پمپ انتقال سیالات

پمپ انتقال سیالات

LOWARA CEAM

پمپ آب و انواع سیالات

پمپ ها در ابعاد و اندازه های مختلف با شکل های گوناگون جهت انجام انواع پمپاژ ها ( تخلیه آبگرفتگی، ایستگاه تقویت فشار، جابجایی مثبت و معکوس، تزریق سیال، … . ) مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع مختلف پمپ ها از نظر اندازه و میزان قدرت و شکل پمپاژ و آلیاژی که قسمت های مختلف پمپ از آن ساخته شده است و … جهت پمپاژ و جا به جایی انواع سیالات مورد بهره برداری قرار می گیرند.

در ادامه مقاله به چند نمونه از پر کاربد تری پمپ ها می پردازیم

پمپ سانتریفیوژ

به تمامی پمپ هایی که پوزیشن موتور نسبت به پمپ 180 درجه باشد، و پروانه ابپخش کن توسط یک شافت مستقیم ( یکپارچه و یا کوبله شده ) به حرکت ( دورانی ) درآید، پمپآب سانتریفیوژ اطلاق می شود.

پمپ های سانتریفیوژ گستره ی بزرگی از انواع پمپها را شامل می شود، با در نظر گرفتن نوع شکل و کاربرد آن، در دسته های مختلف دسته بندی می شود.

 

جهت مشاهده انواع پمپ سانتریفیوژ اینجا کلیک کنید

پمپ سانتریفیوز leo
پمپ سانتریفیوز leo

 

پمپ های محیطی

به انواع پمپ های پروانه خورشیدی کوچک، یا پروانه دو کفه ای مانند پمپ های کله بشقابی و کله جتی … که جهت انتقال سیال از یک، تک پروانه سود می برند، پمپ محیطی گفته می شود.

پمپ نیم اسب پدرولا
پمپ نیم اسب پدرولا

 

پمپ های اتا بلوک

به دسته ای از پمپ های سانتریفیوژ که دارای شافت یکپارچه نباشند، و با تغییر دادند دور الکتروموتور ( 900 دور، 1400 دور، 3000 دور، ) و قطر پروانه آب پخش کن، دبی و هد قابل تامین توسط پمپ ها قابل تغییر باشد، پمپ سانتریفیوژ اتا گفته می شود.

جهت مشاهده انواع پمپ اتا بلوک اینجا کلیک کنید

پمپ اتا پمپیران
پمپ اتا پمپیران

 

پمپ های دو پروانه

این نوع از پمپ ها که از نظر ظاهری و کارایی شباهت زیادی با پمپ های محیطی سر بشقابی دارند، یکی از پر کاربرد ترین پمپها جهت تقوییت فشار داخل خط لوله انواع اماکن می باشند.

مکانیزم کارایی پمپ دو پروانه نسبت به پمپهای چند پروانه و طبقاتی کاملا متفاوت است.

در پمپ های دو پروانه، پروانه نزدیک به چشمی مکش پره هایی در عکس جهت پروانه دوم را دارا می باشد، و لی در پمپهای چند پروانه ( طبقاتی ) تمامی پروانه ها هم جهت می باشند.

جهت مشاهده انواع پمپ دو پروانه اینجا کلیک کنید

پمپ دو پروانه SAER FC
پمپ دو پروانه SAER FC

پمپ طبقاتی

پمپ های طبقاتی در دو پوزیشن عمودی و افقی تولید می شوند. کاربرد اصلی این سری از پمپها ایجاد فشار داخل سیستم می باشد. از سیستم های بسته تا ایستگاه های افزایش فشار و یا سیستم های RO ( آبشرین کن صنعتی ).

در پمپ های طبقاتی تمامی پروانه ها بر روی یک شافت چیده شده اند، در مدل های کوچک شافت یکپارچه و در مدل هایی با قدرت بالاتر شافت موتور توسط کوپیلنک و یا هزار خاری به شافت پمپآژ متصل می شود.

جهت مشاهده انواع پمپ طبقاتی اینجا کلیک کنید

پمپ طبقاتی لئو
پمپ طبقاتی لئو

 

پمپ های دنده ای

پمپ های دنده ای به پمپ هایی گفته می شود که داخل محفظه پمپ از پشرانه هایی به شکل چزخ دنده استفاده می شود و از پروانه آب پخش کن خبری نیست. از این پمپ ها جهت انتقال سیال های غلیظ و چگال و یا ویسکوزیت بالا استفاده می شود. همچنین گفتنیست، شافت در پمپ دنده ای یکپارچه نمی باشد، و در اغلب موارد با استفاده از کوپلینگ به موتور اتصال داده می شوند.

 

جهت مشاهده انواع پمپ دنده ای اینجا کلیک کنید

پمپ دنده ای ایران تولید vgf
پمپ دنده ای ایران تولید vgf

 

پمپ دنده ای تک لوب

در پمپ های دنده ای تک پروانه دستگاه دارای یک محور می باشد. این پمپ ها در دو مدل تک جداره و دو جداره ساخته می شوند. از پمپ های دنده ای جهت انتقال سیال با دمای بالا نیز استفاده می شود. آلیاژ ساخت بدنه و پروانه این پمپ ها معمولا از چدن و یا از استلنس استیل ساخته می شود. در اغلب موارد پروانه ها به روش ریختگری ساخته می شوند.

