علت سر و صدای ضربانی الکتروموتور

علت سر و صدای ضربانی الکتروموتور

گروه صنعتی برقاب صنعت

نویز و ارتعاش در الکتروموتور

در اغلب اوقات می توان سر و صدای مدولاسیون یا ضربان صدای تولید شده توسط یک الکتروموتور را متوجه شد. این مدولاسیون در نویز همراه با مدولاسیون در ارتعاش ماشین بوده، این اثر ارتعاش است که برای تحلیل سلامت موتور الکتریکی به کار می رود.

این موضوع به خصوص در الکتروموتور های القائی دو فاز مشهود است. متداول ترین علت این ضربان ها، عدم این تقارن در فاصله هوایی الکتروموتور است. فرکانس این ضربان ها به طور نوعی یک یا دو برابر فرکانس لغزش الکتروموتور یعنی در محدوده ۵ تا ۱۰۰ سیکل در دقیقه می باشد.

[psfw slug=”%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d9%88-%da%af%db%8c%d8%b1%d8%a8%da%a9%d8%b3″]

بعضی از مشخصات این “نویز ضربانی” آن است که مدولاسیون ارتعاش و نویز ممکن است دارلی فرکانس شبکه، دو برابر فرکانس شبکه، یا در سرعت گردش الکتروموتور باشد.

ساختار هندسی روتور و فاصله هوایی تعیین می کنند که آیا آن مولفه‌ ها غالب هستند یا خیر. خلاصله ای از مباحث مطرح در این راستا عبارتند از:

جهت مشاهده انواع الکتروموتور با سرعت 1400 دور اینجا کلیک کنید

  • یک قفس روتور خارج از مرکز و روتور هم مرکز با آن ولی خارج از قطر می تواند باعث مدولاسیون ارتعاش سرعت در خین کار شود(شکل بالا).

 

  • فواصل هوایی خارج از مرکز با روتور هم مرکز می تواند سبب مدولاسیون ارتعاش در دو برابر فرکانس شبکه شود(شکل  بالا).

 

  • یک روتور خارج از مرکز به صورت خارج از قطر می تواند باعث مدولاسیون درارتعاش دو برابر فرکانس شبکه در دو برابر فرکانس لغزش شود.

مدولایون ارتعاش

  • گرچه مدولایون در صدا ناشی از این عدم تقارن ها فقط وقتی که الکتروموتور تحت بار است، آشکار می شود، ولی مدولاسیون ارتعاش می تواند با الکتروموتور بدون بار نیز آشکار گردد. به منظور پایش این مدولاسیون ارتعاش، ارتعاش الکترو موتور باید برای حداقل یک دوره لغزش،که ممکن است در حد ۱۵ دقیقه باشد،ثبت شود.

 

  • الکتروموتور های با میله های روتور باز، مدولاسیون در ارتعاش را تحت بار نمایش می دهند، ولی ممکن است هر یک از این مشخصات را هنگام کار در بی باری نمایش ندهند.

 

  • جریان باید از هادی روتور عبور کند تا سبب شود میله های باز روتور نامتقارن شود. وقتی که میله های باز روتور در یک ناحیه روتور متمرکز شوند، مولفه ارتعاش سرعت حین کار در تعداد قطب های الکتروموتور ضرب در فرکانس لغزش مدوله خواهد شد. منظور کردن حدود ارتعاش برای مولفه های ارتعاش با فرکانس شبکه و دو برابر فرکانس شبکه، در واقع نامتقارنی های مطرح شده در بالا را به حدود قابل قبول محدود می سازد. علاوه بر سطوح حداکثر این مولفه ها، بعضی از کاربران حدود مدولاسیون این مولفه ها را مشخص می نمایند.

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برق و دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

برقاب صنعت


گروه صنعتی برقاب صنعت با ربع قرن تجربه در زمینه فروش و خدمات رسانی انواع موتورآلات و تجهیزات صنعتی کشاورزی مفتخر است. در جهت آسان سازی کسب اطلاعات فنی مهندسی و خرید محصولات برای شما هموطن گرامی فروشگاه آنلاین برقاب صنعت وابسته به گروه صنعتی برقاب صنعت را در اختیار شما هموطن گرامی قرار دهد. تا در هر جای ایران پهناور که در حال کار و زندگی می باشید. به راحتی از خدمات تخصصی فنی و مهندسی و خرید مطمئن بهره مند شوید.

مهندسین ما در واحد فنی منتظر شما هستند. تا در طراحی ، خرید، و انجام انواع پروژه های کشاروزی، صنعتی و ساختمانی ( گلخانه صنعتی، پرورش ماهی، انواع صنایع سبک و سنگین، صنایع شیمیایی، راهسازی، دامداری و دامپروری) دانش کافی و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.

لازم به ذکر است که قیمت ها در فروشگاه آنلاین برقاب صنعت، نازلترین قیمت در بازار است. و مشاورین فنی و تخصصی گروه برقاب صنعت در زمینه های مختلف فعالیت این گروه، اعم از آبرسانی ساختمانی و خانگی توسط پمپ آب های خانگی. ساخت دستگاه های تخصصی توسط الکتروموتور ها و گیربکس ها در صنایع کوچک و بزرگ. کشاورزی و تجهیزات آن در مزارع، باغها، و یا گلخانه ها یا پرورش دام، طیور و آبزیان. راهسازی و ساختمان سازی توسط ابزار و تجهیزات تخصصی، از مجرب ترین و خبره ترین مشاوران تخصصی در آن زمینه هستند. لذا به شما صنعتگر، کشاورز و یا هموطن گرامی این اطمینان اگر می دهیم که با یک بار خرید یا مشاوره مشتری دائم برقاب صنعت خواهید شد.

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X