ضرورت حفاظت موتورهای الکتریکی

ضرورت حفاظت موتورهای الکتریکی

الکتروموتور کایجیلی cdf

گروه صنعتی برقاب صنعت

مشاوره و طراحی و انتخاب الکتروموتور و گیربکس مناسب برای ساخت انواع دستگاه ها و خطوط تولیدی

مقدمه

الکتروموتور ها جریان متناوب نیروی گرداننده هر واحد صنعتی هستند که برای گرداندن تجهیزاتی چون کمپرسور ها،پمپ ها،فن هاو ماشین های ابزار به کار می روند.در واحدهای صنعتی تعداد الکتروموتور ها قابل توجه بوده ولذا وجود بیش ازیکهزار الکتروموتور در یک واحد دور از انتظار نیست.

امروزه،اکثر سازمان ها نیروی کار خود را بهینه می نمایند.از سازمانهای پیشگام انتظار می رود که بهره وری بالاتر وبازده بیشتر داشته باشند.تعدیل نیروی کار به شدت بر تعمیرات پیشگیرانه وپیش یابی اشکالات الکتروموتور ها تاثیر گذارده است.

[psfw slug=”%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d9%88-%da%af%db%8c%d8%b1%d8%a8%da%a9%d8%b3″]

 

جهت مشاهده انواع الکتروموتور با سرعت 1400 دور اینجا کلیک کنید

کاهش نفرات همراه با پیچیدگی روز افزون در تعمیرات پیشگیرانه سبب گردیده که نظارت نیروی انسانی بر کارکرد الکتروموتور ها فقط برای تجهیزات مکانیکی خیلی عمده و الکتروموتور های بسیار بزرگ وگران توجیه پذیر باشد.به این ترتیب الکتروموتور های کوچکتر،کمتر از ۱۰۰۰ اسب بخار،و الکتروموتور های بزرگ با اهمیت کمتر که در رده الکتروموتور های بسیار بزرگ وگران قرار نمی گیرند،در معرض خروج اجباری هستند. شرایط فوق سبب گردیده که صنایع بزرگ،حفاظت پیشرفته الکتروموتور ها وپیش یابی نفص انها را در دستور کار خود قرار دهند.

گرچه الکتروموتور ها ماشین های ساده وقابل اطمینانی عستند ولی نرخ اسیب سالانه انها دست کم ۳%در سال است.در بعضی صنایع نظیر چوب وکاغذ،این مقدار ممکن است تا ۱۲% نیز برسد.خروج اجباری الکتروموتور در یکواحد صنعتی می تواند بسیار گران بوده ودر بسیاری از موارد،بسیار فراتر از ارزش الکتروموتور جایگزین باشد.حفاظت مناسب الکتروموتور ها برای کاهش خسارت به انها وتجهیزات متناظر ضروری بوده تا به این ترتیب ایمنی نفرات وکارایی سیستم حفظ شود.

کارگاه
کارگاه

براساس گزارشات موسسه پژوهشی قدرت الکتریکی وانجمن کاربردهای صنعتی موسسه مهندسین برق والکترو نیک اکثر اشکالات الکترو موتور ها یعنی ۵۱% تا ۶۴% ناشی از نقایص مکانیکی و۳۵%تا ۳۷% ناشی از نقص حرارتی در عایق الکترو موتور می باشند.

عوامل موثر در انتخاب سیستم حفاظتی الکترو موتور

درانتخاب سیستم حفاظتی الکتروموتور عوامل متعددی همچون اهمیت الکتروموتور،ظرفیت الکتروموتور (از یک تا چند هزار اسب بخار)،حد حرارتی روتور یا استاتور،محیط،شبکه تغذیه الکترو موتور ونحوه زمین کردن نقطه صفر ان،نوع کنترل کننده الکترو موتور ونظایر انها را باید در نظر گرفت. حفاظت برای هر تاسیسات الکتروموتوری باید نیازهای خاص ان مورد را بر اورده نماید.لازم است به کیفیت توان سیستم توزیع در صنایع توجه ویژه نمود وبه خصوص مواردی چون افت لحظه ای ولتاژ و امواج ضربه، هارمونیک ها،قطع برق،وعملکرد کلیدهای باز وصل خطوط توزیع مد نظر باشند.پس از انتخاب نوع حفاظت،باید مدارک فنی سازند گان برای اطمینان از کاربرد صحیح حفاظت خاص انتخاب شده بررسی شوند.

