حفاظت حرارتی موتور الکتریکی با رله های دیجیتالی

حفاظت حرارتی موتور الکتریکی با رله های دیجیتالی

گروه صنعتی برقاب صنعت

کنترل های دیجیتالی الکتروموتور

حفاظت حرارتی الکتروموتور های القائی، یکی از زمینه هایی بوده است که به کمک سیستم های حفاظتی بر پایه ریز پردازنده باعث ارتقای سطح حفاظت الکتروموتور گردیده است.

روش حفاظت حرارتی از رله های متکی به آشکار ساز مقاومتی درجه حرارت RTD و رله های حرارتی تصویری(منحصرا متکی بر مشخصات جریانی ثابت)،به روش های پیشرفته تر با استفاده از گرمایش حاصله از جریان توالی مثبت ومنفی بر طبق شبیه سازی های مختلف مشخصات حرارتی استاتور و روتور الکتروموتور القائی،بهبود یافته است.

ظهور سیستم های حفاظتی بر پایه ریز پردازنده امکان برقراری حفاظتی حرارتی دقیق تری را نسبت به رله های الکترومکانیکی فراهم اورده است. چون در رله های الکترومکانیکی تلاش برای مطابقت با ثابت زمانی حرارتی الکتروموتور به عمل نمی اید،لذا هماهنگی حرارتی در شرایط کاری محدودی حاصل می شود.

[psfw slug=”%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d9%88-%da%af%db%8c%d8%b1%d8%a8%da%a9%d8%b3″]

جهت مشاهده انواع الکتروموتور تکخازن موتوژن اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده انواع الکتروموتور تکخازن ABB اینجا کلیک کنید

بر عکس،سیستم های حفاظتی بر پایه ریز پردازنده قادر هستند از طریق مدل سازی حرارتی،خود را با خصوصیات حرارتی الکتروموتور بر اساس داده های موجود مطابقت داده ودر نتیجه،درجه حرارت الکتروموتور را با دقت بیشتری در محدوده وسیعتری از شرایط کاری دنبال نمایند.

سیستم های ریز پردازنده ای هم چنین می توانند آشکارسازهای مقاومتی درجه حرارت(RTD) مدفون در سیم پیچی های استاتور الکتروموتور راپایش نموده تا افزایش درجه حرارت ایجاد شده بر اثر قطع تهویه یا تهویه ناقص که به وسیله جریان مشخص نم شوند را آشکار نمایند.به علاوه،این سیستم ها قادرند تجهیرات آشکارسازی درجه حرارت برای یاتاقان های الکتروموتور را پایش کنند.

حفاظت حرارتی الکتروموتور در هنگام راه اندازی

جریان ،ولتاژ،،درجه حرارت های استاتور،ولغزش یا سرعت الکتروموتور را می توان توسط یک رله حفاظتی در هنگام راه اندازی اندازه گیری نمود.در اکثر موارد،تعداد ورودی های مورد نیاز به کاربرد الکتروموتور بستگی دارد. الکتروموتور هایی با تفاوت زیاد بین زمان راه اندازی وزمان مجاز قفل روتور معمولا توسط یک رله با مشخصات زمان_جریان معکوس محافظت می شوند.

وقتی که گشتاور بار به گشتاور راه اندازی نزدیک می شود،ولختی بار الکتروموتور زیاد می گردد.

تفاوت بین زمان راه اندازی و زمان مجاز قفل روتور کاهش می یابد. این موضوع معمولا به یک مشخصه زمان بر جریان اصلاح شده در هنگام راه اندازی نیاز دارد که از مشخصه لغزش وجریان راه اندازی مورد انتظار استخراج شده باشد.

این روش از مشخصه لغزش استفاده می کند تا مشخصه مناسب زمان بر جریان را استخراج نماید,ولی مستقیما لغزش یا سرعت الکتروموتور را اندازه گیری نمی کند.بعضی از رله های دیجیتالی،مشخصه الکتروموتور هنگام راه اندازی را محاسبه نموده و مشخصه حفاظتی راه اندازی را متناسبا اصلاح می کنند.

[psfw slug=”%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d9%88-%da%af%db%8c%d8%b1%d8%a8%da%a9%d8%b3″]

در الکتروموتور هایی با لختی بار زیاد،که زمان راه لندازی از زمان مجاز قفل روتور به قدری فراتر می رود که لغزش الکتروموتور در گرمایش روتور یک عامل بحرانی می گردد،باید در هنگام راه اندازی به نحوی مشخصه لغزش استخراج گردیده،ویا لغزش اندازه گیری شود.

