نحوه تعیین ظرفیت یک الکتروموتور

نحوه تعیین ظرفیت یک الکتروموتور

گروه صنعتی برقاب صنعت

انتخاب موتور الکتریکی

در انتخاب الکتروموتور پارامترهای متعددی دخیل هستند. هدف از انتخاب الکتروموتور رسیدن به بهترین گزینه با در نظر گرفتن هزینه در طول عمر الکتروموتور،توان الکتروموتور و اندازه پوسته آن، گشتاور بار،لختی بار، وسیکل کاری آن برای کاربرد تعیین شده می باشد.

[psfw slug=”%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d9%88-%da%af%db%8c%d8%b1%d8%a8%da%a9%d8%b3″]

در این جا فرض می شود که الکتروموتور مورد نظر یک الکتروموتور القایی تک سرعته بوده و از یک منبع معمولی تغذیه شده و در واقع به محرک فرکانس متغیر متصل نمی باشد. اگر ترکیب الکتروموتور و محرک مورد نیاز باشد، توصیه می گردد. برای انواع دیگر الکتروموتور ها،کمک از سازنده توصیه می شود.

قبل از تعیین ظرفیت الکتروموتور عوامل متعددی را باید ارزیابی نمود.

 

جهت مشاهده انواع الکتروموتور با قدرت 55 کیلو وات اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده انواع الکتروموتور با قدرت 75 کیلو وات اینجا کلیک کنید

الکتروموتور القایی
الکتروموتور القایی

این عوامل عبارتند از:

نیاز گشتاور بر حسب بار:

ظرفیت اولیه الکتروموتور باید با در نظر گرفتت این واقعیت که در خیلی از موارد با مرور زمان وتغییر شرایط بهره برداری گشتاور بار افزایش می یابد،تعیین گردد. ناتوانی در بر آوردن نیاز گشتاور بار متداول ترین دلیل برای انتخاب نا مناسب ظرفیت الکتروموتور می باشد.

محل نصب الکتروموتور:

اگر الکتروموتور در محیطی که خطر انفجار وجود دارد راه اندازی شود،لازم است که درجه حرارت داخلی الکتروموتور به کمتر از ۸۰% درجه حرارت اشتعال خودکار گازی که در موقع راه اندازی الکتروموتور وجود دارد محدود گردد. باید توجه ویژه ای به ایمنی این گونه تاسیسات نمود.

[psfw slug=”%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d9%88-%da%af%db%8c%d8%b1%d8%a8%da%a9%d8%b3″]

بعضی از موارد ایمنی عبارتند از:

  • محدود کردن افزایش کل درجه حرارت میله روتور و نقطه داغ روتور به ۲۰۰ درجه سانتیگراد؛
  • قرار دادن آب بندی کننده های خاص برای تخلیه هوای داخل الکتروموتور قبل از راه اندازی؛
  • وصول اطمینان از محکم بودن تمامی در پوش ها و متعلقات الکتروموتور برای جلوگیری از بروز جرقه؛
  • استفاده از الکتروموتور کاملا محصور جهت جلوگیری از رسوب مواد روی سیم پیچی و کاهش جرقه در فاصله هوایی و سرهای سیم پیچی

تعداد استارت های الکتروموتور:

تعداد راه اندازی های الکتروموتور که در طول عمر آن انتظار می رود محدود می باشد. برای الکتروموتور های بزرگ تعداد راه اندازی به ۵۰۰۰ محدود می شود. اگر قرار باشد الکتروموتور استارت های بیشتری را تجربه کند، طراحی آن نیاز به مواد قوی تری برای محور، قطر بزرگتری برای محور،و یا هر دو دارد.

ولتاژ:

مدل دقیقی از شبکه ای که الکتروموتور در آن کار می کند مورد نیاز است تا افت ولتاژ مجاز جهت جلوگیری از خاموش شدن بعضی الکتروموتور ها هنگام راه اندازی الکتروموتور های دیگر مشخص شود.

