گیربکس و انواع مصرفی

گیربکس و انواع مصرفی

گیربکس ایلماز صنعتی b و h

گروه صنعتی برقاب صنعت

گیربکس و انواع مختلف:

در این مقاله سعی شده  به معرفی انواع گیربکس های صنعتی، و همچنین تشریح نحوه عملکرد هر کدام از آنها پرداخته شود. و ویژگی ها و مزایای استفاده از هر کدام از انواع گیربکس ها را مورد بررسی قرار داده و با ارایه توضیحاتی در مورد عوامل تاثیر گذار بر انتخاب گیربکس ها، اطلاعاتی مفید درباره انتخاب یک گیربکس مناسب و بهره برداری بهینه در مصرف گیربکس ، ارائه دهیم.

[psfw slug=”%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d9%88-%da%af%db%8c%d8%b1%d8%a8%da%a9%d8%b3″]

جهت مشاهده انواع گیربکس مرکب اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده انواع گیربکس حلزونی اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده انواع گیربکس شافت مستقیم اینجا کلیک کنید

توضیحات کلی:

امروزه  موتورهای الکتریکی نقش مهمی را در زندگی بشری (صنایع،انواع دام پروری ،پرورش ماکیان،انواع لوازم برقی خانگی،ساعت…)  ایفا می کند. اما همان گونه که می دانید موتورهای الکتریکی معمولاً سرعت چرخش بالا و قدرت (گشتاور،n1-n2..)پایینی دارند. این موضوع باعث می شود موتورهای الکتریکی  در خیلی از موارد نیازهای مصرف کننده را رفع نماید. عموما   قدرت بالاتر و سرعت چرخش پایین تر مورد نیاز دستگاه های صنعتی و کشاورزی می باشد. بر همین  اساس از موتورهای الکتریکی بدون تنظیم کننده نیرو نمی توان استفاده نمود.

بهترین راه برای افزایش و تنظیم (قدرت، سرعت) چرخش موتورهای الکتریکی، استفاد از گیربکس  می باشد.

گیر بکس یا همان جعبه دنده دستگاهی است که بعد از موتور ، سر راه وسایل صنعتی قرار می گیرد و می تواند در ازای کاهش دور، گشتاور را افزایش دهد یا در ازای کاهش گشتاور، دور را افزایش دهد. در حالت ایده آل حاصل ضرب دور در گشتاور، در ورودی و خروجی گیربکس ثابت است. اما با توجه به تلفات انرژی که در یک دستگاه مکانیکی اجتناب نا پذیر است، این حاصل ضرب در محور خروجی کمتر می شود.

نکات مهم 

این پنج نکته مهم ترین عوامل در انتخاب گیربکس مناسب جهت ساخت هر گونه دستگاه(صنعتی، کشاورزی…) می باشند.

  1. توان ورودی : منظور از توان ورودی برای گیربکس، در واقع همان قدرت خروجی الکتروموتور بر حسب کیلووات یا اسب بخار می باشد.(kw-hp)
  2. دور ورودی: سرعت چرخش محور خروجی الکتروموتور بر حسب دور در دقیقه. (R.P.M)
  3. دور خروجی: سرعت چرخش محور خروجی گیربکس بر حسب دور در دقیقه. (R.P.M)
  4. گشتاور خروجی: مقدار گشتاوری که محور خروجی گیربکس به طور دائمی می تواند متحمل شودکه معمولا بر واحد نیوتن- متر سنجیده می شود.(n.m)
  5. نسبت تبدیل: نسبت تبدیل یک گیربکس از تقسیم عدد دور خروجی بر عدد دور ورودی بدست می آید.(n1-n2)

انواع گیربکس ها :

نوع یک گیربکس را ، نوع چرخ دنده های بکار رفته در آن گیربکس تعیین می کند. بنابراین ،گیربکس ها براساس نوع چرخ دنده های بکار رفته در آنها به انواع زیر تقسیم بندی می شوند.

