بالابر ساختمانی و انواع آنها

بالابر ساختمانی و انواع آنها

وینچ بالابر

گروه صنعتی برقاب صنعت

بالابر ساختمانی یا کارگاهی

به ابزاری که برای سهولت حمل و نقل عمودی هر شی یا شخصی ، در هر محیطی استفاده می شود بالابر می گویند، بالابر های ساختمانی و کارگاهی دسته ای از بالابر ها هستند که کار سهولت در جابجایی عمودی را در محیط های کارگاه ها ، ساختمان ها نیمه کاره ، کارگاه های ساختمان سازی و … انجام می دهند . در این مطلب هر جا از کلمه ی بالابر استفاده شد منظور بالابر ساختمانی و کارگاهی میباشد . نیروی محرکه در بالابر ها بسیار اهمیت دارد بالابر ها می توانند دستی یا برقی باشند :

[psfw slug=”14599″]

 

جهت مشاهده انواع تجهیزات راه و ساختمان سازی اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده انواع بالابر ساختمانی اینجا کلیک کنید

کالسکه یا ترولی چیست؟

ترولی ابزاری است معمولا به شکل ریل که به بالابر ها و جرثقیل های نصب شده و این امکان را می دهد که بتوانند بصورت افقی هم روی یک ریل جابجا شود.

انواع بالابر ساختمانی یا کارگاهی

بالابر ساختمانی بر روی شاسی

بالابر های ساختمانی معمولا بر روی یک شاسی با 4 پایه و در لبه های ساختمان های نیمه کاره برای بالا بردن مصالح ساختمانی نصب می شوند. نیرو محرکه ی این بالابر ها معمولا الکریسیته بوده و ساختار آن ها ساختار ساده ای با اجزای نه چندان زیاد است.

اجزای بالابر ساختمانی:

  1. الکتروموتور
  2. گیربکس
  3. کابل یا سیم بکسل
  4. ترمز
  5. شاسی پروفیلی
  6. قلاب یا محفظه مصالح
  7. پایه ی متصل به سطح (پیچ یا گیره)
  8. قرقره
  9. کنترولر
بالابر ساختمانی
بالابر ساختمانی

بالابر ساختماتنی بر روی چند پایه در لبه های ساختمان ها نصب می شوند و با استفاده از قدرت الکتروموتور و کنترل آن به وسیله گیربکس و سیم بکسل مصالح را در سطح عمودی جابجا میکنند. کنترلر این بالابر ها سه دکمه ای بوده و بالا و پایین و ایست دکمه های آن هستند. کنترلر ها معمولا روی شاسی بالابر نصب می شوند.

[psfw slug=”14599″]

نکته مهم : مهم ترین مسئله در استفاده از این بالابر ها ایمنی است حتما قبل از استفاده چک کنید که پایه ها محکم بوده و توان مقاومت در بربر وزن جسم جابجا شونده را دارا باشند همینطور از سالم بودن اتصالات ، کابل ، قلاب یا محفظه و همچنین عدم پیچیدگی و تاب خوردگی کابل اصمینان حاصل کرده و سپس اقدام به استفاده از بالابر کنید.

وینچ

وینچ عبارتست از یک ماشین یا مکانیزم متشکل از موتور، درام، ترمز، گیربکس، قلاب و عامل کشش که می تواند زنجیر یا سیم بکسل باشد. وینچ ها بسته به میزان قدرت و توانایی ساعات کارکرد خود در کلاس های سبک ، متوسط ، سنگین و فوق سنگین دسته بندی می شوند. وینچ ها مجهز به موتورهای مخروطی یا مگنتی می باشند.

وینچ ها در حالت عادی دو کاره هستند و فقط حرکت بالابری و رو به پایین قلاب را انجام می دهند ولی با داشتن کالسکه ( ترولی ) می توانند چهار حرکته باشند و جابجایی نیز داشته باشند. بر اساس تعداد دور سیم پیچ موتور اصلی بالابر وینچ، دو دور یا تک دور بودن، قلاب می تواند با دو یا یک سرعت بالا پایین شود که نهایتا به آن وینچ دو سرعته ( دوسرعته ) یا تک سرعته ( تک سرعته ) گفته می شود. وینچ ها میتوانند به سقف نیز وصل شده و کار کنند لذا در برخی از موارد به آنها بالابر سقفی هم گفته میشود.

جهت مشاهده انواع وینچ های بالابری کارگاهی اینجا کلیک کنید

وینچ بالابر
وینچ بالابر

اجزای اصلی تشکیل دهنده وینچ

  1. موتور
  2. درام
  3. ترمز
  4. گیربکس
  5. قلاب
  6. کابل یا زنجیر
  7. کنترولر

کنترولر ها در وینچ ها با یک سیم به بدنه وینچ وصل هستند و در دست اپراتور بالابر (کسی که در حال استفاده از بالابر است) قرار دارند و سه حالت رو به بالا، رو به پایین و توقف دارند.

