آب بندی پمپ های سیالات شیمیایی

آب بندی پمپ های سیالات شیمیایی

سیل مکانیکی

گروه صنعتی برقاب صنعت

آب بندی پمپ های انتقال سیال شیمیایی

مقدمه

علت استفاده از پمپ های خاص در انتقال سیالات شیمیایی، با ارزش بودن و خطرناک بودن این سیالات است. به این دلیل این گونه پمپ ها می باید شرایطی داشته باشند که نسبت به عدم نشت سیال پمپ شونده به محیط خارج قابل اطمینان باشد.

با رعایت اصول اساسی در انتخاب جنس بدنه پمپ های مواد شیمیایی جلو گیری از نشت سیالات از انتهای محور پمپ حائز اهمیت است. چه بسا تماس مواد پمپ شونده با محیط خارج باعث زیان های غیر قابل جبران گردد. امروزه جلو گیری از نشت سیالات از انتهای محور پمپ ها به روش های گوناگون انجام می گیرد.

جهت مشاهده انواع پمپ های سانتریفیوژ اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده انواع پمپ های مستغرق اینجا کلیک کنید

روش های آب بندی پمپ های انتقال سیالات شیمیایی

  1. مکانیکال پکینگ (mechanical packing) یا گلند و پگینگ

  2. مکانیکال شافت سیل (shaft seal mechanical) یا مکانیکال سیل

نخ گرافیت
نخ گرافیت

سیستم گلند و پکینگ شامل

  1. محفظه آب بندی (stuffing box)
  2. نوار های آب بندی (packing) که معمولا از جنس نوارهای پنبه ایی آغشته به گرافیت (نوار گرافیت) یا نوار های تفلون است
  3. رینگ خنک کننده (lantern ring)
  4. گلند، جهت تنظیم نوار های آب بندی
  5. بوش محافظ (shaft sleeve) جهت محافظت از محور در مقابل ستیش ناشی از تماس دائم با نوار های آب بندی
  6. بوش گلویی انتهای محفظه آب بندی

در ناحیه آب بندی، محور دارای بوش محافظ است. نوار های آّب بندی با فشردگی قابل تنظیم به دور آن بسته می شود. این نوار ها از بک طرف به محفظه آب بندب محکم شده اند و از طرف دیگر در تماس قابل تنظیم با بوش محافظ می باشند. در نتیجه سیال پمپ شونده امکان عبور نخواهد داشت.

همواره برای کم کردن اصطکاک بین نوار های آب بندی و بوش محافظ محور لازم است مقداری مایع روان کننده جهت خنک نگهداشتن محفظه آب بندی از طریق رینگ خنک کننده وارد و بعد از روان کاری به داخل محفظه اصلی پمپ یا به خارج از پمپ انتقال یابد. مقدار این نشتی از انتهای محور معمولا بین 40 تا 60 قطره در دقیقه می باشد. بنابراین مقدار نشتی در این روش به صفر نخواهد رسید.

از این مکانیزم در انتقال سیالات شیمیایی که خطرناک نیستند و یا قیمت بالایی ندارند استفاده می شود.

[psfw slug=”14603″]

محسنات استفاده از سیستم گلند و پکینگ

  • مناسب بودن قیمت تجهیزات تشکیل دهنده
  • تعمیرات این سیستم نیاز به دمونتاژ کردن پمپ ندارد
  • تعمیر و تنظیم آن نیاز به تخصص بالایی ندارد

معایب استفاده از سیستم گلند و پکینگ

  • نوار های آب بندی باید در فواصل زمانی نسبتا کوتاه تنظیم و یا تعویض گردد
  • به دلیل اصطکاک بین پکینگ و بوش محافظ محور، مقدار مصرف انرژی بالا می رود
  • وجود مقداری نشتی به طور دائم از انتهای شافت پمپ
سیل مکانیکی دو طرفه
سیل مکانیکی دو طرفه

مکانیکال شافت سیل (shaft seal mechanical) یا مکانیکال سیل

مکانیکال سیل شامل دو سطح صاف و صیقلی که یکی ثابت و دیگری متحرک که با گردش بر روی یکدیگر مانع از عبور سیال پمپ شونده از بین خود هستند. به دلیل عدم نشتی مواد در این  سیستم از آنها به جای پکینگ ها استفاده می گردد. و کار برد آنها روز به روز در حال افزاش است. مکانیکال سیل به طور کلی شامل چهار قسمت می باشد

