عملکرد بوستر پمپ به صورت موازی و سری

عملکرد بوستر پمپ به صورت موازی و سری

کلکتور پمپیران WKL

گروه صنعتی برقاب صنعت

عملکرد بوستر پمپ آب به صورت موازی و سری

در بسیاری از مواقع، لازم است دو یا چند پمپ آب همراه با هم به صورت سری یا موازی( بوستر پمپ ) عمل کنند. در حالت سری، هر یک از دو پمپ آب با دبی برابر عمل می کند؛ ولی هد میان آن ها تقسیم می شود، در حالی که در حالت موازی، هر یک از دو پمپ آب، هد مشابه ی دارند و دبی در آن ها تقسیم می شود.

عملکرد بوستر پمپ در حالت سری

این نحوه ی چینش معمولا وقتی پمپ آب بزرگتر نتواند با NPSH سیستم کار کند، استفاده می شود. به این ترتیب که پمپ آب کوچک تر بالاتر از پمپ آب بزرگ تر نصب می شود تا فشار مکش مناسب پمپ آب بزرگتر تامین شوذ. باید توجه داشت که در این وضعیت، پمپ آب کوچک تر باید قادر به کار با جریانی مشابه پمپ آب بزرگ تر باشد؛ زیرا فقط سطح تغییر می کند.

[psfw slug=”14603″]

 

بوسترپمپ های چند مرحله ای نمونه ای از پمپ های آب موازی هستند که جریان در آن ها از نخستین پمپ آب به دومی، به سومی و آخرین پمپ انتقال می یابد. این امر باعث به وحود آمدن پمپی با فشار بسیار می شود که در آن تمامی پروانه ها با ظرفیتی یکسان عمل می کنند.

جهت مشاهده بوستر پمپ های دور ثابت اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده بوستر پمپ های دور متغیر اینجا کلیک کنید

عملکرد بوستر پمپ آب در حالت موازی

در متداول ترین حالت، بوستر پمپ تعدادی پمپ آب به صورت موازی وحود دارد که همگی آن ها مکش خود را از یک هدر یا کلکتور مشترک می گیرد و به درون یک کلکتور مشترک دیگر تخلیه می کنند؛ البته بوستر پمپ آب به صورت موازی با هم قرار می گیرند. در این حالت، هر دو پمپ آب یا بیشتر با هد مشابه عمل می کنند؛ اما دبی در آن ها تقسیم می شود.

به دلیل شیب منحنی سیستم عملکرد پمپ ها، در این حالت هر یک از پمپ ها با دبی کمتری در مقایست با حالتی که به تنهایی عمل می کنند، صورت می گیرد. این مسئله به طور خاص در سیستم های مجهز به چند پمپ آب ( بوستر پمپ )صدق می کند که لازم است، برای اطمینان از حداکثر کارآیی و دست یابی به یک عملکرد پایدار، انتخابی دقیق صورت پذیرد.

در بسیاری از صنایع وقتی از بوسترپمپ آب به صورت موازی استفاده می شود، انتظار می رود معمولا کلی بازده فراتر از قابلیت های اقتصادی استفاده از تنها یک پمپ آب باشد. برای مثال سیستم های توزیع آب شهری نمونه ای از این سیستم ها هستند که انعطاف پذیری یادشده در آن ها مشهود است.

اما، این سیستم ها در کنار مزایای یاد شده مشکلات مرتبط با به کارگیری تعداد زیادی پمپ آب در یک سیستم به طور موازی را نیز به همراه دارند. از آن جایی که هر پمپ آب در مقایسه با حالتی که به تنهایی در همان سیستم عمل می کند، دبی کمتری دارد، افزایش تعداد پمپ های آب باعث کاهش دبی در هر پمپ آب خواهدشد. این امر می تواند، فقط موجب اضافه شدن کسری از قابلیت برآیند پمپ ها به بازده سیستم شود. (تصویر زیر )

بوستر پمپ لوارا
بوستر پمپ لوارا

تحلیل سیستم پمپاژ

در انتخاب اندازه ی لوله ها در سیستم های مورد بحث ( بوستر پمپ ) باید توجه کرد که سرعت در خط دهش پمپ آب به 10fps، محدود می شود. از طرفی، سرعت کم منجر به کاهش هزینه های برق و به تعادل رسیدن هزینه های زیاد استفاده از لوله های بزرگ تر نیز خواهد شد. این امر به طراح این توانایی را می دهد تا کار خود را صرف نظر محدودیت های ناشی از تخصیص بودجه و رعایت ملاحظات مربوط به هزینه های عملیاتی و تعمیر و نگه داری انجام دهد.