الکترو موتور ها به دو دسته عمده فشار قوی وفشارضعیف تقسیم می شوند.سیستم های فشار ضعیف دارای ولتاژ نامی ۱۰۰۰ ولت وکمتر از ان هستند.در حال حاضر،مقادیر نامی حداکثر برای الکتروموتور های فشار ضعیف ۵۷۵ ولت و۷۵۰ کیلو وات می باشند.

سیستم های فشار متوسط از ۱۰۰۰ ولت تا ۶۹ کیلو ولت هستند. سیستم های قدرت صنعتی وتجاری دارای ولتاژ های توزیع ۲/۴،۴/۱۶,۶/۹،۱۳/۸ کیلوولت وبالاتر می باشند.در بعضی از استانداردها نحوه انتخاب ولتاژ الکتروموتور ومحدودیت توان نامی انها در ارتباط با ولتاژ ارایه شده است.

[psfw slug=”%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d9%88-%da%af%db%8c%d8%b1%d8%a8%da%a9%d8%b3″]

 

دستگاه صنعتی
دستگاه صنعتی

در موقع انتخاب الکترو موتور باید نکات زیر بررسی شوند:

مشخصات الکترو موتور

  • مشخصات الکتروموتور شامل نوع،
  • سرعت،
  • توان نامی،
  • ضریب سرویس،
  • نوع طراحی بر اساس استاندارد NEMA (یعنیA,B,C,D,،یاE که در واقع مشخصات گشتاور وسرعت برای الکتروموتور های فشار ضعیف و قوی طبق استاندارد ۱۹۹۸_۱ NEMA MG هستند)،
  • کاربرد،
  • ضریب توان نامی،
  • نوع پوسته الکتروموتور
  • نوع روان کار یاتاقان،
  • ارایش سیم پیچی ها
  • حدود درجه حرارت،
  • توانایی حرارتی استاتور وروتور در هنگام راه اندازی،
  • گردش عادی،
  • توقف اجباری

شرایط راه اندازی الکتروموتور

شرایط راه اندازی الکتروموتور شامل:

ولتاژ کامل

ولتاژ کاهش یافته

محرک سرعت قابل تنظیم

افت ولتاژ ودرجه جریان هجومی در موقع راه اندازی،راه اندازی های پی در پی،وتعداد استارتها در واحد زمان ومجموع کل انها می باشند.

کنتاکتور بای پس
کنتاکتور بای پس

شرایط محیطی

شرایط محیطی شامل درجه حرارت های حداکثر وحداقل،ارتفاع از سطح دریا،منابع گرمایی همجوار،وساختار تهویه می باشند.

بار الکتروموتور

مشخصات بار در انتخاب الکتروموتور اهمیت دارد؛در غیر این صورت،بار ممکن است باعث قفل روتور،ناتوانی در رسیدن به سرعت نامی،گرمایش اضافی در موقع شتاب گیری،بار زیاد و توقف اجباری گردد.

روش جاری افزوذن یک راه انداز ولتاژ کاهش یافته الکترونیکی برای الکتروموتور هایی که ممگن است مشکلات شتاب گیری داشته باشند یا افزودن یک محرک سرعت قابل تنظیم برای الکتروموتور هایی که می توان انها را در سرعت کاهش یافته برای مدت مناسبی از دوره کاری بهره برداری نمود،می باشد.

