سایدچنل بلوئر صنعتی BLOWER SAID CHANNEL

سایدچنل بلوئر صنعتی BLOWER SAID CHANNEL

بلوئر در حال کار

بلوئر صنعتی سایدچنل BLOWER said channel

سایدچنل را بسیاری با نام بلوئر صنعتی می شناسند. با توجه به این که بلوئر انواع گوناگونی را شامل می شود و به انواع دمنده های پرتابل و ثابت بلوئر گفته می شود. اما بلوئری که در صنایع مختلف کاربرد دارد را بلوئر ساید چنل می نامند. هر چند در زبان عامه بسیاری این دستگاه را با نام بلوئر صنعتی می شناسند.

جهت ورود به صفحه فروشگاه اینجاه کلیک کنید

جهت مشاهده دیگر مقالات بلوئر سایدچنل اینجا کلیک کنید

بلوئر دو استیج
بلوئر دو استیج

 

بلوئر صنعتی چیست و چه کاربرد هایی دارد

در ساده ترین تعریف ممکن سایدچنل یا بلوئر دستگاه مکنده و دمنده انواع گاز ها است. بلوئر صنعتی یا همان بلوئر ساید چنل دستگاهی است که در آن واحد توانایی پمپاژ و مکش ( وکیوم ) انواع گاز ها را دارا می باشد. امروزه در انواع صنایع تولیدی و خدماتی ( صنایع شیمیایی ؛ صنایع آبکاری ؛ چاپخانه ها ؛ صنایع غذایی ؛ صنایع دارویی ؛ بیمارستان ها ؛ مرغداری ها ؛ پرورش آبزیان ؛ گلخانه های مکانیزه …. )  از بلوئر صنعتی استفاده می شود.

جهت مشاهده انواع بلوئر ساید چنل گرینکو اینجا کلیک کنید

ساید چنل و بلوئر

مکانیزم بلوئر سایدچنل

کار پمپاژ و مکش گاز ها در بلوئر صنعتی یا همان بلوئر سایدچنل با استفاده از دوران با سرعت بالا یک پروانه خورشیدی شکل انجام می شود.

پروانه بلوئر صنعتی دارای تیغه های خمیده ای بر روی شیار خارخی خود می باشد. بر اثر دوران این پروانه در محفظه پمپاژی که در داخل آن شیار هایی تعبیه شده است توربالانس گاز در میان فاصله میکرونی میان تیغه های پروانه و شیار داخل محفظه پمپاژ به وجود می آید. همین توربولانس های کوچک پشت سر هم در داخل محفظه پمپاژ باعث مکیدن گاز ها از یک سو و پمپاژ آن از سوی دیگر محفظه می شود.

مکانیزیم کاری بلوئر صنعتی یا همان بلوئر ساید چنل بسیار ساده می باشد. از همین رو این دستگاه دارای بهره برداری آسان و پر کاربردی می باشد.

جهت مشاهده انواع بلوئر سایدچنل تک استیج ( تک پروانه ) اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده انواع بلوئر سایدچنل دو استیج ( دو پروانه ) اینجا کلیک کنید

پیشران بلوئر صنعتی blower said channel

پیشران بلوئر صنعتی ( بلوئر ساید چنل ) به طور معمول و به غیر از موارد خاص یک موتور الکتریکی ( الکتروموتور ) می باشد. با توجه به طراحی خاص بلوئر ساید چنل ( بلوئر صنعتی ) و اندازه بزگ قطر پروانه خورشیدی آن در مقایسه با پمپ های سانتریفیوژ رسیدن به سرعت نهایی دوران؛ زمان زیاد تری طول می کشد همین موضوع باعث می شود موتور الکتریکی ( الکتروموتور ) بلوئر صنعتی با آمپر اولیه ( شدت جران اولیه ) بالایی روبرو باشد.

این مسئله در کنار دائم کار بودن بلوئر سایدچنل ها باعث می شود کیفیت ساخت موتورالکتریکی بلوئر صنعتی از تهمیت بالایی برخوردار باشد. از همین رو شرکت های سازنده معتبر بلوئر ساید چنل ها از موتور هایی با روتور استاتور های بسیار با کیفیت جهت ساخت بلوئر صنعتی استفاده می کنند.

اجزای ساید چنل رونتای

زیرا در غیر این صورت و استفاده از الکتروموتور هایی با روتور و استاتور با درجه سیلیس پایین عمر مفید دستگاه را به شکل چشم گیری کاهش می دهد. همچنین سیم مسی لاک خورده ای هم که جهت ساخت سیم پیچ مغناطیسی استفاده می شود در مقایسه با موتور های الکتریکی بسیاری از دستگاه های برقی از قطر و خلوص بیشتری برخوردار است.

