تعمیر و نگهداری بلوئر سایدچنل

تعمیر و نگهداری بلوئر سایدچنل

تعمیر بلوئر سایدچنل

بلوئر سایدچنل دستگاهی پر کاربرد در انواع صنایع تولیدی و خدماتی ( صنایع رنگ و رزین ، تصفیه خانه های صنعتی ، صنایع بسته بندی …. . ) می باشد. دستگاه بلوئر سایدچنل دارای نگداری و بهره برداری آسانی می باشد. از همین رو در بسیاری از صنایع تولیدی و خدماتی دارای کاربرد می باشد. تعمیر بلوئر سایدچنل

معرفی

امروزه بهره برداری از انواع پمپ های بلوئر سایدچنل در صنایع مختلف بسیار رایج و شایع است. با توجه با کاربرد های گوناگون بلوئر ساید چنل ها؛ این پمپ ها در انواع صنایع سبک و سنگین و خدماتی از بلوئر ها استفاده می شود. نگهداری و تعمیر بلوئر ساید چنل ها بسته به محیط کاری و نوع صنعتی که پمپ بلوئر در آن مسقر است متفاوت است. نگهداری و تعمیر بلوئر ساید چنل ی که در محیط میدانی مانند استخر شنا کار می کند با نگهداری و تعمیر بلوئر ساید چنل ی که در صنایع سنگینی مانند پتروشیمی ها کار می کنند تفاوت دارد.

جهت ورود به صفحه بلوئر ساید چنل اینجاه کلیک کنید

 

بلوئر ۲ استیج
بلوئر ۲ استیج

تعمیر سایدچنل بلوئر ها به دو بخش مجزا تقسیم می شود. قسمت پمپاژ و قسمت الکتریکی؛ تعمیر هر کدام به تخصص خاص خود نیاز دارد. جهت تعمیر بخش پمپاژ بلوئر ساید چنل ها به یک تکنسین در زمینه مکانیک قطعات نیاز دارید. همچنین جهت بازسازی و تعمیر بخش الکتریکی بلوئر سایدچنل ها به یک متخصص سیم پیچ های مغناطیسی احتیاج است. تعمیر بلوئر

قسمت موتور الکتریکی سایدچنل به علت نوع خاص کارکرد این دستگاه و و مدت زمانی که طول می کشد تا بلوئر به حد اکثر سرعت دوران خود برسد. از این رو امپر اولیه ( شدت جریان اولیه )  بالا یی در مدت زمان طولانی تری نسبت به موتور های الکتریکی دیگر می کشد. همین  موضوع باعث می شود تعمیر قسمت موتور الکتریکی بلوئر سایدچنل به مهارت کافی تکنسین احتیاج دارد.

جهت مشاهده دیگر مقالات بلوئر سایدچنل اینجا کلیک کنید

بازسازی و تعمیر بلوئر سایدچنل ها بخش پمپاژ

مرمت و تعمیر بخش پمپاژ بلوئر ساید چنل ها شامل موارد زیر می باشد

۱- محفظه پمپاژ

۲- یاتاقان ها

۳- مجاری ورودی و خروجی پمپ بلوئر سایدچنل

۴- پروانه پمپاژ

۵- عایق بندی محفظه پمپاژ

۶- پوسته محفظه پمپاژ

۷- شافت

اجزای بلوئر
اجزای بلوئر

 

مرمت و تعمیر محفظه پمپاژ ساید چنل

با توجه به این موضوع که در اکر موارد استفاده بلوئر سایدچنل ها دائم کار می باشند و یا دارای مدت زمان طولانی کار می باشند. جهت نگداری این دستگاه به چند نکته مهم باید توجه داشت . مهم ترین موضوع کیفیت جریان برقی هست که نیروی دوران بلوئر را تامین می کند . چه بلوئر مورد استفاده از جریان برق تکفاز تغذیه شود و چه جریان برق سه فاز مهم است که این جریان برق یکنواخت و بدون افت ولتاژ باشد. و در زمان اتصال و قطع برق از کلید منوال مناسب استفاده شود ( اتصال ستاره مثلث و کلید های روغنی سه فاز ) کیفیت کابل و یا خطی که جریان برق را به دستگاه می رساند با توجه به قدرت و اندازه موتور الکتریکی بلوئر سایدچنل باید مناسب باشد.

