پمپ سیرکولاتور چند دور

پمپ سیرکولاتور چند دور

پمپ سیرکولاتور 3 دور 4 دور

پمپ سیرلوله چند دور

پمپ های سیرکولاتور تنها دسته از پمپ های انتقال سیالات هستند که به طور متداول توسط سازنده های پمپ با قابلیت چند دور بوده ساخته و عرضه می گردند. منظور از چند دور بودن این پمپ ها این می باشد که یک پمپ سیرکولاتور سه دور می تواند با سه توان مختلف کار کند.

این توانایی به کاربرد اصلی این پمپ ها کمک می کند. از پمپ های سیرکولاتور در بسیاری از موارد به عنوان پخش کننده سیال گرم کننده به طور یک نواخت در کل سیستم استفاده می شود.

در واقع این پمپ ها کمک می کند اطلاف انرژی پایین بییاید و در نتیجه مصرف انرژی در کل سیستم کاهش یابد. بادر نظر گرفتن این موضوع و توجه به این مسئله که گردش سیال گرم کننده در فصول گرما کمتر از فصول سرد می باشد پمپ های سیرکولاتور چند دور این امکان را فراهم می کنند که با تغیر توان پمپ از اطلاف انرژی جلو گیری شود.

تغیر دور در پمپ های سیرکولاتور چند دور به طور دستی انجام می شود به این شکل که روی جعبه برق این پمپ های سیرکوله کلیدی قرار داده شده است که در سه حالت یک و دو و سه تنظیم می شود. حالت یک معمولا کمترین حد توان پمپ می باشد و به همین ترتیب حالت دو و سه به سمت بیشترین توان پمپ تنظیم می شود.

پمپ سیرکولاتور سه دور

در این پمپ ها می توان به صورت دستی دور پمپ سیرکولاتور را در حالت ۱ یا ۲ در پمپ های دو دور و در حالت ۱ ، ۲ و یا ۳ در پمپ های سه دور تنظیم کرد.

مکانیک پمپ سیرکولاتور چند دور

جهت مشاهده انواع پمپ سیرکولاتور سه دور DAB اینجا کلیک کنید

پمپ های چند دور سیرکولاتور از نوع روتور تر ( wet rotor ) هستند. در پمپ های سیرکولاتور چند دور، آب بند مکانیکی وجود ندارد و آب وارد محفظه روتور می شود و آن را خنک کاری می کند. همچنین رینگ های سایشی توسط آب روانکاری می شوند و بدین ترتیب این پمپ ها نیاز به روغن کاری ندارند. از همین رو موتور این پمپ ها در زمان نصب چه در خطوط افقی و چه در خطوط عمودی می بایست به صورت افقی قرار گیرد تا آب به راحتی بتواند وارد آن شود. پمپ های سیرکوله چند دور عموما حداکثر تا توان ۲.۵ کیلو وات ساخته می شوند.

پمپ سیرکولاتور 3 دور داب
پمپ سیرکولاتور 3 دور داب

پمپ سیرکولاتر چند دور هوشمند

عملکرد پمپ سیرکوله چند دور بر اساس اختلاف فشار

پمپ در این حالت مشابه سیستم بوستر پمپ دور متغیر عمل کرده و بر اساس ارتفاع از پیش تنظیم شده دور پمپ سیرکوله تغییر می کند. با این تفاوت که به جای پرشر ترانسمیتر از دیفرنشال پرشر ترانسمیتر استفاده می شود و اختلاف فشار دو طرف پمپ سیرکولاتور عامل تعیین کننده دور پمپ است و نه هد مکش پمپ. این سیستم می تواند به صورت داخلی در خود پمپ نصب شده باشد.

در این نوع از پمپ های سیرکوله با بسته شدن شیر مدار های گردشی، پمپ با کاهش دور و ثابت نگه داشتن فشار اولا حداقل هد مورد نیاز برای دور ترین پخش کننده گرما را تامین می کند و ثانیا با کاهش جریان به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک شایانی می کنند.