  1. هلیکال
  2. کرانویل
  3. حلزونی
  4. خورشیدی(سیاره ای)

هلیکال :

در ساخت این گیربکس ها از چرخ دنده با ساختار مارپیچ یا هلیکال استفاده شده است و به همین دلیل به گیربکس هلیکالشناخته می شوند. دندانه ‌های این چرخ‌دنده ها برخلاف چرخ‌دنده های اکتاو، موازی با محور چرخ‌دنده نیستند. بلکه هر دندانه با سطح مقطع مشخصی از مارپیچ در تماس است. همین قابلیت باعث می‌شود تا دندانه ‌ها به آرامی با هم درگیر شوند و به همین دلیل چرخ‌دنده ‌های مارپیچ نسبت به چرخ‌دنده‌ های 90درجه، آرام‌تر و با صدای کمتری کار می کنند و خوردگی و استهلاک بین دنده ها کمتر می باشد.

گیربکس شفت مستقیم و هالو (هلیکال)
گیربکس شفت مستقیم و هالو (هلیکال)

توضیحات:

همچنین به دلیل اینکه سطح تماس پروفیل دنده ها در این نوع چرخ دنده نسبت به چرخ دنده های ساده بیشتر است،  گشتاور بالاتری را متحمل می شوند. محور این چرخ‌دنده‌ها می‌تواند بصورت موازی و یا متقاطع قرار گیرد. این نوع گیربکس ها معمولا نسبت های تبدیل معینی دارند که برای دست یابی به نسبت تبدیل  یا دور مورد نیاز دستگاه می توان دو گیربکس را بصورت همزمان(متصل) به یکدیگر بکار گرفت.

[psfw slug=”14602″]

محسنات: 

قابلیت تحمل گشتاورهای بالا- میزان صدای تولیدی کم- دوام و عمر طولانی به دلیل سایش و استهلاک کم هلیکان.

موارد مصرف:

گیربکس های هلیکال به دلیل ایجاد گشتاور های بالا و دورهای پایین در صنایع سنگین همچون فولاد، سیمان، پتروشیمی،نورد فلزات، پرس های سنگین، جرثقیل های بزرگ و انواع آسیاب و میکسر در معادن و … مورد استفاده قرار می گیرند.

گیربکس کرانویل

در طراحی و مهندسی ساخت این دستگاه   از تعدادی چرخ دنده هرزگرد هلیکال و دو بخش به نام های کرانویل و پینیون که در زاویه 90 درجه نسبت به هم قرار دارند استفاده شده است.  . پینیون محوری است که به موتور ارتباط دارد، سر آن دارای دنده‌ های مارپیچ مخروطی بوده و همان‌طور که از انتهایش، حرکت دورانی موتور را دریافت می‌کند، از قسمت دنده مارپیچی خود نیز، این حرکت را به کرانویل منتقل می‌کند. پینیون به میزان قابل ملاحظه ای کوچکتر از کرانویل است. کرانویل چرخی است که در یک لبه آن دارای دنده‌هایی مارپیچ و بشکل مخروطی است که با دنده‌های پینیون درگیر می شود و با محور خروجی گیربکس در ارتباط است.

عملکرد سیستم کرانویل-پینیون در واقع فراهم ساختن یک نسبت دائمی کاهش سرعت و همچنین چرخش ۹۰ درجه ای مسیر گشتاور انتقالی است.

گیربکس کرانویل
گیربکس کرانویل

سه حالت کلی قرار گرفتن پینیون و کرانویل نسبت به هم

چرخ دنده مخروطی دندانه مستقیم: ( straight bevel gears)

در این حالت کرانویل و پینیون  دارای چرخ دنده های ساده و مستقیم می باشند و بطور مخروطی قرار گرفته و به طرف نوک مخروط همگرا هستند.این کرانویل-پینیون در واقع ساده ترین و ارزان ترین نوع کرانویل- پینیون می باشند و مشکل اصلی آنها این است که در این حالت دنده ها بطور پیوسته با هم درگیر نیستند و حالت درگیری و خلاصی پشت سرهم دارند که باعث ایجاد ضربه و صدا می شوند.

[psfw slug=”%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d9%88-%da%af%db%8c%d8%b1%d8%a8%da%a9%d8%b3″]

 دنده مخروطی مارپیچی: (spiral bevel gears)

در این حالت از چرخ دنده های مارپیچی برای کرانویل و پینیون استفاده شده که باعث کارکرد نرم تر سیستم می شود و بعلت اینکه دندانه ها با هم بطور پیوسته با هم در تماس هستند سرو صدا بسیار کمتر می باشد.

