عیب یابی در پمپ ها

عیب یابی در پمپ ها

پمپ استیل 2 پروانه ابارا

گروه صنعتی برقاب صنعت

در شرایط ایده آل پمپ هایی را مورد استفاده قرار می دهیم که همیشه در بهترین وضعیت خود کار می کنند.اما در دنیای واقعی به ندرت پیش می آید بتوانیم از یک تولید کننده پمپی دریافت نماییم که بازدهی آن به الزامات مورد نظر ما نزدیک باشد و یا پیدا کردن راهی که بتواند عملکرد پمپ را در نقطه بیشترین بازدهی و یا نزدیک به آن نقطه حفظ نماید محال به نظر می رسد.

[psfw slug=”14603″]

 

جهت مشاهده انواع تجهیزات استخری اینجا کلیک کنید

انتخاب بهینه سازی پمپ

پمپ طبقاتی SAER MK
پمپ طبقاتی SAER MK

البته مهندسین، راه هایی برای بهینه سازی انتخاب پمپ ها دارند.یک راه این است که پمپ مطلوب را مشخص نموده و مشخصه های آن را به قدری دقیق ذکر نماییم که پمپ های دیگر را شامل نشود.در صنعتی که رقابت بر سر بهترین پیشنهادات وجود دارد این کار مورد قبول واقع نمی شود.روش دیگر بیان نمودن مشخصات پمپ به صورت پارامترهای اساسی می باشد.این پارامترها عبارتند از: جریان هد، افت فشار، حداکثر توان ترمز، حداقل بازدهی پمپاژ، حداقل ضریب توان موتور و حداکثر سرعت موتور.

عملکرد پمپ های سانتریفوژ در حالتی که شدت کار بر روی آن ها زیاد باشد می تواند موجب اختلالاتی در تلمبه شود.جریان توربولنت می تواند موجب ایجاد لرزش هایی باعث و خارج شدن پمپ (اوت شدن) از مدار شود.یکی از دلایل اولیه ارزش های پمپ کاویتاسیون می باشد.در این حالت در اثر کاهش فشار مایع و تبخیر صورت گرفته در سمت مکش پروانه، توده های حباب تولید و به خروجی پروانه برخورد کرده و حباب ها همراه با صدا، (مشابه صدای ضربه به بادکنک) باعث ایجاد لرزش می شود.

[psfw slug=”14603″]

 

کاویتاسیون ( تولید حباب )

تولید حباب در پروانه وقتی رخ میدهد کهNPSH(هد مکش خالص پمپ) موجود مکش پمپ کمتر از NPSH این امر می تواند به علت وجود مانع در مسیر مکش، وجود زانویی در فاصله نزدیک ورودی پمپ و یا شرایط غیر عادی می باشد.عواملی مانند افزایش دما و یا کاهش فشار در سمت مکش نیز می تواند شرایط فوق را ایجاد کند.

البته انتخاب پمپ برای سیستم هایی که در دبی های متفاوت و سرعت متغیر کار می گنند بایستی با دقت صورت گیرد تا از پدیده کاویتاسیون (Cavitation) هنگامی رخ می دهد که فشار استاتیکی محلی در یک سیال سطحی پایین تر از فشار بخار مایع در درجه حرارت واقعی رسیده باشد.با توجه به معادله برنولی این اتفاق زمانی رخ می دهد که سیال در شیر کنترل و یا در اطراف یک پروانه ی پمپ شتاب می گیرد.تبخیر خود آسیب ایجاد نمی کند، آسیب زمانی اتفاق می افتد که حباب ها بلافاصله پس از تشکیل می ترکد و یک مکش منفی در بدنه ایجاد می کند.

عوامل ایجاد کاویتاسیون

عوامل ایجاد کاویتاسیون عبارتند از: تبخیر، مکش هوا، سیر کولاسیون داخلی، آشفتگی جریان، برخورد با پره ها یک عامل رایج لرزش در پمپ ها پدیده کاویتاسیون است و می تواند مخرب باشد.

از دیگر عواملی که می تواند باعث لرزش در پمپ ها شود می توان به هم محور نبودن تلمبه ومحور اصلی آن بیان کرد زیرا در این صورت باعث ایجاد جفت نبودن با دیگر قطعات دانست به همین دلیل باعث ایجاد سر و صدا می شود.

از دیگر عوامل می توان به خارج شدن شافت از مرکز خود دانست که این پدیده با چشم قابل دیدن و تشخیص نیست به همین دلیل آن را بر روی ماشین تراش که دارای اندازه گیر ساعتی می باشد نصب می کنند و اگر این کج شدگی به اندازه خیلی خیلی نا چیز باشد به وسیله یک شخص ماهر قابل بازگشت به خط می باشد در غیر این صورت از رده هارج می شود.

یکی دیگر از اشکالات در پمپ ها می توان به خوردگی پروانه تلمبه و رینگ ها و بلبرینگ ها اشاره کرد که سائیده شدن و یا فاصله آزاد آن ها زیاد شده است.

