پمپ آب صابون

پمپ آب صابون

خنک کردن دستگاه با پمپ آب صابون

پمپ آب صابون

پمپ آب صابون ساختاری شبیه به پمپ آب کولر های آبی را دارا می باشد. این بدان معناست که پروانه آب پخش کن پمپ خنک کننده توسط یک شافت بلند به موتور الکتریکی گرداننده متصل شده است. در واقع با در نظر گرفتن میزان حجم پمپ فاصله ی زیادی بین قسمت پمپاژ و موتور الکتریکی قرار دارد. پمپ دستگاه تراش

خنک کردن دستگاه با پمپ آب صابون
خنک کردن دستگاه با پمپ خنک کننده

کاربرد اصلی این پمپ ها خنک کاری انواع دستگاه های تراش و برش می باشد. البته لازم به ذکر است در بسیاری از دستگاه هایی که در کار آنها اصطکاک زیاد باعث تولید دمای بیش از حد می شود از انواع پمپ های آب صابون جهت خنک کاری نقطه اصطکاک استفاده می شود.

به طور معمول دستگاه های تراش و یا برش یک مخزن ذخیره سیال خنک کننده ( آب صابون و یا هر سیال دیگری که باعثث کم شدن دمای اصطکاک می شود) در خود دارند. قسمت پمپاژ  این مدل پمپ در داخل مخزن قرار می گیرد و سیال را به وسیله ی یک رابط ( شلنگ حالت پذیر ) به نقطه تماس انواع فلزات می رساند.

طراحی پمپ آب صابون

با توضیحاتی که در بند بالا داده شد باید متوجه شده باشید. که چرا طراحی پمپ های آب صابون به شکلی می باشد که قسمت پمپاژ با موتور الکترکی فاصله دارد.

در واقع این طراحی خاص پمپ خنک کننده دستگاه تراش باعث می شود، قسمت پمپاژ این مدل پمپ به نوعی شبیه کفکش های غرق آبی باشد و از طرف دیگر موتور الکتریکی آن نیازی به درجه حفاضت بالایی در مقابل نفوذ سیالات نداشته باشد.

البته یکی دیگر از دلایل خاص این مدل از طراحی برای ساخت این پمپ نیاز به دبی کم در این پمپ ها می باشد. زیرا جهت خنک کاری نقطه اصطکاک نیاز به پاشش سیال به طور یکنواخت و اندازه مناسب می باشد.

متغیری که میزان اندازه مناسب را مشخص می کند. نوع کار و میزان دمایی است که اصطکاک نقطه برخورد فلزات در حال برش و یا تراش ایجاد می کند. گفتنیست در برخی از دستگاه هایی هم که با تراش و برش فلزات سر کار ندارند جهت خنک کاری از پمپ دستگاه تراش استفاده می شود.

طراحی برخی از پمپ های آب صابون به شکلی می باشد که با ایجاد یک حفره کوچک در قسمت پمپاژ هوا را با سیال خنک کننده مخلوط می کند. این امر باعث می شود. سیالی که کار خنک کاری نقطه اصطکاک را انجام می دهد در زمان بیشتری دمای اصطکاک را جذب کرده و این بدان معناست که آب صابون و یا هر سیال دیگری که کار خنک کاری نقطه اصطکاک دستگاه تراش و یا برش و یا هر دستگاه دیگری که مورد استفاده را انجام می دهد. در زمان بیشتری خود سیال به دمای بالا حتی در حد دمای جوش آب خالص برسد.

پمپ آب صابون موتوژن

کارایی پمپ آب صابون

پمپ خنک کننده در واقع پمپ گردش محلول خنک کننده دستگاه های برش، دستگاه های تراش و یا هر دستگاهی که در نقطه تماس کاری خود اصطکاک زیاد ایجاد کند می باشد. پمپ های آب صابون یا پمپ آب دستگاه  تراش در مدل های و اندازه های مختلف جهت کاربرد بر روی دستگاه های متفاوت تولید و عرضه می شود. ساختار پمپ آب صابون به شکلی طراحی می شود، که قسمت موتور با یک شافت بلند تر از اندازه موتور به قسمت پمپاژ پمپ متصل شود. این طراحی خاص که بی شباهت با پمپ آب کولر نیست به دلیل نوع کارایی این پمپ می باشد.

پمپ آب صابون

نکته

علت این شافت بلند و دور نگه داشتن قسمت موتور از پمپ به سسب پوزیشن های مختلفی است که پمپ آبصابون در آن قرار می گیرد. قسمت پمپاژ پمپ های آب صابون از یک محفظه سر پمپ کوچک و یک پروانه داخل آن تشکیل می شود. گفتنیست فاصله زیاد بین موتور و قسمت پمپاژ باعث می شود که پمپ های آب صابون نیاز به پکینگ آب بندی ( سیل مکانیکی ) ندارد.

پروانه این پمپ ها هیچ شباهتی به پروانه های پمپ آب ندارد، به این علت که این پمپ ها محلول را انتقال می دهند نه آب صاف در طراحی از پروانه هایی استفاده می شود که شیار نداشته باشند.

زیرا شیار ها به سرعت از محلول ها پر شده و دیگر کار پمپاژ را انجام نمی دهد، از همین رو از پروانه هایی با طراحی شبیه به ملخ هواپیما و یا پره هواکش ها استفاده می شود تا جایی از پروانه اصلا دارای شیار نباشد.

نیروی محرک

نیروی محرک پمپ آب صابون معمولا توسط یک الکتروموتور ( موتور الکتریکی ) تامین می شود. الکتروموتور های این پمپ ها معمولا از جریان برق مصرفی سه فاز استفاده می کنند. البته در برخی مدل های خاص جریان برق مصرفی تکفاز نیز می باشد. سه فاز بودن جریان برق مصرفی الکتروموتور، پمپ آبصابون به طراحی خود پمپ ربطی ندارد و آن دلیل است که این پمپ ها بیشتر در محیط های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند، که بیشترشان در مجموعه خود از جریان برق سه فاز استفاده می کنند.

قسمت پمپاژ و شافت پمپ های آب صابون به طور معمول از آلیاژی ساخته می شوند که دارای مقاومت در برابر سیالات خورنده با در صد پایین را داشته باشند.

ساختار

ورودی این پمپ ها شباهت زیادی به ورودی سیال در پمپ های کفکش دارد، و قسمت پمپاژ داخل محلول قرار می گیرد. یکی دیگر از دلایل طراحی خاص و فاصله زیاد بین الکتروموتور و قسمت پمپاژ پمپ به همین دلیل می باشد.

خروجی این پمپ ها معمولا کوچک تر از یک اینچ می باشد، و ارتفاع قابل تامین توسط پمپ های آب صابون معمولا از چند متر متجاوز نمی شود زیرا این پمپ ها نهایتا در محدوده اندازه یک دستگاه صنعتی برش یا تراش … مورد استفاده قرار می گیرند. اما دبی در پمپ های آب صابون با توجه به حجم دما و اصطکاک ایجاد شده توسط دستگاه انتخاب می شود.

میزان دبی قابل تامین در این پمپ ها تابعی از اندازه محفظه سر پمپ و اندازه پروانه ملخی پمپ های اب صابون می باشد.

برقاب صنعت


از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد 90

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

برچسب پست ها “پمپ آب صابون”

  1. بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X