[psfw slug=”%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d9%88-%da%af%db%8c%d8%b1%d8%a8%da%a9%d8%b3″]

اهمیت الکتروموتور

عواملی که اهمیت الکتروموتور را تعیین می کنند شامل قیمت الکتروموتور،هزینه خروج اجباری،حجم عملیات نگهداری وپایش های مورد نیاز،سهولت وهزینه یا جایگزینی خواهد بود.

الکتروموتور  ی که برای تداوم بهره برداری تولیدی ویا ایمنی فرایند اهمیت دارد باید دارای اعلام هشدار قبل از صدور فرمان قطع برای دخالت اپراتور به عنوان اولین گام باشد.

به عنوان مثال از این نوع می توان به اعلام خبر در هنگام بروز خطای زمین در سیستم های فشار ضعیف که صفر انها با مقاومت بالا زمین شده باشد،اشاره کرد.این طرح قابل به کارگیری در سیستم های فشار متوسط کمتر از ۱۳/۸ کیلوولت نیز بوده؛ولی در سطح ولتاژ ۱۳/۸ کیلوولت،استفاده از فرمان قطع به جای اعلام خبر ارجحیت دارد.

خطاهای سمت بار برای کنترل کننده های الکتروموتور

گرچه اثر مطالب مطرح شده در این مورد به کاربرد های فشار ضعیف مربوط می شود ولی اصول ان قابل استفاده در کنترل کننده های الکترو موتور فشار متوسط نیز خواهد بودشایان توجه است که مقدار نامی فیوزها وکلیدهای قدزت برای اتصال به منابع جریان موجود بر اساس حفاظت هادی های سمت بار کلید یا فیوز تعیین می شوند.

در یک کنترل کننده الکترو موتور،فاسفه فوق لزوما به حفاظت از کنترل کننده الکترو موتور واجزای ان تسری نم یابد.برای حفاظت صحیح کنترل گننده باید از فیوز یا کلیدی که سازنده کنترل کننده؛انها را در یک ازمایشگاه ملی معتبر لرای جریان خطای نامی در ترمینال های ورودی ازمایش نموده است،استفاده کرد.

برای نتیجه بهتر،کنترل کننده الکترو موتور باید دارای گواهی ازمایش در جریان های بالاتر از منبعی که قرار است به ان وصل گردد،باشد.بااین وجود،کنترل کننده دارای گواهی ازمایش ممکن است بر اثر خطای سمت بار در قسمت پایین دست صدمه ببیند.اگر برای حداقل کردن خسارت به کنترل کننده،حفاظت مورد نیاز باشد باید با سازنده ان مشورت نمود.

تعمیر الکتروموتور
تعمیر الکتروموتور

معیارهای طراحی حفاظت الکتروموتور

امروزه،تجهیزات حفاظتی موتور الکتریکی نوعا برای حفاظت عایق موتور در مقابل گرمایش زیاد هدف گذاری شده اند.بنابراین اشکار است که به رله ای هوشمند احتیاج بوده که بتواند تمامی نیازهای حفاظتی زیر از جمله پایش شرایط الکتروموتور را بر اورده نماید.

این سیستم بایدبه هنگام ،در تمامی شرایط بار وتنها بر اساس اطلاعات پلاک مشخصات الکترو موتور کار کند.خروجی سیستم باید نمایانگر وضعیت سلامت الکتروموتور بدون نیاز به حضور کارشناس باشد.

بر اساس این نیاز،معیار های طراحی به شرح زیر دسته بندی می گردند:

  • حفاظت استاتور وروتور بر پایه درجه حرارت،تا به خوبی منحنی حفاظتی موتور الکتریکی به منحنی بهره برداریموتور منطبق گردد،
  • تامین حفاظت برای تمامی اضافه بارها،از جمله بار زیاد در حالت کار وبارهای زیاد گذرا،
  • قفل رله پس از قطع بر اثر رسیدن به درجه حرارت حداکثر،
  • انعطاف در پذیرش بار زیاد در شرایط خاص،مثلا زمان راه اندازی الکتروموتور،
  • امکان تنظیم  ظرفیت حرارتی الکتروموتور بر حسب درجه حرارت محیط،
  • امکان تنظیم جریان بار کامل در یک گستره وسیع،پوشش جریان راه اندازی تا جریان های ذکر شده در استانداردهای متداول،
  • امکان در نظر گرفتن گرمایش اضافی ناشی از عدم تعادل جریان،
  • در نظر گرفتن حفاظت جریان زیاد انی برای قطع مدار،
  • برقراری حفاظت اتصال زمین ویا اعلام خبر،
  • حفاظت در مقابل گیرهای مکانیکی،
  • حفاظت الکتروموتور های متصل به محرک های فرکانس متغیر،
  • توانایی در اشکار سازی تغییر جریان فرایند،
  • اعلام خبر یا قطع مدار در موقعی که جریان الکترو موتور حس نمی شود،
  • اندازه گیری جریان موثر واقعی صرف نظر از محتوای هارمونیکی،برای لحاظ کردن گرمایش اضافی ناشی از هارمونیک ها در شبکه قدرت،
  • توانایی ارتباط ریز پردازنده با رایانه مرکزی،سیستم شبکه ناحیه محلی،وسیستم های کنترلی دیجیتالی برای بهبود کنترل فرایند،
  • تقلیل هزینه ها،
  • قابلیت تطابق با کنتاکتور وراه اندازهای سازندگان مختلف،
  • ایجاد تسهیلات عیب یابی الکترو موتور نظیر قطع الکتروموتور بر اثر گیر مکانیکی یا شرایط خطای زمین ونظایر ان،
  • قابلیت کار در محیط های سخت صنعتی،
  • کم حجم بودن برای جا گرفتن در تابلوهای کنترل الکتروموتور های موجود،
  • امکان پیش بینی اسیب های مکانیکی وعایقی با دقت زیاد،بدون نیاز به خروج از مدار الکتروموتور

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برق و دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

 

برقاب صنعت


گروه صنعتی برقاب صنعت با ربع قرن تجربه در زمینه فروش و خدمات رسانی انواع موتورآلات و تجهیزات صنعتی کشاورزی مفتخر است. در جهت آسان سازی کسب اطلاعات فنی مهندسی و خرید محصولات برای شما هموطن گرامی فروشگاه آنلاین برقاب صنعت وابسته به گروه صنعتی برقاب صنعت را در اختیار شما هموطن گرامی قرار دهد. تا در هر جای ایران پهناور که در حال کار و زندگی می باشید. به راحتی از خدمات تخصصی فنی و مهندسی و خرید مطمئن بهره مند شوید.

مهندسین ما در واحد فنی منتظر شما هستند. تا در طراحی ، خرید، و انجام انواع پروژه های کشاروزی، صنعتی و ساختمانی ( گلخانه صنعتی، پرورش ماهی، انواع صنایع سبک و سنگین، صنایع شیمیایی، راهسازی، دامداری و دامپروری) دانش کافی و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.

لازم به ذکر است که قیمت ها در فروشگاه آنلاین برقاب صنعت، نازلترین قیمت در بازار است. و مشاورین فنی و تخصصی گروه برقاب صنعت در زمینه های مختلف فعالیت این گروه، اعم از آبرسانی ساختمانی و خانگی توسط پمپ آب های خانگی. ساخت دستگاه های تخصصی توسط الکتروموتور ها و گیربکس ها در صنایع کوچک و بزرگ. کشاورزی و تجهیزات آن در مزارع، باغها، و یا گلخانه ها یا پرورش دام، طیور و آبزیان. راهسازی و ساختمان سازی توسط ابزار و تجهیزات تخصصی، از مجرب ترین و خبره ترین مشاوران تخصصی در آن زمینه هستند. لذا به شما صنعتگر، کشاورز و یا هموطن گرامی این اطمینان را می دهیم که جلب رضایت مراجعین هدف اصلی این گروه صنعتی (برقاب صنعت) می باشد.

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X