انتخاب و خرید پمپ آب

انتخاب و خرید پمپ آب

پمپ نیم اسب ایتالیی پنتاکس pentax

گروه صنعتی برقاب صنعت

معیارهای انتخاب پمپ آب

از نخستین تصمیماتی که در طراحی استاندارد یک سیستم گرفته می شود، انتخاب هد و دبی پمپ است. این تصمیم گیری ها معمولا به انتخاب پمپ هایی منتهی می شود که میزان افت اصطکاکی که باید بر آن غلبه شود را تعیین می کنند. با ورود نرم افزارهای کامپیوتری گوناگون، هم اکنون می توان می توان انتخاب عملکرد پمپ و عملکرد  سیستم را به طور همزمان انجام داد. با کمک این برنامه ها در جهت مقایسه ی هزینه لوله کشی (به علاوه ی تمامی اتصالات) ،هزینه ی پمپ ها وهزینه ی پمپ ها و هزینه ی برق می توان برای پمپ هایی مختلف به ترکیبی بهینه دست یافت.

بدون در نظر گرفتن چگونگی انتخاب وضعیت هد_دبی و برای رسیدن به یک انتخاب بهینه به اطلاعات بسیار نیاز است.

[psfw slug=”14603″]

 

پمپ کله گلابی SAER
پمپ کله گلابی SAER

برای مثال، خود سیال را در نظر بگیرید:

  • خورنده است؟

  • ساینده است؟

  • آیا ذرات جامد دارد؟اگر چنین، است، اندازه و درصد آن ها چقدر است؟

  • آیا تمایل به بلوری شدن دارد؟

  • فشار بخار آن چقدر است؟

  • آیا به دما حساس است؟

اگر سیالی که قرار است، آبی خنک، تمیز در آشامیدن است، اکثر مردم کاملا از ویژگی و خصوصیات آن آگاهی دارند و میدانند که هیچ یک از عواملی که پیش تر به آن ها اشاره شد، در فرآیند انتخاب پمپ نقشی ندارند. با وجود این، حتی آب هم در اشکالی متفوت از آب تقطیر شده گرفته تا آب شور وجود دارد که متناسب با نوع سیال، استفاده از انواع گوناگون مواد مقاوم در برابر خوردگی و سایندگی ضروری به نظر می رسد؛ حتی آب دریا هم می تواند، به لحاظ خورندگی در یک قسمت اقیانوس در مقایسه با قسمت دیگر متفاوت باشد.

مضاف بر این که به دلیل درجه ی سایندگی آب در یک معدن خاص ممکن است، لازم باشد، در پمپ آب به کار رفته در سیستم از یک آستر پلاستیکی استفاده شود، در حالی که معادنی که در آن ها از پمپ های آهنی ارزان قیمت تر استفادن می شود نیز عملکردی مشابه دارند.

به خاطر داشته باشبد که مواد شیمیایی بسیاری وجود دارند که در اکث  فرآیند های شیمیایی استفاده می شوند؛ بنابراین بر خورداری از یک شناخت کامل از سیال را هیچ گاه نباید از نظر دور کرد.

[psfw slug=”14601″]

 

جهت مشاهده پمپ های اتا اینجا کلیک کنید  

جهت مشاهده پمپ های روغن اینجا کلیک کنید

بنابراین می توان موارد زیر را به منزله ی حداقل اطلاعات لازم در انتخاب یک پمپ گریز از مرکز مد نظر قرار داد:

  1. سیالی که قرار است پمپ شود

  2. دبی مورد نیاز

  3. هد دینامیکی کل

  4. هد مکش مثبت خالص موجود

  5. دمای عملیاتی

  6. وزن مخصوص سیال

  7. ماهیت سیال

  8. تجربه عملیاتی

اجزاء پمپ گریز از مرکز
اجزاء پمپ گریز از مرکز

تجربه عملیاتی

تحربت ی عملیاتی مجموعه اطلاعاتی است که به ندرت به صورت منظم ثبت می شود ومعمولا برای دست یابی به آن ها لازم است،به بررسی موضوعات زیر پرداخت:

  • آیا پمپ یکسره کار می‌کند و از نوع دایم کار است؟

  • تعداد  دفعات روشن و خاموش شدن پمپ آب چقدر است؟

  • آیا از پمپ آب فقط برای کاربری مشخص استفاده می شود؟

  • آیا پمپ آب برای استفاده به همراه انوا سیال ها مناسب است؟

  • چه نوع اهرم های کنترلی روی قسمت تخلیه وجود دارد؟

  • آیا جریان را در هر زمانی می توان محدود کرد؟

  • آیا این پمپ آب را می توان روی یک حلقه ی باز یا بسته با یک سیستم انتقال قرار دارد