 

 دنده قوسی: (hypoid gears)

در این حالت نیز از چرخ دنده های هلیکان استفاده شده و تنها تفاوت آن با حالت قبلی در این است که در اینجا پینیون زیر خط مرکزی کرانویل قرار می گیرد، در نتیجه شفت ورودی پایین تر می آید و می توان طراحی آسان تری نسبت به فضای موجود انجام داد. گفتنیست در این حالت،  که تعداد دنده های درگیر در این طراحی بیشتر است در نتیجه سطح مقتع درگیری  بیشتر می شود و می توان گشتاور بیشتری نسبت به دیگر حالت های  گیربکس کرانویل گیربکس پینیون ها برداشت کرد.

 

محسنات:

راندمان نسبتا بالا- چرخش ۹۰ درجه ای مسیر انتقال گشتاور- دوام بالا.

در طراحی و مهندسی ساخت گیر بکس ها ی حلزونی از یک دنده مستقیم مار پیچ و و یک چرخ دنده با تعداد مشخصی دنده استفاده شده است. چرخ حلزونی که برروی محور ورودی گیربکس حلزونی قرار گرفته، از جنس فولاد آب دیده و سخت کاری شده است که استحکام بیشتری داشته و در مقابل خوردگی و استهلاک مقاومت بیشتری دارد. همچنین چرخ دنده حلزونی که برروی محور خروجی گیربکس قرار گرفته، از آلیاژ (برنج. برنز….)  ریخته گری شده است. زاویه ی بین محورهای ورودی وخروجی در گیربکس حلزونی ۹۰ درجه است.

موارد مصرف:

جهت باز و بسته کردن دریچه های حوضچه ته نشینی در صنعت آب و فاضلاب- انواع کانوایرها-آسیاب های صنعتی و …

گیربکس حلزونی

قابلیت منحصر بفرد این نوع گیربکس حلزونی، ایجاد نسبت تبدیل بالا  (1-298)است که  این امکان را فراهم می آورد گشتاور خروجی را به طور چشمگیری افزایش دهد. از مهم ترین مزایای  گیر بکس ها ی حلزونی می توان به جلو گیری از چرخش معکوس بدون نیروی موتور اشاره کرد. این قابلیت به این علت است که محور حلزونی براحتی میتواند چرخ دنده حلزونی را به حرکت در آورد ، در صورتی که چرخ دنده حلزونی نمی تواند محور حلزونی را بچرخاند زیرا زاویه دنده های محورحلزونی بقدری کوچک است که وقتی چرخ دنده حلزونی می خواهد آن را بچرخاند اصتهکاک بسیار بزرگی پدید می آید و مانع از حرکت معکوس محور حلزونی میشود.

این ویژگی به ما این امکان را میدهد تا در جاهایی که به یک ترمز خودکار نیاز داریم از  گیربکس استفاده کنیم.(بعنوان مثال در یک بالابر اگر موتور از کار بیافتد چرخ دنده ها قفل می شوند و از پایین آمدن بار جلوگیری میشود ).

گیربکس حلزونی
گیربکس حلزونی

محسنات:

برگشت پذیری کم- بیشترین کاهش دور را در ابعاد پایین ممکن می کند-حرکت نرم و کم بودن سر و صدا- قابل تغییر بودن موقعیت نصب و جهت پایه ها به منظور سادگی در نصب و راه اندازی-  کم بودن هزینه تعمیر نگهداری و قیمت تمام شده گیربکس

[psfw slug=”14601″]

موارد مصرف:

گیربکس های حلزونی بیشتر برای توانهای پایین و متوسط استفاده میشوند. به کارگیری  گیربکس حلزونی نسبت تبدیل و گشتاورهای بالایی را در ابعاد کوچک عرضه می کند و هزینه ی اولیه ی کمتری را در بر دارد برخی از موارد کاربرد آن عبارتند از : بالابرها-سیستم های انتقال مواد- نوار نقاله ها-ماشین آلات غربال گری-خرد کن ها و آسیاب های کوچک و…

گیربکس خورشیدی

گیربکس خورشیدی
گیربکس خورشیدی

اجزای تشکیل دهنده :

گیربکس خورشیدی  شامل یک دنده خورشیدی، دو یا چند دنده هرزگرد سیاره ای و یک دنده رینگی است. دنده خورشیدی در مرکز گیربکس واقع شده است و دنده های سیاره ای توسط یک پوسته همگی به هم متصل شده اند و بین دنده خورشیدی و دنده رینگی بگونه ای قرار گرفته اند که از یک طرف با دنده خورشیدی و از طرف دیگر با دنده رینگی بطور دائم درگیر بوده و دور محور اصلی در دورانند.

