مزایا و معایب سیستم های سیرکوله دور متغیر

مزایا و معایب سیستم های سیرکوله دور متغیر

پمپ سیرکولاتور SAER L

پمپ های سیرکولاتور چند دور

جهت شناخت درست از مزایا و معایب پمپ های سیرکولاتور چند دور بهتر است اول با این پمپ ها آشنا شویم.

سیرکولاتور ها دسته ای از پمپ های انتقال سیالات می باشند که توسط سازنده های به دو شکل تک دور و چند دور ساخته می شوند. چند دور بودن این پمپ ها سیر کولاتور بدان معناست یک پمپ می تواند در سیستم با توان های متفاوت دبی و هد های متنوعی را در اختیار مصرف کننده قرار دهد.

این کاربرد خاصی و توانایی منصر به فرد پمپ های سیرکوله چند دور باعث می شود از یک پمپ بتوان در موقیت های مختلف که سیستم از نظر طول سیستم و خروجی حرارتی که تولید می کند استفاده کرد.

تاثیرات پمپ های سیرکوله چند دور

چند دور بودن این پمپ ها باعث جلو گیری از طلف شدن انرژی می شود و این موضوع باعث پایین آمدن مصرف انرژی و در نتیجه هزینه ها را جهت گرمایش و سرمایش اماکن پایین می آورد. در نظر بگیرید یک ساختمان مسکونی که دارای سیستم گرمایش مرکزی می باشد. نیاز به یک پمپ سیرکولاتور جهت گردش یکنواخت آب گرم در تمام سیستم و رساندن یکنواخت آب گرم به رادیاتور های پخش گرما دارد. همچنین وظیفه برگشت آب گرم را بر عهده دارد.

مثال

حالا در نظر بگیرید که این ملک مسکونی در فصل های سرد نیاز دارد سیستم گرمایش آن رادیاتور های پخش گرما را گرم کند و همچنین آب گرم مصرفی ساختمان را تامین کند. به طور قطع سیستم گرمایش مرکزی این ساختمان جهت گرم نگهداشتن یک نواخت رادیاتور های پخش گرما، انرژی بیشتر مصرف می کند در مقایسه با تامین آب گرم مصرفی. ولی طراح مجبور است از پمپ سیرکولاتوری استفاده کند که به طور کامل پاسخ گویی هر دو مصرف باشد.

حالا همین ساختمان مسکونی در فصول گرم سیستم گرمایش رادیاتور های پخش گرما را با بستم شیر های رفت و برگشت خطوط رادیاتور های پخش گرما آن را از مدار سیستم خارج می کند و سیستم گرمایش مصرفی در این مواقع فقط وظیفه تامین آب گرم مصرفی را بر عهده دارد. حالا اگر قرار باشد همان پمپی که جهت گردش آب گرم در خطوط رادیاتور ها انتخاب شده است کار کند بدیهی است که اصلاف انرژی زیادی به بار می آورد.

کاربرد پمپ های سیرکوله چند دور

تعویض پمپ هم کار منطقی از نظر اقتصادی نیست. اینجاست که پمپ های چند دور به کمک سیستم می آیند و بدون تعویض پمپ که کار بسیار دشواری است فقط کافی است پمپ سیرکولاتور چند دور را از حالت سه که بالاترین قدرت پمپ سیرکوله می باشد آن را در حالت یک که کمتری حد توان پمپ می باشد تغییر دهیم و بدون هیچ زحمت و هزینه ای سیستم را در حالت بهینه نگهداریم و در نتیجه از اطلاف انرژی جلو گیری کنیم.

پمپ های سیرکولاتور چند دور به طور معمول به چند شکل دو و سه و یا چهار دور تولید و عرضه می شوند. تغییر دور یا همان توان پمپ در پمپ های سیرکوله چند دور بسیار آسان می باشد و این کار توسط کلیدی که بر روی جعبه برق پمپ تعبیه شده است انجام می شود.

