انواع الکتروموتور تکفاز و سه فاز

انواع الکتروموتور تکفاز و سه فاز

انواع الکتورموتور

انواع الکتروموتور یا موتور الکتریکی (انواع الکتروموتور تکفاز، انواع الکتروموتور سه فاز) دستگاه هایی هستند که با استفاده از ایجاد میدان مغناطیسی انرژی الکتریکی را به نیروی محرکه تبدیل می کنند. می‌توان گفت هیچ کس در دنیای امروز وجود ندارد که از این اختراع بزرگ بهره نبرده باشد و تقریبا هیچ خانه ، کارگاه، کارخانه، و…نیست که چندین مدل از این وسیله پر مصرف در آن مشغول خدمت به انسان نباشد از کوچکترینشان که در ساعت ها مشغول به کار هستند تا صنایع بزرگی که کاملا به انواع الکتروموتور وابسته هستند. به طور کلی چرخ صنایع بزرگ، کشاورزی، دامپروری و در حالت کلی تر تقریبا زندگی روزمره همه انسان ها با الکتروموتور ها به حرکت در می‌آید.

 

 

جهت مشاهده انواع الکتروموتور سه فاز اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده الکتروموتور های تکفاز اینجا کلیک کنید

الکتروموتور WEG
الکتروموتور WEG

توضیحات

انرژی مصرفی انواع الکتروموتور ها جریان الکتریکی است. از باطری های ۰٫۵ ولت گرفته تا برق سه فاز ۶۰۰ ولت بسته به سایز ،تیپ، قدرت خروجی الکتروموتور و … می‌ توانند نیروی محرکه الکتروموتور ها باشند. نیروی حاصله از میدان مغناطیسی ایجاد شده در داخل روتور و استاتور این دستگاه توسط یک شافت که دقیقا در وسط استاتور قرار دارد به صورت دورانی در حیظ انتفاع قرار می‌گیرد. نیروی تولیدی توسط الکترو موتور های تکفاز ۰٫۱۲ کیلو وات تا ۲٫۵ کیلو وات و سرعت دورانشان بین ۷۰۰ تا ۶۰۰۰ دور در دقیقه می باشد . در انواع الکتروموتور های تکفاز انرژی مصرفی برای استارت اولیه توسط خازن ذخیره آنی تامین می شود . در انواع الکترو موتور سه فاز محدودیت بسیار کمتری وجود دارد و الکتروموتور هایی با توان های بسیار بالا ساخته می شوند. الکترو موتور های که می‌توانند تا 4000 کیلووات! توان خروجی داشته باشند.

تاریخچه

یکی از اولین انواع الکتروموتور های دوار ، اگر نگوییم اولین ، توسط مایکل فارادی در سال 1821م ساخته شده بود و شامل یک سیم آویخته شده آزاد که در یک ظرف جیوه غوطه‌ور بود، می‌شد. یک آهنربای دائم در وسط ظرف قرار داده شده بود. وقتی که جریانی از سیم عبور می‌کرد، سیم حول آهنربا به گردش در می‌آمد و نشان می‌داد که جریان منجر به افزایش یک میدان مغناطیسی دایره‌ای اطراف سیم می‌شود. این موتور اغلب در کلاسهای فیزیک مدارس نشان داده می‌شود، اما گاهاً بجای ماده سمی جیوه ، از آب نمک استفاده می‌شود. نام دیگر این موتور، موتور هموپلار است.

الکتروموتور های در حال کار
الکتروموتور های در حال کار

انواع موتور الکتریکی

الکتروموتور ها در انواع و دسته بندی های زیادی قرار دارند که در این مقاله به بخشی از آن ها اشاره می‌کنیم.

انواع الکتروموتور معمولی

اموتور های الکتریکی بالاتر در این مقاله توضیح داده شده اند. انواع الکتروموتور های معمولی همه انواع الکتروموتور تکفاز یا سه فازی هستند که پیشتر در این مقاله توضیح داده شده اند.

انواع الکتروموتور ضد جرقه و انفجار

از الکتروموتور ضد جرقه و انفجار در مکان هایی، مثل معادنی که احتمال تجمع گاز اشتعال پذیر و انفجار در آن وجود دارد یا در صنایعی که با مایع و یا گاز قابل اشتعال سر و کار دارند استفاده (بنزین، تینر، اکسیدان های قابل اشتعال، الکل) می شود. مهم ترین تفاوت الکتروموتور های معمولی با الکتروموتور ضد جرقه یا ضد انفجار در عایق بندی آن ها است. این عایق بندی ها با توجه به نوع عایق و نوع و میزان مقاومت کلاس بنید می‌ شوند.

الکتروموترو ضد جرقه و انفجار
الکتروموترو ضد جرقه و انفجار

انتخاب نوع کلاس الکتروموتور ضد جرقه به محیط کار و نوع ماده قابل اشتعال بستگی دارد. پر مصرف ترین کلاس های الکتروموتور ضد جرقه، کلاس های T3/ T4/ T5 می باشند.

حفاظت و کنترل الکتروموتور ضد انفجار بسیار حائز اهمیت می باشد. از همین رو در خیلی از موارد؛ این کار توسط ریز پردازنده های الکترونیکی انجام می شود. تا دخالت اپراتور را تا حد امکان کاهش دهد.

انواع الکتروموتور دالاندر یا دو سرعته

موتور الکتریکی دالاندر یکی از دسته های پر مصرف موتور های الکتریکی است. به الکتروموتور های دو سرعته موتور الکتریکی دالاندر گفته می شود. موارد مصرف الکتروموتور دالاندر تا قبل از ظهور اینورتر ها بسیار بیشتر و گسترده تر از امروز بود.

محبوب ترین و رایج ترین نوع از الکتروموتور دالاندر یا همان دو سرعته موتور های کولر های آبی می باشند. از الکتروموتور دالاندر در سیستم های تهویه هم استفاده می‌گردد.

از دیگر موارد مصرف این مدل موتور ها می‌شود به ساخت دستگاه های گارگاهی اشاره کرد. لازم به ذکر است که ایجاد دو سرعت مختلف در این موتور ها از طریق پل های ارتباطی بین شیار های

موتور الکتریکی انجام می‌شود.

تفاوت در دو سرعت بالا و پایین

به زبان ساده موتور الکتریکی دالاندر در حالت پر سرعت با تعداد دو پل ارتباطی کار می‌کند. این باعث می‌شود که توان و گشتاور موتور کاهش یابد. در سرعت پایین تر با چهار پل ارتباطی کار می‌کند. در نتیجه توان و گشتاور موتور در برخی از مواقع تا 30 در صد بیشتر از حالت پرسرعت افزایش خواهد یافت.

 

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برق و دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

 

برقاب صنعت


از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X