پمپ سیرکولاتور لئو

پمپ سیرکولاتور لئو

پمپ سیرکولاتور

پمپ سیرکولاتور لئو

یکی از برند های معتبر و در دست رس در ایران با خدمات پس از فروش و کیفیتی مطمئن تر نسبت به محصولات وارداتی مشابه از چین، محصولات لئو است. از ویژگی های مهم این مجموعه می توان به تنوع بالای محصولات و کیفیت نسبتا بالا و قیمت پایین تر نسبت به برند های اروپایی اشاره کرد.

گفتنیست، بیشتر محصولات تولیدی این کمپانی متمرکز بر روی پمپ های مصرف خانگی و نیمه صنعتی می باشد. و از پمپ های بزرگ با الکتروموتور هایی با قدرت بالا جهت آبرسانی از سد ها و یا گردش توربین و یا خط های آبرسانی عمرانی … خبری نیست.

از ویژگی های دیگر این کمپانی می توان به در دست رس بودن قطعات یدکی، دقت در کیفیت ساخت، آزمایشگاه میدانی و استفاده از آلیاژ های مختلف ( چدن ، آلمینیوم، استلنس استیل 304، استلنس استیل 316، پلاستیک، باکالیت، PO، PP ، … ) در ساخت قسمت پمپ و الکتروموتور، دستگاه اشاره کرد. که این موضوع باعث می شود محصولات این کمپانی در بسیاری از پروژه های کوچک و نیمه سنگین قابل استفاده باشند.

پمپ سیرکولاتور لئو

پمپ های سیرکولاتور لئو به دو دسته کلی چند دور و تک دور تقسیم می شوند. مدل های چند دور همگی از جریان برق مصرفی تکفاز استفاده می کنند و با تیپ و یا پارتنامبر تجاری LRP شناخته می شوند.

پمپ های سیرکولاتور تک دور لئو به طور معمول از جریان برق مصرفی سه فاز استفاده می کنند و با تیپ و یا پارتنامبر تجاری LPP عرضه می گردند.

کنترل پمپ سیرکوله

طراحی اولیه پمپ سیرکوله با توجه به بار حداکثری سیستم و همراه با یک ضریب اطمینان انجام می شود.

متاسفانه در بسیاری از مواقع طراحان کم تجربه از ترس کم آوردن پمپ سیرکوله آن را بزرگتر از نیاز سیستم در نطر می گیرند این در حالی است که اگر پمپ سیرکوله با در نظر گرفتن حرکت جوششی آب گرم داخل سیستم سیکل بسته کمی کوچکتر از حد نیاز باشد هم با کمک حرکت آب جبران می شود. باز هم گفتنیست سیستم در زمان نسبتا کمتری در شرایط حداکثری قرار دارد.

برای کنترل سیستم ها از راه های مختلفی استفاده می شود:

۱ خفه کردن سیستم

۲ بای پس کردن جریان

۳ آرایش و تعداد پمپ ها

۴تغییر قطر پروانه پمپ

۵ تغییر دور پمپ در پمپ های چند دور

۶ ترکیب موارد فوق

از جمله فاکتور های انتخاب روش کنترل پمپ می توان به میزان تغییرات منحنی سیستم متاثر از بار سرمایش و گرمایش ساختمان، نوع منحنی پمپ ( تخت یا تیز ) معمولا متاثر از دور پمپ هد و دبی مورد نیاز سیستم در طول زمان، سایز سیستم، نوع سیستم و … اشاره کرد.

پمپ سیرکولاتور 3 دور 4 دور
پمپ سیرکولاتور 3 دور 4 دور

کنترل سیستم با خفه کردن جریان

استفاده از شیر های دو راهه برای کنترل جریان در سیستم های هیدرونیک بسیار شایع است و مهمترین مثال آن شیر ترموستاتیک رادیاتور است. در این روش با بسته شدن شیر های دو راهه ( خفه شدن جریان ) نقطه عمکرد پمپ سیرکوله روی منحنی به سمت چپ حرکت کرده و دبی پمپ کم می شود که این امر منجر به کاهش kw مورد نیاز پمپ سیرکوله شده و در نتیجه آن شدت جریان مصرفی ( امپر) کاهش می یابد.