جهت مشاهده انواع بلوئر ساید چنل تکفاز اینجا کلیک کنید

جه


ت مشاهده انواع بلوئر سایدچنل سه فاز اینجا کلیک کنید

شافت بلوئر سایدچنل

بلوئر ساید چنل دارای یک شافت یکپارچه است. این بدان معناست که شافت موتور الکتریکی که در مرکز روتور استاتور قرار دارد بدون هیچ واسطه ای وارد محفضه پمپاژ شده است. این مسئلع باعث می شود بلوئر ساید چنل ها دارای بالانس مکانیکی بالایی باشند. سازندگان بلوئر ساید چنل ها جهت کیفیت بهتر و طول عمر مفید بالاتر دستگاه؛ از الاژ استلنس استیل جهت ساخت شافت بلوئر صنعتی استفاده می کنند.

پروانه بلوئر صنعتی در انتهای شافت در داخل محفظه پمپاژ بر روی شافت قرار می گیرد. به طور معمول و در بیشتر برند های سازنده بلوئر سایدچنل ها پروانه توسط یک خار دو سر بر روی شافت ثابت می شود.

جهت مشاهده انواع بلوئر سایدچنل استریم اینجا کلیک کنید

 

 

بلوئر ۲ استیج
بلوئر ۲ استیج

جریان برق مصرفی بلوئر سایدچنل

از مزیت های مهم دستگاه بلوئر سایدچنل  می توان به دائم کار بودن آن اشاره کرد. گفتنیست به علت نوع کار بلویر، الکتروموتور دستگاه شدت جریان اولیه ( آمپر اولیه ) بالایی نسبت به شدت جریان مصرفی یا شدت جریان ثانویه میگیرد. از همین رو بلوئرسایدچنل حداکثر تا توان الکتروموتور 1.5 کیلووات ( 2 اسب بخار ) با جریان برق مصرفی تکفاز تولید می شود، و در بلوئرهای بزرگتر جریان برق مصرفی سه فاز است.

جهت مشاهده انواع بلوئر سایدچنل spc اینجا کلیک کنید

 

ساختار مکانیکی بلوئر سایدچنل

بلوئرسایدچنل در انواع مختلف تک استیج و دوبل استیج و در موارد کمی سه استیج  تولید می شوند. در همه مدل ها دستگاه تک محوره می باشد. و نیروی تولیدی توسط الکتروموتور با واسطه یا شافت مستقیم به قسمت پمپ و پروانه منتقل می شود.

الکتروموتور، بلوئرسایدچنل به جوز در موارد محدود با سرعت 2850 تا 3080 کار می کند. البته در موارد مصرفی که مقدار دبی و حد فشار تعیین شده و حساس باشد ، با استفاده از درایو فرکانس ( اینورتر ) دور الکتروموتور بلوئرسایدچنل قابل تغییر می باشد.

نکته

به علت نوع سیم پیچ و سر بندی های روتور و آمپر گیری اولیه ی زمان بر جهت رسیدن دور پروانه به سرعت استاندارد دستگاه ، تراشیدن سیم پیچ و پیچیدن دوباره روتور به صورت دستی  پس از سوختن سیم پیچ و یا طقع کردن داخلی سیم پیچ صحیح نمی باشد. میتوان به طور تجربی گفت الکتروموتور  بلوئر ساید چنل قابل سیم پیچی دوباره دستی نمی باشد.

 

 

بلوئر گرینکو
بلوئر گرینکو

 

اجزاء و قطعات بلوئر سایدچنل

الیاژ بدنه بلوئر

پوسته الکتروموتور و بدنه  پمپ دستگاه بلوئرسایدچنل از الیاژ آلومینوم ساخته می شود. مزیت مهم الیاژ الومنیوم وزن کمتر در مقایسه با الیاژ هایی نظیر چدن و مقاومت نسبتا بالا در مقابل ترکیب شوندگی در تماس با محیط.

پروانه پمپ بلوئر سایدچنل

پروانه دستگاه از ریختگری آلومنیوم ساخته شده است. شکل ظاهری پروانه بلوئرسایدچنل شبیه پروانه پمپ سانتریفیوژ نیست. پره ها در محیط بیرونی صفحه  قرار دارد و به سمت گردش پروانه خمیده می باشد.

 

بلوئر سایدچنل BLOWER
بلوئر سایدچنل
BLOWER

شافت پمپ سایدچنل بلوئر صنعتی

شافت یا محور اصلی دستگاه از آلییاژ استلنس استیل توپر ساخته شده است. بلوئرسایدچنل دارای شافت یکپارچه و مستقیم می باشد. یکپارچه بودن شافت به این معناست که شافت بیرون امده از مرکز روتور استاتور موتور الکتریکی مستقیم و بدون هیچ واسطه ای وارد محفظه پمپاژ می شود و در انتهای آن پروانه بر روی شافت قرار دارد.

