جانمایی سونا بخار و مولد بخار

جانمایی سونا بخار و مولد بخار

سونا بخار

گروه صنعتی برقاب صنعت

مهم ترین مساله برای اجرای سونای بخار، دسترسی به خط تخلیه آب، کف و دیواره های مقاوم در برابر نفوذ آب و دسترسی به برق است. به طور معمول سونای بخار را در مجاورت سونای خشک در نظر می گیرند. تجهیزات مولد بخار را می توان در داخل اتاق سونا ولی به همراه یک محفظه ضد آب، به صورت توکار در داخل دیوار ها و یا در خارج از اتاق سونا نصب کرد. در هر صورت صرف نظر از محلی که برای نصب تجهیزات مولد بخار انتخاب می شود باید به نکات زیر توجه کرد:

  1. امکان اجرای انشعاب های الکتریکی ضمن رعایت نکات ایمنی
  2. امکان لوله کشی آب تغذیه و نصب شیر قطع جریان و سایر تجهیزات مورد نیاز
  3. خط انتقال بخار از محل استقرار تجهیزات مولد تا خروج نازل بخار در داخل اتاق سونا
  4. لوله کشی شیر اطمینان فشار تا لوله تخلیه
  5. دریچه تخلیه کفی
  6. سیم کشی تجهیزات کنترل کننده

جهت مشاهده انواع تجهیزات استخری اینجا کلیک کنید

 

استاندارد اتصالات

به طور معمول، فاصله تجهیزات مولد بخار تا محل مصرف، یعنی نازل خروج بخار معمولا باید ۷.۶m باشد. البته این فاصله نباید از ۱۵.۲m بیشتر باشد. هم چنین باید فضای کافی برای تعمیر و نگهداری تجهیزات مربوطه نیز در نظر گرفته شود.

تجهیزات مولد بخار تحت هیچ شرایطی نبایدبه صورت  ایستاده در داخل اتاق سونا، در محل گذر یا فضای باز و مکان هایی که امکان انجماد آن وجود دارد نصب شوند. به منظور جلوگیری از تقطیر بخار در داخل خطوط انتقال بخار، پیش از رسیدن به داخل سونا،تمامی خطوط انتقال با طول بیش از ۳m باید عایق کاری شوند. در داخل سونای بخار معمولا دوش و شیر آب نیز قرار داده می شود.

در زیر جانمایی مولد بخار در نقاط مختلف مشاهده می شود:

[psfw slug=”14603″]

 

مولد بخار ظرفیت بالا (عمومی)

این نوع مولد های بخار در سوناهای عمومی کاربرد دارند چون در این سیستم ها به بخار با ظرفیت بالا نیاز بوده و مولد های ظرفیت پایین جوابگو نخواهند بود. بویلر بخار ایستاده برای تولید بخار در فضاهای کوچکتر مانند سونای بخار استفاده می شوند. طرز کار این دیگ ها به این صورت می باشد که مشعل که در پایین دیگ قرار می گیرد آتش را وارد کوره ی دیگ می کنند و آتش از طریق پاس لوله های درون آن به بالای دیگ و دودکش هدایت می شود.

از این طریق آب درون دیگ، دور لوله ها و کوره، گرم شده و به بخار تبدیل شده و از خروجی بخار در بالای آن خارج می شود. این فرآیند در درون دیگ می باشد اما در روی دیگ نیز پمپ برای ورود آب به درون دیگ، آب نما برای نمایش سطح آب، ترموکوپل، فشار سنج، تابلو برق برای کنترل دیگ و …… نصب می شوند تا این دیگ به طور کامل عمل کند.

کلرزن نمکی ایمکس

محل استفاده این دیگ ها برای تولید بخار در فشارها و ظرفیت های کم است که معمولا برای استفاده در استخرها،خشک شویی ها، برای ضد عفونی وسایل بیمارستانی (اتوکلاو)، در صنایع غذایی، صنایع چرم، بتن گیری و …..استفاده می شود.

