منبع دیافراگمی ( منبع تحت فشار )

منبع دیافراگمی ( منبع تحت فشار )

منبع تحت فشار

مخزن تحت فشار

در ببیشتر سیستم های تقوییت فشار داخل خطوط لوله کشی اماکن، از یک منبع دیافراگمی جهت کمک به اتومات ( استارت و استاپ ) کردن پمپ استفاده می شود. همان طور که می دانید سیستم افزایش فشار در سیستم های دارای خروجی با در نضر گرفتن فشار داخل سیستم پمپ را خاموش و روشن می کند.

ساختار اتومات کردن پمپ تامین فشار

فشار داخل سیستم لوله کشی به کمک یک پرشر و یا کلید فرمان با توجه به تنظیم اولیه ای که شده است پمپ را استارت و استاپ می کند. برای مثال پرشر و یا کلید فرمانی را تنظیم می کنند که هر گاه فشار داخل سیستم از دو بار پایین تر آمد ( این افت فشار بر اثر استفاده از یک یا چند خروجی سیستم ایجاد می شود. ) پمپ را استارت کن و جریان برق را به پمپ متصل کن و هر گاه فشار در داخل سیستم به شش بار رسید جریان برق را قطع و پمپ را استاپ کن.

نقش منبع دیافراگمی در سیستم

در همچین سیستمی نیاز به یک مخزن تحت فشار ( منبع دیافراگمی ) داریم. آب در داخل تیوپ این مخزن به اندازه ظرفیت مخزن ذخیره می شود. فاصله بین تیوپ و بدنه مخزن پر از فشار هوا است به این ترتیب که به طور معمول فشار هوای ما بین تیوپ و بدنه مخزن چیزی بین 25 تا 30 psi می باشد. پس در نتیجه هر گاه که یکی از خروجی های سیستم باز شود و فشار داخل سیستم شروع به پایین آمدن کند این مخزن دیفراگمی است که به کمک فشار هوایی که در پشت تیوپ وجود دارد آب را به داخل سیستم پمپاژ می کند و تا وقتی که تخیله اب داخل منبع باعث افت فشار تا کمینه تنظیم پرشر نرسد پمپ استارت نمی شود.

در هر هنگامی هم که خروجی سیستم مسدود می شود پمپ به کار خود ادامه می دهد تا کل سیستم به علاوه ی آب داخل تیوپ منبع دیافراگمی به فشار تنظیم شده برسد.

پس با توضیحات که داده شد پی می بریم کار اصلی که منبع دیافراگمی در سیستم تقوییت فشار داخل خطوط لوله کشی اماکن انجام می دهد تعادل ایجاد کردن بین تعداد استارت و استاپ پمپ می باشد.

منبع دیافراگمی یا مخزن تحت فشار

منبع تحت فشار یک منبع دو محفظه ای می باشد. که محفظه اول بین بدنه منبع که عموما از ورق آهنی ساخته می شود، و تیوپ منبع می باشد. و محفظه دوم داخل تیوپ منبع است. فضای بین ورق آهنی و تیوپ منبع با فشار هوا پر می شود، و فضای داخل تیوپ منبع با آب پمپاژ شده توسط پمپ آب پر و خالی می شود. در واقع مهم ترین کار منبع تحت فشار که به منبع پمپ آب هم شناخته می شود. ایجاد فاصله بین دو استارت پمپ آب می باشد.

به این صورت که منبع با استفاده از فشار هوایی که بین تیوپ و بدنه منبع وجود دارد، آب را برای مدت کوتاهی به داخل سیستم پمپاژ می کند. و بعد از تخلیه شدن منبع و پایین آمدن فشار داخل سیستم پمپ استارت می شود.

جهت مشاهده انواع منبع دیافراگمی اینجا کلیک کنید

مخزن تحت فشار
مخزن تحت فشار

جهت مشاهده انواع تیوپ منبع تحت فشار اینجا کلیک کنید

در واقع کار اصلی منبع تحت فشار فاصله زمانی ایجاد کردن بین دو استارت پمپ می باشد. به این ترتیب که بلا فاصله پس از باز کردن هر شیر در سیستم باز شود، پمپ استارت نمی شود.

