پمپ آب دو پروانه

پمپ آب دو پروانه

پمپ دو پروانه leo

پمپ آب دو پروانه

 

پمپ آب دو پروانه از پر کاربرد ترین، پمپ ها ی سانتریفیوژ است. بیشترین مورد استفاده پمپ دو پروانه تقویت فشار داخل سیستم های آبرسانی و انتقال در خطوط لوله خورد می باشد.

پمپ های دو پروانه در قسمت پمپاژ شباهت زیادی به پمپ های بشقابی دارند. با این تفاوت که به جای یک پروانه دوکفه ای که کار پمپاژ را انجام می دهد. دو پروانه که تیغه هایی در خلاف جهت همدیگر دارند کار پمپاژ را انجام می دهند. این که تیغه های دو پروانه در جهت همدیگر نیستند به این معناست که پروانه نزدیک تر به ورودی سر پمپ کار مکش سیال را انجام می دهد و پروانه دوم کار پمپاژ سیال را انجام می دهد.

مزیت اصلی پمپ های دو پروانه نسبت به پمپ های بشقابی تک پروانه در ایجاد فشار بیشتر در داخل خطوط لوله کشی و یا هر سیستم دیگر می باشد.

پمپ های دو پروانه در مقایسه با پمپ های بشقابی تک پروانه با قدرت نیروی محرکه یکسان فشاری معادل 70 درصد بیشتر را ایجاد می کنند.

همین مزیت باعث شده است استفاده از پمپ های دو پروانه در انواع اماکن جهت تقویت فشار و ایجاد فشار در داخل خطوط لوله کشی بسیار رایج باشد.

پروانه های آب پخش کن پمپ های دو پروانه به طور معمول از آلیاژ باکالیت و یا برنج و یا استلنس استیل ساخته می شوند. در پمپ های دو پروانه پنتاکس ایتالیا پروانه های آب پخش کن یا از آلیاژ برنج ساخته می شوند و یا از آلیاژ باکالیت برای ساخت پروانه ها استفاده می شود. در پارت نامر تجاری و یا تیپ این پمپ های دو پروانه پنتاکس با عدد 00 و 01 در انتهای پارتنامر پمپ آلیاژ پروانه پمپ را مشخص می کند.

ساختار پمپ دو پروانه در قسمت پمپ ( سر پمپ ) از دو پروانه نا همگرا که بر روی یک شافت یکپارچه قرار گرفته اند و توسط یک سیل مکانیکی آب بندی می شوند، شکل گرفته است. بدهیست با وجود داشتن دو پروانه در محفظه سر پمپ، پمپ های دو پروانه، محفظه کله پمپ، نسبت به پمپ های سر بشقابی تک پروانه حجم بیشتری داشته باشند.

 

جهت مشاهده انواع پمپ دو پروانه، اینجا کلیک کنید

پمپ استیل 2 پروانه ابارا
پمپ استیل 2 پروانه ابارا

هیدرولیک پمپ آب دو پروانه

از لحاظ مکانیزم کار، پمپ های دو پروانه هیچ شباهتی با پمپ های طبقاتی ( دو طبقه و یا بیشتر ) ندارند. این تفاوت در مکانیزم پمپاژ از چیدمان پروانه ها ناشی می شود. در پمپ های طبقاتی پروانه ها همگرا هستند. این بدان معناست که جهت خمیدگی تیغه های پروانه در پمپ های طبقاتی همگی در یک جهت هستند و این موضوع باعث می شود سیال پس از ورود به داخل محفظه پمپ از خروجی پروانه اول ( طبقه اول )  بدون تغییر در دبی وارد پروانه دوم ( طبقه دوم ) پمپ می شود، و این روند تا خروجی پمپ ادامه پیدا می کند، و تعداد طبقات تنها هد پمپ را افزایش می دهند، و دبی همان دبی اولیه ای است که از قطر پروانه اول گذر کرده است.