  1. صفحه متحرک (rotary primary ring)
  2. صفحه ثابت (stationary mating ring)
  3. فنر (spring)
  4. الاستومر مانند ارینگ (o-ring)

مزایای استفاده از آب بندی با مکانیکال سیل

  • کمک به محیط زیست با جلو گیری از نشت مواد شیمیایی به محیط
  • جلو گیری از سیال پمپ شونده
  • کاهش هزینه تعمیر و نگهداری پمپ
  • جلوگیری از ورود هوا به داخل محفظه پمپ (پدیده کاویتاسیون)

مکانیکال سیل ها به لحاظ طراحی به گروهای زیر تقسیم می شوند

  1. سیل بالانس (balanced seal)
  2. نابالانس (unbalanced seal)

مکانیکال سیل های بالانس

در طراحی سیل بالانس سعی بر ان است که سطح تماس صفحات ثابت و متحرک سیل را با کم کردن قطر آن در ناحیه تماس (به صورت پله دار در آوردن) کم کرده و بدین ترتیب فشار هیدرولیکی سیال پمپ شونده در صفحات سیل کاهش یابد. و بیشتر از فشار فنر مکانیکال سیل برای ایجاد فشار لازم روی صفحات استفاده شود. بدین ترتیب با کاهش مقدار فشار، مانع از روانکاری بین صفحات سیل و به دنبال آن بالا رفتن حرارت و صدمه دیدن صفحات می گردند.

بنابراین سیل های بالانس جهت سیل کاری پمپ های انتقال سیالات شیمیایی با فشار کاری و دور بالا، و در انتقال سیال با توان روانکاری کمتری در بین صفحات سیل را دارند قابل استفاده می باشد. امروزه صنعت نفت و پتروشیمی به طور عام از سیل بالانس در پمپ های انتقال مواد شیمیایی خود استفاده می کنند.

[psfw slug=”14601″]

 

سیل مکانیکی
سیل مکانیکی

مکانیکال سیل های نا بالانس

در سیل های نا بالانس علاوه بر فشار فنر مکانیکال سیل فشار هیدرولیکی سیال پمپ شونده در محفضه سیل به طور کامل به صفحات متحرک و ثابت منتقل می شوند، بدین جهت این سیل ها در پمپ هایی با فشار کاری پایین و پمپ های که در شرایط کاویتاسیون و امکان ایجاد لرزش یا نا محوری در صفحات سیل بیشتر است مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برق و دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

برقاب صنعت


گروه صنعتی برقاب صنعت با ربع قرن تجربه در زمینه فروش و خدمات رسانی انواع موتورآلات و تجهیزات صنعتی کشاورزی مفتخر است. در جهت آسان سازی کسب اطلاعات فنی مهندسی و خرید محصولات برای شما هموطن گرامی فروشگاه آنلاین برقاب صنعت وابسته به گروه صنعتی برقاب صنعت را در اختیار شما هموطن گرامی قرار دهد. تا در هر جای ایران پهناور که در حال کار و زندگی می باشید. به راحتی از خدمات تخصصی فنی و مهندسی و خرید مطمئن بهره مند شوید.

مهندسین ما در واحد فنی منتظر شما هستند. تا در طراحی ، خرید، و انجام انواع پروژه های کشاروزی، صنعتی و ساختمانی ( گلخانه صنعتی، پرورش ماهی، انواع صنایع سبک و سنگین، صنایع شیمیایی، راهسازی، دامداری و دامپروری) دانش کافی و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.

لازم به ذکر است که قیمت ها در فروشگاه آنلاین برقاب صنعت، نازلترین قیمت در بازار است. و مشاورین فنی و تخصصی گروه برقاب صنعت در زمینه های مختلف فعالیت این گروه، اعم از آبرسانی ساختمانی و خانگی توسط پمپ آب های خانگی. ساخت دستگاه های تخصصی توسط الکتروموتور ها و گیربکس ها در صنایع کوچک و بزرگ. کشاورزی و تجهیزات آن در مزارع، باغها، و یا گلخانه ها یا پرورش دام، طیور و آبزیان. راهسازی و ساختمان سازی توسط ابزار و تجهیزات تخصصی، از مجرب ترین و خبره ترین مشاوران تخصصی در آن زمینه هستند. لذا به شما صنعتگر، کشاورز و یا هموطن گرامی این اطمینان را می دهیم که جلب رضایت مراجعین هدف اصلی این گروه صنعتی (برقاب صنعت) می باشد.

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X