شخم زن ( کلتیواتور )

شخم زن ( کلتیواتور )

شخم زن بنزینی

دستگاه شخم زن یا کلتیواتور که به عنوان تیلر باغی نیز شناخته می شود دستگاهی است که از یک انجین درون سوز جهت تامین نیروی مورد نیاز دستگاه برای حرکت و شخم زدن استفاده می کند. شخم زن بنزینی

این انجین می تواند از نوع بنزین سوز و یا دیزلی ( گازوئیل سوز ) باشد. در این مقاله می خواهیم به کلتیواتور هایی که به موتور بنزینی مجهز هستند بپردازیم.

از این دستگاه جهت سمپاشی و یا حمل و نقل می توان استفاده کرد. ولی عمده استفاده این دستگاه شخم زدن زمین های باغات می باشد. زیرا در باغ ها به علت وجود درختان مسیر و جای برای حرکت تراکتور ها وجود ندارد. در گذشته باغداران مجبور بودن جهت وجین کردن خاک باغ ها از بیل و نیروی انسانی استفاده کننده که این کار بسیار سخت و زمان بر بود.

معرفی اجمالی

امروزه شخم زن یا همان کلتیواتور کار برهم زدن خاک باغ ها را بسیار آسان تر کرده به طوری که یک اپراتور ماهر با استفاده از یک کلتیواتور موتوری می تواند. کار چند هفته نیروی اتسانی را در یک روز انجام دهد.

شخم زن یا کلتیواتور بنزینی دستگاهی است دو چرخ و چند منظوره که جهت شخم زدن زمین های کشاورزی کوچک و متوسط ، سمپاشی و پاکسازی زمین مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر بخواهیم از این دستگاه به عنوان شخم زن استفاده کنیم. باید چرخ های آن را از داخل شافت بیرون آورد و به جای آن تیغه های شخم زن که معمولا در هر طرف دستگاه قرار می گیرند را قرار داد.

نحوه کار

دستگاه شخم زن یا کلتیواتور با کنترل یک اپراتور که دستگاه را توسط اهرم های گاز و کلاژ و ترمز طراحی شده بر روی دو شاخ دسته کلتیواتور هدایت می شود.

شخم زن فراری (کلتیواتور)
شخم زن فراری (کلتیواتور)

جهت مشاهده انواع تیلر کلتیواتور اینجا کلیک کنید

شخم زن بنزینی از یک موتور درون سوز احتراقی جهت تامین نیرو استفاده می کند. در مدل های متداول توان موتور بنزینی دستگاه بین 5.5 تا 10 اسب می باشد.

عرض کار انواع رتیواتور معمولاً بین 0.9 تا ۳ متر می باشد. از این وسیله برای نرم کردن خاک در کشت گیاهان علوفه ای که بذر بسیار ریزی دارند و تماس کامل ذرات خاک با بذر بسیار مهم است، استفاده می شود در صورتی که بستر بذر در روش جوی و پشته نیز به خوبی تهیه نشده و کلوخه ای باشد، می توان از کولتیواتور برای نرم کردن خاک سطح پشته عریض استفاده نمود. مورد دیگر استفاده از رتیواتور خرد کردن بقایای گیاهی و اختلاط آنها با خاک سطحی و از بین بردن علفهای هرز کوچک و بزرگ است.

لازم است توجه گردد که رتیواتور خاک را به شدت پودر می سازد و در معرض فرسایش قرار می دهد. به همین جهت کولتیواتور را نمی بایستی جایگزین وسایل دیگر کرد و بهتر است فقط در موارد بسیار ضروری از آن استفاده شود.

گیربکس شخم زن (کلتیواتور)

انتقال نیرو موتور به چرخ ها و محور اصلی توسط یک گیربکس تک یا دو سرعته ( در مواردی گیربکس دستگاه دارای دنده عقب هم می باشد). گیربکس دستگاه در واقع حساس ترین قسمت کلتیواتور می باشد. افرادی که تجربه کار کردن با دستگاه شخم زن را دارند، همگی این موضوع را تصدیق می کنند، که بیشترین خرابی و استهلاک در قسمت گیربکس دستگاه اتفاق می افتد.