نوع کارکرد بیرونی

این نوع دیگ های بخار، بخار تولید شده را که بر اساس ظرفیت و فشار کار دیگ دارای فشار و خروجی خاصی است را به محل مورد نیاز مانند سونا و ……انتقال می دهد تا از این بخار استفاده شود.این نوع دیگ های بخار ایستاده که از ظرفیت ۱۰۰ کیلو بخار در ساعت تا ۵۰۰ کیلو بخار در ساعت را تولید می کنند.

نوع کارکرد درونی

دیگ ها بخار ایستاده همان طور که از اسم آن هاست پیداست از ارتفاع بزرگ تر از قطر دیگ می باشد.در زیر شماتیک، ساختار و مشخصات یک نمونه از این مولد های بخار (دیگ بخار) مشاهده می شود:

  1. خروجی بخار
  2. دودکش
  3. تابلو کنترل
  4. کنترل سطح
  5. دریچه بازدید
  6. محل نصب مشعل
  7. ورودی آب
  8. پمپ تغذیه

نکته

جهت جلوگیری از برخورد مستقیم بخار با بدن افراد که ممکن است موجب سوختگی شود، می توان از محافظ (صفحه منحرف کننده) نیز استفاده کرد. نقش صفحه منحرف کننده که معمولا در دهانه خروجی بخار نصب می شود آن است که با جلوگیری از ورود مستقیم بخار به داخل سونا و ایجاد نقاط داغ، بخار را به صورت تقریبا یکنواخت در تمامی جهات توزیع می کند و در نهایت محیط مطبوع تری برای کاربران ایجاد خواهد شد.

بعضی از تجهیزات مولد مجهز به سیستم های تخلیه خودکار نیز هستند که با هر بار استفاده، آب را از سیستم تخلیه نموده و آن را با آب تازه جایگزین می کنند. به این ترتیب احتمال ایجاد بستر مناسب برای رشد و تکثیر قارچ ها و باکتری های به میزان زیاد کاهش می یابد. بسیاری از کلگی های خروج بخار مجهز به یک سینی یا مخزن کوچک نیز هستند که می توان از آن برای افزودن مواد معطر و خوشبو کننده بهره گرفت. به این ترتیب با خروج بخار از نازل، بوی معطر نیز به همراه بخار در تمام فضای داخل سونا منتشر می شود.

فیلتر شنی pentair
فیلتر شنی pentair

مقدار هوای لازم برای تهویه سونا

یکی از عوامل مهم در تهویه مناسب هوای سونا، مقدار هوای تازه مورد نیاز سوناست.مقدار هوای تازه ی مورد نیتز سونا به موارد زیر بستگی دارد:

  1. حجم سونا
  2. تعداد نفرات استفاده کننده از سونا
  3. نوع مولد سونا

 

معمولا ۵ تا ۱۰ بار تعویض هوای سونا با در نظر گرفتن ۱۰

_۲۰ فوت مکعب بر دقیقه برای هر نفر از کاربران سونا، تهویه مناسبی را برای فضای سونا به وجود می آورد.

نحوه محاسبه ظرفیت مولد بخار

در انتخاب دیگ بخار برای سونای بخار باید بسیار دقت کرد زیرا اگر ظرفیت این مولد کمتر از حد مناسب در نظر گرفته شود رسیدن به درجه حرارت مناسب را غیر ممکن می سازد و یا زمان آن را افزایش می دهد. این در حالی است که اگر دیگ بخار در ظرفیت بالاتری انتخاب شود احتمال بالا رفتن درجه حرارت لحظه ای اتاق بالاتر می رود.

مولد های برقی بخار که از مقاومت الکتریکی (المنت)برای تولید بخار استفاده می کنند، به ازای هر کیلو وات توان در حدود ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ کیلو کالری بر ساعت نسبت دهی می شوند.

پمپ استخر
پمپ استخر

برای انتخاب مولد بخار برای سونای بخار باید موارد زیر را دانست:

  1. حجم سونای بخار
  2. تعداد افرادی که از سونا استفاده می کنند
  3. ارتفای متوسط سقف سونای بخار
  4. مواد به کار رفته در ساخت اتاقک سونا (کاشی، سرامیک و …)
  5. ضریب هدایت
  6. ضریب عایق
  7. دمای اتاقک سونا
  8. دمای بیرون از سونا

نکته

برای تبدیل یک گرم آب به بخار آب در حدود ۵۴۰ کالری حرارت لازم است. در حالت رطوبت ۱۰۰ درصد هوا، میزان بخار آب موجود در درجه حرارت های مختلف، متفاوت است.

