منحنی های عملکردی پمپ ها

منحنی های عملکردی پمپ ها

منحنی پمپ طبقاتی عمودی پنتاکس 2

گروه صنعتی برقاب صنعت

کارخانه های سازنده پمپ ها جهت مشخص نمودن شرایط و عملکرد های هر پمپ، منحنی های مختلفی را با انجام آزمایش های  مشخصی به همراه در خواست مشتری ارائه می دهند. مسئله مهم کاربردی بودن این نمودارها بعد از خرید و در هنگام بهره برداری از آن ها می باشد.

[psfw slug=”14603″]

 

جهت مشاهده انواع پمپ طبقاتی اینجا کلیک کنید

سیال مورد استفاده جهت آزمون پمپ، بیشتر آب و یا گازوئیل، در دمای محیط می باشد.دلیل استفاده از آن ها ارزانی، راحتی و در دسترس بودن است.در صورتی که سیال پمپ شونده سیالی با لزجت بالاتر از آب باشد، بایستی با استفاده از ضرایب تصحیح، اصلاحات لازم بر روی منحنی عملکردی که با آب بدست آمده است، انجام شود.معمولا منحنی های عملکرد پمپ ها را در یک دور خاص نمایش می دهند(مثلا در ۱۴۵۰ دور بر دقیقه یا ۲۹۰۰ دور بر دقیقه) ترسیم منحنی های عملکردی پمپ های گردشی و جابه جایی مثبت معمولا متداول نیست.در ادامه ۴ نمونه از این منحنی های عملکردی معرفی می گردند.

منحنی آبدهی پمپ روغن داغ پمپیران 2900 دور
منحنی آبدهی پمپ روغن داغ پمپیران 2900 دور

۱) منحنی مشخصه پحپ (H_Q)

شرکت های سازنده پمپ، با توجه به مشخصات پمپ از جهت تامین فشار و دبی و بهره وری کارکرد پمپ ، منحنی مشخصه پمپ ارائه میکنند تا مصرف کنندگان با در نظر گرفتن مشخصات فشار و دبی مورد نیاز خود و منحنی مشخصه پمپ ها، پمپ مورد نظر خود را انتخاب نمایند.لازم است ذکر شود که منحنی مشخصه پمپ های گریز از مرکز منحنیH_Q معمولا برای آب تهیه می شود.

نمودار زیر نمونه ای از منحنی مشخصه یک پمپ را نشان می دهد.

در این شکل محور عمودی ارتفاع آبدهی(فشار بوجود آمده در خروجی پمپ) و محور افقی دبی پمپ را نشان می دهد.

۲) منحنی مصرف یا انرژی(P_Q)

با توجه به الگوی مصرف دبی و فشار مورد نیاز متناسب با این مصرف، منحنی توان مصرفی پمپ بر حسب دبی ترسیم می گردد که این منحنی را ، منحنی مصرف می نامند.نمودار زیر نمایانگر این منحنی است.

نقطه تقاطع منحنی مصرف و منحنی مشخصه پمپ را نقطه کاری می نامند.در نمودار منحنیهای عملکردی و تعیین نقاط مهم نقطه کاری روی نمودار مشخص شده است.

۳) منحنی بازده یا بهره وری(η-Q)

وقتی آب از یک آب پاش که با زاویه ۴۵ درجه قرار گرفته است، جریان یابد مسیری را می پیماید که شکل این مسیر همان منحنی بهره وری است.ابتدا آب به سمت بالا رفته و به اوج می رسد(که به آن، نقطه حداکثر کارایی گفته می شود) و سپس به سمت پایین می آید که شکل سهمی را به وجود می آورد.

منحنی بهره وری می تواند در منحنی مشخصه پمپ نیز رسم شود که در این حالت از نقطه حداکثر کارایی، خطی عمودی رسم می شود تا منحنی مشخصه پمپ را در نقطه ای قطع کند که در آنقطه بیشترین بهره وری  پمپ جهت پمپاژ سیال رخ خواهد داد.

[psfw slug=”14603″]

 

منحنی ابدهی پمپ پنتاکس
منحنی ابدهی پمپ پنتاکس

۴) منحنی طول مکش خالص مثبت(NPSH-Q)

همواره باید فشار و دمای سیال به پمپ مورد توجه قرار گیرد.اگر فشار مطلق در مکش پمپ به فشار بخار سیال، نزدیک شود، پدیده حباب زایی رخ می دهد.مقداری فشاری که باید به فشار بخار اضافه گردد تا در سیال حباب های بخار تشکیل شود را عمق مکش در خواستی گویند.این مقدار جزو مشخصات پمپ است و با سرعت پمپ و دبی  عبوری از پمپ متناسب است و توسط سازنده پمپ محاسبه می گردد.

