منحنی مشخصه بوستر پمپ سری

منحنی مشخصه بوستر پمپ سری

منحنی بوستر پمپ موازی

بوستر پمپ سری

دو یا چند پمپ مشابه را می توان به منظور افزایش هد به صورت سری به یکدیگر متصل کرد به این طریق که رانش پمپ اول را به مکش پمپ دوم و رانش پمپ دوم را به مکش پمپ سوم متصل می کنیم. در این حالت دبی کل برابر دبی هر یک از پمپ ها و هد کل تقریبا برابر مجموع هد آنهاست.شکل زیر طریقه نصب سه پمپ خطی به طور سری را نشان می دهد. لازم به ذکر است که در دو طرف پمپ ها به منظور باز کردن آنها در موقع اضططراری، شیر فلکه های کشویی قرار می دهند.

منحنی پمپ آب

منحنی در واقع جدولی است که دبی نقطه به نقطه هر پمپ را در ارتفاع های مختلف نشان می دهد. این منحنی یا جدول دبی بر اساس ارتفاع توسط شرکت سازنده پمپ تعیین می شود.

منحنی بوستر پمپ سری

در بوستر پمپ هایی که به شکل سری کلکتور می شوند. به علت شکل سری پمپ ها نسبت به هم ارتفاع افزایش می یابد و دبی تقریبا ثابت پمپ می ماند.

اگر بوستر پمپ ساخت شرکت های معتبر باشد همان شرکت در کاتالوگ آن منحنی دبی نقطه به نقطه بوستر پمپ را ذکر می کند. اما اگر بوستر پمپ ساخت کارگاه های کوچک باشد منحنی بوستر باید با در نظر گرفتن ارتفاع و دبی هر دو پمپ طبق فرمول که در ادامه مقاله گفته می شود حساب شود.

با توجه به این موضوع که در بالا گفته شد که در بوستر پمپ های سری دبی ثابت می ماند و ارتفاع افزایش می یابد. برای حساب کردن دبی نقطه به نقطه یا همان منحنی دبی یک بوستر پمپ سری باید به اتفاع یکی از پمپ ها در منحنی دبی 70 درصد اضافه کنید رقمی که به دست می آید در هر نقطه دبی که منحنی همان پمپ مشخص کرده است می شود دبی آن بوستر پمپ

برای مثال اگر دو پمپ که هر کدام در ارتفاع 30 متری 20 متر مکعب دبی دارد با هم به شکل سری بوستر شوند. حد اکثر ارتفاع آن می شود میزان ارتفاع پمپ اول به اضافه 70 در صد ارتفاع پمپ دوم با همان دبی که با این دو پمپی که در مثال گفته شده می شود. 20 متر مکعب دبی در ارتفاع 51 متر.

جهت مشاهده انواع بوستر پمپ اینجا کلیک کنید

نکته

به دلیل این که سیستم های سرمایش و گرمایش مدار های بسته هستند پمپ فقط افت ناشی از مدار را جبران می کند لذا در این سیستم ها به پمپ های با هد پایین نیاز است به همین خاطر در سیستم های سرمایش و گرمایش از بوستر پمپ هایی با چیدمان سری استفاده نمی شود، مگر در سیستم های داکت اسپیلت یا گرمایش از کف ( به دلیل طولانی بودن مسیر رفت و برگشت و افت زیاد کلکتور ) امکان نیاز به بوستر پمپ سری به وجود بیاید.

هنگامی که چند پمپ با چیدمان سری در مدار قرار می گیرند منحنی سیستم ثابت و بدون تغییر باقی می ماند ولی منحنی مشخصه پمپ تغییر کرده و لذا نقطه عملکرد سیستم نیز تغییر می کند.

منحنی مشخصه بوستر پمپ سری

هنگامی که آرایش پمپ ها در مدار به شکل سری باشد، منحنی مشخصه برآیندی، از بر هم نهی منحنی مشخصه تمام پمپ ها خواهد بود. در صورتی که پمپ ها یکسان باشند چون دبی همه پمپ ها یکسان است، لذا در منحنی مشخصه برایند، دبی ثابت می ماند ولی هد کل برابر مجموع هد تک تک پمپ ها خواهد بود. در تصویر زیر منحنی مشخصه نهایی برای دو پمپ یکسان که با آرایش سری چیدمان شده اند آمده است. همان طور که مشاهده می شود در این حالت بر روی منحنی مشخصه، در دبی یکسان، هد دو برابر شده است.

 

نکته

عمکردپمپ های طبقاتی دقیقا همانند سری کردن دو یا چند پمپ مشابه است. در پمپ های طبقاتی سیال از دهانه مکش پمپ وارد شده و پروانه اول سیال را مکش نموده و به سمت پرونه دوم هدایت می نماید و این روند تا پروانه آخر ادامه پیدا میکند. در پمپ های طبقاتی دبی در طبقات مختلف پمپ یکسان می باشد و تنها هد پمپ است که افزایشمی یابد. به همین دلیل است که پمپ طبقاتی در مقایسه با پمپ های سانریفیوژ دیگر با توان برابر فشار بیشتری ایجاد می کند، که این امر باعث تامین هد بیشتر توسط پمپ طبقاتی می شود.

نقطه عملکرد بوستر پمپ های سری

نقطه عملکرد نهایی بوستر پمپ سری از تقاطع منحنی سیستم با منحنی مشخصه پمپ های سری شده به دست می آید. همان طور که در بالا اشاره شد با سری کردن دو پمپ، منحنی سیستم ثابت می ماند ولی منحنی مشخصه نهایی از بر هم نهی منحنی مشخصه همه ی پمپ ها به دست می آید.در تصویر زیر منحنی سیستم، منحنی مشخصه یک پمپ، منحنی مشخصه دو پمپ با آرایش سری و نقاط عملکرد در شرایط مختلف نشان داده شده است.

نقطه ۱

نقطه عملکرد پمپ در صورتی که از یک پمپ استفاده شود.

نقطه ۲

نقطه عملکرد نهایی در صورتی که دو پمپ مشابه با چدمان سری در مدار قرار گیرند.

A

مقدار هد یا فشاری گه یک پمپ ایجاد می کند.

B

میزان هد یا فشاری که دو پمپ مشابه با چدمان سری فراهم می کنند.

فاصله نقطه A تا  B

مقدار افزایش هد که در اثر آرایش پمپ ها با چیدمان سری ایجاد می شود.

نقطه۳

در صورتی که از دو پمپ مشابه با آرایش سری استفاده شود هر کدام از آنها در نقطه ۳ بازده دارند، لذا جهت انتخاب پمپ باید دقت شود، پمپی انتخاب شود که نقطه ۳ آنها در ناحیه بازده بالا قرار گیرد.

دبی نقاط ۲ و ۳ یکسان است ولی هد در نقطه ۲ دو برابر هد در نقطه ۳ می شود. و این موضوع مهم ترین دست آورد کلکتور کردن پمپ ها با آرایش سری می باشد.

نکته

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می شود با سری کردن دو پمپ مشابه، در مجموع هد افزایش می یابد ولی هیچ وقت در عمل به دو برابر نمی رسد. افت اصطکاکی اصلی ترین دلیل این موضوع می باشد. زیرا با افزایش هد استاتیک، سرعت حرکت سیال تغییر چشمگیری نمی کند، از همین رو افت اصطکاکی خود نمایی می کند.

برقاب صنعت


 

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد 90

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X