پمپ کفکش استنلس استیل

پمپ کفکش استنلس استیل

پمپ کفکش استنلس استیل

آلیاژ استنلس استیل یکی از پرکاربردترین آلیاژ ها در ساخت پمپ های کفکش می باشد. این آلیاژ خاصیت هایی مانند ترکیب نشوندگی با رطوبت و آب ( زنگ زدگی ) نبرد پذیری راحت و شکل پذیری آسان و مقاومت بیشتر در مقابله با مواد خورنده و ترکیب شونده در مقایسه با چدن، آهن و آلومنیوم دارد.

این خصوصیاتی که گفته شد باعث می شود تا آلیاژ استنلس استیل از بهترین آلیاژ ها جهت ساخت بدنه و پروانه پمپ های غرق آبی مانند کفکش ها می باشد.

پمپ کفکش استیل
پمپ کفکش استیل

مزایای آلیاژ استلنس استیل

یکی از مورد استفاده ترین آلیاژ ها در ساخت پمپ های کفکش استنلس استیل می باشد. زیرا تاثیر سیالات ترکیب شونده و خورنده بر روی آلیاژ استنلس استیل بسیار کمتر است نسبت به آلومینوم و چدن.

یکی دیگر از موضوعاتی که باعث می شود بسیاری از تولید کنندگان معتبر از استنلس استیل جهت ساخت بدنه و پروانه پمپ های کفکش خود استفاده کنند. عدم ترکیب شوندگی این آلیاژ با هوا و رطوبت است ( زنگ زدگی )

البته این موضوع هم قابل ذکر است که از کفکش هایی که با آلیاژ استنلس استیل ساخته می شوند. می توان جهت انتقال بسیاری از مواد خوراکی نیز استفاده کرد. زیرا استاندارد های بین المللی این موضوغ بع هیچ وجه اجازه نمی دهد که مواد غذایی یا آلیاژ هایی مانند چدن؛ آلومنیوم و آهن تماس داشته باشند.

با در نظر گرفتن تمام مواردی که در بند های بالا گفته شد می توان نتیجه گرفت که چرا بسیاری از پمپ های کفکش از آلیاژ استنلس استیل ساخته می شوند.

کفکش بدنه استیل
کفکش بدنه استیل

پمپ های غرق آبی ( submersible ) که دهانه مکش انها در انتهای پمپ قرار دارد، کفکش نیز گفته می شود. سری پمپ های کفکش در مدل ها و سایز های مختلف جهت مصارف گوناگون تولید و عرضه می شوند. به کفکش هایی که گان ورودی انها ( دهانه مکش ) قطر بیشتری دارد و دارای پروانه باز ( تک کانال ، دو کانال ، ورتکس ) باشد لجنکش نیز گفته می شود. مصارف پمپ های کفکش و لجن کش بسیار گسترده و گوناگون است. ( تخلیه آب گرفتگی ، برداشت آب از چاه ، تخلیه انواع مخازن .. )

نکته مهم

عمده تفاوت میان کفکش ها و لجن کش ها را می توان به پروانه مکش و محفظه پمپاز این پمپ ها نسبت داد. پروانه در پمپ های کفکش به طور معمول دو کفه ای می باشد و در صورت نیاز جهت تامین ارتفاع از چند پروانه پشت هم استفاده می شود، ولی در پمپ های لجنکش پروانه یا به شکل ورتکس ( گرد آبی ) و یا دو کفه ای تک کانال و یا دو کانال می باشد.

پمپ کفکش استیل

در ساخت کفکش ها از آلیاژ های متفاوتی استفاده می شود. ( آلومنیوم ، پلاستیک ، برنج ، برنز ، استنلس استیل ، … )  بسته به این که پمپ کفکش در چه محیط و درچه سیالی قرار می گیرد از آلیاژ های مختلف استفاده می شود. در کفکش هایی که جهت انتقال مواد خوراکی و یا خورنده استفاده می شود، آلیاژ پروانه و بدنه اهمیت پیدا می کند، این پمپ های کفکش را معمولا از آلیاژ استنلس استیل می سازند. اما استنلس استیل هم نوع های متفاوتی دارد.

که با در نظر گرفتن نوع کارکرد پمپ کفکش یا لجنکش انتخاب می شوند. ( استنلس استیل 304 ، استنلس استیل 314 ، استنلس استیل 316 ، استنلس استیل 451 ، … ) برخی از استنلس استیل ها به شکل ورق استیل موجود می باشند و برخی دیگر به شکل ریخته گری می باشند. بعضی از این استیل ها دارای خاصیت ضد رسوب ( استیل نگیر ) و برخی دیگر دارای این مزیت نمی باشند.

نکات

برخی از پمپ های کفکش و لجنکش دارای پروانه استنلس استیل می باشند، و در برخی دیگر محفظه پمپاژ پمپ و پروانه از استنلس استیل ساخته می شود. ولی در مواردی که پمپ در سیال خوراکی ( مواد لبنی ، کنستانتره ها ، آب میوه و سیزیجات … ) قرار می گیرد، جهت حفظ سلامتی سیال پمپ کفکش یا لجنکش باید به طور کامل ( بدنه ، قسمت پمپاژ … ) از آلیاژی ساخته می شود که به هیچ عنوان ترکیب شوندگی نداشته باشد. و در دسترس ترین فلز ترکیب نشونده استنلس استیل می باشد، به این کفکش ها یا لجنکش ها تمام استنلس استیل گفته می شود.

