انواع آب بندی

انواع آب بندی

گروه صنعتی برقاب صنعت

انواع آب بندی

  • اورینگ‌ها:

اورینگ ها معمولی‌ترین آب‌بند مورد استفاده درماشین آلات می‌باشند. اورینگ‌ها به عنوان کاسه عایق محیطی استفاده می‌شوند و متریال آن‌ها معمولاً از ترکیبات مواد لاستیکی مصنوعی می‌باشد. موارد استفاده اورینگ برای آب‌بندی پیستون درسیلندر و شیرهای هیدرولیکی محل اتصال شلنگ‌ها و پمپ‌ها استفاده می‌شود.

[psfw slug=”14603″]

طراحی اورینگ به شکلی است که در میان شیار تعبیه شده، قرار می گیرد  و حجم آن در زمان نصب تا ۱۰ درصد فشرده می‌شود. درموارد استفاده متحرک عمر اورینگ به صیقل بودن سطح قطعه‌ها و سایز بودن آن ارتباط دارد. اورینگ‌ها فقط در سطوح بدون زاویه(دوار)مورد استفاده دارند.

جهت مشاهده انواع پمپ آب 5.5 اسب اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده انواع پمپ سانتریفیوژ اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده انواع پمپ سیرکولاتور اینجا کلیک کنید

نکته: اگر اورینگ در قطعه‌ای تحت فشار زیاد نصب شود، با گذاشتن یک رینگ فیبری در پشت آن از خارج شدن اورینگ از شیار خود جلوگیری می‌کند. همیشه باید یک رینگ فیبری درطرف کم فشار اورینگ نصب شود. در صورت استفاده از دو رینگ فیبری اورینگ در وسط آن‌ها قرار می‌گیرد.

  • آب‌بندهای V شکل و U شکل:

V پک‌ها و U پک‌ها زیر مجموعه سیل های مکانیکی میباشند که آب‌بندی نقطه اتصال شافت موتور به داخل کله پمپ بیشترین مورد استفاده این دسته میباشد . جنس آن‌ها از سرامیک ،کربن سیلیکون ،pp ،پلاستیک و … می‌باشد. طراحی ساخت این سیل ها به شکلی است که فشار سیال لبه آب‌بند را به دیواره بچسباند و آب‌بندی را بهتر و کامل تر انجام دهد.

  • سیل‌های فلنجی و گردگیرها:

گردگیرها سیل‌های متحرکی از متریال سرامیک ،کربن سیلیکون ،pp ،پلاستیک و … بوده که معمولاً در پیستون‌ها بکار می‌روند. عمل آب‌بندی بوسیله باز شدن لبه آن‌ها و چسبیدن به سطح قطعه انجام می‌شود.

اورینگ دولایه
اورینگ دو لایه
  • آب‌بندهای دریچه ای:

از این نوع آب بند در ساخت سوپاپ ها، شیر های یکطرفه و … استفاده می شود. آلیاژ مورد استفاده در ساخت این آب بند ها برنج، چدن و انواع پلاستیک می باشد. آبرسانی کشاورزی، صنعتی و فاضلاب از عمده مصرف این دسته می باشد.

 

  • کاسه نمدها:

کاسه نمد ها در آب بندی کردن انواع شافت ها که حرکت دورانی دارند کاربرد دارند. کاسه نمد ها در آب بند کردن انواع سیال با دما و غلظت های مختلف در فشار های متفاوت مورد است قرار میگیرند. اگر فشار محیط از فشار کاسه نمد بالاتر باشد. از عبور هوا به داخل و اگر فشار پشت کاسه نمد بالاتر از فشار محیط باشد از نشت سیال یا بخار به بیرون جلوگیری می‌کند. شایع ترین مورد مصرف کاسه نمد برای پمپ ها رینگ فانوسی است. در بعضی از این  آب  بند ها  از روش تزریق آب استفاده می شود این تزریق آب یا از خروجی خود پمپ تأمین می‌شود یا اگر سیال پمپ غیر آبی باشد از یک منبع مستقل، آب را لوله‌کشی می‌کنند.

