گیربکس حلزونی و مکعبی

گیربکس حلزونی و مکعبی

گیربکس حلزونی و مکعبی

گیربکس دستگاه انتقال و ارتقاع نیرو محصوب می شود. این گیربکس ها توسط چرخ دنده های داخل محفظه خود نیروی ورودی با دور بالاتر را گرفته و نیروی بیشتری با دور پایین تر را خروجی می دهند .

 

در بسیاری از موارد نیروی تولید شده توسط موتور به شکل مستقیم قا بل استفاده نمی باشد و این گیر بکس است که نیرو را تنظیم و قابل استفاده میکند. بدنه و چرخ دنده های گیربکس از الیاژهای مختلف ( فولاد ،برنج،چدن،برنز، الومینییوم ، و…)ساخته می شوند .

جهت مشاهده گیربکس های مکعبی اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده گیربکس های حلزونی اینجا کلیک کنید

گیربکس حلزونی
گیربکس حلزونی

انواع گیربکس حلزونی

گیربکس حلزونی از یک پوسته ی حلزونی شکل از دو پایه یک هاب کروی شکل شافت و بلبرینگ تشکیل شده است.گیربکس حلزونی بیش از 40 سال سابقه ی تولید در ایران دارد. که کاربری زیادی از جمله دستگاه های بسته بندی دستگاه های نانوایی فرسازی نوارهای نقاله و دیگر دستگاه ها را دارا می‌باشد. پوسته ی حلزونی شکل این گیربکس حلزونی دارای یک محور می باشد که توسط 2 عدد بلبرینگ و با قرار گرفتن 1 عدد شافت در دهخل محور ورودی گیربکس حلزونی را تشکیل می دهد.

شافت گیربکس حلزونی از جنس فولاد ابکاری شده می باشد CK45 که استحکام بیشتری داشته و در مقابل سایش مقاومت بیشتری دار و سپس یک هاب کروی شکل که دور آن برنز الیاژی ریخته گری شده و جنس هاب کروی شکل از داکتیل بوده که در مقابل فشاری که برای راه اندازی دستگاه به گیربکس حلزونی وارد می شود استحکام بیشتری داشته استفاده می شود و توسط دو عدد پایه که جنس آن از چدن بوده به وسیله ی پیچ به پوسته ی گیربکس حلزونی فیکس شده و توسط یک عدد شافت که از خروجی گیربکس حلزونی گرفته شده قدرت را به محل مورد نظر انتقال داده و بنا به به قدرت مورد نظر تیپ گیربکس حلزونی قابل تغییر است.

 

مشخصات گیربکس های حلزونی

گیربکس های حلزونی از تیپ های 44 الی 25 ساخته می شوند و هرکدام از سری های مختلفی مانند RVF MVF/FC-VF/FC-MVF-VF/VF تولید می شود.تیپ 44 تا 86 ازالومینیوم ساخته شده و تیپ های بعدی که از 110 شروع می شود از جنس چدن بوده که استحکام بیشتری داشته.گیربکس حلزونی سری مرکب شامل گیربکس هایی می شود که از یک گیربکس کوچک برای راه اندازی یک گیربکس بزرگتر راه اندازی میشود که نسبت به هم قابل تعویض هستند و بهتر هست از ترکیبی استفاده شود که دور کمتری داشته و درگیربکس سری پایه دار (VF) پایه به صورت عمودی به سطح مورد نظر نصب میشود و معمولا از طریق چرخ دنده ها و کوبله مستقیما انتقال قدرت و دوران می نماید.

در گیربکس فلنج دار از محل فلنج تعبیه شده.شافت خروجی دستگاه به صورت های افقی یا عمودی به محل های مورد نظر فیکس شده و نصب میگردد.اغلب این مدل گیربکس هاجهت کوبله ی مستقیما استفاده میشود.درسری MVF گیربکس حلزونی از محل محور ورودی گیربکس فلنج تعبیه شده وگیربکس ساز محل پایه به صورت افقی و عمودی بر سطح مورد نظر نصب می شود.