ولتاژ در پایانه های الکتروموتور در موقع راه اندازی و نیز گردش عادی باید معلوم باشد تا اطمینان حاصل گردد راه اندازی الکتروموتور جدید بر تجهیزات دیگر شبکه تاثیرگذار نخواهد بود. اگر راه اندازی الکتروموتور های دیگر سبب کاهش ولتاژ الکتروموتور جدید به کمتر از ولتاژ بازیابی بحرانی شود، الکتروموتور جدید متوقف خواهد شد. هم چنین،ولتاژ کم می تواند سبب اضافه بار الکتروموتور شود.

استفاده همگون از بترهای تکفاز می تواند به تعادل صحیح ولتاژ در شبکه توزیعی که الکتروموتور های سه فاز را تغذیه می کند، بیانجامد.

ولتاژ نا متعادل پارامترهایی چون

  • جریان
  • سرعت
  • گشتاور
  • افزایش درجه حرارت
  •  راندمان الکتروموتور

نا متعادلی نسبتا کوچکی در ولتاژ قادر است به طرز چشمگیری تلفات الکتروموتور را افزایش و راندمان آن را کاهش دهد. بهره حاصل از خرید الکتروموتوری گران قیمت با راندمان بالا که تلفات را تا ۲۰% کاهش می دهد بر اثر نا تعادلی ولتاژ تنها به میزان ۳/۵% از دست خواهد رفت، چون این نا تعادلی کوچک در ولتاژ، راندمان الکتروموتور را به میزان ۲۰% کاهش می دهد.

[psfw slug=”14601″]

پروفیل بار:

ارزیابی دقیق پروفیل بار حائز اهمیت بسیار است. بعرهای دوره ای و یا رفت و برگشتی تاثیر منفی بر روتور، محور، یاتاقان ها، سیم پیچی و پوسته دارند. یگی از متداول ترین منابع تلفات الکتروموتور عدم تطابق بار با الکتروموتور می باشد. به طور کلی، برای الکتروموتور های با پوسته استاندارد NEMA, راندمان در نقطه ای پایین تر از بار کامل نامی به حداکثر مقدار خود می رسد. ماکزیمم شدن راندمان در کمتر از بار کامل ناشی از ترکیب تلفات ثابت و متغیر الکتروموتور است.

ضریب قدرت نیز تابع بار بوده و با زیاد شدن بار الکتروموتور افزایش می یابد. اگر الکتروموتور بالاتر از بعر کامل آن بهره برداری شده تا از مزیت ضریب سرویس آن استفاده شود، ضریب قدرت شروع به کاهش می کند چون نسبت مقاومت به راکتانس الکتروموتور شروع به کاهش نمآده و ضریب قدرت افت می نماید. بار الکتروموتور و ضریب قدرت آن باید برای رسیدن به راندمان بهینه الکتروموتور در قبال یکدیگر وزن داده شوند. در بعضی موارد که الکتروموتور ها برای مدت طولانی تری بدون بار کار می کنند، توقف و راه اندازی مجدد آن ها برای مدت زمان بعدی می تواند باعث صرفه جویی در انرژی شود.

تعیین ظرفیت الکتروموتور:

دو روش برای انتخاب ظرفیت واقعی الکتروموتور پس از تحلیل کامل سرویس مورد انتظار از آن وجود دارد. دقیق ترین روش، صرف نظر از توان الکتروموتور، به دست آوردن منحنی دقیق سرعت_گشتاور از سازنده بار الکتروموتور می باشد.

این منحنی حد پایین توان نامی الکتروموتور را نشان می دهد. لازم است بر روی یک دستگاه مختصات،منحنی سرعت_گشتاور بار و سرعت_گشتاور الکتروموتور در ۸۰% ولتاژ نامی رسم شوند(شکل زیر سپس نقطه عطف، یعنی نقطه ای که تفاوت بیبن منحنی سرعت_گشتاور الکتروموتور در ۸۰% ولتاژ نامی و بار حداقل می باشند را تعیین کنید. گشتاور الکتروموتور باید حداقل ۱۰% بزرگتر از گشتاور بار در نقطه عطف باشد. بررسی نهایی، اطمینان از هموارع بالاتر بودن گشتاور بار کامل الکتروموتور از گشتاور کامل بار مطابق شکل زیر است.

روش دوم برای ماشین های با ظرفیت تعریف شده در استاندارد NEMA یعنی ۵۰۰ اسب بخار و کمتر است.ذچهار مشخصه سرعت_گشتاور استاندارد وجود دارند که به نام های A, NEMA ،B,C,D, نامیده می شوند.

