فشار و هد پمپ

فشار و هد پمپ

LOWARA CEAM

گروه صنعتی برقاب صنعت

اندازه گیری فشار

نیرو،معادل فشار ضرب در سطح (A) می باشد:       F=P×A

فشار، معادل نیرو تقسیم بر سطح (A) می باشد:    P=F/A

اگر فشازی به سطح سیال وارد کنید، این فشار به طور یکنواخت در تمام جهات از سیال کنار دیواره تا سیال ته مخزن ، توضیع خواهد شد(قانون پاسکال). واحد فشار به اساس واحد پند بر اینچ مربع(IN2 یا PSI/LBS) یا کیگو گرم بر سانتیمتر مربع(KG/CM2) است.  انرازه گیری فاشار در خواستی سیستم اصلی ترین عامل در انتخاب پمپ انتقال سیالات می باشد.

[psfw slug=”14603″]

فشار اتمسفریک(ATM)

فشار اتمسفریک نیرویی است که توسط وزن هوا روی واحد سطح اعمام می شود(ATM=4.7PSIA). با افزایش ارتفاع از سطح دریا، فشار اتمسفریک نیز کاهش خواهد یافت. در سیستم های بزرگ و یا پیچیده در انتخاب پمپ تاثیر گذار است.

جهت مشاهده انواع پمپ طبقاتی اینجا کلیک کنید

نمودار هد استاتیک
نمودار هد استاتیک

فشارمطلق(PSIA)

فشار مطلق ، فشار اندازه گیری شده از مرجع فشار صفر می باشد. این فشار سطح دریا PSIA =14.7 است. فشار مطلق به وسیله فشار سنج های مرکب ثبت می شود.

فشار نسبی(PSIG)

فشار نسبی، فشاری است که توسط فشار سنج ساده مشخص می شود. فشار سنج های ساده دارای یک مرجع صفر مصنوعی در فشار اتمسفریک هستند. فشار نسبی از این فورمول به دست می اید: PSIG=PSIA-ATM

خلاء

عبارت خلاء برای فشار های زیر اتفسفر بکار می رود (گاهی خلاء را به صورتPSIمنفی روی فشار سنج ها نشان می دهند). مقیاس دیگری که استفاده می شود این جیوه است: 14.7PSIA=29.92HG اما مقیاسی که عموما به کار می رود کیلو پاسکال است : 14.7PSIA=100KP

[psfw slug=”%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d9%88-%da%af%db%8c%d8%b1%d8%a8%da%a9%d8%b3″]

انواع خلاء

راه های گوناگونی برای توصیف فشار خلاء وجود دارد . فشار سنج های ساده خلاء را به صورت منفی و فشار سنج های مرکب به صورت مثبت نشان می دهند. هوا شناسان، این جیوه را برای پیش بینی های روزانه و میلی بار(هر100میلی بار برابر فشار اتمسفریک است) را برای نشان دادن ناحیه کم فشار در تند باد ها بکار می برند . اپراتور های دیگ بخار نیز، اینچ سطون آب و میلی متر جیوه را برای خلاء مورد استفاده قرار می دهند.

ساسندگان پمپ ، خلاء را مقدار آب مکیده شده توسط یک سطون عمودی بر حسب فوت(فوت آبOPSIA=-33/9) و صنایع دارو سازی و شیمییایی، پاسکال (10000000PASCAL=فشار اتمسفریک) وعبارت TORR را در نظر می گیرند که این تنوع استفاده از واحد ها و مقادیر خود باعث سر در گمی می شود. در مورد پمپ ها، بهتر است خلاء را عددی مثبت و کمتر از 14.7 PSI محاسبه کنیم. به عقیده اینجانب در نظر گرفتن خلاء به این شکل در فهم هد مکش مثبت خالص (NET (POSITIVE SUCTION HEAD یا به اختصار NPSH، کاویتاسیون (حفره زایی) سرعت ویژه مکش (NSS) و قابلیت پمپ برای مکش سیال (هر چند پمپ واقعی توان مکش ندارد) بسیار موثر است. به باد داشته باشیم که خلاء یعنی عدم وجود فشار اتمسفریک که مقدار آن هیچگاه یک عدد منفی نیست.

هد پمپ

هد پمپ ، مقدار کار خلص انجام شده توسط پمپ بر روی سلال را نشان می دهد که از چهار قسمت تشکیل شده  است، هد استاتیک(STATIC HEAD) یا به اختصار HS یا همان تراز ارتفاع ، هد فشار پمپ (PRESSUR HEAD) یا به اختصار HP یا مقدار فشاری که باید پمپ بر آن غلبه کند. هد سرعت (VELOCITY HEAD) یا به اختصار HV و هد اصتکاک (FRICTION HEAD) یا به اختصار HF که شامل اصتکاک و دیگر مقاومت های سیستم لوله کشی است.

فرمول هد به صورت زیر می باشد:

H=P/D

سیستم بسته

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برق و دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

برقاب صنعت


گروه صنعتی برقاب صنعت با ربع قرن تجربه در زمینه فروش و خدمات رسانی انواع موتورآلات و تجهیزات صنعتی کشاورزی مفتخر است. در جهت آسان سازی کسب اطلاعات فنی مهندسی و خرید محصولات برای شما هموطن گرامی فروشگاه آنلاین برقاب صنعت وابسته به گروه صنعتی برقاب صنعت را در اختیار شما هموطن گرامی قرار دهد. تا در هر جای ایران پهناور که در حال کار و زندگی می باشید. به راحتی از خدمات تخصصی فنی و مهندسی و خرید مطمئن بهره مند شوید.

مهندسین ما در واحد فنی منتظر شما هستند. تا در طراحی ، خرید، و انجام انواع پروژه های کشاروزی، صنعتی و ساختمانی ( گلخانه صنعتی، پرورش ماهی، انواع صنایع سبک و سنگین، صنایع شیمیایی، راهسازی، دامداری و دامپروری) دانش کافی و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.

لازم به ذکر است که قیمت ها در فروشگاه آنلاین برقاب صنعت، نازلترین قیمت در بازار است. و مشاورین فنی و تخصصی گروه برقاب صنعت در زمینه های مختلف فعالیت این گروه، اعم از آبرسانی ساختمانی و خانگی توسط پمپ آب های خانگی. ساخت دستگاه های تخصصی توسط الکتروموتور ها و گیربکس ها در صنایع کوچک و بزرگ. کشاورزی و تجهیزات آن در مزارع، باغها، و یا گلخانه ها یا پرورش دام، طیور و آبزیان. راهسازی و ساختمان سازی توسط ابزار و تجهیزات تخصصی، از مجرب ترین و خبره ترین مشاوران تخصصی در آن زمینه هستند. لذا به شما صنعتگر، کشاورز و یا هموطن گرامی این اطمینان اگر می دهیم که با یک بار خرید یا مشاوره مشتری دائم برقاب صنعت خواهید شد.

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X