جهت مشاهده صفحه فروشگاه بلوئر سایدچنل اینجا کلیک کنید

محفظه پمپاژ پمپ بلوئر دارای قسمت های حساسی است که برای نگهداری بلوئر سایدچنل ها باید به آنها دقت شود و به طور معمول این بخش ها بیش از قسمت های دیگر در معرض صدمه دیدن قرار دارند. و همچنین جهت تعمیر بلوئر ساید چنل در قسمت پمپاژ این قسمت ها اول باید مورد بررسی قرار گیرند.  تعمیر بلوئر

در قسمت پمپاژ و مکانیکی دستگاه بلوئر ساید چنل جانمایی و شرایط محیطی در عمر مفید دستگاه نقش به سزایی دارد . طبق توضیحاتی که در بند بالا داده شد . تراز بودن دستگاه بلوئر در هنگام کار بسیار مهم است زیرا کوچک ترین نا ترازی باعث برخورد پره بلوئر سایدچنل با شیار های داخل محفظه پمپاژ می شود و جرابی جدی در قسمت پمپاژ به وجود می اورد.

این خرابی و گیرپاژ قسمت پمپاژ به سرعت باعت فشار امدن به قسمت موتور الکتریکی دستگاه بلوئر سایدچنل و از انتفاع خارج شدن موتور الکتریکی می شود.

نتیجه

پس با در نظر گرفتن توضیحات بند بالا متوجه می شویم نگداری از دستگاه بلوئر سایدچنل نیار به رعایت چند مسئله مهم دارد. که رعایت نکرد و سهل انگاری در هر کدام از مسائلی که گفته شد باعثث کاهش عمر مفید دستگاه بلوئر سایدچنل می شود.

شیار های داخل محفظه پمپاژ یکی از این بخش ها می باشد. زیرا شیار های داخل محفظه پمپاژ نقش پر رنگی در صحیح کار کردن پمپ بلوئر ساید چنل دارند. فاصله میکرونی این شیار ها با پروانه در حال دوران باعث حرکت گاز ها در میان تیغه های پروانه پمپ بلوئر سایدچنل و در نهایت پمپاژ گاز می شود.  تعمیر بلوئر

همچنین سرویس و نگداری دوره ای بلوئر سایدچنل ها در مدت زمان عمر مفید دستگاه بلوئر سایدچنل تاثیر گذلر است.

جهت مشاهده انواع بلوئر سایدچنل تک استیج ( تک پروانه ) اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده انواع بلوئر سایدچنل دو استیج ( دو پروانه ) اینجا کلیک کنید

بلوئر سایدچنل دو پروانه
بلوئر سایدچنل دو پروانه

 

این شیار ها در اثر تماس با گاز هایی که خاصیت؛ خورندگی و یا ترکیب شوندگی دارند و یا در اثر ورود یک جسم ویسکوزیته به داخل محفظه پمپاژ؛ به مرور زمان و در اثر سایش از بین می روند و کار پمپاژ را مختل می کند.  تعمیر بلوئر

جهت مشاهده انواع بلوئر ساید چنل گرینکو اینجا کلیک کنید

جهت تعمیر پمپ بلوئر در این بخش به تراشکاری فلزات و یک تکنسین متخصص احتیاج است. تا شیار ها را بدون آن که از طراحی اولیه خارج شوند بازسازی کند. باید دقت داشت پس از مرمت؛ اندازه فاصله میکرونی میان شیار های داخل محفظه پمپاژ و پروانه تغییر نکند.

مرمت و تعمیر یاتاقان های ساید چنل

یاتاقان های دستگاه بلوئر سایدچنل از مهم ترین اجزای دستگاه در حفظ تراز کارکردن و حفظ فاصله کم بین پره بلوئر با شیار های محفظه که در واقع کار پمپاژ در این قسمت انجام می شود هستند. از همین رو سرویس دوره ای به موقع و به وقت یاتاقان های دستگاه بلوئر سایدچنل در طول عمر مفید دستگاه بلوئر نقش مهمی دارد.