اما نکته مهمی که طراح باید به آن دقت کند این است که نقطه عملکرد پمپ سیرکوله تا کجا می تواند به سمت چپ منحنی حرکت کند زیرا کاهش بیش از حد دبی می تواند به پمپ آسیب جدی بزند.

کنترل سیستم با بای پس شیر سه راهه

شیر های سه راهه ارتباطی را بین مسیر رفت و برگشت فراهم می کنند ک به درصدی از جریان اجازه می دهند که بدون عبور از سیستم، مستقیما از مسیر رفت به برگشت برگردد. در این روش نقطه عملکرد پمپ بر روی منحنی به سمت راست حرکت کرده و دبی پمپ افزایش می یابد این در حالی است که سیستم دبی کمتری را دریافت می کند.

با افزایش دبی پمپاژ kw مورد نیاز پمپ سیرکوله افزایش می یابد و در نتیجه آن آمپر مصرفی افزایش می یابد. اگر این افزایش از حد خترج شود نیروی شعاعی بالایی به پمپ وارد می شود و همچنین به موتور فشار خواهد آمد و اصطلاحا پمپ آمپر خواهد کشید.

انتخاب پمپ سیرکولاتور

چگونه ارتفاع پمپ سیرکولاتور درسیستم را محاسبه کنیم

با توجه به اینکه سیستم های گرمایش و سرمایش یک سیکل بسته می باشند لذا پمپ سیرکولاتور فشار سیستم را بالا نمی برد بلکه فقط افت فشار های طولی و محلی ناشی از سیستم لوله کشی، شیرالات، دیگ، رادیاتور، فن کوئل و هواساز و … را جبران می کند به عبارت دیگر ارتفاع مورد نیاز برابر مجموع افت فشار های  ولی و محلی سیستم می باشد.

از انجایی که هدفشار پمپ باید به اندازه ای باشدکه سیال را تا دورترین دستگاه حرارت یا برودت به گردش درآورد از همین رو هد پمپ را بر اساس افت فشار های طولی و محلی بحرانی ترین مسیر که معمولا دورترین مسیر نسبت به پمپ است محاسبه می شود.

یعنی ابتدا طولانی ترین مسیر را پیدا و سپس افت فشار های طولی و محلی آن را محاسبه می کنیم و بر اساس آن ارتفاع پمپ را به دست می آوریم.

پمپ سیرکولاتور سه دور

در این از پمپ ها می توان به صورت دستی دور پمپ سیرکولاتور را در حالت ۱ یا ۲ در پمپ های دو دور و در حالت ۱ ، ۲ و یا ۳ در پمپ های سه دور تنظیم کرد.

مکانیک پمپ سیرکولاتور چند دور

جهت مشاهده انواع پمپ سیرکولاتور سه دور DAB اینجا کلیک کنید

پمپ های چند دور سیرکولاتور از نوع روتور تر ( wet rotor ) هستند. در پمپ های سیرکولاتور چند دور، آب بند مکانیکی وجود ندارد و آب وارد محفظه روتور می شود و آن را خنک کاری می کند. همچنین رینگ های سایشی توسط آب روانکاری می شوند و بدین ترتیب این پمپ ها نیاز به روغن کاری ندارند. از همین رو موتور این پمپ ها در زمان نصب چه در خطوط افقی و چه در خطوط عمودی می بایست به صورت افقی قرار گیرد تا آب به راحتی بتواند وارد آن شود. پمپ های سیرکوله چند دور عموما حداکثر تا توان ۲.۵ کیلو وات ساخته می شوند.

برقاب صنعت


 

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X