پمپ چگونه کار می کند

پمپ چگونه کار می کند

شناور

گروه صنعتی برقاب صنعت

پمپ

ابتدا سیال در لوله و نازل مکش پمپ جریان می یابد. سیال هنگام ورود به پمپ ها باید دارای انرژی کافی باشد تا پمپ بتواند با انرژی حاصل از آن راه اندازی شود. در غیر این صورت پمپ توان لازم برای مکش را نخواهد داشت.

[psfw slug=”14603″]

پمپ های جابجایی مثبت

در پمپ های جابجایی مثبت ( PD: POSITIVE DISPLACEMENET) سیال ابتدا به نازل مکش رفته و سپس در فضایی قابل حرکت که بسته به نوع طراحی، حفره ای یا دیافراگم تکانه ای (پالسی) یا یک فضای خالی بین چرخ دنده ها است، در اصطلاح گیرافتاده و محصور می شود.

جهت مشاهده انواع پمپ سانتریفیوژ اینجا کلیک کنید

ست کنترل پنتاکس
ست کنترل پنتاکس

با باز شدن فضای قابل حرکت، ناحیه ای کم فشار برای ورود سیال به داخل پمپ ایجاد می شود و طبیعتا سیال از نازل مکشی به طرف نازل تخلیه حرکت خواهد کرد. با جمع و فشرده شدن فضای موجود، ناحیه ای پر فشار ایجاد شده و سیال به سمت لوله تخلیه رانده می شود تا بر مقاومت یا فشار سیستم غلبه کند. جریانی که یک پمپ جابجایی مثبت (انواع پمپ آب،…) ایجاد می کند اغلب تابعی از اندازه محفظه کله پمپ، سرعت موتور و تلرانس (جابه جایی مجاز) بین قطعات پمپ به لحاظ حرکتی نسبی می باشد. همچنین فشار یا هدی که یک پمپ جابه جایی مثبت ایجاد می کند غالبا تابعی از ضخامت محفظه با در نظر گرفتن تلرانس نیز استحکام دیگر اجزای پمپ خواهد بود.

خوردگی و فرسودگی

وقتی از پمپ بیش از اندازه کار کشیده شود، پدیده های خوردگی و سایش باعث از بین رفتن آب بندی قطعات پمپ و فرسودگی آنها خواهد شد. این قطعات ممکن است رینگ پیستون ها، واشرهای میله پیستونی، دیافراگم و دندانه های پروانه و چرخ دنده ها باشند. با فرسوده شدن این قطعات، بازده پمپ کاهش یافته و پمپ به مرور توانایی پمپاژ را از دست می دهد. با توجه به زمان، مقدار سایش و نیز طبیعت روغنکاری سیال باید هر چند وقت یک بار این قطعات را تعویض نمود. تعویض این قطعات را باید به حساب عملیات تولید گذاشت و نه هزینه اضافی در نگهداری و سرویس قطعات، زیرا با انجام این کار پمپ به بهترین بازده اصلی خود می رسد.

[psfw slug=”14599″]

پمپ های سانتریفیوژ

در پمپ های سانتریفیوژ، سیال هنگام ورود به نازل مکش باید دارای انرژی کافی باشد. زیرا این نوع پمپ ها نمی توانند سیال را به داخل محفظه کله پمپ کشیده در اصطلاح نیاز به هوا گیری دارند.

پمپ سانتریفیوژ برش خورده
پمپ سانتریفیوژ برش خورده

اجزای اصلی پمپ سانتیریفیوژ، محفظه حلزونی و پروانه می باشد. پروانه پمپ که به شافت متصل شده است به وسیله موتور (موتور الکتریکی، موتوراحتراقی، گیربکس دار، …) راه اندازی شده و به می چرخد. سپس سیال وارد چشمی پروانه شده و بین پره های پروانه گیر می افتد. پره ها سیال را محصور کرده و سرعت خود را در حین حرکت سیال از چشمی پروانه به قطر خارجی پروانه به آن منتقل می کنند. هنگامی که سیال شتاب می گیرد، ناحیه ای کم فشار در چشمی پروانه ایجاد می شود (مطابق اصل برنولی: با افزایش سرعت، فشار کاهش خواهد یافت) لذا این نیز دلیل دیگری بر وجود انرژی کافی در مایع هنگام ورود به پمپ می باشد.

حرکت سیال داخل کله پمپ

سیال از قطر خارجی پروانه با سرعت زیاد خارج شده(هم سرعت پروانه پمپ) و به سرعت به طرف دیواره وحفظه حلزونی پرتاب می شود. در این حین، سرعت گریز از مرکز سیال یکباره متوقف شده و به فشار تبدیل می گردد(اصل برونلی، معکوس خواهد شد) اینجا به خاطر چرخش موتور، سرعت دورانی نیز خواهیم داشت. سیال از سمت زبانه ، کنار محفظه داخلی، وارد کانال خروجی می شود. با افزایش قطر پروانه، سرعت و یا هد پمپ، اغلب تحت تاثیر سرعت گرداننده و ارتفاع تیغه های پروانه می باشد. عوامل دیگر مانند تعداد پروانه ها، زاویه پروانه، ضخامت پره ها، لقی داخلی و نوار های سایشی نقش کمتری در این کار دارند.

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برق و دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

برقاب صنعت


گروه صنعتی برقاب صنعت با ربع قرن تجربه در زمینه فروش و خدمات رسانی انواع موتورآلات و تجهیزات صنعتی کشاورزی مفتخر است. در جهت آسان سازی کسب اطلاعات فنی مهندسی و خرید محصولات برای شما هموطن گرامی فروشگاه آنلاین برقاب صنعت وابسته به گروه صنعتی برقاب صنعت را در اختیار شما هموطن گرامی قرار دهد. تا در هر جای ایران پهناور که در حال کار و زندگی می باشید. به راحتی از خدمات تخصصی فنی و مهندسی و خرید مطمئن بهره مند شوید.

مهندسین ما در واحد فنی منتظر شما هستند. تا در طراحی ، خرید، و انجام انواع پروژه های کشاروزی، صنعتی و ساختمانی ( گلخانه صنعتی، پرورش ماهی، انواع صنایع سبک و سنگین، صنایع شیمیایی، راهسازی، دامداری و دامپروری) دانش کافی و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.

لازم به ذکر است که قیمت ها در فروشگاه آنلاین برقاب صنعت، نازلترین قیمت در بازار است. و مشاورین فنی و تخصصی گروه برقاب صنعت در زمینه های مختلف فعالیت این گروه، اعم از آبرسانی ساختمانی و خانگی توسط پمپ آب های خانگی. ساخت دستگاه های تخصصی توسط الکتروموتور ها و گیربکس ها در صنایع کوچک و بزرگ. کشاورزی و تجهیزات آن در مزارع، باغها، و یا گلخانه ها یا پرورش دام، طیور و آبزیان. راهسازی و ساختمان سازی توسط ابزار و تجهیزات تخصصی، از مجرب ترین و خبره ترین مشاوران تخصصی در آن زمینه هستند. لذا به شما صنعتگر، کشاورز و یا هموطن گرامی این اطمینان اگر می دهیم که با یک بار خرید یا مشاوره مشتری دائم برقاب صنعت خواهید شد.

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X