نیروی محرکه پمپ آب

نیروی محرکه پمپ آب

ساختار پمپ آب

پمپ آب از دو قسمت اصلی پمپ و موتور تشکیل می شود. در این مقاله می خواهیم انواع محرک های پمپ آب و انواع سیالات مختلف را بررسی کنیم. نیروی پمپ آب

تمامی پمپ های آب جهت به حرکت درآمدن و دوران پروانه آب پخش کن به یک پیشرانه احتیاج دارد. این پیشرانه و یا محرک که می تواند از نیروی الکتریسیته ( موتور الکتریکی ) و یا توسط یک انجین احتراقی تامین شود.

موتور های الکتریکی خود می تواند از جریان برق سه فاز و یا تک فاز استفاده کنند. در موتور الکریکی هایی که از جریان برق تک فاز استفاده می کنند امکان دارد از برق جریان مستقیم و جریان متناوب بهره بگیرند.

در موتور های الکتریکی که از برق سه فاز استفاده می کنند با در نظر گرفتن میزان قدرت موتور الکتریکی می تواند از برق سه فاز فشار ضعیف و یا فشار متوسط و یا فشار قوی استفاده کند.

قسمت پمپاژ، پمپ ها با در نظر گرفتن نوع عملکرد و محیط کار و …. با یک شافت یکپارچه و یا یک شافت با کوبله مستقیم ، به محرکه پمپ کوبل می شود.

جهت مشاهده انواع پمپ سانتریفیوژ اینجا کلیک کنید

نیروی محرکه پمپ

در پمپ هایی که از محرک احتراقی استفاده می کنند، کمتر از شافت های یکپارچه جهت اتصال پمپ به موتور استفاده می شود. به پمپ هایی که پروانه آب پخش کن بر روی شافتی که از داخل موتور بیرون آمده سوار می شود، پمپ با شافت یکپارچه گفته می شود، بنابراین پمپ هایی که در قسمت پمپ خود شافت مجزا دارند، پمپ  سانتریفیوژ اتا نورم و یا اتا بلوک گفته می شود.

پمپ بشقابی پدرولا
پمپ بشقابی پدرولا

موتور احتراقی درونسوز

به این دست از پمپ ها که نیروی محرکه انها را موتور احتراقی تامین می کند؛ در اصطلاح موتور پمپ گفته می شود. این موتور ها به سه دسته تقسیم می شود

  • موتور بنزینی
  • موتور دیزلی ( موتور گازوئیلی )
  • موتور نفت و بنزین ( این موتور ها با بنزین روشن می شود و با نفت به کار خود ادامه می دهد )

<yoastmark class=

موتور بنزینی

موتور های بنزینی که جهت تامین نیروی محرکه پمپ آب استفاده می شوند؛ امکان دارد از نوع چها زمانه و یا دو زمانه باشند. در موتور های احتراقی چهار زمانه موتور دارای سیستم روغن رسانی به انجین می باشد.

در موتور های احتراقی دو زمانه بنزین با مقدار مشخصی از روغن مخلوط شده و انجین دارای سیستم روغن رسانی نمی باشد. البته لازم به ذکر است که در موتور های کوچک و سبک از این نوع استفاده می شود.

توانی بین ۱/۵ اسب تا ۱۰ اسب را دارا می باشند. بدیهی است در موتور های احترافی سرعت دور موتور رابطه مستقیم با تنظیم گاز موتور دارد؛ به این ترتیب که هر قدر دسته گاز دستگاه در موقعییت پر گاز تر باشد؛ سرعت دوران پمپ بیشتر می شود و این موضوع سبب دبی بیشتر و حد تامین ارتفاع بیشتر می شود.

موتور های بنزینی؛ موتورپمپ ها ؛ تک سیلندر می باشند. و به هیچ نوع خنک کننده مجهز نمی باشد. نیروی پمپ آب

موتور نفت و بنزین

تفاوت عمده این موتور ها با موتور های بنزینی در کاربراتور و باک موتور است. کاربراتور موتور های نفت و بنزین یک شیر سه موقعییته دارد؛

  1. بنزین وارد کاربراتور می شود و موتور اماده هندل کشیدن می باشد
  2. راه بنزین را به کاربراتور بسته و نفت را جایگزین می کند؛ این مرحله پس از روشن شدن موتور انجام می شود.
  3. راه هر دو سوخت را به کاربراتور می بندد.

شیر تخلیه کاربراتور نفت و بنزین

جهت راه اندازی مجدد می بایست کاربراتور را از نفت کاملا تخلیه کرد.