مهندسی ساخت  :

هر کدام از دنده های خورشیدی و رینگی می توانند بعنوان محور ورودی یا خروجی در گیربکس مورد استفاده قرار گیرند. دنده رینگی یا تسمه ای دایره ای شکل است و سطح داخلی آن دندانه دار شده و مجموعه  چرخ دنده ها داخل آن جای گرفته و به طور دائم با دنده های سیاره ای در گیر می شوند.

بهره برداری:

گیربکس های خورشیدی به طور کلی بسته به میزان کاهش دور، از طبقات مختلف تشکیل می شوند. در هر طبقه نسبت های دور به طور معین و به صورت مستقل کاهش می یابد. بدین ترتیب که تعدادی چرخ دنده دور ورودی هر طبقه را کاهش داده و به طبقه بعد منتقل می کنند. نسبت تبدیل در هر طبقه گیربکس بین ۳ تا ۷ متغییر می باشد و  به واسطه طبقاتی بودن گیربکس خورشیدی امکان بدست آوردن دورهای ایده آل تنها در یک تا چند طبقه ی گیربکس میسر می باشد.لازم بذکر است برای انواع سروو موتور ها و سیستم هایی که نیاز به دقت بالایی دارند بدلیل Backlash (حرکت آزاد بین چرخ دنده ها) پایین  گیربکس ها ی خورشیدی ، از آنها استفاده می شود.

مزایا:

  • راندمان بالا تا ۹۸ درصد
  • میزان صدای بسیار کم- امکان تغییر نسبت تبدیل گیربکس با تغییر جزئی در طبقات، بدون نیاز به تعویض گیربکس
  • قابلیت تحمل گشتاورهای بسیار بالا
  • حجم کم گیربکس
  • لقی پایین و دقت بالا
  • امکان تعویض قطعات گیربکس خورشیدی
  •  قابلیت تحمل سرعت بالا در ورودی تا حدود ۳۵۰۰ دور
  • تنوع در نسبت تبدیل دور در گیربکس خورشیدی

کاربردها:

  1.  خطوط نورد فولاد
  2. انواع میکسر ها 
  3.  بچینگ
  4. صنایع بسته بندی
  5. توربین بادی و…

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برق و دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

برقاب صنعت


گروه صنعتی برقاب صنعت با ربع قرن تجربه در زمینه فروش و خدمات رسانی انواع موتورآلات و تجهیزات صنعتی کشاورزی مفتخر است. در جهت آسان سازی کسب اطلاعات فنی مهندسی و خرید محصولات برای شما هموطن گرامی فروشگاه آنلاین برقاب صنعت وابسته به گروه صنعتی برقاب صنعت را در اختیار شما هموطن گرامی قرار دهد. تا در هر جای ایران پهناور که در حال کار و زندگی می باشید. به راحتی از خدمات تخصصی فنی و مهندسی و خرید مطمئن بهره مند شوید.

مهندسین ما در واحد فنی منتظر شما هستند. تا در طراحی ، خرید، و انجام انواع پروژه های کشاروزی، صنعتی و ساختمانی ( گلخانه صنعتی، پرورش ماهی، انواع صنایع سبک و سنگین، صنایع شیمیایی، راهسازی، دامداری و دامپروری) دانش کافی و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.

لازم به ذکر است که قیمت ها در فروشگاه آنلاین برقاب صنعت، نازلترین قیمت در بازار است. و مشاورین فنی و تخصصی گروه برقاب صنعت در زمینه های مختلف فعالیت این گروه، اعم از آبرسانی ساختمانی و خانگی توسط پمپ آب های خانگی. ساخت دستگاه های تخصصی توسط الکتروموتور ها و گیربکس ها در صنایع کوچک و بزرگ. کشاورزی و تجهیزات آن در مزارع، باغها، و یا گلخانه ها یا پرورش دام، طیور و آبزیان. راهسازی و ساختمان سازی توسط ابزار و تجهیزات تخصصی، از مجرب ترین و خبره ترین مشاوران تخصصی در آن زمینه هستند. لذا به شما صنعتگر، کشاورز و یا هموطن گرامی این اطمینان اگر می دهیم که با یک بار خرید یا مشاوره مشتری دائم برقاب صنعت خواهید شد.

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X