سیم پیچ و سربند های موتور الکتریکی بلوئر صنعتی

سربندی سیم پیچ در برند های مختلف متفاوت می باشد. اما در بیشتر موارد به شکل اتصال ستاره و مثلت انجام می شود.

بسته به شرکت سازنده و حجم دستگاه بلوئرسایدچنل از سیم لاکی هایی با قطر و نرمی متفاوت جهت سیم پیچ اصلی روتور استفاده می شود. ولی با توجه به توضیحات فوق در مورد نوع امپرگیری بلوئرسایدچنل شرکت های معتبر از سیم لاکی با قطر نسبتا بالا استفاده می کنند.

سازندگان پمپ بلوئر در جهان

متاسفانه در داخل کشور هیچ شرکت و کمپانی اقدام به تولید این دستگاه نکرده است و تمامی برند های موجود در بازار ایران وارداتی می باشند.

از تولید کنندگاه بزرگ و جهانی می توان به شرکت های اروپای شرقی و اسییای شرقی اشاره کرد. کمپانی هایی مانند زیمنس با نام تجاری الموزیمنس و یا ارزن از اولین تولید کنندگان این دستگاه های .ر کاربرد درجهان هستند.

 

 

مشخصات فنی پمپ بلوئر سایدچنل صنعتی

مشخصات فنی از پمپ بلوئر سایدچنل صنعتی که بر روی پلاک ثبت شده است.

حد اکثر دبی پمپاژ بر حسب متر کعب در ساعت m3h

البته لازم به ذکر است همه ی مشخصات ثبت شده بر روی پلاک پمپ بلوئر ساید چنل صنعتی در فرکانس های کاری ۵۰ و ۶۰ هرتز متفاوت می باشد.

حد اکثر دبی وکیوم برحسب متر کعب در ساعت m3h

فشار پمپاژ بر حسب میلی بار ( mbar ) یا بر حسب پاسکال. البته به دلیل کوچک بودن پارامتر پاسکال به طور معمول با علامت اختصاری کیلو پاسکال ( kpa ) میزان حد اکثر فشار پمپاژ و وکیوم ( مکش ) مشخص می شود.

کاربرد های مختلف پمپ بلوئر ساید چنل صنعتی

بلوئر ساید چنل ها را می توان به عنوان دمنده ( پمپاژ کننده ) و یا مکنده ( وکیوم ) انواع گاز ها و معیانات مورد استفاده قرار داد. در مواردی که از بلوئر صنعتی به عنوان پمپاژ کننده استفاده می شود. در مجاری مکش بهتر است از یک صافی هوا استفاده شود این موضوع در عمر مفید بلوئر صنعتی ( بلوئر سایدچنل ) تاثیر چشمگیری دارد.

بلوئر سایدچنل
بلوئر سایدچنل

 

زیرا در هنگامی که از پمپاژ دستگاه بلوئر صنعتی استفاده می شود؛ در بیشتر موارد قسمت مکش از هوای محیط استفاده می کند این مسئله ریسک وارد شدن ویسکوزیته را به داخل محفظه پمپاژ افزایش می دهد. و با توجه به سرعت دوران بالای پروانه و فاصله کم و میکرونی شیار های داخل محفظه پمپاژ نسبت به پروانه وارد شدن هر جسم خارجی به داخل محفظه پمپاژ می تواند باعث صدمه جدی به دستگاه بلوئر صنعتی شود.

ملزومات و تجهیزات مجاری پمپاژ بلوئر ساید چنل صنعتی

در مواردی که از پمپاز بلوئر صنعتی استفاده می شود؛ کلید کنترلر و گیج فشار سنج و شیر های کنترل در طرف دمنده پمپ بلوئر صنعتی قرار می گیرند. و در سمت پمپاژ فقط یک صافی جهت جلوگیری از ورود جسم خارجی به داخل محفظه پمپاژ بلوئر صنعتی قرار داده می شود.

استفاده از دمنده بلوئر سایدچنل

مجاری وکیوم پمپ بلوئر ساید چنل صنعتی

در مواردی که از توانایی وکیوم ( مکنده ) پمپ بلوئر استفاده می شود. با توجه به مکانیزیم کاری دستگاه بلوئر سایدچنل صنعتی باز هم از مجاری پمپاژ؛ گازی که وکیوم می شود به برون پمپاژ می شود.

در این موارد مصرف جهت جلو گیری از به وجود امدن جریان تند هوا در محیط کار از یک دفیوزر پخش کننده در جلوی قسمت پمپاژ استفادده می شود تا فشار پمپاژ را شکسته و گاز در حال پمپاژ را در اصطلاح خورد کرده و تا حد ممکن بی اثر کند. در موارد مصرفی که از مجاری وکیوم پمپ بلوئر صنعتی استفاده می شود . گیج نمایشگر فشار و کلید کنترلر و شیر های کنترل و شبکه قبل از مجاری مکش قرار می گیرند.