مشخصات فنی کفکش های تمام استنلس استیل لوارا

پمپ های لوارا سری دیوا یکی از همین نمونه ها می باشد که جهت انتقال انواع مواد خوراکی و خورنده و ترکیب شونده قابل استفاده می باشد. حداکثر میزان دبی  پمپ های کفکش لوارا LOWARA DIWA ایتالیا 25.2 متر مکعب در ساعت است.

کفکش استیل لوارا دیوا
کفکش استیل لوارا دیوا

همچنین پمپ های کفکش لوارا دیوا بیست متر را تامین می کنند.

موتور های الکتریکی پمپ های کفکش لوارا  LOWARA DIWA همگی سه هزار دور در دقیقه می باشند و قدرت آنها بین نیم تا یک و نیم کیلووات می باشد.

حداکثر دمای سیال مورد کار توسط کفکش های لوارا LOWARA DIWA کمتر از 50 درجه سانتی گراد می باشد.

حد اکثر قطر اجسام جامد مخلوط در سیال قابل عبور از پروانه سری کفکش های لوارا LOWARA DIWA ایتالیا 8 میلی متر است.

قطر دهانه رانش ( خروجی ) در پمپ های کفکش لوارا سری LOWARA DIWA ایتالیا 40 میلیتر می باشد.

حداکثر عمق نفوذ در سیال در پمپ های لوارا سری LOWARA DIWA ایتالیا 7 متر می باشد.

پمپ های کفکش لوارا سری دیوا دارای درجه حفاظت IP68 ، و کلاس حرارتی F می باشند.

مشخصات پمپ های کفکش استنلس استیل لوارا

کمپانی لوارا یکی از معتبر ترین تولید کنندگان در زمینه تولید انواع کفکش ها می باشد. بسیاری از تولید های این کمپانی برزگ با استفاده از آلیاژ استنس استیل ساخته می شوند. البته با در نظر گرفتن نوع پمپ و کارایی آن و نوع سیال مورد پمپاژ و محیط کاری که پمپ در آن کار می کند از انواع مختلف استنلس استیل مانند استنلس استیل ۳۰۴ و یا استنلس استیل ۳۱۶ و غیره استفاده می شود.

کفکش های لوارا سری DOC با استفاده از آلیاژ استنلس استیل ۳۰۴ ساخته می شوند. از همین رو جهت انتقال انواع مواد خوراکی و غذایی مورد استفاده مناسب مب باشد. البته آلیاژ استنلس استیل مورد استفاده در ساخت کفکش لوارا DOC جهت پمپاژ و انتقال سیالات قلیایی و اسیدی با در صد پایین مناسب می باشند.

کفکش استیل لوارا doc
کفکش استیل لوارا doc

با توجه به این موضوع که پمپ های کفکش غرق آبی می باشند از درجه حفاظت IP68 بهره می برند.

دهانه خروچی این کفکش های لوارا ۳۲ میلی متر می باشد. و حد اکثر ارتفاعی که در داخل خط لوله عمودی تامین می کند معادل ۶.۳ متر می باشد.

نکته

گفتنی ست عمق نفوذ در سیالاتی با چگالی نزدیک به آب در این کفکش های لوارا ۵ متر می باشد. این کفکش ها از یک موتور الکتریکی با قدرت بیست و پنج صدم کیلووات با سرعت دوران ۲۹۰۰د دور در دقیقه جهت تامین نیروی پمپاژ استفاده می کنند.

لازم به ذکر است این سری از کفکش های لوارا دبی با میزان ۷/۵ متر مکعب در ساعت را می توانند جهت انتقال سیالات تا مین کنند.

مشخصات پمپ های کفکش بدنه استنلس استیل لوارا

یکی دیگر از پمپ های کفکشی که گمپانی لوارا تولید می کند پمپ های لوارا اسکوبا است. این سری از کفکش های لوارا هم از آلیاژ استنلس استیل ساخته می شوند. بیشترین کاربرد این مدل از پمپ های کفکش لوارا برداشت آب از جاه ها و دیگر منابع و مخازن آب می باشد. البته گفتنیست پروانه این پمپ ها از الیاژ استنلس استیل ساخته نشده است. از همین رو از این مدل از پمپ های کفکش لوارا جهت انتقال مواد خوراکی و غذایی استفاده نمی شود.

کفکش استیل لوارا اسکوبا
کفکش استیل لوارا اسکوبا

این پمپ های کفکش در مدل های مختلف توانایی تامین ارتفاع از ۲۰ متر تا ۸۰ متر را در داخل خط لوله عمودی را دارا می باشند.

موتورالکتریکی که در این سری از کفکش های لوارا جهت تامین نیروی دوران پروانه پمپ استفاده می شود دزر مدل های مختلف توانی بین نیم تا یک و نیم اسب بخار را دارا می باشند. البته گفتنی است سرعت دوران تمامی این پمپ های کفکش ۲۹۰۰ دور در دقیقه می باشد.

عمق نفوذ در سیالات در این سری از پمپ ها ی لوارا 13 متر می باشد.

نکته

با توجه به این موضوع که تمامی کفکش ها جزو پمپ های غرق آبی می باشند درجه حفاظت در مقابل نفوذ آب و گرد خاک و هر جسم خارجی دیگر  در این پمپ ها ip68 می باشد.

دهانه خروجی این پمپ های کفکش لوارا ۳۲ میلی متر می باشد. و حداکثر دبی این سری از پمپ ها ۷ متر مکعب در ساعت می باشد.

این کفکش ها در مدل های مختلف دارای کابل و یا کلید قطع کن منوآل و یا فلوتر قطع کن اتومات می باشند.

برقاب صنعت


 

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد 90

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X