  • اگر از پمپ آب جایگزین استفادن می شود، سوالات دیگر نبز وجود دارد، از جمله اینکه:

  • پیش از این، از چه مدلی پمپی استفاده شده بود؟

  • پمپ قدیمی در چه سرعتی کار می کرد؟

  • پمپ قدیمی از چه جنسی ساخته شده بود؟

  • در پمپ قدیمی از چه نوع کاسه نمد مکانیکی استفاده شده بود؟

  • چه انواعی از سیستم های کمکی به کار گرفته شده بود؟

  • چه نوع سیستم ثبت عملیات یا سرویس و نگه داری اجرا شده بود؟

[psfw slug=”%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d9%88-%da%af%db%8c%d8%b1%d8%a8%da%a9%d8%b3″]

 

جهت مشاهده پمپ های طبقاتی عمودی اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده پمپ های طبقاتی افقی اینجا کلیک کنید

 

به محضی که این نوع اطلاعات برای انتخاب پمپ آب جواب داده شدند، کار را می توان با تعیین نوع واحد لازم و سپس بهترین سیستم هیدرولیک به انجام رساند.

برگه های اطلاعات فنی برای کاربران

اکثر صنایع، اطلاعات لازم تولید کنندگان خود که طی چند سال آمده است را به صورت برگه هاژ اطلاعات فنی استاندارد در اختیارشان قرار می دهند. در حالی که یک برگه اطلاعات فنی طراحی شده ی خوب، سوالات بحث شده در بالا را به خوبی پاسخ می دهد، قادر به پوشش اطلاعات فنی یا تجربه ی عملیاتی قبلی نیستند که هر دو از جمله اطلاعات حیاتی در انتخاب بهینه ی پمپ آزمحسوب می شوند.

از این رو توصیه می شوذ، طراح سیستم و تولید کننده ی تجهیزات تا حد امکان با یکدیگر همکاری داشته باشند تا از انتخاب بهترین پمپ آب متناسب با موقعییت عملیاتی آن اطمینان حاصل شود. یکی از برگه های پر کاربرد اطلاعات فنی، برگه ی اطلاعات استاندارد API 610 برای پمپ های گریز از مرکز است که به وسیله ی موسسه ی نفت امریکا منتشر شده است. این برگه به صورت واحد های SI دسترس پذیر است و خواننده می تواند، استفاده ی لازم را از آن ببرد. بسیاری از شرکت ها براب متناسب کردن ان اطلاعات با برخی از نیازهای خاص خود در آن ها تغییراتی ایجاد می کنند.

شماتیک سه پمپ سری
شماتیک سه پمپ سری

ملاحظات عملیاتی سیستم

یکی از بخش های ضروری درباره ی تجربه ی عملیاتی، دست یابی به یک شناخت کلی از سیستمی است که پمپ آب قرار است،در آن بهره برداری شود.

سیستم های مدار بسته

وقتی لازم است، پمپ آب در یک سیستم مدار بسته کار کند، به طوری که عمل دهش در طول سیستم صورت پذیرد و سپس، به نازل مکش خود باز گردد، هد استاتیک صفر و سیستم از ویژگی های پایداری برخوردار خواهد بود. از این رو، منحنی سیستم یک جابه جایی اندک خواهد داشت.

به طوری که در انتخاب پمپ آب فقط لازم است، منحنی عملکرد پمپ آب در یک نقطه، منحنی سیستم را قطع کند. با این روش، جا به جایی و نوسان منحنی پمپ آب یا منحنی سیستم بسیار پایین و نقطه ی عملیاتی در جریان طراحی در تمام طول عمر پمپ آب ثابت باقی خواهد ماند. تنها تغییراتی که با گذشت زمان ایجاد می شود،فرسایش پمپ و سیستم است.

در انتخاب پمپ آب، تولید کننده نوع پمپ لازم را انتخاب و سپس، الزامات هیدرولیک هد و دبی را منحنی های عملکردی پمپ هایی متفاوتی از همان نوع مقایسه می کند. معمولا بهترین انتخاب، پمپی است که در آن الزامات منحنی سیستم با بهترین بازده رعایت می شود. در این انتخاب معمولا دبی کمی به سمت چپ، نقطه ی بازدهی بهینه در منحنی قرار می گیرد. این امر برای پمپی صورت می گیرد که به گونه ای موثر و بدون دردسر تحت شرایط تعیین شده توسط طراح سیستم کار خواهد کرد.