ریزپردازنده های حفاظتی

سیستم های حفاظتی بر پایه ریز پردازنده قادرند با استفاده از سنجش مستقیم سرعت ویا امپدانس راه اندازی الکتروموتور،لغزش را محاسبه کنند.این موضوع در ارائه گرمایش روتور جهت منظور کردن اثر کاهشی گرمایش با افزایش سرعت الکتروموتور به کار می رود.

بعضی از رله های حفاظتی،درجه حرارت الکتروموتور را مشخص می کنند تا محاسبات حرارتی را اصلاح نموده ودرجه حرارت را با دقت بیشتری دنبال نمایند.

آکثر سیستم های حفاظتی الکتروموتور بر پایه ریز پردازنده،محاسبه ای برای خنک شدن روتور در را اندازی های متعدد منظور می کنند تا مشخصه واقعی خنک شدن روتور را شبیه سازی نمایند.

در سیستم های پیشرفته تر،اینالگوریتم برای در نظرگرفتن شرایط حرارتی هنگام راه اندازی به کار می رود تا از استارت الکتروموتور در صورت گرمایش اضافی ناشی از راه اندازی های قبلی ویا کارکرد الکتروموتور جلوگیری شود.

[psfw slug=”14601″]

استارت:

از استارت های متنوه ای برای راه اندازی الکتروموتور های جریان متناوب استفاده می‌شود.

که اغلب این روش  ها بر کاهش جریان هجومی‌در هنگام استارت  و همچنین افزایش گشتاور اولیه تکیه می‌کنند.

این نوع الکتروموتور ها تنها با متصل شدن  ترمینال‌های ورودی به برق شهری با ولتاژ استاندار شروع به کار می‌کنند و بر خلاف برخی الکتروموتور های “جریان مستقیم” نیاز به استارت ویژه‌ای ندارند.

یکی از روش‌های متداول کاهش جریان استارت  الکتروموتور، کاهش ولتاژ سیم‌پیچ‌ در لحظه شروع به کار است که این کار به وسیله سری کردن سیم‌پیچ‌های بیشتر یا استفاده از اتوترانسفورماتور،تریستور و یا دیگر تجهیزات کاهش ولتاژ صورت می‌گیرد.

دیگر روشی  برای کاهش ولتاژ سیم‌پیچ‌ در لحظه استارت تغییر جای قرار گرفتن سیم پیچ‌ است که این کار توسط یک  سوئیچ ستاره مثلث اغلب انجام می شود.

توضیح:

 ابتدا الکتروموتور را در حالت ستاره راه اندازی کرده و پس از رسیدن به دور نامی، ترتیب قرار گرفت سیم‌پیچ‌ها را به وسیله کلید تغییر داده و به حالت مثلث تغییر می دهد.

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برق و دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

برقاب صنعت


گروه صنعتی برقاب صنعت با ربع قرن تجربه در زمینه فروش و خدمات رسانی انواع موتورآلات و تجهیزات صنعتی کشاورزی مفتخر است. در جهت آسان سازی کسب اطلاعات فنی مهندسی و خرید محصولات برای شما هموطن گرامی فروشگاه آنلاین برقاب صنعت وابسته به گروه صنعتی برقاب صنعت را در اختیار شما هموطن گرامی قرار دهد. تا در هر جای ایران پهناور که در حال کار و زندگی می باشید. به راحتی از خدمات تخصصی فنی و مهندسی و خرید مطمئن بهره مند شوید.

مهندسین ما در واحد فنی منتظر شما هستند. تا در طراحی ، خرید، و انجام انواع پروژه های کشاروزی، صنعتی و ساختمانی ( گلخانه صنعتی، پرورش ماهی، انواع صنایع سبک و سنگین، صنایع شیمیایی، راهسازی، دامداری و دامپروری) دانش کافی و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.

لازم به ذکر است که قیمت ها در فروشگاه آنلاین برقاب صنعت، نازلترین قیمت در بازار است. و مشاورین فنی و تخصصی گروه برقاب صنعت در زمینه های مختلف فعالیت این گروه، اعم از آبرسانی ساختمانی و خانگی توسط پمپ آب های خانگی. ساخت دستگاه های تخصصی توسط الکتروموتور ها و گیربکس ها در صنایع کوچک و بزرگ. کشاورزی و تجهیزات آن در مزارع، باغها، و یا گلخانه ها یا پرورش دام، طیور و آبزیان. راهسازی و ساختمان سازی توسط ابزار و تجهیزات تخصصی، از مجرب ترین و خبره ترین مشاوران تخصصی در آن زمینه هستند. لذا به شما صنعتگر، کشاورز و یا هموطن گرامی این اطمینان را می دهیم که جلب رضایت مراجعین هدف اصلی این گروه صنعتی (برقاب صنعت) می باشد.

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X