منحنی مشخصه بوستر پمپ موازی

منحنی مشخصه بوستر پمپ موازی

منحنی پمپ طبقاتی پنتاکس

منحنی بوستر پمپ موازی و سیستم

در این مقاله می خواهیم اصلاعاتی در مورد منحنی بوستر پمپ موازی ارائه دهیم. پس اول توضیحات کوتاهی در مورد منحنی دبی پمپ آب و بوستر پمپ موازی می دهیم.

منحنی پمپ آب

به طور کلی به نموداری که یک ضلع آن ارتفاع برحسب هر پارامتری و یک ضلع دیگر آن آبدهی بر حسب هر پارامتری باشد منحنی پمپ آب گفته می شود. با استفاده از منحنی هر پمپ آبی می توان متوجه شد پمپ در هر نقطه از ارتفاع دقیقا چه دبی را در اختیار قرار می دهد و کمینه و بیشینه ای که پمپ می تواند در آن بدون مشکل کار کند چه بازه ای است.

بوستر پمپ موازی

به کلکتور کردن دو یا چند پمپ با هم به شکلی که ورودی و خروجی همه ی این پمپ ها توسط یه خط یکی شده باشد، بوستر پمپ موازی گفته می شود. بوستر پمپ های موازی می توانند از دو یا چند پمپ یک شکل و یا متفاوت ساخته شوند. در برخی از بوستر پمپ ها جهت کاهش مصرف انرژی در سیستم از یک پمپ جوکی استفاده می شود.

هنگامی که چند پمپ به صورت موازی در مدار  ( بوستر پمپ موازی ) می گیرند منحنی سیستم ثابت و بدون تغییر باقی می ماند زیرا منحنی سیستم وابسته به شرایط و ویژگی سیستم از قبیل هد استاتیکی و اصطکاکی است. ولی منحنی مشخصه پمپ تغییر کرده و لذا  نقطه عملکرد سیستم نیز تغییر می کتد.

جهت مشاهده انواع بوستر پمپ اینجا کلیک کنید

بوستر پمپ پنتاکس
بوستر پمپ پنتاکس

 

منحنی دبی و هد بوستر پمپ موازی

هنگامی که چند پمپ به صورت موازی کلکتور می شوند، دو حالت رخ می دهد یا پمپ ها یکسان هستند. و یا نا همسان. در صورتی که پمپ ها یکسان باشند، به دلیل آن که هد همه پمپ ها یکسان است، لذا در منحنی مشخصه برایند، هد ثابت می ماند ولی دبی برابر مجموع دبی تک تک پمپ خواهد بود.

در صورتی که پمپ ها غیر مشابه باشند، تنها پمپ بزرگتر در محدوده بالاتر از توان پمپ کوچکتر عمل می کند و این بدان معناست که پمپ کوچکتر توان تامین این هد را ندارد و در نتیجه دراین محدوده پمپ کوچکتر نمی تواند شیر یکطرفه را باز کند زیرا در این ناحیه دبی واقعی پمپ صفر است. از این محدوده به بعد پمپ ها برابر می شوند و دبی کل برابر مجموع دبی هر دو پمپ خواهد بود.

نقطه عملکرد بوستر پمپ موازی

نقطه عملکرد نهایی بوستر پمپ های موازی از تقاطع منخنی سیستم با منحنی مشخصه بوستر پمپ های موازی به دست می آید. همان طور که در بالا اشاره شد با موازی کردن پمپ ها منحنی سیستم ثابت می ماند ولی منحنی مشخصه نهایی از بر هم نهی منحنی مشخصه همه پمپ ها به دست می آید. در تصویر زیر منحنی سیستم، منحنی مشخصه یک پمپ، منحنی مشخصه دو پمپ موازی و نقطه عملکرد در شرایط مختلف نشان داده شده است.

منحنی بوستر پمپ موازی
منحنی بوستر پمپ موازی

1- نقطه ۱

نقطه عملکرد پمپ در صورتی که پمپ روشن باشد.