[psfw slug=”14601″]

 

سیستم انتقال سیال

در سیستم انتقال سیال که در تصویر شماره 5.4 نشان داده شده است، هد دینامیکی کل معمولا به طور دایم در حال تغییر است و با تخلیه ی مخزن ذخیره، بیشترین تغییرات در مقدار آن ایجاد می شود. این وضعیت باعث کاهش سطح مایع در مخزن ذخیره، بیشترین تغییرات در مقدار آن ایجاد می شود. این وضعیت باعث کاهش سطح مایع در مخزن و به همان اندازه افزایش هد استاتیک کل می شود که پمپ آب باید با آن مقابله کند.

با در نظر گرفتن سه موقعیتی که در تصویر شماره ی 5.4 مشخص شده است، پمپ آب معمولا زمانی با پایین ترین هد شروع به کار خواهد کر د که مخزن مکش پر و مخزن دهش خالی است. وقتی پمپ آب مخزن مکش را خالی می کند، در حداکثر هد نهایی می رسد که در آن نقطه، پمپ آب باید خاموش شود.

هد پمپ آب
هد پمپ آب

هد متغیر

به محض فعال شدن پمپ آب ، پمپ ، سطح مخزن مکش افت می کند، از این رو هد استاتیک کل باید افزایش یابد تا از طریق آن، میزان پمپاژ نیز بالا رود که به آن <<هد متغیر>>می گویند و این احتمال برای تمام نقاط مژان پایین ترین منحن و منحنی نهایی (بالاترن منحنی) مطابق آن چه در تصویر شماره  5.5 نشان داده شده است، وجود دارد.

متاسفانه، اکثر مهندسان به اشتباه به طور خودکار روی هد نهایی که بخشی از مقدار بزرگ هد استاتیک کل است، تمرکز می کنند و بعدا متوجه می شوند که این بدترین وضعیت عملیاتی است. در واقع، اغلب ، تصور بر آن است که اگر، پمپ آب بتواند در بدترین وضعیت عمل کند، می توان از آن در تمام مواقع استفاده کرد.

[psfw slug=”14600″]

 

انتخاب پمپ با توجه به منحنی کل

واقعیت این است که اگر ، در نقطه ی انتخاب پمپ از بدترین وضعیت استفاده شود، این وضعیت به طور خودکار به بهترین موقعیت تبدیل می شود؛ زیرا نقطه ای است که پمپ آب و سیستم در آن با یکدیگر متناسب و سازگار شده اند. با این طرز تفکر، به محض شروع به کار سیستم، دبی سیستم در بدترین شرایط قرار دارد؛ بنابراین اگر پمپ آب A برای بهره برداری در نقطه ی بازدهی بهیپنه در دبی انتخاب شود، رابطه ی پمپ آب هر سه سیستم در تصویر شماره ی 5.6 نشان داده خواهد شد.

هنگامی که سیستم بر مبنای پایین ترین نقطه ی عملکرد پمپ آب به کار می افتد، پمپ آ ب انتخابی (پمپ A) تحت یک سلسله شرایط ناپایدار و در دبی بسیار بالاتر از آن چه قبلا طراحی شده است، در سمت راست نقطه ی بازدهی بهینه قرار خواهد گرفت. از این جهت، سیستم متغیر به آهستگی به صورت عمودی به سمت بالا و به سوی سیستم نهایی حرکت می کند. این امر نقطه ی عملیاتی را به منحنی پمپ آب و به دبی و یک وضعیت عملیاتی هموار باز می گرداند.

در نتیجه ی این طرح، پمپ برای مدت زمان زیادی تحت شرایط ناسازگاری که به ناچار باعث اطمینان کمتر و نقص فنی در پمپ آب می شود، کار خواهد کرد. مضاف بر این که با توجه به عملکرد پمپ آب در دبی پایین تر از حد انتخابی، سیال با سرعتی بسیار پایین تر از حد مورد انتظار انتقال خواهد یافت.

نمودار هد استاتیک
نمودار هد استاتیک

نقطه اطمینان پمپ در سیستم

اگر همان طور که در تصویر شماره ی 5.7 نشان داده شده است، به سوی انتهای دیگر منحنی حرکت کنیم و پمپ B را برای بهره برداری در پایین ترین دبی انتخاب کنیم، نقطه ی عملیات از وضعیت در خور اطمینان به وضعیتی با اطمینان کمتر و به قسمت چپ نقطه ی بازدهی بهینه حرکت خواهد کرد.

در این حالت، سیال با سرعت کم تری در مقایسه با آن چه پیش بینی می شود، انتقال می یابد. در بدترین حالت نیز پمپ آب انتخابی برای پایین ترین سیستم ممکن است، منحنی عملکردی داشته باشد که بسیار صاف و هموار است و مطابق تصویر شماره ی 5.8 سیستم نهایی را در هیچ نقطه ای قطع نمی کند. این بدان معناست که این سیستم هرگز به هد نهایی نمی رسد و مخزن مکش هیچ گاه تخلیه نمی شود.