موتوردیزلی

از موتور های دیزلی در انواع مختلف و سایز های متفاوت جهت کوبله شدن با پمپ هایی با سایز لوله و قطر پروانه متنوع استفاده می شود. موتور های دیزلی تنوع بسیار بالایی از نظر قدرت؛ نوع سوخت رسانی؛ نوع خنک سازی موتور؛ نوع چیدمان پیستون ها و … .

از همین رو موتور های دیزلی؛ جهت ساخت انواع موتور پمپ های عمدتن بزرگ استفاده می شود. این نوع موتور ها در مدل های بزرگ به دو نوع سیستم استارت دستی ( هندل ) و استارت الکتریکی مجهز می باشند.

موتور های دیزلی در انواع مختلف از دو نوع سیستم خنک سازی؛ هوا خنک و آب خنک ( رادیاتور دار ) جهت جلوگیری از بالا رفتن دمای موتور استفاده می کنند. نیروی پمپ آب

نکته

اگر قرار باشد موتور محرک پمپ سیالاتی را جایگزین و یا انتخاب کنیم باید در نظر داشته باشیم مقدار توان لازمی که شرکت سازنده پمپ تعیین می کند؛ و بر روی پلاک پمپ ثبت می شود. توان مورد نیاز پمپ با موتور الکتریکی؛ می باشد؛ و اگر قرار باشد موتور احتراقی جایگزین شود؛ باید ظرفیت موتور چهل درصد بیشتر در نظر گرفته شود.

نیروی محرکه پمپ (موتورالکتریکی)

به پمپ هایی که موتورالکتریکی نیروی محرکه پمپ را تامین می کند؛ الکتروپمپ گفته می شود. این موتور ها از دو نوع جریان برق مصرفی مستقیم و متناوب (AC و DC ) استفاده می کنند.

انواع موتور های AC از دو نوع جریان برق تکفاز و سه فاز استفاده می کنند.

انواع موتور های تکفاز حداکثر تا توان ۳ کیلووات ساخته می شوند.

موتور یونیورسال

دسته ای از موتور ها که به آن ها موتور های مگنتی یا موتور بسته گفته می‌شود. از چند تکه سیم پیچ از هم جدا که در لحظه استارت به هم پیوند می خورند. ساخته می شوند. این موتور ها دارای سرعت دوران بالا و توان مقاومتی پایین می باشند. از همین رو از این موتور ها جهت ساخت پمپ های شوستوشو صنعتی؛ پمپ های تزریق … . استفاده می شود. نیروی پمپ آب

در پمپ های مگنتی از الکتروموتور معمولی استفاده می شود با این تفاوت که الکتروموتور مذکور محرک مجموعه ای از مگنت ها بوده و آنها نیز محرک مگنت های دیگری، که به شافت متصل می شوند، هستند. محفظه ای غیر مغناطیسی، مایع پمپ، محیط و نیز مجموعه مگنت های گردان را از یکدیگر جدا می کند. پروانه، شافت و مجموعه محرک مغناطیسی یاتاقان ها نیز درون مایع پمپ عمل می کنند. محرک های مغناطیسی را به دو نوع می توان تقسیم کرد :

  • الکترومگنت های جریان گردابی که قادر به لغزش درون پمپ بوده و امکان جدا سازی آنها وجود دارد.
  • مگنت های دائمی که بدون لغزش بوده و امکان جدا سازی آنها وجود ندارد.

ویژگی ها

  • حذف آب بند های مکانیکی
  • در نظر گرفتن نشت ( با این وجود در بعضی مدل ها ارینگ ها به عنوان آب بند ثانویه استفاده می شود)
  • حذف افت جریان
  • مایع و گاز در تماس با محیط و اپراتور قرار نمی گیرند
  • نسبت به پمپ های موتور بسته قابلیت اطمینان بیشتری دارد ( پوسته حفاظ بسته بزرگتر است )
پمپ مگنتی
پمپ مگنتی

معایب

  • هزینه اولیه و تعمیر بالاتری دارد
  • برای انتقال ساینده ها مناسب نیست
  • عملکرد آن در روی منحنی بسار نزدیک به نقطه BEP است
  • در حالت خشک قابل راه اندازی نیست
  • در مقابل کاویتاسیون گسترده مقاومت پایین دارد
  • احتمال جدایی مگنت ها از همدیگر وجود دارد ( در این مورد نیاز به توقف کار پمپ و راه اندازی مجدد آن می باشد )
  • بازده ای پمپ های معمولی را ندارد
  • امکان نیاز به الکتروموتور بزرگ تری وجود داشته
  • مایع پمپ در این پمپ ها گرم می شود

برقاب صنعت


تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X