محاسبه هد پمپ های سیرکولاتور

محاسبه هد پمپ های سیرکولاتور

پمپ سیرکولاتور لوارا

 

انتخاب پمپ سیرکولاتور

توجه به نیاز های هیدرولیکی در هر سیستم مهم ترین موضوع هنگام انتخاب پمپ سیرکولاتور و یا هر پمپ دیگری می باشد. اگر اطلاعات سیستم دقیق بررسی شود به طور معمول بیشتر مراحل انتخاب پمپ انجام  شده است. این موضوع بدان معناست که چه درسیستم های بسته و چه در سیستم های دارای خروجی شما هد استاتیک ( مجموع اختلاف سطح مخزن اول با مخزن و یا جایی که پمپاژ به آنجا صورت می گیرد. ) را به دست آورید و این عدد را به علاوه هد دینامیکی سیستم ( مجموع عواملی که اصطکاک ایجاد می کنند مانند جدار داخل لوله و شیر ها و زاویه ساز ها و صافی ها … ) کنید.

عددی که به دست می آورید می شود معادل هد کل سیستم و یا نقطه کاری پمپ. حالا با دانستن این موضوع که چه میزان دبی در هدی که از سیستم بدست آورده اید نیاز است دبی و هد مورد نظر را پیدا کرده اید.

با مراجعه به جداول دبی و هد نقطه به نقطه پمپ می توانید پمپ مورد نظر خود را انتخاب کنید. این جدول و منحنی های دبی پمپ های سیرکولاتور و سانتریفیوژ و پمپ های دیگر توسط خود شرکت سازنده پمپ ارائه می گردد.

انتخاب درست پمپ های سیرکولاتور و هر پمپ دیگری برای سیستم باعث می شود، سیستم در حالت بهینه کار کند و هم عمر سیستم افزایش یابد و هم اطلاف انرژی در سیستم به حداقل برسد.

چگونه ارتفاع پمپ سیرکولاتور درسیستم را محاسبه کنیم

با توجه به اینکه سیستم های گرمایش و سرمایش یک سیکل بسته می باشند لذا پمپ سیرکولاتور فشار سیستم را بالا نمی برد بلکه فقط افت فشار های طولی و محلی ناشی از سیستم لوله کشی، شیرالات، دیگ، رادیاتور، فن کوئل و هواساز و … را جبران می کند به عبارت دیگر ارتفاع مورد نیاز برابر مجموع افت فشار های  ولی و محلی سیستم می باشد.

از انجایی که هدفشار پمپ باید به اندازه ای باشدکه سیال را تا دورترین دستگاه حرارت یا برودت به گردش درآورد از همین رو هد پمپ را بر اساس افت فشار های طولی و محلی بحرانی ترین مسیر که معمولا دورترین مسیر نسبت به پمپ است محاسبه می شود.

یعنی ابتدا طولانی ترین مسیر را پیدا و سپس افت فشار های طولی و محلی آن را محاسبه می کنیم و بر اساس آن ارتفاع پمپ را به دست می آوریم.

جهت مشاهده انواع پمپ سیرکولاتور سه فاز اینجا کلیک کنید

پمپ سیرکولاتور لوارا lowara
پمپ سیرکولاتور لوارا lowara

افت فشار طولی در سیستم سیکل بسته

به افت فشاری که در اثر اصطکاک آب با جدار داخلی لوله در لوله های مستقیم ایجاد می شود افت فشار طولی می گویند. این افت فشار وابسته به سرعت جریان سیال، زبری سطح داخلی لوله، نوع سیال و قطر لوله است. برای محاسبه دقیق میزان افت فشار از رابطه های مختلفی مثل دارسی، ویسباخ و یا هیزن می توان استفاده کرد.