هنگامی که سیال عبوری از پمپ، سیال با درجه حرارت بالا باشد، عمق مکش در خواستی اهمیت بیشتری پیدا می کند.فشار بخار با افزایش دما، افزایش می یابد و طول مکش خالص مثبت مجاز کاهش می یابد. اگر طول مکش خالص مثبت مجاز کمتر از عمق مکش در خواستی پمپ شود،  حباب زایی، سرو صدا ، غیر یکنواختی جریان و مشکلات مکانیکی ایجاد خواهد شد.

همانگونه که از منحنی عمق مکش مشخص است  در محدوده ای نزدیک به نقطه کارایی حداکثر ، شیب منحنی ناگهان به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.یعنی امکان ایجاد پدیده حباب زایی به صورت ناگهانی بیشتر می شود؛ بنابراین باید دقت نمود که پمپ در ناحیه ای قبل از شروع این افزایش انتخاب گردد.برای درک ارتباط و مقایسه چهار منحنی ذکر شده، در نمودار زیر چهار منحنی عملکرد پمپ در یک نمودار بر حسب دبی رسم شده است.یکی از نتایج این نمودار، نقاط تلاقی و مناطقی است که در انتخاب پمپ باید مورد توجه قرار گیرند.

یکی از این مناطق مهم، محدوده اطراف نقطه کارایی حداکثر است که پیش از این توضیح داده شد.نقاط تلاقی مهم نیز عبارتند از

  • نقطه حداکثر کارایی: بیشترین بهره وری پمپ جهت پمپاژ سیال در این نقطه رخ می دهد.در این نقطه کمترین نیروی شعاعی به پروانه وارد می شود و پمپ حداقل ارتعاش و سرو صدا را داراست.در هنگام انتخاب پمپ نقطه کاری پمپ باید نزدیک نقطه حداکثر کارایی باشد تا باعث افزایش کارایی پمپ شود.
  • نقطه کاری: محل تلاقی منحنی مشخصه با منحنی مصرف است.اهمیت این نقطه بدین سبب است که توصیه می شود نقطه کاری نزدیک نقطه حداکثر کارایی باشد، زیرا در صورت دور شدن از این نقطه بازده پمپ کاهش می یابد.
  • نقطه نهایی پمپ: مقدار دبی در این نقطه بیشترین مقدار است زیرا پمپ حداکثر میزان توان را مصرف می کند و پمپ با سرو صدا ارتعاش زیاد کار می کند.
  • نقطه خفگی پمپ: در این نقطه پمپ بیشترین ارتفاع آب دهی را دارا می باشد. در نمودار مشخصه پمپ این نقطه محلی است که در آن دبی تقریبا صفر می باشد.

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برقو دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

 

برقاب صنعت


گروه صنعتی برقاب صنعت با ربع قرن تجربه در زمینه فروش و خدمات رسانی انواع موتورآلات و تجهیزات صنعتی کشاورزی مفتخر است. در جهت آسان سازی کسب اطلاعات فنی مهندسی و خرید محصولات برای شما هموطن گرامی فروشگاه آنلاین برقاب صنعت وابسته به گروه صنعتی برقاب صنعت را در اختیار شما هموطن گرامی قرار دهد. تا در هر جای ایران پهناور که در حال کار و زندگی می باشید. به راحتی از خدمات تخصصی فنی و مهندسی و خرید مطمئن بهره مند شوید.

مهندسین ما در واحد فنی منتظر شما هستند. تا در طراحی ، خرید، و انجام انواع پروژه های کشاروزی، صنعتی و ساختمانی ( گلخانه صنعتی، پرورش ماهی، انواع صنایع سبک و سنگین، صنایع شیمیایی، راهسازی، دامداری و دامپروری) دانش کافی و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.

لازم به ذکر است که قیمت ها در فروشگاه آنلاین برقاب صنعت، نازلترین قیمت در بازار است. و مشاورین فنی و تخصصی گروه برقاب صنعت در زمینه های مختلف فعالیت این گروه، اعم از آبرسانی ساختمانی و خانگی توسط پمپ آب های خانگی. ساخت دستگاه های تخصصی توسط الکتروموتور ها و گیربکس ها در صنایع کوچک و بزرگ. کشاورزی و تجهیزات آن در مزارع، باغها، و یا گلخانه ها یا پرورش دام، طیور و آبزیان.راهسازی و ساختمان سازی توسط ابزار و تجهیزات تخصصی، از مجرب ترین و خبره ترین مشاوران تخصصی در آن زمینه هستند. لذا به شما صنعتگر، کشاورز و یا هموطن گرامی این اطمینان اگر می دهیم که با یک بار خرید یا مشاوره مشتری دائم برقاب صنعت خواهید شد.

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X