[psfw slug=”%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d9%88-%da%af%db%8c%d8%b1%d8%a8%da%a9%d8%b3″]

 

نصب وینچ ها به دو صورت است:

  1.  بدون استفاده از قرقرهدر این حالت قلاب بالابر مستقیم و بدون واسطه، به جسم مورد نظر متصل شده و جسم را جابجا می کند.
  2. با استفاده از قرقره: در این حالت از یک قرقره قلاب دار استفاده می شود، به طوری که سیم بکسل را از قرقره رد کرده و قلاب سیم بکسل را به محلی که در بدنه وینچ تعبیه شده است وصل می نماییم و قلاب قرقره را به جسم مورد نظر وصل کرده و جسم را جابجا می نماییم. در این حالت با توجه به قانون قرقره ها، نیروی مورد نیاز برای جابجایی نصف می گردد یا به بیان دیگر دو برابر وزن حالت اول می توان جابجایی انجام داد. بدیهی است در این حالت سرعت جابجایی نیز نصف می گردد.

جرثقیل زنجیری دستی

Manual chain hoist” یک مکانیزم بسیار ساده و موثر برای بلند کردن مقادیر قابل توجه بار می باشد. جرثقیل زنجیری از فولاد های با دوام و با گرید بالا ساخته شده است،برای حصول ایمنی و ظریب اطمینان وقتی چندین تن بار را بالا می کشد.

اجزاء جرثقیل زنجیری

جرثقیل زنجیری دستی می تواند به سه قسمت کلی تقسیم شود : زنجیرها ، قلاب ها ، مکانیزم بالابر :

  1. بدنه فولادی”Steel Formed Cases”
  2. محافظ پوشش دو لایه “Wheel & brake Protection”
  3. مکانیزم ترمز ” Brake Mechanism”
  4. پدال های جغجغه ای “Dual Ratchet Pawls”
  5. هدایت کننده زنجیر بار “Load Chain bar”
  6. بوشن ها “Bushing”
  7. ترمز زنجیر”Chain Stopper”
  8. زنجیر بار ” Load Chain”
  9. قلاب ها “Upper & Lower Hooks”

جرثقیل زنجیری دارای 2 حلقه زنجیر است زنجیر دست و زنجیر بار. زنجیر دستی به دور یک چرخ قرار گرفته در مکانیزم بالابر قرار دارد.برای بالا بردن بار لازم است تا زنجیر دستی بوسیله ی نیروی انسانی به سمت پایین کشیده شود.این چرخ داخل مکانیزم بالابر دارای جایگاه ویژه برای دانه های زنجیر است که امکان چرخش آن را در زمان کشیدن زنجیر میسر می سازد. به این ترتیب کشیدن زنجیر بالابر باعث راه اندازی مکانیزم بالابر شده که می توان به وسیله ی آن بار را به بالا و پایین هدایت کرد.

[psfw slug=”14601″]

 

در انتهای زنجیر بار “Load chain” یک قلاب گیرنده است که می توان بار را بوسیله ی تسمه یا کیسه بار به آن آویزان کرد.همچنین یک قلاب در بالای خود جرثقیل برای آویزان کردن آن قرار دارد.بوسیله این قلاب می توان جرثقیل را به سقف ،سیستم ترولی یا دیگرسازه ها که می تواند وزن خود جرثقیل به همراه بار را تحمل کند،آویزان کرد.در بیشتر جرثقیل ها این قلاب با یک مفصل کروی ساخته شده است که امکان مانوری 360 درجه را هنگام جابجایی بار فراهم میسازد.
مکانیزم بالابر شامل دنده ،محور،شافت چرخنده و گیربکس میشود. همچنین در اکثر جرثقیل ها نگهدارنده زنجیر یا ترمز وجود دارد که از پایین آمدن ناگهانی جرثقیل زیر بار جلوگیری می کند.

جهت مشاهده انواع جرثقیل دستی اینجا کلیک کنید

جرثقیل زنجیری دستی
جرثقیل زنجیری دستی

جرثقیل زنجیری چگونه کار میکند

منطق فیزیکی استفاده شده در جرثقیل های زنجیری بسیار ساده بوده،و برای مدت های طولانی استفاده می شده است.جرثقیل زنجیری همچون یک اهرم ساده از این مزیت مکانیکی استفاده می کند،که با انتقال نیروی کوچک در فاصله ی زیاد می توان نیروی بزرگ را در فاصله ای کوتاه جابجا کرد.در جرثقیل های زنجیری این مزیت مکانیکی با استفاده از گریبکس و زنجیره چرخدنده های موجود در آن حاصل میشود.
برای بالا بردن بار لازم است اپراتور زنجیر دستی را به سمت پایین بکشد، که باعث به راه انداختن مکانیزم بالابر شود.داخل مکانیزم بالابر یک سری زنجیره چرخ دنده وجود دارد که بوسیله ی منطق فیزیکی شرح داده شده میتواند نیروی وارد شده را تا صدها برابر افزایش دهد،که بدین وسیله امکان بالابردن بارهایی تا چندین تن را امکان پذیر می سازد.

