محاسبه دبی و ارتفاع پمپ برج خنک کننده

محاسبه دبی و ارتفاع پمپ برج خنک کننده

پمپ سیرکولاتور 3 دور داب

پمپ برج خنک کننده

امروزه استفاده از سیستم های خنک کننده یکپارچه در بسیاری از اماکن مسکونی و اداری و صنعتی و ورزشی و درمانی به یک امر متداول تبدیل شده است. این سیستم های سرمایشی یکپارچه برای دفع گرمای به وجود آمده در سیستم، بر اثر کار کندانسور ها به یک متعادل کننده دما مانند برج های خنک کننده نیاز دارند. سیال در مسیر برگشت خود از کندانسور ها به یک برخ خنک کننده منتقل می شود و پس از، از دست دادن دمای اضافه دوباره به داخل سیستم باز می گردد.

پمپ با ظرفیت بیشتر از سیستم

پس در نتیجه به یک پمپ جهت پمپاژ سیال به داخل برج خنک کننده نیاز است. اگر ظرفیت این پمپ درست انتخاب نشود سیستم را دچار اشکال می کند. لاکن اگر ظرفیت پمپ بیشتر از آن چیزی که باید باشد انتخاب شود باعث می شود سیال بیشتری از نرخ ظرفیت برج خنک کننده وارد آن شود این موضوع باعث می شود برج خنک کننده نتواند کار پایین آوردن دمای سیال را به درستی انجام دهد و در نتیجه کل سیستم دچار مشکل می شود.

به غیر از این، استفاده از سیستم های خنک کننده در اماکن مختلف جهت پایین آوردن مصرف انرژی می باشد و انتخاب نا درست پمپ برج خنک کننده باعث می شود سیستم از حالت بهینه خارج شود و مصرف انرژی را افزایش دهد.

پمپ با ظرفیت کمتر از سیستم

اگر ظزفیت پمپ برج خنک کننده کمتر از آن چیزی که باید باشد انتخاب شود هم مشکلاتی را برای سیستم ایجاد می کند. با توجه به توضیحاتی که داده شد اگر ظرفیت پمپ پایین باشد باعث می شود نرخ برگشت سیال کمتر از آن چیزی باشد که سیستم سرمایشی به آن نیاز دارد. این موضوع اولا باعث خرابی و اشکال در تبخیر کننده ها می شود. ثانیا سیستم را از حالت بهینه خارج می کند و باعث اطلاف انرژی و درنتیجه با لا رفتن مصرف انرژی کل سیستم می شود.

با توجه به توضیحاتی که داده شد به اهمیت انتخاب درست ظرفیت پمپ برج خنک کننده پی بردیم در ادامه پارامتر هایی که باید جهت انتخاب پمپ در نظر گرفته شود می پردازیم.

انتخاب پمپ برج خنک کننده

برج خنک کننده یک دستگاه سرمایشی تبخیری است که وظیفه آن دفع گرمای حاصل از چرخه سرمایش است. تعیین ظرفیت و انتخاب برج خنک کننده و پمپ آن وابسته به چهار عامل است.

۱ دبی آب خنک کننده کندانسور

۲ دمای آب ورودی به برج

۳  دمای آب خروجی از برج

۴ دما و رطوبت هوای محیط

جهت مشاهده انواع پمپ سیرکولاتور اینجا کلیک کنید

پمپ سیرکولاتور لوارا lowara
پمپ سیرکولاتور لوارا lowara

محاسبه دبی مورد نیاز برج خنک کننده

در چیلر تراکمی هر تن تبرید برج معادل ۱۵۰۰۰ BTU/H  است که ۱۲۰۰۰ BTU/H  ظرفیت اصلی چیلر و ۳۰۰۰ BTU/H گرمای اضافی ناشی از چرخه فعال دستگاه سرمایش از جمله گرمای حاصل از کمپرسور و گرمای الکتروموتور است.