[psfw slug=”%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d9%88-%da%af%db%8c%d8%b1%d8%a8%da%a9%d8%b3″]

ضریب اطمینان در سیستم ( بوستر پمپ)

مقادیر ارائه شده بر پایه ی پارامتر زبری لوله های فولادی Schedule 40 جدید و بدون در نظر گرفتن عمر و وضعیت غیر عادی سطوح داخلی آمده است؛ در نتیجه استفاده از ضریب اطمینان برای این مقادیر محاسبه شده به ویژه هنگام کار با سیستم قدیمی تری که سطوح داخلی لوله های آن خراشیده یا فرسوده است یا آن که ممکن است، بلافاصله پس از شروع به کار چنین شود، مفید به نظر می رسد.

در وضعیتی که اطلاعات کاملی در دست نیست هم استفاده از ضریب اطمینان امری متداول است. مقدار ضریب اطمینان برای تاسیسات گوناگون باید به صورت مستقل به دست آید و بر اساس موقعیت تقربی و محل در نظر گرفته شود. با توجه به آنکه در این مثال ها از لوله کشی های کوتاهی استفاده شده است که سطح کمی از افت اصطکاکی دارند، برای تشریح کاربرد آن ها از ضریب اطمینان ۱۰ درصد استفاده شده است.

با توجه به اطلاعات موجود برای محاسبه ی افت اصطکاکی لوله ها و اتصالات دو رویکرد وجود دارد:

1)

یک رویکرد مستلزم استفاده از جدولی است که افت فشار شیرها و اتصالات گوناگون را معادل طول لوله مستقیم نشان می دهد. برای مثال، چنین جدولی می تواند، نشان دهنده ی افت فشار یک زانویی استاندارد 6in معادل افت فشار یک لوله ی مستقیم با طول معادل 16ft از یک لوله ی استاندارد 6in باشد. با برخورداری از چنین اطلاعاتی، تمامی شیرها و اتصالات را می توان به طول معادل لوله تبدیل و افت اصطکاکی را مانند آنچه در لوله های مستقیم وجود دارد، محاسبه کرد.

در رویکرد استفاده شده در این مثال ها، نخست لازم است، ضریب مقاومت ضریب k  را برای هر شیر و اتصال تعریف کرد. این مقدار، سپس در هد سرعتی از جدول های افت اصطکاکی ضرب می شود تا افت اصطکاکی آن اتصال خاص به دست آید؛ در نایجه افت اصطکاکی هر اتصال باید به طور مجزا محاسبه شود.

2)

در رویکرد دوم میزان فشار و اصطکاک در تمامی نقاط حساس و کل مسیر سیستم با استفاده از دستگاه ازمایش شده و به دست می آید. گفتنیست از این روش در سیستم های بزرگ و یا با حساسیت بالا استفاده می شود.

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برق و دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

 

برقاب صنعت


گروه صنعتی برقاب صنعت با ربع قرن تجربه در زمینه فروش و خدمات رسانی انواع موتورآلات و تجهیزات صنعتی کشاورزی مفتخر است. در جهت آسان سازی کسب اطلاعات فنی مهندسی و خرید محصولات برای شما هموطن گرامی فروشگاه آنلاین برقاب صنعت وابسته به گروه صنعتی برقاب صنعت را در اختیار شما هموطن گرامی قرار دهد. تا در هر جای ایران پهناور که در حال کار و زندگی می باشید. به راحتی از خدمات تخصصی فنی و مهندسی و خرید مطمئن بهره مند شوید.

مهندسین ما در واحد فنی منتظر شما هستند. تا در طراحی ، خرید، و انجام انواع پروژه های کشاروزی، صنعتی و ساختمانی ( گلخانه صنعتی، پرورش ماهی، انواع صنایع سبک و سنگین، صنایع شیمیایی، راهسازی، دامداری و دامپروری) دانش کافی و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.

لازم به ذکر است که قیمت ها در فروشگاه آنلاین برقاب صنعت، نازلترین قیمت در بازار است. و مشاورین فنی و تخصصی گروه برقاب صنعت در زمینه های مختلف فعالیت این گروه، اعم از آبرسانی ساختمانی و خانگی توسط پمپ آب های خانگی. ساخت دستگاه های تخصصی توسط الکتروموتور ها و گیربکس ها در صنایع کوچک و بزرگ. کشاورزی و تجهیزات آن در مزارع، باغها، و یا گلخانه ها یا پرورش دام، طیور و آبزیان. راهسازی و ساختمان سازی توسط ابزار و تجهیزات تخصصی، از مجرب ترین و خبره ترین مشاوران تخصصی در آن زمینه هستند. لذا به شما صنعتگر، کشاورز و یا هموطن گرامی این اطمینان اگر می دهیم که با یک بار خرید یا مشاوره مشتری دائم برقاب صنعت خواهید شد.

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X