پمپ دنده ای دو لوب

در پمپ های دنده ای دو لوب، دنده ها در کنار و یا در بالا پایین هم قرار دارند و در اکثر موارد هر لوب روی محور جدا از هم قرار گرفته اند. در لوب پمپ های دو محوره، دو لقمه ( چرخ دنده رانش ) دو لوب هیچ تماسی با هم ندارند، همین موضوع باعث می شود از لوب پمپ ها جهت انتقال سیال های تنش پذیر ( خون، لبنیات، مواد پتروشیمی، … ) استفاده شود.

پمپ دنده ای در حال کار
پمپ دنده ای در حال کار

 

پمپ های غرق آبی   submersible pump

پمپ های غرق آبی به چند دسته اصلی کفکش ، لجنکش و شناور تقسیم می شود.

پمپ کفکش

کفکش ها در دو مدل مولتی استیج ( خروجی از بالا ) و حوزینگی تولید می شوند. از تفاوت های مهم این دو مدل میتوان به خنک کاری سیم پیچ در مدل مولتی استیج اشاره کرد.

در مدل های حوزینگی، پمپ به طور کامل داخل سیال قرار داده می شود و در پمپ کفکش مولتی استیج قسمت موتور می تواند خارج از سیال قرار بگیرد. همین موضوع باعث می شود کفکش های مولتی استج در بسیاری از موارد جهت تخلیه و برداشت مناسب تر باشد.

جهت مشاهده انواع پمپ کفکش اینجا کلیک کنید

کفکش اسپیکو SI
کفکش اسپیکو SI

 

پمپ لجنکش

پمپ های لجن کش همگی حوزینگی می باشند و متناسب با کاربرد پمپ، از پروانه های آبپخش کن ( ورتکس ، تک کانال ، دو کانال ، دوکفه ای با قطر زیاد … ) مختلف در ساخت پمپ لجنکش استفاده می شود.

الیاژ ساخت بدنه و پروانه لجنکش با در نظر گرفتن کارایی و شرایط محیطی انتخاب می شود.

دهانه خروجی لجنکش ها معمولا 2 اینچ و بالا تر می باشد. همچنین الکتروموتور های استفاده شده به طور معمول سه فاز می باشد. البته در مدل های کوچکتر با برق مصرفی تکفاز هم موجود می باشد.

جهت مشاهده انواع پمپ لجنکش اینجا کلیک کنید

کفکش گراندفوس grundfos
کفکش گراندفوس grundfos

پمپ شناور

انواع شناور

شناور ها یک مدل از پمپ های سابمرسیبل(غرقآبی) هستند که از دو قسمت کاملا مجزا از هم(الکتروموتور-پمپ) تشکیل میشوند که توسط ۴ پیچ و مهره مقارن با هم کوبله می شوند و شافت موتور را داخل هزارخاری قسمت پمپ ثابت میکنند. الکتروموتور این شناور ها خازن بیرون بوده و توسط تابلو فرمان(منوآل، کنتاکتور دار، دیجیتال و …) کنترل می شود. در قسمت پمپ پروانه ها به صورت سری روی شافت سوار هستند، به شکلی که آب پس از عبور از خروجی پروانه قبلی وارد ورودی پروانه بعدی می شود.

تعداد پروانه ها تعیین کننده حداکثر ارتفاع و قطر پروانه معین کننده حجم دبی پمپ است. از مزایای این تیپ از پمپ ها میتوان به قطر خارجی کم دستگاه(“۴،”۶،”۸ و …) اشاره کرد که باعث می شود در چاه های عمیق و نیمه عمیق که به صورت سوزنی حفر میشوند قابل استفاده باشد.

گفتنی است شناور ها به دلیل دارا بودن پروانه های متوالی فقط جهت آب صاف قابل استفاده هستند.

جهت مشاهده انواع پمپ و موتور شناور اینجا کلیک کنید

شناور طبقاتی لوارا lowara
شناور طبقاتی لوارا lowara

 

آلیاژ ساخت قسمت پمپاژ

در تمامی پمپ های ذکر شده، قسمت پمپاژ دستگاه ( سرپمپ، واسطه ، دفیوزر، پروانه، سیل مکانیکی ) با در نظر گرفتن شرایط محیطی و سیال مورد نظر ( خورنده ، ترکیب شونده ، تنش پذیر … .) از آلیاژ های ( استلنس استیل 304، 316، 451 ، PP ، چدن ، برنز ، برنج ، پلاستیک ، … ) مختلف ساخته می شود.

برندهای معتبر

لوارا     LOWARA

داب      DAB

پنتاکس   PENTAX   

پمپیران      PUPMIRAN

پدرولو           PEDROLLO

لئو                 LEO

برقاب صنعت


 

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد 90

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X