یکی دیگر از بخش های پمپ بلوئر که در معرض خرابی و صدمه دیدن قرار دارد یاتاقان های دستگاه می باشد. به طور معمول هر پمپ بلوئر سایدچنل دارای چند یاتاقان می باشد. در پمپ های کوچک و متوسط در انتهای موتور الکتریکی و انتهای محفظه پمپاژ یاتاقان ها قرار دارند ولی در پمپ های بزرگ تر دو یاتاقان در سر و ته موتور الکتریکی و دو یاتاقان در دو طرف محفظه پمپاژ تعبیه شده است.

نمای داخلی بلوئر سایدچنل
نمای داخلی بلوئر سایدچنل

 

یاتاقان ها که در واقع از یک بلبرینگ و یا رولبرینگ و یک فریم نگهدارنده تشکیل می شوند؛ کار بالانس نگهداشتن پمپ بلوئر را انجام می دهند. خرابی در این بخش باعث ایجاد صدای بلند و گوش خراشی در هنگام کار پمپ بلوئر سایدچنل می شود. همچنین اگر دستگاه مدت زمان طولانی با یاتاقان صدمه دیده به کار ادامه دهد.

جهت مشاهده انواع بلوئر سایدچنل چینی اینجا کلیک کنید

نکته

باعث می شود دستگاه از بالانس مکانیکی خود خارج شود و ایمن مسئله باعث صدمه جدی شافت پمپ و پوسته محفظه پمپاژ می شود. از همین رو جهت نگداری استاندارد باید توجه داشت به محض تغییر صدای بلبرینگ یاتاقان ها؛ پمپ بلوئر جهت تعمیر از خط کاری جدا شود.

در اکثر مدل ها و برند های پمپ بلوئر سایدچنل یاتاقان ها قابل روانکاری ( گریس خور ) نمی باشند از همین رو بلبرینگ و رولبرینگ های یاتاقان این دستگاه ها بیشتر در معرض صدمه دیدن قرار دارند.

بلوئر سایدچنل
بلوئر سایدچنل

 

مرمت و بازساری مجاری ورودی و خروجی سایدچنل

اگزوز ورود گاز ها و خروج گاز ها در پمپ بلوئر ساید چنل در برخی از مدل ها قابل جدا شدن از پوسته می باشد و در برخی از مدل های کوچک هم قسمتی از پوسته پمپ بلوئر است. این بخش پمپ بلوئر در اثر جداسازی و متصل کردن مکرر به خط کاری و یا اتفاقاتی نظیر ضربه خوردن و یا زنگ زدگی در محیط ها مرطوب و یا تماس با گاز های خورنده و ترکیب شونده مورد اسیب قرار می گیرند. این بخش پمپ به طور معمول در صورت آسیب دیدن تعویض می شود.

جهت مشاهده انواع بلوئر سایدچنل استریم اینجا کلیک کنید

بازسازی عایق بندی محفظه پمپاژ

عایق بندی محفظه پمپاژ از بخش الکتریکی در پمپ های بلوئر ساید چنل با استفاده از یک سیل مکانیکی خشک کار؛ که بر روی شافت قرار گرفته و در قسمت ورود شافت به داخل محفظه پمپاژ تعبیه شده است انجام می شود.

سیل خشک عایق بند محفظه پمپاژ پمپ بلوئر ساید چنل بر اثر دمای بالای گاز و میعان مورد پمپاژ و یا خورنده بودن گاز مورد پمپاژ و یا سایدگی بیش حد صدمه می خورد.

جهت مشاهده انواع بلوئر ساید چنل تکفاز اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده انواع بلوئر سایدچنل سه فاز اینجا کلیک کنید

بلوئر سایدچنل و اجزای آن
بلوئر سایدچنل و اجزای آن

آسیب دیدن عایق بند محفظه پمپاژ پمپ بلوئر سایدچنل باعث انتشار گاز از کنار شافت پمپ بلوئر می شود. خاج شدن گاز از محفظه پمپاژ در صورت سمی بودن یا قابل اشتعال بودن گاز مورد پمپاژ می تواند بسیار خطر ناک شود و خسارات سنگین و یا جبران نا پذیری را را به بار آورد.

حتی در صورت پمپاژ هوا هم خروج گاز در حال پمپاژ از محفظه پمپاژ بر روی فشار پمپاژ و مکش و حجم دبی تاثیر چشمگیری دارد و در صورت ادامه پیدا کردن این مسئله و زیاد شدن فرار گاز از محفظه پمپاژ کار پمپ بلوئر را به طور کل مختل می کند.