ولی با دانستن افت لوله در هر متر ( بر اساس کاتالوگ کارخانه سازنده لوله) و نظر به اینکه قطر لوله ها را با توجه به افت فشار و سرعت جریان سیال مشخصی انتخاب می کنیم و لوله های مورد استفاده زبری تقریبا یکسانی دارند لذا با دقت قابل قبولی برای تعیین افت فشار طولی می توان از رابطه زیر استفاده کرد.

L×50/0 = 250/0 ×l ×2 = h1

L : طول مسیر رفت لوله کشی است که فرض می گیریم برابر مسیر برگشت باشد.

توجه شود که این رابطه بر اساس افت فشار ثابت در تمامی مسیر لوله کشی به دست می آید.

جهت مشاهده انواع پمپ سیرکولاتور تکفاز اینجا کلیک کنید

 

پمپ سیرکولاتور
پمپ سیرکولاتور

افت فشار محلی در سیستم سیکل بسته

به افت فشار سیستم ناشی از شیرآلات، زانو، دیگ، چیکر، کلکتور به اضافه آخرین پخش کننده حرارت و یا برودت افت فشار محلی در سیستم سیکل بسته گفته می شود.

گفتنیست به دست آوردن افت محلی دقیق در سیستم سیکل بسته بدون آزمایش میدانی نهایی تقریبا غیر ممکن است، به طور تقریبی آن را محاسبه می کنیم از همین رو طراحان مجرب همواره درصدی برای خطا در نظر میگیرند.

تقریب های افت فشار محلی

  • افت فشار شیر آلات و زانو ها را نصف افت فشار طولی در نظر می گیریم

L × 025/0 = h1 ×5/0 =h

  • افت فشار دیگ به طور تقریبی ۱۰۰۰۰ پاسکال یا یک متر ستون آب در نظر گرفته می شود
  • افت هر کدام از کلکتور های رفت و برگشت را ۵۰۰۰ پاسکال معادل نیم متر ستون آب در نظر گرفته می شود
  • افت فشار آخرین وسیله بخش کننده گرما ( رادیاتور، پره گرمایش، …) را بین ۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰ پاسکال معادل ۲ دهم متر تا نیم متر ستون آب در نظر گرفته می شود. در مورد فن کوئل و هواساز ها باید به کاتالوگ شرکت سازنده مراجعه شود.
  • در سیستم های سرمایش افت دستگاه چیلر با مراجعه به کاتالوگ شرکت سازنده تعیین می شود.

بدست آوردن افت فشار سیستم

توجه شود در صورتی که افت فشار هر کدام از موارد بالا در کاتالوگ شرکت سازنده موجود بود از آن استفاده شود در غیر این صورت از فرضیات ذکر شده در فوق استفاده می شود. با در نظر گرفتن فرضیات بالا افت فشار محلی از رابطه زیر به دست می آید.

15/ 2 + L 0/025 = افت فشار محلی

در این رابطه افت فشار محلی بر حسب متر است و L طول مسیر رفت بوده و واحد آن باید متر باشد زیرا واحد عدد 2/15 متر می باشد.

در نهایت برای محاسبه ارتفاع پمپ سیرکولاتور در سیستم های گرمایشی سیکل بسته از رابطه زیر استفاده می شود که برابر مجموع افت فشار های طولی و محلی می باشد.

15/ 2+ L0/075 = ارتفاع پمپ بر حسب متر

L : طول مسیر رفت یا برگشت سیال به دور ترین وسیله نسبت به پمپ بر حسب متر

پمپ سیرکولاتور SAER L
پمپ سیرکولاتور SAER L

 

نکته

با توجه به رابطه فوق ذکر بدیهیست که ارتفاع پمپ سیرکولاتور مستقل از ارتفاع ساختمان می باشد و فقط تابعی از طول مسیر لوله کشی می باشد.

برقاب صنعت


برقاب صنعت ارائه دهنده انواع پمپ های سیرکولاتور تک دور و چند دور با جریان برق مصرفی تک فاز و سه فاز می باشد.

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد 90

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X