البته گفتنیست شکل بهره برداری و نگهداری دستگاه در طول عمر کلتیواتور بسیار تاثیر گذار است. مهم ترین مسائله در مورد نگهداری شخم زن بنزینی به نوع خاک خود زمین مورد استفاده برمیگردد، این دستگاه جهت شخم زدن خاک کوبیده شده و محکم طراحی نشده است. این موضوع که دستگاه شخم زن فقط در زمین هایی قابل استفاده می باشد، که خاک زمین سابقه شخم خردن داشته باشد، و در اسطلاح زمین بایر و سفت نباشد. در نظر گرفتن این موضوع در طول عمر گیربکس و تیغه های دستگاه بسیار مهم است.

تیغه های دستگاه کلتیواتور که کار شخم زدن را انجام می دهد. از فولاد ساخته می شود. معمولا روی شافت ( محور ) اصلی دستگاه قرار می گیرند البته تیغه ها جزو لوازم مصرفی شخم زن بنزینی می باشند و به طور معمول بعد از چند دفعه تیز شدن باید تعویض شوند. دو شاخ دسته از الیاژ الومنیوم ساخته شده است. و کنترلر های رو دسته ( گاز ، ترمز ، کلاژ ) توسط سیم گاز ، سیم کلاژ و سیم ترمز به قسمت های مورد نظر اعمال نیرو می کند.

شخم زن weima (کلتیواتور)
شخم زن weima (کلتیواتور)

شاسی شخم زن (کلتیواتور)

شاسی کلتیواتور از دو محور شبیهه هم که در مقابل هم قرار دارند و توسط یک صفحه فلزی به هم متصل شده اند ساخته می شود. موتور در قسمت جلوی شاسی و گیربکس در زیر موتور تعبیه شده است. در انتها دسته فرمان کلتیواتور قرار دارد که گاز و کلاج دستگاه بر روی ان قرار دارد.شاسی کلتیواتور بر روی دو چرخ مقابل هم بر روی یک محور حرکت می کند.

تجهیزات

تایر ها آج بلند بوده و مناسب جهت حرکت بر روی انواع زمین کشاورزی( دیم، قرق آبی،مزرعه،شالی… .) می باشند. در موارد کاری که از این دستگاه به عنوان سمپاش و یا ویسله کشنده و یا جهت حمل نقل استفاده شود. تایر ها نقش مهمی را دارند.

اگر از این دستگاه به عنوان شخم زن استفاده شود باید تیغه ها جایگزین چرخ ها شوند. به طور معمول تیغه ها در هر طرف دستگاه دارای هشت تیغه می باشند.

تیغه ها در کلتیواتور در دو طرف دستگاه قرار دارد. تیغه ها طراحی ناخن انگشتی دارند و از فولاد ساخته شده اند.

انجین

پیشرانه این دستگاه ها یک موتور درون سوز احتراقی می باشد. این انجین های بنزینی معمولا دارای قدرتی معادل 5 اسب بخار و یا 7 اسب بخار و یا در مدل های بزرگ تر 9 اسب بخار می باشند.

این انجین ها مجهز به گاز دستی می باشند. سیم گاز این موتور ها به دسته شخم زن متصل می شود. گاز در دست اپراتوری گه دستگاه را کنترل می کند قرار می گیرد.

در بیشتر مدل های مختلف کلتیواتور (شخم زن) یک چراغ در جلوی دستگاه قرار داده شده است که تامین جریان مصرفی چراغ را موتور کلتیواتور انجام می دهد.

موارد مصرف

به علت اندازه کوچک تر این دستگاه نسبت به انواع تراکتور ها این وسیله در باغ های میوه بسیار کاربرد دارد.

برقاب صنعت


تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X