در صورت خرابی عایق بند محفظه پمپاژ اگر به پوسته محفظه پمپاژ در قسمت ورودی شافت به محفظه آسیبی نرسیده باشد با تعویض عایق بند؛ پمپ بلوئر سایدچنل در حالت انتفاع قرار می گیرد.

اجزای بلوئر
اجزای بلوئر

 

مرمت و تعمیر پروانه پمپ بلوئر

پره یا همان پروانه بلوئر سایدچنل بر اثر از بالانس خارج شدن دستگاه و یا ورود جسم خارجی به محفظه پمپاژ و یا سایدگی زیاد احتمال اسیب دارد. در صورت شکستگی تیغه های پروانه و هر آسیب دیگری کل پمپاژ تحت تاثیر قرار می گیرد.

تعمیر بلوئر ساید چنل ی که پروانه آن آسیب دیدن است. دو حالت دارد یا قطعه یدکی ( پره بلوئر سایدچنل ) آن در دسترس است یا خیر. اگر یدکی پروانه مدل ساید چنل آسیب دیده در دسترس و قابل تهیه باشد.

پروانه بلوئر
پروانه بلوئر

 

با یک تعویض و جابجایی می توان دستگاه بلوئر ساید چنل را تعمیر و به انتفاع برگرداند. اما در صورت در دسترس نبودن یدکی پره اسیب دیده دو راه وجود دارد تعمیر پروانه بلوئر و یا ساخت یک پره دیگر با روش کپی سازی از روی پره اسیب دیده.

اگر اسیب رسیده به پره نا چیز باشد و در حد شکستن تعداد کمی از تیغه های پروانه و یا یک صدمه جزئی به بخش هالو پره باشد می شود با قرار دادن یک بوش در قسمت هالو و یا جوش دادن تیغه شکسته تعمیر بلوئر را انجام داد.

اما در صورت خرابی بیشتر می توان با ساخت یک قالب خاکی یک بار مصرف و روش ریخته گری پروانه را کپی سازی کرده و تعمیر ساید چنل آسیب دیده را انجام داد.

بازسازی پوسته محفظه پمپاژ بلوئر سایدچنل

اغلب پوسته محفظه پمپاژ بلوئر ساید چنل ها در بخشی که یاتاقان ها قرار می گیرند و یا در محل اتصال مجاری ورودی و خروجی گاز  دچار سایدگی و خرابی می شوند. البته شکستگی هم یک از عوامل شایع خرابی پوسته محفظه پمپاژ بلوئر ساید چنل ها می باشد.

تعمیر بلوئر رونتای
سایدچنل رونتای

 

اگر سایدگی و اسیب در محل قرار گیری یاتاقان ها باشد می توان با تعبیه یک بوش مناسب در بخش اسیب دیده تعمیر بلوئر ساید چنل را انجام داد. ولی اگر پوسته بر اثر ضربه و یا هر اتفاق دیگری دچار شکستگی شده باشد با استفاده از جوش الومنیوم می توان مشکل را حل کرد. البته اندازه شکستگی و محلی که پوسته در انجا دچار شکستگی شده است هم مهم است.

نگداری و تعمیر شافت بلوئر سایدچنل

شفت یا شافت بلوئر ساید چنل معمولا براثر خارج شدن دستگاه از بالانس مکانیکی خود؛ دچار صدمه و خرابی می شود.  این موضوع به طور معمول بر ار سرویس نکردن یاتاقان های دستگاه رخ می دهد .و به غیر از خرابی شافت باعثث صدمه جدی به قسمت پمپاژ و هم موتور الکتریکی دستگاه بلوئر سایدچنل می شود. در بسیاری از این موارد دستگاه دیگر قابل تعمیر و استفاده مجدد نمی باشد.

با توجه به این موضوع که شافت بلوئر ساید چنل ها به طور معمول از آلیاژ استلنس استیل ساخته می شوند. حتی در صورت در دسترس نبودن قطعه یدکی با تراشکاری یک قطعه تو پر استلنلس استیل با استفاده از یک تراشکاری دقیق می توان شافت بلوئر ساید چنل مورد نظر را کپی سازی کرده و تعمیر بلوئ ساید چنل را به انجام رساند.