 

پمپ دو پروانه پنتاکس pentax mb
پمپ دو پروانه پنتاکس pentax mb

ولی در پمپ های دو پروانه خمیدگی تیغه پروانه اول دقیقا در جهت مخالف خمیدگی تیغه پروانه دوم است. زیرا در پمپ های دو پروانه کار پروانه اول مکش سیال می باشد، و کمک چندانی به رانش سیال از خروجی پمپ نمی کند. به همین دلیل است که سایز ورودی پمپ های دو پروانه از سایز خروجی پمپ بزرکتر است. زیرا در غیر این صورت پمپ در مرحله مکش دچار کاوتاسیون می شود. جهت جلو گیری از این مشکل تقریبا هبچ کمپانی تولید کننده پمپی، ورودی و خروجی پمپ های دو پروانه را فلنچی ( قابل تغییر ) طراحی نمی کند.

ساختار پمپ آب دو پروانه

پمپ های دو پروانه توسط کمپانی های مختلف با قدرت الکتروموتور های متفاوت، معمولا از ۱ تا ۱۵ اسب بخار تولید می شوند. با در نظر گرفتن قطر و اندازه فاصله دو کفه پروانه از هم، توان الکتروموتور محاسبه و انتخاب می شود.

تقریبا در تمامی پمپ های دو پروانه، قسمت محفظه پمپ از آلیاژ چدن ساخته می شود.

پروانه ها نیز با در نظر گرفتن مورد استفاده پمپ از آلیاژ هایی نظیر، برنز و برنج و یا باکالبت فشورده ساخته می شوند.

پیشرانه ( موتور الکتریکی) در پمپ های دو پروانه تا توان ۴ اسب بخار، با دو جریان برق مصرفی تکفاز و سه فاز ساخته می شوند، و بالاتر از ۴ اسب بخار، همگی از جریان برق سه فاز استفاده می کنند.

گفتنیست که پمپ های دو پروانه، به دلیل طراحی خاص پروانه ها جهت انتقال سیال با ویسکزیته بالا، قابل استفاده نمی باشد. و در پمپ های دو پروانه از پمپ های پروانه باز و نیمه باز خبری نیست و این نوع از پمپ ها صرفاً جهت انتقال و یا افزایش فشار سیال صاف در سیستم استفاده می شود.

شافت در پمپ های دو پروانه ای که دارای استاندارد های معتبری هستند از آلیاژ ستلنس استیل ساخته می شود، همچنین به طور معمول شافت پمپ های دو پروانه یکپارچا می باشد، که این مسئله در دوام پمپ تاثیر زیادی دارد.

پمپ دوپروانه پنتاکس PENTAX CB
پمپ دوپروانه پنتاکس PENTAX CB

برند های معتبر سازنده پمپ آب دو پروانه

جهت مشاهده     پمپ آب دو پروانه پنتاکس    PENTAX CB        اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده     پمپ آب دو پروانه سایر        SAER FC            اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده     پمپ آب دو پروانه داب          DAB K               اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده     پمپ آب دو پروانه لئو          LEO 2ACM            اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده     پمپ آب دو پروانه استریم    STREAM SCM2      اینجا کلیک کنید

تقریبا تمامی برند ها و کمپانی های بزرگ سازنده پمپ، تولید این تیپ از پمپ ها ( پمپ دو پروانه ) را سالهات در خط تولید دارند. گفتنیست برند های مانند، لوارا و گراندفوس هم که پمپ دو پروانه سر پمپ، چدنی تولید نمی کنند، جهت تولید برخی از مدل های سر پمپ استیل از این مکانیک ( دو پروانه خلاف جهت ) استفاده می کنند.

پمپ کله گلابی SAER
پمپ کله گلابی SAER

موارد مصرف پمپ دو  پروانه

تقویت فشار آب داخل لوله کشی ساختمان ها

انواع فواره های پاچشی

بوستر پمپ های آبرسانی

بوستر پمپ های آتشنشانی

ایستگاه های پمپاژ

تامین فشار دیگ بخار

آبیاری قطره ای

آبیاری بارانی

برقاب صنعت


 

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X