پمپ جوکی در سیستم اطفاء حریق

پمپ جوکی در سیستم اطفاء حریق

بوستر پمپ پنتاکس

سیستم های اطفاء حریق

در اماکن مختلف از سیستم اطفاء حریق جهت کنترل کردن به موقع آتش سوزی استفاده می شود. به طور معمول از دو نوع سیستم اطفاء حریق در اماکن مسکونی و اداری و صنعتی و غیره استفاده می شود. نوع اول استفاده از فایر باکس ها می باشد و نوع دوم استفاده از سیستم بارانی اطفاء حریق می باشد. استفاده از هر کدام از این دو نوع سیستم اطفاء حریق احتیاج به یک سیستم پمپاژ آب دارد.

سیستم اطفاء حریق فایر باکس

فایر باکس ها که معمولا بر روی دیوار اماکن در ارتفاع دست رس تعبیه می شوند دارای یک شلنگ پارچه ای و نازل پاشش می باشند. این فایر باکس ها طبق استاندارد ها به طور معمول در مشاعات اماکن و نزدیک به خروجی هر کدام از طبقات و یا قسمت ها تعبیه می شوند. شلنگ داخل فایر باکس به یک خط لوله که آن را به پمپ های سیستم اطفاء حریق می رساند متصل می شوند.

کار استارت و استاپ الکتروپمپ های سیستم اطفاء حریق فایر باکسی توسط یک تابلو فرمان مکانیکی اتومات انجام می شود. این بدان معناست که به هنگام باز کردن شیر داخل فایر باکس و افت فشار آب در داخل خط لوله کشی اطفاء حریق پمپ ها استارت می شوند و با بستن همین شیر و با لا رفتن فشار داخل خط پمپ ها استاپ می شوند.

البته لازم به ذکر است در بسیاری از فایر باکس ها یک کلید منوآل مستقل هم وجود دارد که اگر پرشر سیستم به هر دلیلی عمل نکرد بتوان پمپ ها را استارت کرد.

اطفاء حریق بارانی

سیستم اطفاء حریق بارانی که امروزه در بسیاری از اماکن مورد استفاده قرار می گیرد به طور کامل اتوماتیک می باشند و درهنگام حریق نیاز به اپراتوری که سیستم را استارت کند و یا نازل را به سمت آتش بگیرد ندارد. نازل های خروجی این سیستم توسط خطوط لوله کشی مستقل نزدیک به سقف اماکن تعبیه می شوند و توسط یک خط لوله مستقیم به پمپ های اطفاء حریق متصل می شوند.

کار استارت و استاپ پمپ های سیستم اطفاء حریق بارانی توسط یک تابلو فرمان الکترونیکی انجام می شود. سنسور های حساس به دما در جاهای مختلف طبقات اماکن قرار می گیرند و تابلو استارت و استاپ پمپ ها از این سنسور ها فرمان می گیرند. به این شکل که بالا رفتن دما در محیطی که سنسور در آن قرار دارد، پمپ ها استارت می شوند و سیستم اطفاء بدون دخالت خارجی شروع به اطفاء حریق کرده و آب را از نازل های خود به شکل بارانی بر روی حریق می پاشد.

 

آرایش پمپ های بوستر اطفاء حریق به شکل سری

سری کردن پمپ های اطفاء حریق یک راهکار مناسب برای کاهش هزینه خرید پمپ برای ساختمان های بلند مرتبه است. زیرا با سری کردن پمپ، برای زون طبقات فوقانی به پمپ با هد کمتری نیاز است. پمپ کوچکتر یعنی قیمت پایین تر.

لاکن نصب پمپ ها تحت این شرایط دارای پیچیدگی هایی می باشد و مستلزم دقت فراوان است زیرا عدم عملکرد صحیح یک قسمت از سیستم می تواند کل سیستم را از مدار کاری خارج کند و باعث بروز خسارات جبران ناپذیری شود.