به این شکل که می توان کلید را به طور دستی در حالت یک یا دو و یا سه و چهار قرار داد. به طور کلی معمولا حالت یک کمترین توان پمپ را به کار می گیرد و به همین ترتیب که پمپ را در حالت های بالا تر قرار دهید توان پمپ بیشتر می شود.

مزایای پمپ سیرکولاتور دور متغیر

۱ کاهش مصرف انرژی

پمپ های سیرکوله در سامانه تهویه مطبوع به شکلی طراحی می شوند که بتوانتد در بار کامل هد و دبی مورد نیاز سیستم را تامین کنند. این در حالی است که غالب ساعات یک سیستم در بار کامل کار نخواهد کرد. روش های مختلفی برای کنترل پمپ سیرکولاتور استفاده می شود ( در مقالات دیگر توضیح داده شده است ) اما در میان این راه حل ها تغییر دور پمپ های سانتیریفیوژ ( سیرکولاتور و زمینی مکش از ته ) از انجایی که با توان یک سوم نسبت تغییرات منجر به کاهش مصرف انرژی می شود نقش به سزایی در کاهش مصرف انرژی خواهد داشت.

همچنین تامین دبی متغیر برای سیستم گردشی سبب می شود تا اختلاف دمای رفت و برگشت در پاره بار کم نشود و در نتیجه ثبات اختلاف دما راندمان عملکرد دیگ یا چیلر ثابت بماند.

جهت مشاهده انواع پمپ سیرکوله دور متغیر اینجا کلیک کنید

پمپ سیرکولاتور 3 دور داب
پمپ سیرکولاتور 3 دور داب

۲ کم کردن استهلاک و بهینه کردن عمر پمپ سیرکولاتور

با تغییر دور موتور الکتریکی پمپ سیرکوله، و تغییر منحنی عملکرد پمپ نقطه BEP به سمت چپ حرکت می کند بنابراین اگر پمپ به شکل صحیح انتخاب شده باشد در دور های مختلف در محدوده BEP کار خواهد کرد و این به معنای بالانس نیرو ها در داخل پمپ و بالا رفتن عمر پمپ، آب بند ها، یاتاقان و … است.

۳ جلوگیری از ضربه قوچ

درایو های AC ( اینورتر ) این قابلیت را دارند تا اپراتور برای آنها تعریف کند که موتور به چه شکل و ظرف چند ثانیه از کار باز ایستد. این روش کمک شایانی به جلوگیری از بروز ضربه قوچ در سیستم سیکل بسته می کند.

۴کاهش شدت جریان ( امپر ) راه اندازی

درایو AC ( اینورتر ) این قابلیت را دارد که با استارت نرم موتور در شروع به کار پمپ از شدت جریان راه اندازی اولیه بکاهد و همین امر سبب می شود که دیگر نیازی به راه اندازی ستاره مثلث موتور نباشد.

۵ عمر مفید بالا

درایو های AC فاقد قطعلت مکانیکی متحرک هستند و در آنها از مدارک الکتریکی قدرت استفاده شده است و همین امر سبب عمر مفید بالای این درایو ها می شود.

۶ امکان کنترل نرم افزاری

درایو های AC دارای امکانات گسترده ای برای مدیریت عملکرد سیستم توسط نرم افزار هستند و این امکان را برای کاربر فراهم می کنند تا بتواند سیستم را از راه دور مدیریت کند.

پمپ های سیرکولاتور
پمپ های سیرکولاتور

 

معایب سیستم دور متغیر

شاید ننها ایرادی که می توان از پمپ های دور متغیر گرفت هزینه اولیه بالا آنهاست که البته آن نیز از محل صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه نگهداری در طول هزینه چرخه عمر جبران خواهد شد و بعد از مدتی به سود خواهد رسید.

برقاب صنعت


 

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد 90

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X