بدنه ی پمپ آب

بدنه ی پمپ آب

پمپ روغن داغ پمپیران

گروه صنعتی برقاب صنعت

هر دو نوع پمپ ANSI  و API بدنه ای دو تکه دارند که به صورت شعاعی به دو نیمه تقسیم می شود. بدنه ی بیشتر پمپ آب های کوچک به صورت یکپارچه ساخته می شود. این مسئله به ویژه درباره ی پمپ هایی صدق می‌کند که میزان جریان و سرعت کمتری دارند.

ساختار پمپ آب

همان طور که در تصویر شماره ی (۱.۳ ) مشاهده می کنید، پروانه ی پمپ آب کاملا در مرکز حلزونی قرار نگرفته است و در مقایسه با مرکز، کمی انحراف دارد. نزدیک ترین قسمت پروانه به جداره ی داخلی حلزونی، اصطلاحا ناحیه ی برش جریان نامیده می شود. از این قسمت و در جهت خلاف حرکت عقربه های ساعت، شکل مارپیچ بدنه ی پمپ آب به صورت تدریجی به دور پروانه می چرخد و در نهایت، حلزونی پمپ آب کامل می شود. به این ترتیب، دهانه ی خروجی پمپ آب درست در راستای مرکز حلزونی قرار می گیرد و با چرخش پروانه در داخل حلزونی، سیال به جریان در می آید.

با دور شدن جداره ی داخلی بدنه از پروانه، سطح حلزونی با نرخی متناسب با نرخ دهش سیال از پروانه افزایش می یابد و به این ترتیب، سرعت ثابتی پیرامون پروانه ایجاد می شود. به این ترتیب، هنگامی که سیال به قسمت دهش پمپ آب می رسد انرژی سرعتی آن به انرژی فشاری تبدیل می شود.

کله پمپ حلزونی

علاوه بر موارد یاد شده، شکل منحصر به فرد حلزونی پمپ آب باعث توزیع فشاری غیر یکنواخت دراطراف پروانه نیز می شود که به نوبه ی خود منحر به عدم تعادل پروانه تحت بارهای فشاری حول پروانه آ در زاویه ای عمود بر شفت پمپ می شود که این بار باید به وسیله ی محور و یاتاقان ها خنثی شود. در سال های اخیر تلاش های چشم گیری برای  کمتر شدن این مشکل به عمل آمده است.

جریان عبوری کمتر از حد طراحی پمپ

هنگامی که جریانی از پمپ عبور نمی کند، بر آیندبارهای نا متعادل حداکثر مقدار خود را دارند و با نزدیک شدن میزان جریان عبوری از پمپ آب به نقطه ی بازده ی بهینه (BEP) مقدار این بار به تدریج کاهش می یابد؛ اما در صورتی که پمپ آب خارج از محدوده ی بازده ی بهینه بهره برداری شود، مقدار این بار محددا افزایش پیدا می کند؛ اما در این وضعیت، بار یاد شده در جهت مخالف همان سطح اعمال می شود.

آزمایش های مربوط به مشکلات مرتبط با خمیدگی محور نشان می دهد که صفحه ی شعاعی که بار نا متعادلی روی آن اعمال می شود، در مقایسه با ناحیه ی برش جریان در داخل حلزونی پمپ آب، در موقعیت تقریبا ۶۰ درجه در خلاف جهت گردش عقربه های ساعت قرار دارد.

حلزونی دو گانه پمپ

طراحی بیشتر پمپ آب های بزرگ API با حلزونی دو گانه صورت می گیرد و به این ترتیب بارهای وارده بر حلزونی پمپ آب در واحدهایی با میزان جریان و فشار ورودی زیاد توزیع می شود (تصویر ۱.۴). این هدف با خنثی کردن بار های نا متعادل مقابل هم در هر یک از حلزون ها تحقیق می یابد. هر چند که این کار ، بازده ی پمپ آب را کمی کم می کند؛ اما در مقایسه با افزایش قابلیت اطمینان به دست آمده، بهای نا چیزی محسوب می شود.

یکی دیچر از ویژگی های بدنه ی پمپ های آب API، آرایش مکش از بالا ،دهش از بالا است که در آن، دهانه ی مکش پمپ در قسمت فوقانی بدنه و در مجاورت دهانه ی دهش قرار می گیرد.

مکش و رانش در پمپ های عمودی

در پمپ آب های خطی عمودی، دهانه ی مکش در کنار پمپ آب، اما در سمت مقابل دهانه ی دهش قرار می گیرد و به این ترتیب ظاهری خطی ایجاد می کند. عیب این شیوه، طراحی پمپ آب ها در آن است که << هد مکشی مثبت خالص پمپ آب >> لازم که به اختصار آن را به صورت NPSH نشان می دهند، اغلب به میزان در خور توجهی دارند که آن، حذف نیاز به فوندانسیون و شاسی ریزی برای استقرار پمپ آب روی زمین و در نتیجه، کاهش هزینه های مرتبط با آن است.

