پمپ جوکی در بوستر پمپ چند پمپ

پمپ جوکی در بوستر پمپ چند پمپ

بوستر پمپ طبقاتی

پمپ جوکی بوستر پمپ موازی و سری

بوستر پمپ های چند پمپه به دو شکل سری و موازی با هم کلکتور می شوند. تفاوت میان بوستر پمپ موازی و بوستر پمپ سری در شکل متصل کردن پمپ ها به یکدیگر می باشد. در ساخت بوستر پمپ های موازی ورودی های همه ی پمپ ها توسط یک لوله با قطر بیشتر از ورودی پمپ ها به هم متصل می شود و در بوستر پمپ های سری خروجی هر پمپ به ورودی پمپ بعدی متصل می شود.

تفاوت بوستر پمپ سری و موازی

این تفاوت در اتصال باعث تفاوت در کارایی هر کدام می شود. هنگامی که چند پمپ به شکل موازی با هم کلکتور می شوند و یک بوستر پمپ موازی را می سازند.

هد این پمپ ها ثابت می ماند و به اندازه هد هر کدام از پمپ ها به تنهایی می باشد اما دبی این بوستر پمپ می شود معادل جمع دبی همه ی این پمپ ها با هم منهای درصد کوچکی.

اما در بوستر پمپ سری کاملا برعکس است دبی بوستر پمپ ثابت می ماند و به اندازه هر کدام از پمپ های اصلی سیستم می باشد. ولی هد کلکتور افزایش می یابد و به اندازه مجموعه هد پمپ ها منهای افت دینامیکی می رسد.

جوکی پمپ ابرسانی

در هر دو نوع از بوستر پمپ های سری و موازی، چه جهت آبرسانی و چه برای آتش نشانی ساخته شده باشند اگر پمپ هایی که در ساخت بوستر استفاده شده اند از ظرفیت بالایی برخوردار باشند از یک پمپ جوکی در ساخت بوستر استفاده می شود.

پمپی که به عنوان پمپ جوکی در ساخت بوستر پمپ ها چه سری و یا موازی استفاده می شود، باید پمپ باشد که از نظر فشار ( هد ) با پمپ های اصلی بوستر برابر است اما از نظر دبی ظرفیت بسیار کمتری را دارا می باشد.

استفاده از پمپ جوکی در بوستر پمپ های آب رسانی کمک چشمگیری به صرفه جویی انرژی و استهلاک کمتر پمپ های اصلی می کند. لاکن به هر دلیلی ( یک خروجی کوچک و نشتی ) سیستم دچار افت فشار شود اگر این افت توسط جوکی پمپ جبران شود، پمپ های اصلی استارت نمی شوند. پس در نتیجه استارت و استاپ پمپ های اصلی کاهش می یابد.

جوکی پمپ اطفاء حریق

اما در بوستر پمپ های اطفاء حریق از پمپ جوکی فقط جهت پوشش دادن احتمالی سیستم لوله کشی استفاده می شود.

تعریف کلی بوستر پمپ

جهت تامین فشار در سیستم های آبرسانی در مواقعی که فشار آب شهری برای سرویس دهی به بخش های مصرف کننده آب در ساختمان کافی نباشد از بوستر پمپ استفاده می شود. همچنین در سیستم های آتش نشانی و تامین آب در صنایع، کشاورزی و … از بوستر پمپ ها استفاده می شود.

جهت مشاهده انواع بوستر پمپ های ابرسانی و اتشنشانی اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده پمپ هایی که به عنوان پمپ جوکی استفاده می شوند اینجا کلیک کنید

تقسیم بندی بوستر پمپ ها

بوستر پمپ تک پمپ

دور ثابت

دور متغیر

بوستر پمپ چند پمپ

دور ثابت

همراه با پمپ پیشرو ( پمپ جوکی )

بدون پمپ پیشرو ( پمپ جوکی )

دور ثابت

دور ثابت و متغیر

بوستر پمپ لوارا
بوستر پمپ لوارا

 

بوستر پمپ تک پمپ

در مواردی که نوسان مصرف زیاد نباشد ( ساختمان های کوچک ) از بوستر پمپ تک پمپه استفاده می شود. کنترل این پمپ می تواند به صورت دور ثابت و یا متغیر باشد.

بوستر پمپ چند پمپه

در مواردی که نوسان مصرف زیاد باشد نمی توان از یک پمپ بزرگ استفاده کرد و می بایست از دو یا چند پمپ کوچکتر استفاده شود.

دلیل این امر تغییر منحنی سیستم ( به دلیل تغییر در جریان مصرفی ) است که باعث می شود تعداد استارت و استاپ پمپ ببش از حد شود و یا عملکرد پمپ دائما در حال تغییر باشد و خارج از BEP  عمل نماید.

پمپ جوکی در بوستر پمپ

جوکی پمپ، پمپی است با فشاری برابر پمپ های اصلی و با دبی کمتر. این پمپ معمولا در بوستر پمپ های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

از آنجایی که در ساعاتی از شبانه روز ( معمولا در نیمه شب تا اوایل صبح ) ممکن است مصرف کاهش پیدا کند. این مصرف را می توان با پمپ کوچک تری تامین نمود و از استارت و استاپ مکرر پمپ های اصلی جلوگیری نمود. این امر سبب صرفه جویی در مصرف انرژی شده و از استهلاک پمپ های اصلی جلوگیری می نماید.

برای مثال در یک ساختمان بزرگ که حد اکثر دبی ۴۲ متر مکعب در ساعت می باشد، فقط در ۲۰ در صد از ۲۴ ساعت شبانه روز سیستم در دبی حداکثری قرار می گیرد. و در غالب اوقات سیستم پمپاژ در حالت نیمه بار یا پاره بار کار می کند.

در بوستر پمپ های بیمارستان ها، هتل ها و یا صنایع حساس به دلیل آنکه امکان قطع آب به هیچ عنوان وجود ندارد و بر روی بوستر پمپ از یک و یا چند پمپ رزرو استفاده می شود تا در صورت بروز مشکل در پمپ های اصلی پمپ های رزرو وارد مدار شده و نیاز سیستم را تامین نمایند.

بخش های مختلف بوستر پمپ

الکتروپمپ ها

شاسی اصلی

کلکتور و شیرآلات در مدار مکش

کلکتور و شیرآلات در مدار رانش

تابلو برق ( همراه با سیستم کنترل فرکانس در سیستم های دور متغیر )

منبع دیافراگمی ( الزامی برای سیستم دور ثابت )

پرشر سوئیچ برای سیستم های دور ثابت و پرشر ترانسدیوسر برای سیستم دور متغیر )

مانومتر جهت نمایش فشار

در تصویر زیر از پمپ کله گلابی به عنوان پمپ جوکی استفاده شده است

بوستر پمپ داب dab
بوستر پمپ داب dab

محاسبات بوستر پمپ

برای اتخاب پمپ می بایست هد و دبی مورد نیاز را به دست آورد و پس از آن منبع تحت فشار ( سرج تانک ) برای سیستم دور ثابت محاسبه شود.

توجه داشته باشید هد و دبی به دست آمده را تقسیم بین تمام پمپ های اصلی می کنیم و یک ضریب اطمینان ۱۵ تا ۲۰ در صدی را در مجموع سیستم در نظر می گیریم.

با توجه به این موضوع که در بیشر سیستم های آبرسانی از بوستر پمپ موازی استفاده می شود. هد هر پمپ به تنهایی در نظر گرفته می شود و دبی را با جمع مجموع پمپ ها به دست می آوریم.

برقاب صنعت


 

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد 90

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X