پدیده کاویتاسیون
پدیده کاویتاسیون

عیب یابی پمپ گریز از مرکز

یک پمپ می تواند تحت عواملی چون کارکرد زیاد و یا وارد نبودن کاربری که با آن کار می کند دچار مشکلاتی از قبیل لرزش در پمپ و داغ شدن پمپ و … باشد که در این مبحث به شرح و رفع عیوب در آن ها به صورت مختصر می پردازیم.

اگر پمپ دارای لرزش باشد

  • فیکس نبودن قطعات با همدیگر
  • خم شدن محور
  • سائیده شدن یاتاقان ها
  • رسیدن به سرعت بحرانی
  • نیاز به روغن کاری دارد
  • فوندانسیون به اندازه کافی سخت (صلب) نمی باشد

آب دهی پمپ کم شده است

  • پمپ نیاز به هواگیری دارد
  • مسدود بودن لوله ها
  • هوا  وارد لوله ورودی شده است

پمپ داغ می کند

  • زیاد بودن سرعت پمپ
  • ویسکوزیته سیال بیشتر از حد مورد نظر می باشد
  • یک اشکال مکانیکی وجود دارد

فشار خروجی کم شده است

  • سرعت دوران پمپ کم باشد
  • یک چیزی بین پره های پمپ گیر کرده
  • ایجاد کاویتاسیون در داخل یک لوله
  • خرال بودن کاسه نمد
  • روتور در جهت عکس دوران می کند

قطع شدن پمپاژ

  • هوا وارد لوله ها شده است
  • وجود نشت در یکی از لوله ها
  • کم بودن ارتفاع

اگر پمپ، آب ندهد

  • ارتفاع پمپاژ خیلی زیاد باشد پس با قرار دادن یک خلاسنج در مسیر ورودی می توانیم این شرایط را کمی کنترل کنیم.یا این که می توانیم پمپ را کمی پایین تر نصب کرد و قطر لوله ورودی را افزایش دهیم تا فشار سیال ورودی افزایش یابد و سرعت آن کم شود.
  • ممکن است جهت دوران پمپ نادرست باشد.

آب دهی پمپ به اندازه کافی نمی باشد

  • ممکن است که هوا از طریق کاسه نمد ها و لوله ورآدی وارد پمپ شده باشد.که در این صورت باید پیچ مخصوص کاسه نمد را کمی روغن زده و یا احتمال دارد که سرعت خیلی کم باشد.ابتدا سرعت دور بر دقیقه محور موتور را بررسی کنید.
  • امکان دارد که بار وارد بر موتور بیش از اندازه باشد که ناشی از کم بودن ولتاژ یا فشار بخار آب باشد.
  • ارتفاع آب کشی زیاد باشد.با خلاسنج آن را برسی کنید.البته بعضی از سیالات که پمپ آن ها را پمپاژ می کند ممکن است فرار باشند و تبخیر شده اند و حالا مقداری از محفظه را اشغال کرده اند.
  • لوله کشی که برای پمپ انجام شده است به صورت مناسبی نبوده و حالا هوا به داخل پمپ نفوذ می گند.
  • کاسه نمد فرسوده و خراب شده است.

[psfw slug=”14601″]

 

کاویتاسیون پروانه پمپ
کاویتاسیون پروانه پمپ

پمپ سرو صدا دارد

  • آب ورودی به پمپ به اندازه کافی نبوده است.برای این کار پمپ را کمی پایین تر آورده یا این که لوله ورودی را کمی بزرگتر کرده.
  • نفوذ هوا به داخل لوله ورودی می تواند یکی از این عوامل باشد.احتمال وجود حباب هوا به داخل لوله ورودی باشد.
  • ممکن است بعضی از قسمت های پمپ سائیده شده است.فشار اضافی بر پمپ وارد می شود.

گردش پمپ به قدرت زیادی نیاز دارد

  • سرعت زیاد است
  • سیالی که وارد پمپ می شود دارای چگالی بیشتر است که در حد توان پمپ نمی باشد.
  • خم بودن محور یا این که قطعه دوار دارای تاب می باشد.
  • لوله کشی به درستی انجام نشده است
  • ممکن است کوپلینگ ها تنظیم نیستند

فیلتراسیون

به منظور تصفیه آب در سیستم تصفیه جکوزژ به فیلتر نیاز است.آب توسط پمپ از صافی عبور نموده و پس از گرفته شدن ذرات آن اگر احتیاج باشد از مبدل حرارتی عبور می کند و محددا وارد حوضچه جکوزی می گردد.

تصفیه جکوزی به خاطر تلاطم آب و افزایش ذرات حداکثر در هر نیم ساعت۳۰ دقیقه کل آب آن را توسط فیلترها تصفیه می نماییم.فیلتراسیون یا فیلتر کردن آب، فرآیندی فیزیکی است که طی آن ذرات آلاینده، ذرات معلق و ناخالصی های موجود در آب از آن گرفته می شود.فیلتر در جکوزی همان نقشی راردارد که کلیه در بدن انسان دارد.