استفاده از مکنده ( ولیوم ) بلوئر سایدچنل

کلکتور کردن پمپ بلوئر ساید چنل صنعتی

در مواردی از مصرف که حجم دبی بالایی نیاز است یا دستگاه بلوئر صنعتی کار حساس و توقف ناپذیری را انجام می دهد. مانند کار تزریق در برخی صنایع شیمیایی و پتروشیمی و یا خدمات درمانی در بیمارستان ها و مواردی از این دست. از کلکتور بلوئر صنعتی استفاده می شود.

کالکتور کردن بلوئر ها با همدیگر مزایای زیادی دارد. از جمله این مزیت ها می توان به کار بی وقفه و افزایش فشار و یا حجم دبی اشاره کرد. با توجه به این مسئله که در یک کلکتور بلوئر صنعتی حداقل دو پمپ وجود دارد. با از خط خارج شدن یکی از این پمپ ها به دلیل خرابی و یا هر علت دیگری پمپ دیگر می تواند تا زمان جایگزینی و یا تعمیر حداقل دبی و فشار را در اختیار مصرف کننده قرار دهد.

کلکتور موازی پمپ بلوئر سایدچنل صنعتی

اگر بوستر ( کلکتور ) کردن پمپ های بلوئر صنعتی به منظور افزایش دبی پمپاژ انجام شود. کلکتور باید به شکل موازی ساخته شود. این بدان معناست که با استفاده از یک مجاری مشترک با قطر مناسب مجاری پمپاژ هر دو پمپ با هم یکی می شوند در این حالت از کلکتور فشار پمپاژ تغییر چندانی نمی کند ولی حجم دبی پمپاژ تقریبا به اندازه نود درصد مجموع دبی دو پمپ افزایش می یابد.

بلوئر رونتای تک پره
بلوئر رونتای تک پره

اگر کلکتور کردن پمپ های بلوئر صنعتی به منظور به دست آوردن حجم دبی وکیوم بیشتری انجام شود. باید یک کلکتور موازی ساخته شود. ولی با لین فذق که این دفعه توسط یک مجاری با قطر مناسب ورودی هر دو پمپ به هم متصل می شوند. این نوع از کلکتور باعث می شود؛ حجم دبی مکش ( وکیوم ) به اندازه نود درصد مجموع حجم دبی مکش دو پمپ ارتقاع یابد. ولی باز بر روی فشار مکش تاثیر چشمگیری ندارد.

کلکتور کردن چند بلوئر ساید چنل به صورت موازی ( استفاده از دمنده)

کلکتور سری پمپ بلوئر ساید چنل صنعتی

اگر ساخت کلکتور پمپ های بلوئر صنعتی جهت افزایش فشار پمپاژ باشد. در این صورت باید کلکتور به شکل سری ساخته شود. این بدان معناست که خروجی پمپ پمپ بلوئر اول به ورودی پمپ بلوئر دوم متصل می شود. در این حالت از کلکتور حجم دبی حاصله تغییر چندانی نمی کند؛ اما میزان فشار پمپاژ به اندازه هشتاد درصد از مجموع فشار هر دو پمپ بلوئر صنعتی افزایش می یابد.

اگر جهت افزایش فشار مکش ( وکیوم ) کلکتور ساخته شود باز هم باید کلکتور به شکل سری ساخته شود با این تفاوت که این بار شیر الت و کلید های کنترلر در مجاری مکش پمپ دوم قرار می گیرد.

بلوئر دو استیج
بلوئر دو استیج

 

پس در واقع کلکتور سری فقط با جابجایی کنترلر ها می تواند هم کلکتور مکش باشد و هم کلکتور پمپاژ. البته در بسیاری از موارد سازنده کلکتور شیر الات را در دوطرف مکش و پمپاژ قرار می دهد با این کار می توان از یک کلکتور هو به عنوان کلکتور سری مکش و هم به عنوان کلکتور سری پمپاژ بهره برد.

وکیوم و پمپاژ همزمان پمپ ساید چنل بلوئر صنعتی

در مواردی که از یک پمپ بلوئر صنعتی هم به عنوان مکنده و هم به عنوان دمنده استفاده می شود. بهتر است یک مسیر بای پس ( یک مسیر موازی که هم به سمت مکش و هم به مجاری پمپ اژ متصل است و باشیر های کنترلر قابل منترل است ) برای پمپ تعبیه شود این موضوع باعث می شود اپراتور بتواند بدون قطع کردن مکش مجاری پمپاژ را از خط خارج کند و بر عکس بدون قطع کردن پمپاژ مجاری وکیوم را از خط خارج کند.

برقاب صنعت


از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴h

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X