2- نقطه ۲

نقطه عملکرد نهایی در صورتی که دو پمپ مشابه به صورت موازی در مدار قرار گیرند و روشن باشند.

A .

میزان حجم دبی که یک پمپ فراهم می کند.

B.

مقدار حجم دبی که از موازی کردن دو پمپ مشابه تامین می شود.

فاصله نقطه A تا B .

مقدار افزایش دبی که در اثر موازی کردن پمپ ها ایجاد می شود را نشان می دهد.

نقطه ۳ .

در صورتی که از دو پمپ موازی مشابه استفاده شود هر کدام از آنها در نقطه ۳ کار می کنند لذا برای انتخاب پمپ باید دقت شود پمپی انتخاب شود که نقطه ۳ آنها در ناحیه بازده بالاتر قرار گیرد.
هد نقاط ۲ و ۳ یکسان ولی دبی در نقطه ۲ دو برابر دبی نقطه ۳ خواهد بود.

همان طور که مشاهده می شود با موازی کردن دو پمپ مشابه ، در مجموع دبی افزایش می یابد ولی دو برابر نمی شود. دلیل این امر را می توان این گونه شرح داد که با موازی کردن دو پمپ دبی افزایش می یابد و همزمان با افزایش دبی، افت اصطکاکی سیستم نیز افزایش می یابد ( دبی استاتیکی ثابت می ماند ) زیرا سرعت سیال در لوله ها افزایش می یابد.

افت فشار اصطکاکی سیستم

تنها در صورتی با موازی کردن دو پمپ مشابه ( بوستر پمپ دو پمپه ) دبی دو برابر می شود که افت هد کلی سیستم ثابت باشد و تغییر نکند. که البته همچین چیزی در عمل امکان پذیر نیست مگر این که خطوط لوله کشی از آلیاژ های خاص باشد، کا افت اصطکاکی را آنقدر کم کند که بشود افت اصطکاکی را در سیستم در نظر نگرفت. که این امر هزینه را به شکل چشم گیری افزایش می دهد.

در واقع به کلکتور کردن 2 یا چند الکترو پمپ به صورت سری یا موازی بر روی شاسی بوستر پمپ گفته می شود. بوستر پمپ ها توسط یک تابلو فرمان ( اینورتوردار ، مکانیکی ،… .) کنترل می شوند. از بوستر پمپ ها در ایستگاه های افزایش فشار،سیستم های آبرسانی و اتش نشانی اماکن و ساختمان ها ودر کشاورزی و صنایع استفاده می شود.

بوستر پمپ تکفاز DAB 3KVC
بوستر پمپ تکفاز DAB 3KVC

بوسترپمپ

 

گاهی لازم است پمپ ها به صورت سری، موازی یا ترکیبی از این دو بوستر شده. در بوسترپمپ های موازی دو یا چند پمپ در کنار یکدیگر سیال را از یک سیستم واحد گرفته و در سیستم دیگری تخلیه می کنند. اگر دو پمپ موازی باشند، هر دوی آنها دبی های متفاوت و هد های مشابه دارند پمپ های سری مجموعه ای از دو یا چند پمپ هستند به گونه ای که قسمت تخلیه پمپ، ناحیه مکش پمپ دیگر است. در بوستر پمپ های سری، هد ها مختلف، اما دبی ها مشابه هستند. با ترکیب این دو حالت نیز مضرب هایی از این دو عامل ( هد و دبی جریان) را خواهیم داشت.

برقاب صنعت


فروشگاه مجموعه برقاب صنعت ارائه دهنده انواع بوستر پمپ های موازی جهت آبرسانی و ایستگاه های پمپاژ و بوستر پمپ های آتش نشانی جهت انواع اماکن می باشد. با در نظر گرفتن این موضوع که بسیاری از بوستر پمپ ها توسط کارخانه های معتبر ساخته نمی شوند توجه کردن به استاندارد های لازم جهت کلکتور کردن و ساختن بوستر پمپ ها اهمیت بالایی دارند.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X