انواع پمپ صنعتی

انواع پمپ صنعتی

انواع پمپ آب صنعتی

پمپ های خطی صنعتی (انتقال انواع سیالات با فشار و دبی های متفاوت) : این دسته از انواع پمپ صنعتی که تیپ های فراوانی را شامل می شود در بسیاری از گارگاه ها، کارخانه ها، مزارع، باغها، گلخانه ها، تصفیه خانه های صنعتی و … مورد استفاده قرار می گیرند.

این پمپ ها بر اساس قانون گریز از مرکز کار می‌کنند و بر اساس همین قانون جابجایی سیالات را انجام می دهند. پمپ های خطی صنعتی از دو قسمت الکتروموتور و پمپ تشکیل می شوند که با یک واسطه به هم متصل می‌شوند. نیروی موتور توسط یک شافت یکپارچه و یا کوبله مستقیم به پروانه داخل کله پمپ انتقال می یابد و به این شکل پروانه را به حرکت در می‌آورد.

جهت مشاهده همه ی انواع پمپ های صنعتی اینجا کلیک کنید

پمپ های صنعتی در یک کارخانه
پمپ های صنعتی در یک کارخانه

الکتروموتور این پمپ ها بین ۰٫۱۸ کیلو وات تا چند صد کیلووات است. سرعتشان ۱۴۵۰دور در دقیقه و یا ۲۸۵۰ دور در دقیقه می‌باشد. در بسیاری از موارد استفاده از یک اینورتور به شما کمک می‌کند  تا دور موتور را بر روی سرعت دلخواه تنظیم نمایید. قسمت پمپ از آلیاژهای مختلف مثل چدن، استیل، تکنو پلیمر، باکالیت و … ساخته می شود که هر کدام مورد مصرف سیالات خاص (اسیدی، بازی، ترکیب شونده، مواد خوراکی و … ) می باشند.

یعنی جنس پروانه، بدنه و دیگر قسمت های پمپ بر اساس نوع سیالی که میخواهیم جابجا کنیم انتخاب می‌شود تا بهترین کارایی را داشته باشد. برای مثال پروانه از جنس برنج و کله پمپ از جنس چدن برای انتقال آب مناسب هستند اما برای انتقال اسید در کمتر چند دقیقه از بین می‌روند و داخل اسید حل می‌شوند. برای انتقال مواد خورنده و اسیدی بهتر است از پمپ های استیل یا پلیمر های ضد اسید استفاده نمود.

انواع پمپ صنعتی

  • پمپ های طبقاتی
  • پمپ های سانتیریفیوژ (اتا)
  • پمپ ها با شافت یکپارچه
  • پمپ های کوپله مستقیم

پمپ ها با آلیاژ خاص

 

انواع پمپ های طبقاتی

پمپ های طبقاتی دسته دیگری از انواع پمپ صنعتی هستند که دو نوع اصلی دارند؛ پمپ های طبقاتی عمودی و پمپ های طبقاتی افقی. هر دوی این پمپ ها بسیار پر مصرف بوده و در سطح جهان شناخته شده هستند و برای بسیاری از مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همانطور که از نام این تیپ پمپ ها مشخص است. قسمت پمپاژ این دستگاه ها چند طبقه است یعنی از چندین پروانه و دیفیوزر متوالی که روی یک شافت واحد قرار دارند تشکیل شده است. همین طراحی باعث می‌شود فشاری که این پمپ ها ایجاد می‌کنند در مقایسه با پمپ های دیگر با قدرت موتور یکسان به طور قابل ملاحظه ای بیشتر باشد.

آلیاژ به کار رفته در ساخت پروانه ها و بدنه این پمپ ها متناسب با مورد استفاده و نوع سیا، می تواند متفاوت باشد. (استیل، فولاد، باکالیت، PP، نوریل و …) لازم به ذکر است این پمپ ها به دلیل طراحی خاص و تعداد زیاد پروانه آب پخش کن نسبت به مواد جامد موجود در سیال حساس هستند. در بسیاری از موارد این پمپ ها توسط تابلو های فرمان هوشمند ( راه اندازی نرم، کنترل سرعت دور موتور و …) کنترل می شود. بیشترین موارد مصرف این پمپ ها در ساخت بوستر پمپ های آبرسانی، ایستگاه های افزایش فشار، آّب شیرین کن های صنعتی، دیگ بخار و … می باشد.