مزیت دیگر این پمپ آب، به حداقل رساندن فضای لازم برای استقرار و نصب پمپ آب است. مدل های قدیمی پمپ آب خطی که هنوز هم بسیاری از آن ها در سرتاسر جهان استفاده می شوند، مجهز به یک یاتاقان مجزا برای محور پمپ آب نبودند و محور آن ها صرفا روی یاتاقان های موتور قرار می گرفت. همان طور که در تصویر (1.5) نشان داده شده است، امروزه مدل های جدیدتری از پمپ های خطی طراحی و ساخته می شوند که در آن ها به واسطه ی قرار گیری یاتاقان های پمپ بین کاسه نمد و کوپلینگ، پایداری و قابلیت اطمینان پمپ آب به میزان ملاحظه پذیری افزایش پیدا می کند.

جهت مشاهده پمپ های طبقاتی پنتاکس اینجا کلیک کنید

بدنه های توزیع کننده ی جریان

طرح دیگری از بدنه ی پمپ آب شامل یک بدنه مدور با قابلیت توزیع جریان سیال است که در آن مسیرهای داخلی برای تبدیل انرژی سرعتی به انرژی فشاری، پیش از خروج سیال از سمت دهش پمپ آب استفاده می شوند. در این شیوه، پروانه به طور هم مرکز در قسمت مرکزی حلزونی و توزیع کننده قرار می گیرد. این ساختار معمولا در پمپ چند مرحله ای افقی و عمودی استفاده می شود.

در پمپ آب توربینی عمودی، پره های توزیع کننده آرایشی متفاوت، اما با یک هدف مشابه استفاده می شود. در این نوع طراحی، با حرکت پروانه، سیال به داخل بدنه ی پمپ آب ارسال می شود و پره های توزیع کننده ی موجود در داخل بدنه، سیال را به قسمت مرکزی طبقه بعدی پمپ آب یا به بخش دهش پمپ آب می فرستند.

ساختار پوشش پشتی پمپ آب

یکی از تفاوت های مهم بین بدنه ی پمپ آب API و ANSI روش محکم کردن پوشش پشتی آن ها به بدنه ی پمپ است. همان طور که در تصویر شماره ی (1.8) نشان داده شده است، ساختار پمپ آب ANSI به گونه ای است که واشر آب بندی و پوشش پشتی پمپ آب به وسیله ی تبدیل پوسته ی یاتاقان که معمولا از جنس چدن است.در مقابل بدنه ی پمپ آب قرار می گیرد.

به این ترتیب در فاصله ای بین سطوح جفت شونده، رابطه پوسته ی یاتاقان و بدنه ی پمپ آب ایجاد می شود که می تواند، باعث محکم نشدن مناسب پیچ و مهره ها شود. این امر، در صورت وارد آمدن فشار بیش از حد به بدنه ی پمپ آب، منجر به خوردگی رابط پمپ خواهد شد.

طبق تصویر شماره ی (1.9) در پمپ آب API, پوشش پشتی ، مستقیما به بدنه ی پمپ آب محکم می شود و از یک واشر آب بندی فشاری به همراه اتصالات فلز به فلز استفاده می شود. به این ترتیب، رابط به طور مستقل به پوشش پشتی پمپ آب محکم می شود و تاثیر چندانی بر فشار اعمالی به بدنه ی پمپ آب بر جای نمی گذارد.

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برق و دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

برقاب صنعت


گروه صنعتی برقاب صنعت با ربع قرن تجربه در زمینه فروش و خدمات رسانی انواع موتورآلات و تجهیزات صنعتی کشاورزی مفتخر است. در جهت آسان سازی کسب اطلاعات فنی مهندسی و خرید محصولات برای شما هموطن گرامی فروشگاه آنلاین برقاب صنعت وابسته به گروه صنعتی برقاب صنعت را در اختیار شما هموطن گرامی قرار دهد. تا در هر جای ایران پهناور که در حال کار و زندگی می باشید. به راحتی از خدمات تخصصی فنی و مهندسی و خرید مطمئن بهره مند شوید.

مهندسین ما در واحد فنی منتظر شما هستند. تا در طراحی ، خرید، و انجام انواع پروژه های کشاروزی، صنعتی و ساختمانی ( گلخانه صنعتی، پرورش ماهی، انواع صنایع سبک و سنگین، صنایع شیمیایی، راهسازی، دامداری و دامپروری) دانش کافی و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.

لازم به ذکر است که قیمت ها در فروشگاه آنلاین برقاب صنعت، نازلترین قیمت در بازار است. و مشاورین فنی و تخصصی گروه برقاب صنعت در زمینه های مختلف فعالیت این گروه، اعم از آبرسانی ساختمانی و خانگی توسط پمپ آب های خانگی. ساخت دستگاه های تخصصی توسط الکتروموتور ها و گیربکس ها در صنایع کوچک و بزرگ. کشاورزی و تجهیزات آن در مزارع، باغها، و یا گلخانه ها یا پرورش دام، طیور و آبزیان. راهسازی و ساختمان سازی توسط ابزار و تجهیزات تخصصی، از مجرب ترین و خبره ترین مشاوران تخصصی در آن زمینه هستند. لذا به شما صنعتگر، کشاورز و یا هموطن گرامی این اطمینان اگر می دهیم که با یک بار خرید یا مشاوره مشتری دائم برقاب صنعت خواهید شد.

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X