بلوئر روبسکی
بلوئر روبسکی

 

تعمیر موتور الکتریکی پمپ بلوئر ساید چنل

۱- بازسازی بخش داخلی سیم پیچ

۲- تعمیر بخش اتصال

۳- مرمت قسمت استارت

۴- جعبه ترمنیال

خرابی و آسیب به موتور الکتریکی پمپ بلوئر ساید چنل می تواند جزئی و  یا جدی باشد. خرابی هایی که در بخش های مختلف موتور الکتریکی ( الکتروموتور ) به غیر از سیم پیچ و روتور استاتور باشد. را می توان صدمه جزئی و اسیب سطحی پنداشت.

ولی هر گونه آسیب و خرابی در داخل سیم پیچ؛ از جمله قطع کردن سیم لاکی و یا خرابی سر بندی ها و غیره … آسیب و خرابی جدی به حساب می آید و روتور و یا قسمتی از روتور باید بازسازی و از نو سیم پیچی و سربندی شود.

تعمیر سیم پیچ بلوئر ساید چنل

با در نظر گرفتن مکانیزم کاری پمپ بلوئر ساید چنل که باعث می شود؛ زمان نسبتاً طولانی ببرد تا دوران پروانه به سرعت نهایی خود برسد. موتور الکتریکی با آمپر اولیه ( شدت جریان اولیه ) طولانی و بالایی روبرو است.

تعمیر بلوئر
ساختار بلوئر

 

این مسئله در کنار دائم کار بودن پمپ بلوئر ساید چنل باعث می شود موتور الکتریکی دستگاه تحت فشار زیادی قرار بگیرد. از همین رو تعمیر سیم پیچی و سربندی الکتروموتور بلوئر ساید چنل ها باید توسط تکنسین سیم پیچی. با تخصص بالا و دقت مناسب انجام شود.

اسیب های جزئی موتور الکتریکی سایدچنل

آسیب های جزئی و سطحی موتور الکتریکی پمپ بلوئر ساید چنل را می توان با تعویض خازن ذخیره در لحظه البته در مدل هایی که از جریان برق تکفاز استفاده می کنند برطرف کرد. یا اگر اسیب در بخش جعبه برق  و یا اتصال دستگاه بلوئر سایدچنل باشد. می توان با تعویض قطعاتی همچون تخته کلم و یا ترمینال ها مشکل را بر طرف کرد.

تعمیر بلوئر سایدچنل ها یک تخصص جند وجهی می باشد. با توجه به توضیحاتی که در پاراگراف های بالا داده شد. بازسازی و تعمیر سایدچنل ها نیاز به تکنسین هایی در چند زمینه کاری مانند سیم پیچ های مغناطیسی تبدیل نیروی الکتریکی به نیروی مکانیکی و تخصص تعمیر تجهیزات مکانیکی و تراشکاری فلزات دارد.

نگداری از پمپ بلوئر ساید چنل

البته بهتر آن است که با شناخت مناسب از نیاز کاری خود و بررسی مزایا و معایب بلوئر سایدچنل ها در هنگام انتخاب دستگاه و نگهداری و بهره برداری صحیح و استاندارد بازسازی و تعمیر ساید چنل ها را به تاخیر بیندازید.

محیا کردن شرایط میدانی مناسب و استاندارد جهت استفاده از پمپ های بلوئر ساید چنل. یکی از عوامل تاثر گذار در میزان عمر مفید دستگاه بلوئر ساید چنل است.

یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیر گذار بر روی کارکرد و طول عمر مفید بالای پمپ ساید چنل بلوئر؛ جریان برق مصرفی می باشد. یکنواخت بودن ولتاژ جریان برقی که دستگاه را تغذیه می کند و داشتن شدت جریان اولیه مناسب از عوامل تاثیر گذلر بر روی حفظ سلامت بخش الکتریکی پمپ بلوئر ساید چنل است.

با تشکر از توجه به این مقاله امید وار هستیم که توانسته باشیم با در اختیار گذاشتن اطلاعات فنی مناسب در انتخاب دستگاه بلوئر سایدچنل مناسب و تعمیر و نگداری از این دستگاه کمک خوبی به اپراتور های استفاده کننده از این دستگاه کرده باشیم.


گروه صنعتی برقاب صنعت

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X