هر یک از این دسته بندیها دارای مشخصه سرعت_گشتاور خاص خود هستند( شکل بالا)

الکتروموتور های طرح A , B استاندارد NEMA:

الکتروموتور طرح A نوع دیگری از طرح B بوده که دارای جریان قفل روتور بالاتر از طرح B می باشد. این دو طرح برای مصارف عمومی نظیر فن، دمنده، پمپ گریز از مرکز،کمپرسور،مجموعه الکتروموتور _ ژنراتور و نظایر آنها به کار می رود.

الکتروموتور های طرح C استاندارد NEMA:

این طرح برای مواردی که الکتروموتور زیر بار راه اندازی می شود، مانند تسمه نقاله، آسیاب، ماشین های همزن، مخلوط کن ها، پمپ های رفت و برگشتی و کمپرسورها استفاده می شود.

الکترو موتور های طرح D استاندارد NEMA:

این طرح برای بارهای با پیک زیاد، یا بدون چرخ طیار، نظیر قیچی های پرس، آسانسورها، عصاره گیرها، وینچ ها، پمپ های چاه نفت،و ماشین های کشنده سیم فولادی به کار می رود.

این نوع الکتروموتور ها گشتاور راه اندازی بزرگی تحویل داده و برای لغزش زیاد (بیش از ۵%) طراحی می شوند به قسمتی که سرعت الکتروموتور وقتی که بارهای نوسانی به آن اعمال می شود می تواند افت نماید. گرچه راندمان الکتروموتور در این طرح کمتر از طرح های دیگر در این استاندارد است ولی نمی توان یک الکتروموتور طرح D را با الکتروموتور ی با راندمان بالاتر طرح B جایگزین نمود، چون الکتروموتور طرح B قادر به تامین نیازهای عملکردی بار نمی باشد. جدول زیر مشخصات الکتروموتور های مختلف NEMA را با یکدیگر مقایسه می کند.در شکل بالا گشتاورهای مهم روی منحنی سرعت_گشتاور بیان شده است.

[psfw slug=”14600″]

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برق و دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

برقاب صنعت


گروه صنعتی برقاب صنعت با ربع قرن تجربه در زمینه فروش و خدمات رسانی انواع موتورآلات و تجهیزات صنعتی کشاورزی مفتخر است. در جهت آسان سازی کسب اطلاعات فنی مهندسی و خرید محصولات برای شما هموطن گرامی فروشگاه آنلاین برقاب صنعت وابسته به گروه صنعتی برقاب صنعت را در اختیار شما هموطن گرامی قرار دهد. تا در هر جای ایران پهناور که در حال کار و زندگی می باشید. به راحتی از خدمات تخصصی فنی و مهندسی و خرید مطمئن بهره مند شوید.

مهندسین ما در واحد فنی منتظر شما هستند. تا در طراحی ، خرید، و انجام انواع پروژه های کشاروزی، صنعتی و ساختمانی ( گلخانه صنعتی، پرورش ماهی، انواع صنایع سبک و سنگین، صنایع شیمیایی، راهسازی، دامداری و دامپروری) دانش کافی و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.

لازم به ذکر است که قیمت ها در فروشگاه آنلاین برقاب صنعت، نازلترین قیمت در بازار است. و مشاورین فنی و تخصصی گروه برقاب صنعت در زمینه های مختلف فعالیت این گروه، اعم از آبرسانی ساختمانی و خانگی توسط پمپ آب های خانگی. ساخت دستگاه های تخصصی توسط الکتروموتور ها و گیربکس ها در صنایع کوچک و بزرگ. کشاورزی و تجهیزات آن در مزارع، باغها، و یا گلخانه ها یا پرورش دام، طیور و آبزیان. راهسازی و ساختمان سازی توسط ابزار و تجهیزات تخصصی، از مجرب ترین و خبره ترین مشاوران تخصصی در آن زمینه هستند. لذا به شما صنعتگر، کشاورز و یا هموطن گرامی این اطمینان اگر می دهیم که با یک بار خرید یا مشاوره مشتری دائم برقاب صنعت خواهید شد.

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X