترین و خبره ترین مشاوران تخصصی در آن زمینه هستند. لذا به شما صنعتگر، کشاورز و یا هموطن گرامی این اطمینان را می دهیم که جلب رضایت مراجعین هدف اصلی این گروه صنعتی (برقاب صنعت) می باشد.

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X