فیلتر همانطور که از نام آن نیز پیداست وسیله ای برای جدا کردن نا خالصی های آب است.به کارگیری فیلترها یکی از روش های صرفه جویی در آب بع این معناست که به جای این که آب آلوده جکوزی پس از یک مدت کاملا با آب تازه تعویض شود، به کمک فیلترها می توان همان آب اولیه را پس از پاکسازی آلودگی ها توسط فیلتر چندین بار در مدار گردش آب جکوزی مورد استفاده قرار داد.

[psfw slug=”14603″]

 

با استفاده از فیلترها حتی می توان بخشی از باکتری های موجود در آب را نیز جدا کرد.البته باید در نظر دلشت که فرآیند فیلتراسیون با فرآیند ضدعفونب کردن آب متفاوت است.ضد عفونی کردن آب در واقع فرآیندی است که طی آن باکترب ها و سایر میکروار گانیسم های بیماری زا با استفاده از مواد شیمیایی ضد عفونی کننده از بین برده می شوند.مزیت دیگر فیلترها کاهش مقدار مواد شیمیایی و ضدعفونی کننده مورد نیاز برای پاکسازی آب است.

دستگاه تصفیه آب UV
دستگاه تصفیه آب UV

کاربد اصلی فیلتر ها

به طور کلی از بین برن باکتری ها با استفاده از فیلترها روند متداولی به شمار نمی رود و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه نیست.اصلی ترین هدف از بکار گیری فیلترها تفکیک کردن ذرات خارجی موجود در آب است که در صورت عدم تفکیک، مقدار ماده ضدعفونی کننده مورد نیاز افزایش خواهد یافت.به این منظور می توان از روش های مختلفی استفادت کرد که از این میان سه نوع فیلتر استفاده می شود که هیچ یک از آن ها شامل ا۰زای متحرک نیستند.

هر یک از این فیلترها مزایا و معایب خاث خود را دارند.نوع فیلتر مورد استفاده در استخرها و جکوزی ها باید بر مبنای شرایط و نیاز پروژه تعیین شود.این فیلترها عبارتند از:

۱) فیلترهای خاک سیایسی یا دیاتومی ( استخرهای عمومی و بزرگ)

۲) فیلترهای ماسه ای یا شنی (برای استهرهای پرورش ماهی، آکواریوم ها و استخرهای عمومی)

۳) فیلترهای فشنگی یا کارتریجی ( برای استخرهای درمانی و استخرهای خانگب کوچک و جکوزی)

ظرفیت فیلترها بر خسب سطح بستر فیلتر و دبی آب عبوری از آن مطرح می شود که جدول زیر برای انتهاب فیلترهای استخر و جکوزی کاربرد دارد.

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برقو دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

 

برقاب صنعت


گروه صنعتی برقاب صنعت با ربع قرن تجربه در زمینه فروش و خدمات رسانی انواع موتورآلات و تجهیزات صنعتی کشاورزی مفتخر است. در جهت آسان سازی کسب اطلاعات فنی مهندسی و خرید محصولات برای شما هموطن گرامی فروشگاه آنلاین برقاب صنعت وابسته به گروه صنعتی برقاب صنعت را در اختیار شما هموطن گرامی قرار دهد. تا در هر جای ایران پهناور که در حال کار و زندگی می باشید. به راحتی از خدمات تخصصی فنی و مهندسی و خرید مطمئن بهره مند شوید.

مهندسین ما در واحد فنی منتظر شما هستند. تا در طراحی ، خرید، و انجام انواع پروژه های کشاروزی، صنعتی و ساختمانی ( گلخانه صنعتی، پرورش ماهی، انواع صنایع سبک و سنگین، صنایع شیمیایی، راهسازی، دامداری و دامپروری) دانش کافی و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.

لازم به ذکر است که قیمت ها در فروشگاه آنلاین برقاب صنعت، نازلترین قیمت در بازار است. و مشاورین فنی و تخصصی گروه برقاب صنعت در زمینه های مختلف فعالیت این گروه، اعم از آبرسانی ساختمانی و خانگی توسط پمپ آب های خانگی. ساخت دستگاه های تخصصی توسط الکتروموتور ها و گیربکس ها در صنایع کوچک و بزرگ. کشاورزی و تجهیزات آن در مزارع، باغها، و یا گلخانه ها یا پرورش دام، طیور و آبزیان.راهسازی و ساختمان سازی توسط ابزار و تجهیزات تخصصی، از مجرب ترین و خبره ترین مشاوران تخصصی در آن زمینه هستند. لذا به شما صنعتگر، کشاورز و یا هموطن گرامی این اطمینان اگر می دهیم که با یک بار خرید یا مشاوره مشتری دائم برقاب صنعت خواهید شد.

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X