در این مدل گیربکس حلزونی موتور مستقیم به محور ورودی گیربکس حلزونی فیکس شده و در محل هایی که محدودیت فضا مانع ازادی انتخاب می شود بکار می رود . روغن کاری گیربکس های حلزونی با کاهش دور اولیه متفاوت بوده با توجه به توان اسمی خود روغن کاری می شود . عموما 2 گروه گیربکس حلزونی به شرح زیر وجود دارد.

گیربکس حلزونی
گیربکس حلزونی

گروه یک

RVF44/RVF49/RVF62/RVF86

گروه دو

RVF110/RVF130/RVF150/RVF185/RVF210/RVF250

گیربکس هایی که توان کم و متوسط در گروه اول قرار دارندو به دلیل اینکه به طور مادام العمر از گیربکس های ترکیبی پر شده اند نیازی به روغن کاری ندارند.گیربکس هایی با توان متوسط بالا که درگروه دوم قرار گرفته اند نیاز به روغن کاری دارند و دارای درپوش پرو تخلیه ی روغن می باشند و محفظه ی انها باید قبل از کاربه حد کافی از روغن پر شوند این گیربکس ها بدون روغن تحویل خریدار داده میشود ولی حتما بایدقبل از شروع کار به حدکافی انها را از روغن پر نمود.

بازده:

بررسی راندمان در انتخاب گیربکس حلزونی بسیار مهم است برای مواردی که کار گیربکس مقطعی است (مانند:بالا بر ساختمانی) لازم است که توان موتور بیشتر باشد تا کمبود بازدهی کار گیربکس در هنگام راه اندازی اولیه جبران نمایند بهترین راندمان وقتی حاصل میگردد که گیربکس چند ساعت کار کرده باشدو به حالت پایدار رسیده باشد.چنانچه نسبت های دور دو نوع گیربکس با هم یکی باشد بهتر است که به ویژه برای کارهای سنگین که شوک های مداوم وجود دارد و در راه اندازی بار زیادتری وارد میشود مثلا در بالابرها یازگیربکس باگشت اور بیشتر و راندمان بالاتر استفاده شود.

در هنگام نصب گیربکس حلزونی باید به نکات زیر توجه داشته باشیم:

1) محل نصب گیربکس حلزونی باید دارای استحکام کافی باشد تا از ارتعاش ان جلوگیری نمایید.

2) اگر احتمال ضربه بار بیش از حد یا گریپاژ را می دهید از کویلنگهای هیدرولیکی محدود کننده های گشت اور خارجی وکلاج و… استفاده نمایید.

3) جهت جلوگیری از بیرون امدن پولی , چرخ دنده,چرخ زنجیر,…در سطوح مقطع سوراخ های رزوه شده ای جهت بستن پیچو واشر وجود دارد.

4) قبل از راه اندازی گیربکس حلزونی از تراز بودن دستگاه,کافی بودن سطح روغن و ویسکوزیته ان با توجه به بار مورد نظر اطمینان حاصل نمایید.

5) هنگامی که گیربکس حلزونی با گریس ترکیبی روغن کاری شده باشد نیازی به روغن کاری اولیه نیست و اگر از روغن معدنی استفاده شده باشد توصیه می شود روغن قبلی پس از 500 تا 1000 ساعت کار اولیه تخلیه و پس از شست و شوی محفظه ی ان را مجددا با روغن تمیز و تا سطح نرمال پر نمایید.سطح روغن رادر فواصل مقطع بازرسی پس از 4000 هزار ساعت کاران را تعویض نمایید.

در مورد گیربکس MVF:

این گیربکس از محل محور حلزونی (ورودی) فلنچ تعبیه شده شفت خروجی دستگاه به موتورهای عمودی و افقی به محل های مورد نظر فیکس و نصب می گردد.محور حلزونی از جنس فولاد الیاژی و سخت کاری شده تا بازدهی بهتری به وجود اورد و چرخ حلزون از جنس برتر ریخته گری شده با کیفیت مواد ضمانت شده ی ما مطابقت داردتهیه و تولید می شود.

این مدل گیربکس ها موتور مستقیم به محور حلزونی فیکس شده و گیربکس نیروی خود را مستقیم از موتور میگیرد و در محل هایی که محدودیت فضا مانع ازادی انتخاب می باشد به کار میرود.

گیربکس حلزونی
گیربکس حلزونی

برقاب صنعت

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برق و دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

 


از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

 

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X