[psfw slug=”14601″]

نکته: اگر مایع آب‌بندی‌شده دارای ذرات جامد باشد که به غلاف‌های کاسه نمد آسیب برساند بهتر است که در مسیر آن از فیلتر استفاده شود.

سیل مکانیکی دو طرفه
سیل مکانیکی دو طرفه
نخ گرافیت
نخ گرافیت
  • گلندها:

بوش‌های یکپارچه‌ای هستند، که به منظور سفت کردن پکینگ‌ها جهت آب‌بندی بیشتر از آن‌ها استفاده می‌شود. میزان سفت کردن پیچ‌های آن به‌طور تجربی به اندازه‌ای است، که مابین اصطکاک، آب‌بندی، روغن کاری و خنک کاری تعادل حفظ شود.

  • پکینگ کمپرسی:

ازاین نوع آب‌بند می‌توان به جای Vپک و U پک‌ها استفاده کرد. متریال آن معمولاً از پلاستیک یا نخ گرافیتی نسوز یا لاستیک چند لایه نخ دار با روکش فلزی آبکاری شده می‌باشد. این روش آب‌بندی برای قسمت‌های با فشار کم بکار می‌روند. در حقیقت عامل آب‌بندی‌کننده براساس افت فشار سیال در طول غلاف می‌باشند. علت اینکه پکینگ‌ها باید دارای خواص پلاستیکی (فرم پذیری) باشند. این است تا مقدار فشردگی روی اسلیو (غلاف‌ها) را تنظیم کنند و نیز خواص لاستیک جهت جذب انرژی و آسیب نرساندن به قسمت قابل سایش دوار را داشته باشند و به صورت رینگ‌هایی درداخل محفظه آب‌بندی قرارگیرند.

[psfw slug=”14600″]

انرژی اصطکاکی (گرما) تولیدشده در اثر گردش شافت از طریق نشت مقدار کمی مایع از پوسته یا توسط محفظه خنک کاری پشت آن یا استفاده از هر دو دفع می‌شود. پکینگ‌ها از مواد گوناگون تشکیل شده و انواع گوناگونی دارند:

    • آزبستوس: که برای درجه حرارت‌های پایین ازآن استفاده می‌کنند. این پکینگ‌ها قبلاً بوسیله گرافیت یا روغن، روغن کاری می‌شوند.
    • متالیک: این پکینگ‌ها برای فشارها و دماهای بالا استفاده می‌شوند. پکینگ‌های متالیک ترکیبی از فویل فلزی (مس، آلومینیم، بابیت و…) با گرافیت یا مواد چرب‌کننده دیگر می‌باشند. روغنکاری نقش مهمی در این آب‌بند دارد زیرا اگر خشک کار کند روی سطح تماس مثلاً سیلندر خط می‌اندازد.
  • آب‌بندهای مکانیکی (در اصطلاح فی فنر هم گفته می‌شوند)

آب‌بندهایی که تاکنون توصیف شد عمدتاً از نوع پکینگ بودند. استفاده از پکینگ‌ها به عنوان آب‌بند همیشه مناسب و عملی نیست. با محکم کردن پیچ‌های گلند اصطکاک و انرژی ایجاد شده سبب کاهش عمر و خراب شدن غلاف‌ها می‌گردد. از طرف دیگر بعضی از مایعات مثل بوتان و پروپان حلال مواد چرب‌کننده پکینگ‌ها هستند که در این صورت دقت آب‌بندی ازبین می‌رود. به دلایلی که گفته شد و همچنین زمانی که میزان نشت باید حداقل باشد از آب‌بندهای مکانیکی استفاده می‌کنند.

سطح آب‌بندی در مکانیکال سیل‌ها عمود بر امتداد محور بوده، درحالی که در کاسه نمدها سطح آب‌بندی در تماس با خود شافت یا اسلیو قرار می‌گیرد. اگرچه مکانیکال سیل‌ها در انواع گوناگون ساخته می‌شوند اما اصول کارشان یکسان و دارای دو جزء ثابت و متصل به پوسته و یک جزء دوار متصل به شافت (یا غلاف) می‌باشند و یک فنر دو قسمت را به یکدیگر محکم می‌کند.