پمپ سیرکولاتور SAER L
پمپ سیرکولاتور SAER L

 

پمپ های سیرکولاتور هوشمندبه شکل های مختلف قابل تنظیم می باشند

۱ دور ثابت

در این حالت می توان دور پمپ سیرکوله را انتخاب کرد. پس از ست کردن دور، پمپ با دور ثابت ( همان دوری که تنظیم شده است) همانند پمپ های عادی کار کند.

۲ فشار ثابت

همانطور که گفته شد افت سیستم گردشی دینامیک است پس چنانچه جریان کاهش یابد هد نیز کاهش می یابد. در مدار های کوچک که هد پایینی دارند از تغییرات هد نسبت به تغییرات دبی می توان صرف نظر کرد. در این حالت می توان پمپ سیرکولاتور را در فشار ثابت مورد نظر تنظیم کرد تا بدین ترتیب با تغییرات دبی، هد تغییر نکند. این روش در ساختمان های کوچک با سیستم گرمایش رادیاتور مجهز به شیر ترموستاتیک بسیار سودمند است.

۳ فشار نسبی

در مدار های با طول لوله بلند مثل سیستم های گرمایش از کف هد پمپ نسبتا زیاد است و تغییرات هد نسبت به تغییرات دبی قابل توجه است. بنابراین با کاهش جریان، هد نیز کاهش قابل توجهی می یابد. در پمپ سیرکولاتور هوشمند می توان هد پمپ را در دو نقطه تنظیم کرد. بدین ترتیب در عین حالی که جریان مورد نیاز سیستم را تامین می کند در مصرف انرژی صرفه جویی قابل توجهی می کند.

۴ اتوماتیک

در این حالت پمپ سیرکوله به صورت هوشمند دور پمپ را متناسب با نیاز سیستم تغییر می دهد. البته این تنظیم منوط به انتخاب صحیح پمپ سیرکوله هوشمند است.

پمپ سیرکولاتور لوارا
پمپ سیرکولاتور لوارا

عملکرد پمپ سیرکوله هوشمند براساس اختلاف دما

در این حالت دور پمپ سیرکوله  بر اساس اختلاف دمای رفت و برگشت سیستم تغییر می کند. تمپرچر ترانسمیتر دمای برگشت آب از سیستم را سنس کرده و با ارسال فرمان ۴_ ۲۰  میلی آمپر به کنترلر با افزایش اختلاف دما دور پمپ سیرکوله را افزایش داده و با کاهش آن دور پمپ را کاهش می دهد.

همانطور که پیش تر گفته شد بین انتقال انرژی و میزان جریان و اختلاف دما رابطه زیر برقرار است

GPM = BTU/H ÷500

در سیستم هایبزرگکه نوسان مصرف انرژی مورد نیاز زیاد است مانند بیمارستان ها و مراکز خرید و ساختمان های بزرگ برای حفظ اختلاف دمای رفت و برگشت ( در گرمایش ۲۰ درجه فارنهایت و در سرمایش ۱۰ درجه فارنهایت می توان به کمک تغییر دور پمپ سیرکولاتوراین اختلاف را ثابت نگه داشت.

برای مثال دمای خروجی از چیلر ۴۴ درجه فارنهایت و دمای برگشت ۵۴ در جه فارنهایت است برابر این ۲.۴ GPM به ازائ هر تن تبرید نیاز است.

حال چنانچه نیاز تبرید یک مجتمع در ظهر تابستان ۱۰۰ تن تبرید معادل ۲۴۰ GPM و شب هنگام ۷۵ تن تبرید معادل ۱۸۰ GPM باشد در سیستم دور ثابت در طول شب اختلاف دما ۵.۷ درجه خواهد شد حال می توان با نصب یک سیستم دور متغییر اختلاف دمای رفت و برگشت را ثابت نگه داشت.

برقاب صنعت


 

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد 90

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X