اما، اگر پمپ C با حریان طراحی در سیستم متغیر در نقطه ای میان پایین ترین سیستم و سیستم نهایی انتخاب شده باشد، می توان به وضعیت بهینه دست یافت.همان طور که در تصویر شماره ی 9_5 نشان داده شده است، نقطه ی بهره برداری پمپ C د ست در سمت راست نقطه ی بازدهی بعینه آغاز می شود و به تدریج به سمت چپ نقطه یBEP حرکت می کند که معمولا بهترین و موثرترین گزینه خواهد بود.

وقتی پمپی برای این نوع سیستم انتخاب می شود، لازم است اطمینان حاصل شود که این پمپ می تواند، در تمام مواقع بهره برداری عملکرد مطلوبی داشته باشد. تنها راه انجام دادد این کار، ترسیم منحنی برای تمامی مواقع متفاوت و مقایسه ی پمپ ها با تمامی این احتمالات است.

[psfw slug=”14599″]

 

سیستم هایی با چند خروجی

همین حالت برای پمپی که برای مقاصد گوناگون در محل ها فواصل متفاوت به کار برده می شود نیز وجود دارد. در چنین وضعیتی، برای هر مدار باید یک منحنی سیستم کشیده شود و روی هر منحنی پمپ به صورتی قرار گیرد که در تصویر شماره ی 5.10 نشان داده شده است.

با تغییر مقصد سیال، می توان فرض کرد که هد های استاتیک متفاوتی وجود خواهد داشت و همان طور که فاصله ی مقاصد تغییر می کند، سطوح متفاوتی از افت اصطکاکی خواهیم داشت. انتخاب پمپ در هر یک از این سیستم ها باید بر مبنای مقدار دربی مربوط انجام شود.

برای این نوع عملیات،بهترین پمپ آب،پمپی است که در نزدیک ترین نقطه به نقطه ی بازدهی  بهینه BEP می رسد و با دوره ی زمانی طولانی تر کار می کند.چنین توجهی این اطمینان را می دهد که پمپ آب نه تنها به توان محرک کمتری نیاز دارد؛ بلکه راحت تر و بدون ایجاد سرو صدا و با درجه اطمینان بالاتری کار خواهد کرد.

گاهی اوقات با توجه به شکل منحنی های متفاوت سیستم و نیاز تمامی سیستم ها، ممکن است، استفاده از محرک سرعت متغیر به همراه پمپ آب ضرورت داشته باشد.

توجه

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برق و دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

 

برقاب صنعت


گروه صنعتی برقاب صنعت با ربع قرن تجربه در زمینه فروش و خدمات رسانی انواع موتورآلات و تجهیزات صنعتی کشاورزی مفتخر است. در جهت آسان سازی کسب اطلاعات فنی مهندسی و خرید محصولات برای شما هموطن گرامی فروشگاه آنلاین برقاب صنعت وابسته به گروه صنعتی برقاب صنعت را در اختیار شما هموطن گرامی قرار دهد. تا در هر جای ایران پهناور که در حال کار و زندگی می باشید. به راحتی از خدمات تخصصی فنی و مهندسی و خرید مطمئن بهره مند شوید.

مهندسین ما در واحد فنی منتظر شما هستند. تا در طراحی ، خرید، و انجام انواع پروژه های کشاروزی، صنعتی و ساختمانی ( گلخانه صنعتی، پرورش ماهی، انواع صنایع سبک و سنگین، صنایع شیمیایی، راهسازی، دامداری و دامپروری) دانش کافی و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.

لازم به ذکر است که قیمت ها در فروشگاه آنلاین برقاب صنعت، نازلترین قیمت در بازار است. و مشاورین فنی و تخصصی گروه برقاب صنعت در زمینه های مختلف فعالیت این گروه، اعم از آبرسانی ساختمانی و خانگی توسط پمپ آب های خانگی. ساخت دستگاه های تخصصی توسط الکتروموتور ها و گیربکس ها در صنایع کوچک و بزرگ. کشاورزی و تجهیزات آن در مزارع، باغها، و یا گلخانه ها یا پرورش دام، طیور و آبزیان. راهسازی و ساختمان سازی توسط ابزار و تجهیزات تخصصی، از مجرب ترین و خبره ترین مشاوران تخصصی در آن زمینه هستند. لذا به شما صنعتگر، کشاورز و یا هموطن گرامی این اطمینان اگر می دهیم که با یک بار خرید یا مشاوره مشتری دائم برقاب صنعت خواهید شد.

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X