فاصله زمانی بین باز شدن شیر تا استارت پمپ وابسطه به ظرفیت منبع تحت فشار می باشد. تا 70 درصد ظرفیت منبع استفاده نشود ( بسته به تنظیم پرشر سوئیچ ) پمپ استارت نمی کند.

تعیین ظرفیت منبع دیافراگمی

اگر منبع دیافراگمی جهت اماکن مسکونی استفاده شود به طور تقریب برای هر واحد 24 لیتر ظرفیت در نظر گرفته می شود. برای مثال برای یک ساختمان پنج واحدی یک منبع دیفراگمی 100 تا 150 لیتر ظرفیت در نظر گرفته می شود.

از شایع ترین مشکلات منبع پمپ آب یا منبع دیافراگمی می توان به سوراخ شدن تیوپ منبع، شکستگی در فلنج منبع، خرابی والف منبع تحت فشار اشاره کرد.

منبع پمپ آب یا منبع تحت فشار از اندازه و سایز و اشکال بسیار متفاوت با تحمل فشار گوناگون ساخته می شود.

1 ) منبع تحت فشار وارم                          PRESSURE TANK VAREM

2 ) منبع تحت فشار سیم                           PRESSURE TANK CIMM

3 ) منبع تحت فشار گراندفوس            PRESSURE TANK GRUNDFOS

4 ) منبع تحت فشار آکوا سیستم      PRESSURE TANK AQUASYSTEM

5 ) منبع تحت فشار آکوافیل                 PRESSURE TANK AQUA FILL

<yoastmark class=

 

نگهداری منبع تحت فشار

چند نکته مهم در نگهداری از منبع های دیافراگمی دارای اهمیت می باشند.

  1. منبع نباید در محیط مرطوب قرار داده شود
  2. فشار باد داخل منبع به طور منظم باید چک شود اگر فشار باد داخل مخزن کم شود باعث خرابی پرشر سوئیچ و ترکیدن تیوپ منبع می شود
  3. در هنگام تعویض تیوپ منبع باید داخل منبع سمباده کری شود

اتصالات مورد نیاز منبع تحت فشار

پنچ راهی

یک قطعه برنجی ریخته گری می باشد. که کار اتصال منبع تحت فشار، کلید اتومات و مانومتر را به پمپ آب انجام می دهد.

شلنگ فشار قوی 10 بار

جهت اتصال منبع دیافراگمی با ظرفیت بالا از شلنگ فشار قوی استفاده می شود . زیرا کوله کشی انعطاف لازم را ندارد و وزن منبع دیفراگمی با در نظر گرفتن وزن آب ذخیره شده داخل تیوپ منبع اجازه نسب مستقیم بر روی پنچ راهی را نمی دهد.

مانومتر

مانومتر، درجه، یا گیج تجهیزات اندازه گیری فشار داخل سیستم می باشد. که در سیستم های اتومات پمپ آب خانگی روی پنجراهی بسته می شود.

منبع تحت فشار افقی
منبع تحت فشار افقی

 

پرشر سوئیچ

این نوع کلید اتومات ها سا ختمان ساده ای دارند. به این ترتیب که از دو فنر جهت تنظیم فشار استارت و فشار خاموش کردن پمپ آب استفاده می کند. کار فرمان قطع و وصل جریان الکتریکی (برق) را در این پرشر سوئیچ ها یک پلاتین دوبل انجام می دهد. از جمله مشکلات عمده ای که برای این کلید اتومات ها پیش می اید می توان به خارج شدن فلنچ کلید از آب بندی و قطع نکردن پلاتین کلید اشاره کرد. که اولی در بیشتر موارد بر اثر بی احتیاطی در موقع نصب پیش می آید به این صورت که جهت نصب کلید اتومات بر روی پنج راهی به جای استفاده از قسمت آچار خور فلنچ کلید، از بدنه کلید جهت چرخاندن و سفت کردن کلید اتومات روی رزوه پنج راهی پمپ آب استفاده می شود.

برقاب صنعت


 

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد 90

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X