از آنجایی که اختلاف دمای رفت و برگشت برج ۱۰ درجه فانهایت معادل ۵.۵ درجه سانتیگراد است با توجه به فرمول زیر می توان حساب کرد به ازائ هر تن تبرید ۳ گالن در دقیقه آب گردشی نیاز

(500×اختلاف دما)÷GPM= BTU/H

در چیلر های جذبی از آنجایی که آب برج علاوه بر کندانسور محلول رقیق در ابزوربر را نیز خنک می کند این عدد ۳.۶ گالن در دقیقه به ازائ هر تن تبرید است.

دبی و دمای برج خنک کننده تاثیر زیادی بر ظرفیت سرمایش چیلر دارد و از این رو کنترل آن اهمیت زیادی دارد.

به طور معمول کنترل برج از سه راه زیر انجام می گیرد.

۱ استفاده از ترموستات جهت کنترل دما با روشن و خاموش کردن فن برج.

این روش در برج های بزرگ که تنها یک فن خنک کننده دارند، موجت استارت و استاپ مکرر موتور فن شده و میتواند مشکلاتی به همراه داشته باشد برای حل این مشکل می توان دور فن را تغیر داد.

۲ کنترل جریان با شیر سه راهه

در این روش بخشی از آب رفت به مدار برگشت وارد شده و موجب تعدیل دمای آب ورودی به چیلر می شود.

۳ به کمک تغییر دور پمپ سیرکولاتور

این روش یا با تغییر فرکانس ( اینورتور ) و یا پمپ چند دور دستی امکان پذیر است.

محاسبات هد مورد نیاز برج خنک کننده

هد مورد نیاز پگپ سیرکوله برج خنک کننده برابر است با افت فشار ایجاد شده در سیستم

۱ لوله اتصالات و کلکتور سیستم

۲افت در کندانسور چیلر ( به کاتالوگ سازنده چیلر مراجعه شود )

۳ ارتفاع برج از تشتک

۴ افت در برج خنک کننده ( چنانچه برج افشانکی باشد )

پمپ سیرکولاتور لوارا
پمپ سیرکولاتور لوارا

برای مثال در نظر میگیریم یک چیلر تراکمی آب خنک به ظرفیت ۵۰ تن تبرید با فاصله نازل تا تشتک برج ۱.۷ متر و افت کندانسور چیلر در ۱۵۰ گالن در دقیقه ۴ متر و سایز لوله ۴ اینچ و با در نظر گرفتن طول ۳۵ متر میان چیلر تا برج و ۵ عدد زانو و دو شیر چه پمپی نیاز است؟

با در نظر گرفتن اختلاف دمای ۵.۵ درجه سانتی گراد بین آب رفت و برگشت به ازائ هر تن تبرید به ۳ گالن آب در دقیقه نیاز است. بنابراین چیلر تراکمی در باد کامل به ۱۵۰ گالن آب گردشی در برج خنک کننده احتیاج دارد. که می شود ۳۴.۳ متر مکعب در ساعت.

هد مورد نیاز هم برابر می شود با مجموع افت فشار لوله کشی، کندانسور چیلر، ارتفاع نازل از تشتک برج به علاوه فشار مورد نیاز نازل برج کهمعمولا ۲ بار می باشد. پس هد مورد نیاز کمی کمتر از ۱۰ متر است ۹.۹۸

بنابراین به پمپ سیرکولاتوری نیاز است که در ارتفاع ۱۰ متر ۳۴.۳ متر مکعب در ساعت دبی داشته باشد.

که می توان این مقدار را با یک پمپ با دبی ۱۵۰ گالن در دقیقه در ارتفاع ۱۰ متر و یا با دو پمپ ۷۵ گالن در دقیقه در ادتفاع ۱۰ متر تامین کرد.

با توجه به توضیحات قبلی در مقاله کنترل سیستم با بکار گیری دو پمپ می توان صرفه جویی چشمگیری در استفاده انرژی با انتخاب دو پمپ کرد. زیرا سیستم در اکثر مواقع در بار حداکثری قرار ندارد.

نکته

دقت کنید پمپ انتخابی حتما باید با دور موتور ۱۴۵۰ دور در دقیقه هد و دبی مورد نظر را تامین کند.

برقاب صنعت


 

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد 90

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X