  • آب بند های دیافراگمی

 

یک دیافراگم یا رینگ لاستیکی برای حرکت جانبی (مماسی) نیز وجود دارد. مکانیکال سیل ها معمولاً ازدو قسمت فلزی و لاستیکی هستند. بعضی اوقات قسمت چرخان آب‌بند از زغال با روکش فولادی ساخته می‌شود. البته سطح بین رینگهای دوار و ثابت، بسیار صیقلی و در اصل از دو جنس متفاوت سیلیکون و کاربید کربن می‌باشد.

لایه‌ای از مایع با خاصیت خنک‌کنندگی و روانکاری اصطکاک را به حداقل می‌رساند. رینگ‌های مکانیکال (سیل رینگ‌ها) در دو وضعیت نسبت به پمپ قرار می‌گیرند که ممکن است رینگ دوار در سمت داخل و به طرف پروانه باشد. یا در قسمت بیرون قرار گرفته و با مایع پمپ شونده تماس نداشته باشد. در هر دو وضعیتی که گفته شد فقط سه نقطه مهم وجود دارد که در آب‌بندی مؤثر است:

    • مابین رینگ ثابت و پوسته

    • مابین رینگ دوار و شافت (غلاف شافت)

    • مابین رینگ ثابت و متحرک (بخش‌های ثابت و متحرک مکانیکال)

آب‌بندی در حالت اول توسط گسکت‌ها و اورینگ‌ها صورت می‌گیرد. در حالت دوم توسط رینگ‌ها و در حالت سوم باتماس مستقیم و تنگاتنگ دو رینگ که همواره توسط فنری به به هم فشرده می‌شوند انجام می‌شود.

موضوع قابل توجه در مورد رینگ‌ها این است که این رینگ‌ها با جنس ویژه خود در مقابل نیروی (بار) محوری ضعیف هستند و دچار آسیب می‌شوند. اما درمقابل سایش بسیار مقاوم هستند و با مقداری سایش دوباره توسط فنری که میان آن‌ها قرار دارد ساییده می‌شوند. به همین دلیل یکی از عوامل خراب شدن آن‌ها وارد شدن نیروی محوری است. با توجه به جنس آن‌ها نیز معمولاً ترد و شکننده هستند.

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برق و دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

برقاب صنعت


گروه صنعتی برقاب صنعت با ربع قرن تجربه در زمینه فروش و خدمات رسانی انواع موتورآلات و تجهیزات صنعتی کشاورزی مفتخر است. در جهت آسان سازی کسب اطلاعات فنی مهندسی و خرید محصولات برای شما هموطن گرامی فروشگاه آنلاین برقاب صنعت وابسته به گروه صنعتی برقاب صنعت را در اختیار شما هموطن گرامی قرار دهد. تا در هر جای ایران پهناور که در حال کار و زندگی می باشید. به راحتی از خدمات تخصصی فنی و مهندسی و خرید مطمئن بهره مند شوید.

مهندسین ما در واحد فنی منتظر شما هستند. تا در طراحی ، خرید، و انجام انواع پروژه های کشاروزی، صنعتی و ساختمانی ( گلخانه صنعتی، پرورش ماهی، انواع صنایع سبک و سنگین، صنایع شیمیایی، راهسازی، دامداری و دامپروری) دانش کافی و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.

لازم به ذکر است که قیمت ها در فروشگاه آنلاین برقاب صنعت، نازلترین قیمت در بازار است. و مشاورین فنی و تخصصی گروه برقاب صنعت در زمینه های مختلف فعالیت این گروه، اعم از آبرسانی ساختمانی و خانگی توسط پمپ آب های خانگی. ساخت دستگاه های تخصصی توسط الکتروموتور ها و گیربکس ها در صنایع کوچک و بزرگ. کشاورزی و تجهیزات آن در مزارع، باغها، و یا گلخانه ها یا پرورش دام، طیور و آبزیان. راهسازی و ساختمان سازی توسط ابزار و تجهیزات تخصصی، از مجرب ترین و خبره ترین مشاوران تخصصی در آن زمینه هستند. لذا به شما صنعتگر، کشاورز و یا هموطن گرامی این اطمینان را می دهیم که جلب رضایت مراجعین هدف اصلی این گروه صنعتی (برقاب صنعت) می باشد.

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X