جهت مشاهده انواع بوستر پمپ های ابرسانی و اتشنشانی اینجا کلیک کنید

بوستر پمپ تکفاز DAB 2KVC
بوستر پمپ تکفاز DAB 2KVC

 

نکات سری کردن پمپ های اطفاء حریق

هرگز نباید بیش از سه پمپ را به منظور بوستر پمپ اطفاء حریق به صورت سری آرایش کرد.

استفاده از شیر پروانه ای مابین دو پمپ ممنوع است و هیچ گونه تجهیزات کنترل فشار ( فشار شکن . رلیفولو و … ) نباید ما بین دو پمپ سری نصب شود.

تمامی پمپ های سری و اجزاء آن باید در یک محل ( پمپ خانه ) مستقر باشند مگر آنکه الزامات زیر رعایت شود:

استارت و استاپ تمامی پمپ ها از تمامی محل های استقرار پمپ ها میسر باشد.

چک کردن فشار مکش و رانش تمامی پمپ ها از تمامی محل های استقرار پمپ ها امکان پذیر باشد.

مشاهده آلارم ها و سیگنال های تمامی پمپ ها از تمامی محل های نصب پمپ ها برای اپراتور میسر باشد.

سیم کشی جریان برق الکتروپمپ ها باید از محل امنی در طول ساختمان انجام شود تا در صورت بروز حریق سیستم اطفاء از کار نیفتد ( با بتن به ضخامت ۶ سانت پوشانده شود)

جوکی پمپ

عواملی مانند نشت در سیستم و ماهیت تراکم ناپذیری آب می تواند مسبب ایجاد نوسانات در سیستم اطفاء حریق شود. این نوسانات باعث استارت پمپ ها می شود در حالی که هیچ حریقی رخ نداده و هیچ اسپرینکلری و هیچ شلنگی فعال نیست.

سیستم های اطفاء حریق چه از نظر تنظیم فشار سوئیچ و چه از نظر عملکرد پمپ ها برای استارت و استاپ های زیاد و پشت هم طراحی نشده اند و از طرف دیگر استارت پمپ هایی با ظرفیت بالا هنگامی که جروجی فعالی وجود ندارد، باعث ضربه قوچ بزرگی در سیستم می شود.

که احتمالا باعث خسارت در پمپ ها و سیستم میشود. همچنین استارت پمپ اصلی منجر به الارم هشدار کلی سیستم می شود. نصب پمپ جوکی میتواند از به وجود امدن چنین خطاهایی در سیستم جلوگیری کند.

دبی جوکی پمپ

محاسبه دبی پمپ های جوکی ارتباط مستقیم با روی زمینی و زیر زمینی بودن سامانه لوله کشی دارد. دبی پمپ های جوکی برای سامانه لوله کشی روی زمینی از نظر NFPA20 معادل ۱ گالن در دقیقه و یا نرخ نشت در ده دقیقه هر کدام که عدد بالاتری را نشان دهد باید در نظر گرفته شود. لاکن این مقدار نباید هرگز از دبی یک اسپرینکلر با کوچک ترین ضریب K و دورترین مسیر هیدرولیکی بیشتر باشد.

اما در سامانه های لوله کشی زیر زمینی امکان وجود نشتی بیشتر از سیستم های روی زمین است ( به خصوص در سیستم های قدیمی ) و به همین دلیل دبی جوکی پمپ ها در این سیستم ها را باید بیشتر از بوستر پمپ های اسپرینکلر در نظر گرفت.

به عنوان محاسبات سرانگشتی دبی جوکی پمپ در سامانه لوله کشی زیر سطحی معادل یک درصد دبی پمپ های اصلی در نظر گرفته می شود. در سیستم های قدیمی تر به دلیل امکان نشت بیشتر ممکن است به جوکی پمپ بزرگتری نیاز باشد.

بوستر پمپ رو کار
بوستر پمپ رو کار

هد جوکی پمپ

حداقل اختلاف فشار سوئیچ پمپ جوکی با پمپ های اصلی باید ۰/۷ بار ( ۱۰ پوند بر اینچ مربع ) باشد تا عملکرد خزای پمپ های اصلی اطمینان حاصل شود.

برقاب صنعت


 

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد 90

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X