پمپ دیگ بخار استخر

پمپ دیگ بخار استخر

استخر

پمپ دیگ بخار

سیستم دیگ بخار ساز جهت کاکرد نیاز به بهره گری از پند پمپ دارد. پمپ اصلی سیستم فشاری که بویلر جهت ساخت بخار لازم دارد را تامین می کند. در بسیاری از موارد از یک و یا چند پمپ سیرکولاتور جهت گردش مناسب آب در سیستم و برگشت آب استفاده می شود.

انتخاب پمپ های درست جهت تامین فشار بویلر و پمپ های گردش آب باعث می شود سیستم بخار ساز در بهینه ترین حالت ممکن از نظر مصرف انرژی قرار گیرد. با توجه به مصرف نسبتا بالای انرژی برق و گرمایش ( معمولا گاز cng ) در سیستم های بخار ساز ار سیستم در حالت بهینه کار نکند باعث اطلاف انرژی چشمگیری می شود.

پمپ های استخری

پمپ های سانتریفیوژ در موتور خانه های بخار کاربرد وسیعی دارند که مهم ترین آنها پمپ های تغذیه بویلر بخار و پمپ های کندانس ( انتقال آب از کندانس به دی اریتور ) هستند.

پمپ تغذیه

پمپ تغذیه دیگ بخار از نوع سانتریفیوژ و طبقاتی ( غالباً ایستاده ) انتخاب می شود و از آنجایی که دمای آب تغذیه بویلر باید نزدیک به ۱۰۰ درجه سانتی گراد باشد باید قطعات پمپ از جنسی انتخاب شوند که توان پمپاژ آب با دمای بالا را داشته باشند. بدین منظور عموماً از پمپ های روی خطی طبقاتی استیل ایستاده استفاده می گردد‌.

جهت مشاهده انواع تجهیزات استخر اینجا کلیک کنید

هیتر برقی استخر
هیتر برقی استخر

پمپ تغذیه بویلر به ۴ روش میتواند نصب گردد:

  • استارت / استاپ
  • همراه با شیر کنترل through feed valve
  • همراه با شیر کنترل و دور متغیر through feed valve and variable speed
  • دور متغیر variable speed
  • نصب پمپ تغدیه دیگ بخار به روش استارت / استاپ

روش استارت / استاپ

در این روش که معمول ترین روش در نصب پمپ تغذیه بویلر است فرمان قطع و وصل پمپ از طریق کنترل سطح بویلر به تابلو برق بویلر ارسال شده و چنانچه سطح آب در بویلر پایین بیاید پمپ را روشن و پس از بالا رفتن سطح آب پمپ را خاموش می کند. این روش در کشورمان عمومیت داشته در بویلر های لوله دودی ( fire tube ) کاربرد وسیعی دارد. این روش به سادگی قابل اجرا است و هزینه اولیه پایینی دارد اما معایبی نیز دارد.

آب داخل بویلر همراه دمایی بالاتر از آب تغذیه بویلر دارد. بنابراین ورود آب با دمای پایین و با حجمی بیشتر از میزان تولید بخار می تواند باعث کاهش تولید بخار بویلر شود این کاهش تولید بخار منجر به افت فشار شده و افت فشار نیز منجر به بالا رفتن سطح آب شده و در نهایت بخار خروجی از بویلر مرطوب شده و کیفیت خود را از دست می دهد.

اما این اتفاق تحت شرایطی می تواند حادتر شود:

دمای پایین آب تغذیه:

چنانچه فشار کار بویلر ۱۰ بار باشد دمای آب اشباع در فشار بویلر ۱۷۰ درجه سانتی گراد خواهد بود. حال چنانچه دی اریتور درست عمل نکند و آب تغذیه سرد باشد ( مثلا ۶۰ درجه سانتی گراد ) اختلاف دمای آب داخل بویلر حدود ۱۲۰ درجه سانتی گراد خواهد بود. ورود این آب سرد به داخل بویلر می تواند موجب شوک حرارتی در داخل بویلر شده و آن را کاملاً از کار می اندازد.

بکارگیری بویلر در فشار بسیار پایین تر از فشار طراحی:

پمپ بویلر در زمان ساخت بر اساس حداکثر ظرفیت تولید بخار و فشار عملکردی دیگ به اضافه یک ضریب اطمینان بین ۱۰ تا ۱۵ در صدی انتخاب و نصب می شود. حال چنانچه بویلری که برای تولید بخار در فشار خاصی طراحی و ساخته شده است در فشار پایین به کار گرفته شود نقطه عملکرد پمپ به سمت راست منحنی حرکت میکند.

جارو استخر هیوارد
جارو استخر هیوارد

 

افت فشار ناشی از زیر آب زنی:

زمانی که دیگ بخار در بار کامل مشغول به کار است چنانچه اوپراتور عمل زیر آب زنی را انجام دهد پمپ تغذیه علاوه بر آن که آب بخار شده را باید تامین کند، آب تخلیه شده از زیر آب زنی را نیز باید تامین کند‌. جایگزینی این حجم زیاد آب با آب تغذیه در دمای پایین تر خود به افت فشار بویلر می انجامد و در نتیجه نقطه عملکرد پمپ به سمت راست منحنی حرکت خواهد کرد در نتیجه امکان بروز کاویتاسیون تشدید شده و دبی پمپاژ افزون می شود و این اتفاق را تشدید میکند.

بعضاً در دیگ خانه هایی که دمای آب تغذیه کمتر از ۱۰۰ درجه سانتیگراد است و اپراتور نیز زمان زیر آب زنی را زیاد در نظر می گیرد افت فشار بویلر تشدید شده و سطح آب به یک باره بالا میرود. در این شرایط کنترلر فرمان خاموش شدن پمپ و مشعل را صادر می کند و سیستم به طور کلی از کار باز می ایستد.

همراه با شیر کنترل

در این روش یک شیر کنترل بین پمپ و بویلر نصب می گردد که فرمان خود را از کنترل سطح بویلر دریافت می کند و با توجه به میزان بخار تولیدی بویلر و سطح آب داخل بویلر میزان جریان پمپ را کنترل میکند. در این روش پمپ دائم کار خواهد بود و می بایست مسیر بای پاس نصب گردد.

مزایا

آب تغذیه دقیقاً به میزان بخار تولید شده از بویلر به آن تزریق می شود و در نتیجه مشکل افت فشار و کاهش تولید بخار به وجود نخواهد آمد و کیفیت بخار را در سطح بالا نگاه می دارد.

معایب

هزینه اولیه بالا

نیاز به خط بای پاس

مصرف انرژی بیشتر به دلیل کارکرد دائم پمپ

همراه با شیر کنترل و دور متغیر

این روش مشابه روش قبل می باشد با این تفاوت که پمپ با دور متغیر عمل می نماید و بدین ترتیب در مصرف برق پمپ صرفه جویی می شود و اختلاف فشار در دو طرف شیر تغذیه را برابر نگه میدارد.

دور متغیر

در این روش احتیاجی به شیر کنترل نمی باشد پمپ توسط لول سنسور کنترل شده و میزان جریان پمپ نسب به میزان تولید بخار تغییر می کند.

مزایا

صرفه جویی در انرژی با عملکرد دور متغیر پمپ

عدم نیاز به شیر کنترل

عملکرد نرم و تزریق آب به بویلر برابر با تولید بخار در بویلر

معایب

هزینه اولیه بالا

پیچیدگی  در نصب، اجرا و تنظیم فرمان ۴_ ۲۰ میلی آمپر لول سنسور در کنترل دور پمپ

برقاب صنعت


 

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد 90

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X