[psfw slug=”14600″]

 

موارد استفاده جرثقیل زنجیری دستی

جرثقیل های زنجیری دستی کاربرد های مختلفی دارند،به عنوان مثال در سازه ها،سایت های ساختمانی و فروشگاههای بزرگ و انبارهای کالا همچنین در مکانیکی های خودرو و … هرجایی که نیاز به بالابردن بار با دقت بالا احتیاج باشد.

جرثقیل زنجیری برقی

جرثقیل زنجیری برقی نیز همانند جرثقیل دستی برای جابجایی اجسام در سطح عمودی و در مواردی (4 کاره ها) در سطح افقی به کار میرود، ای جرثقیل ها یک الکتروموتوتور و گیربکس برای تبدیل نیروی الکتریکی به مکانیکی استفاده میکند و از اجزای مهم دیگر آن می توان به قلاب ها (بالایی و پایینی)، زنجیر و کنترولر یا کلید اشاره کرد. قلاب بالایی به سقف یا یک محل آویز محکم ، که توانایی مقاومت در برابر باری که قرار است جرثقیل جابجا کند را داشته باشد، متصل می شود و از قلاب پایینی برای جابجایی محموله استفاده میشود.

جرثقیل های زنجیری چه برقی و چه دستی میتوانند از یک ترولی یا کالسه برای جابجایی افقی استفاده کنند و به اصطلاح از حالت 2 کاره در آمده و 4 کاره شوند.

 

جهت مشاهده انواع جرثقیل برقی اینجا کلیک کنید

جرثقیل زنجیری برقی
جرثقیل زنجیری برقی

جک اسکرو یا جک پیچ

جک اسکرو نوعی از جک است که با چرخاندن یک لید اسکرو کار می کند و با گیربکسی حلزونی در مدل های استاندارد با ظرفیت حمل بار از 1/4 تن تا 100 تن طراحی و تولید می شوند. ممکن است به صورت جداگانه یا در چندین مورد استفاده شوند. هیچ استاندارد جهانی برای مشخصات طول کورس و گیربکس حلزونی مشخص نشده است و هر شرکت سازنده استاندارد خاص خود را دارد.

هوزینگ جک ها متناسب با کاربرد معمولا از چدن ساخته شده است و مدلهای زیر یک تن ظرفیت هوزینگ آلومینیومی دارند.

[psfw slug=”14601″]

 

گیربکس جک اسکرو از بهم پیوستن یک حلزونی با آلیاژی از استیل روی یک دنده ماردون برنزی با استحکام بالا تشکیل شده است. شفت حلزونی بر روی بیرینگ های مخروطی ضد اصطکاک با آب بندهای خارجی ( برای جلوگیری از دست دادن روانکار)، و چرخ دنده حلزونی  بر روی رولبرینگ مخروطی یا بلبرینگ کف گرد پشتیبانی می شود. چرخش چرخ دنده حلزونی بسته به مشخصات جک سبب می شود جک دنده ای،نیرو انتقال دهد یا چیزی را بچرخاند.

جک اسکرو
جک اسکرو

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برق و دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

برقاب صنعت


گروه صنعتی برقاب صنعت با ربع قرن تجربه در زمینه فروش و خدمات رسانی انواع موتورآلات و تجهیزات صنعتی کشاورزی مفتخر است. در جهت آسان سازی کسب اطلاعات فنی مهندسی و خرید محصولات برای شما هموطن گرامی فروشگاه آنلاین برقاب صنعت وابسته به گروه صنعتی برقاب صنعت را در اختیار شما هموطن گرامی قرار دهد. تا در هر جای ایران پهناور که در حال کار و زندگی می باشید. به راحتی از خدمات تخصصی فنی و مهندسی و خرید مطمئن بهره مند شوید.

مهندسین ما در واحد فنی منتظر شما هستند. تا در طراحی ، خرید، و انجام انواع پروژه های کشاروزی، صنعتی و ساختمانی ( گلخانه صنعتی، پرورش ماهی، انواع صنایع سبک و سنگین، صنایع شیمیایی، راهسازی، دامداری و دامپروری) دانش کافی و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.

لازم به ذکر است که قیمت ها در فروشگاه آنلاین برقاب صنعت، نازلترین قیمت در بازار است. و مشاورین فنی و تخصصی گروه برقاب صنعت در زمینه های مختلف فعالیت این گروه، اعم از آبرسانی ساختمانی و خانگی توسط پمپ آب های خانگی. ساخت دستگاه های تخصصی توسط الکتروموتور ها و گیربکس ها در صنایع کوچک و بزرگ. کشاورزی و تجهیزات آن در مزارع، باغها، و یا گلخانه ها یا پرورش دام، طیور و آبزیان. راهسازی و ساختمان سازی توسط ابزار و تجهیزات تخصصی، از مجرب ترین و خبره ترین مشاوران تخصصی در آن زمینه هستند. لذا به شما صنعتگر، کشاورز و یا هموطن گرامی این اطمینان اگر می دهیم که با یک بار خرید یا مشاوره مشتری دائم برقاب صنعت خواهید شد.

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X