برای مثال در درجه حرارت ۱۰ درجه سانتی گراد در حدود ۱۰ گرم آب در یک متر مکعب از هوا با رطوبت ۱۰۰ درصد موجود است.این عدد در درجه حرارت ۸۰ درجه سانتی گراد به حدود ۲۵۰ گرم آب در یک متر مکعب هوا می رسد.

پس برای یک سونا با ابعاد ۳ در ۴ متر و در ارتفاع متوسط ۳ متر، حجمی بالغ بر ۳۶ متر مکعب متصور است.این حجم در درجه حرارت ۶۰ درجه سانتی گراد (۱۸۰ گرم آب در یک متر مکعب هوا با رطوبت ۱۰۰ درصد) حدود ۷ لیتر آب را در خود گنجانده است. این بخار تولید شده دائما در حال کندانس (میعان) است و بنا بر جنس سقف سونای بخار و میزان انتقال حرارت به بیرون از سونا و همچنین شکل سقف میزان کندانس (میعان) متفاوت خواهد بود. این در حالی است که تعداد دفعاتی که افراد وارد سونا شده و از آن خارج می شوند نیز تاثیر به سزایی در میزان کندانس بخار دارد.

در زیر یک نمونه کاتالوگ شرکت سازنده جهت محاسبه مولد بخار نشان داده شده است:

جهت محاسبه مولد بخار می توان از جدول زیر به صورت تقریبی استفاده نمود:

کلرزن خطی ایمکس
کلرزن خطی ایمکس

نکته

سایز لوله بخار برای مولدهای بخار با ظرفیت ۳ و ۴/۵ کیلو وات ۱/۲ اینچ و برای مولد هاژ بخار با ظرفیت بالاتر از ۶ کیلو وات ۳/۴ اینچ در نظر گرفته می شود.

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برق و دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

 

برقاب صنعت


گروه صنعتی برقاب صنعت با ربع قرن تجربه در زمینه فروش و خدمات رسانی انواع موتورآلات و تجهیزات صنعتی کشاورزی مفتخر است. در جهت آسان سازی کسب اطلاعات فنی مهندسی و خرید محصولات برای شما هموطن گرامی فروشگاه آنلاین برقاب صنعت وابسته به گروه صنعتی برقاب صنعت را در اختیار شما هموطن گرامی قرار دهد. تا در هر جای ایران پهناور که در حال کار و زندگی می باشید. به راحتی از خدمات تخصصی فنی و مهندسی و خرید مطمئن بهره مند شوید.

مهندسین ما در واحد فنی منتظر شما هستند. تا در طراحی ، خرید، و انجام انواع پروژه های کشاروزی، صنعتی و ساختمانی ( گلخانه صنعتی، پرورش ماهی، انواع صنایع سبک و سنگین، صنایع شیمیایی، راهسازی، دامداری و دامپروری) دانش کافی و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.

لازم به ذکر است که قیمت ها در فروشگاه آنلاین برقاب صنعت، نازلترین قیمت در بازار است. و مشاورین فنی و تخصصی گروه برقاب صنعت در زمینه های مختلف فعالیت این گروه، اعم از آبرسانی ساختمانی و خانگی توسط پمپ آب های خانگی. ساخت دستگاه های تخصصی توسط الکتروموتور ها و گیربکس ها در صنایع کوچک و بزرگ. کشاورزی و تجهیزات آن در مزارع، باغها، و یا گلخانه ها یا پرورش دام، طیور و آبزیان. راهسازی و ساختمان سازی توسط ابزار و تجهیزات تخصصی، از مجرب ترین و خبره ترین مشاوران تخصصی در آن زمینه هستند. لذا به شما صنعتگر، کشاورز و یا هموطن گرامی این اطمینان اگر می دهیم که با یک بار خرید یا مشاوره مشتری دائم برقاب صنعت خواهید شد.

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X