 

بوستر پمپ صنعتی
بوستر پمپ صنعتی

انواع پمپ های سانتیریفیوژ

پمپ های اتا یا سانتیریفیوژ یکی از پر مصرف ترین انواع پمپ صنعتی در صنایع مختلف هستند. کار اصلی این پمپ ها تقوییت فشار داخل خطوط آبرسانی و جابجایی سیالات می باشد. طراحی و مهندسی این پمپ بر اساس قانون گریز از مرکز می باشد. ورودی و خروجی این پمپ ها فلنجی است. پمپ های اتا یا سانتریفیوژ از شافت مستقیم بهره نمیبرند بلکه توسط کوپله مستقیم با انواع موتور های الکتریکی و احتراقی متناسب با سایز، نوع و اندازه پمپ بر روی یک شاسی سوار می‌شوند.

پمپ سانترفیوژ کوپله شده
پمپ سانترفیوژ کوپله شده

انواع پمپ های با شافت یکپارچه

شافت (shaft) چیست؟ یک قطعه‌ به شکل یک میله که در ابزارآلات صنعتی مختلف من جمله پمپ ها، با هدف انتقال نیرو از یک بخش به بخش دیگری استفاده می‌شود. شفت‌ یا شافت در یک دستگاه یا نظام صنعتی حرکتی دوار دارد که باعث انتقال نیرو از یک بخش به بخش دیگر می‌شود.

پمپ با شافت یکارچه: در این پمپ ها شافت الکتروموتور و پمپ یکپارچه می باشد. یعنی نیروی تولید شده توسط الکتروموتور به واسطه ی شافت به پمپ انتقال میابد و به این ترتیب پمپ شروع به کار می‌کند. شافت در نقطه ی اتصال به پمپ توسط سیل مکانیکی آب بندی می شود.

 

انواع پمپ های کوپله مستقیم (close-coupled pump)

در این دسته از انواع پمپ صنعتی؛ پمپ و الکتروموتور که نقش محرک را داراست یک شفت مشترک دارند و اصطلاحا پرونه و پمپ و الکتروموتور روی یک شفت قرار می‌گیرند. آب بندی این پمپ ها با سیل مکانیکی انجام شده است.

از مزایای استفاده از پمپ های کوپله مستقیم می‌توان به کم ارتعاش بودن و کم صدا بودن کل سیستم، آب بندی و بالانس بهتر و با ثبات تر، ابعاد کوچکتر، حمل و نقل راحت تر، تحمل دمای بالاتر و راندمان بالاتر نسبت به پمپ های کوپله غیر مستقیم اشاره کرد.

پمپ فلنجی با کوپلینگ مستقیم
پمپ فلنجی با کوپلینگ مستقیم

پمپ کوپله غیر مستقیم (open-coupled pump)

در این دسته از انواع پمپ صنعتی؛ پمپ و موتور به طور کامل از هم مجزا هستند و توسط یک کوپلینگ در خارج یا داخل بدنه ی پمپ به هم اتصال پیدا می کنند. آب بندی این پمپ ها با در نظر گرفتن محیط کاری و میزان دمای سیال با انواع نخ گرافیت و سیل مکانیکی امکان پذیر می باشد.

از مزایای پمپ های کوپله غیرمستقیم می‌شود به استفاده از انواع الکتروموتور و پمپ به صورت دلخواه، پایین‌تر بودن هزینه، امکان دمونتاژ و مونتاژ کردن جهت تعمیر و نگه داری، هزینه و تعمیر و نگه داری به مراتب کمتر نسبت به پمپ های کوپله مستقیم اشاره نمود.

پمپ اتا پمپیران
پمپ با کوپله غیر مستقیم

 

انواع پمپ صنعتی با آلیاژ خاص

این پمپ ها یک دسته خاص از انواع پمپ صنعتی نیستند. یعنی می‌توانند از همه ی دسته هایی که قبلا گفته شد باشند. اما تفاوت آن ها این است که برای انتقال یک مواد خاص مثل مواد خوراکی یا مواد اسیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همانطور که قبلا در این مقاله هم اشاره شد نوع آلیاژ این پمپ ها متناسب با مواد انتقالی مورد نظر انتخاب می‌شود. در صورت نیاز بعضی از انواع پمپ صنعتی با آلیاژ های خاص برای مصارف خاص تولید می‌شوند.

 

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برق و دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

برقاب صنعت


از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X