الکتروپمپ های شناور پمپیران

الکتروپمپ های شناور پمپیران

شناور طبقاتی پمپیران

گروه صنعتی برقاب صنعت

کمپانی پمپیران

کمپانی تولیدی صنایع آبرسانی پمپیران در سال 1354 با نام تجاری صنایع پمپ سازی ایران فعالیت خود را در زمینه تولید انواع پمپ آب آغاز کرد. از اولین محصولات کارخانه پمپیران می توان به تولید انواع پمپ و الکتروموتور شناور (تحت پرو لیسانس KSB ) اشاره کرد.

شرکت و کارخانه پمپیران در شمال غربی ایران در شهر تبریز قرار دارد. کارخانه پمپیران در سال 1365 شروع به ساخت محصولات سفارشی کرد. و موفق گردید به عنوان اولین تولید کننده صنعت پمپ سازی را در ایران بومی سازی نماید. شرکت پمپیران که خود زیر مجموعه هلنینگ گروه صنایع پمپ سازی ایران می باشد. محصولات متنوع خود را مطابق استاندارد های بین المللی API 610 – ISO 5199 – NFPA 20 – ISO 9908  تولید می نماید.

پمپیران همکنون یکی از معتبر ترین و شناخته شده ترین شرکت ها در صنایع پمپ سازی در ایران و خاور میانه می باشد. و با استفاده از علم و تکنولوژی روز جهان محصولاتی قابل رقابت با تولید کنندگاه اروپایی تولید می کند. گفتنیست شرکت پمپیران با متنوع کردن و ارتقاء بخشیدن به محصولات تولیدی خود، پاسخ گوی نیاز بسیاری از صنایع مانند، صنایع فولاد، صنایع مس، نفت و پروشیمی، دریای و نیروگاهی و صنعت آب در کشور و منطقه می باشد.

جهت مشاهده پمپ های شناور پمپیران اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده پمپ های شناور 8 اینچ پمپیران اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده پمپ های شناور 6 اینچ پمپیران اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده پمپ های شناور 5 اینچ پمپیران اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده پمپ های شناور 4 اینچ پمپیران اینجا کلیک کنید

 

 شرکت های زیرمجموعه صنایع پمپ سازی ایران

  • شرکت نوید سهند
  • شرکت نوید موتور
  • شرکت تلمبه سازان تبریز
  • شرکت راشا
  • شرکت آذر فولاد گداز

محصولات تولیدی پمپیران

پمپ و الکتروموتور شناور

پمپ های طبقاتی غرق آبی که به نام پمپ شناور شناخته می شوند. دستگاهی دو جزء می باشد، که از یک پمپ عمودی طبقاتی گریز از مرکز و یک الکتروموتور عمودی آسنکرون، جریان متناوب قفس سنجابی تشکیل می شود. این پمپ ها جهت پمپاژ آب از چاه های عمیق و نیمه عمیق ساخته می شوند. با پیشرفت تکنولوژی و صراحی مهندسی، دامنه ارتفاع و آبدهی پمپ شناور پمپیران محدوده وسیعی را تامین می کند.

مشخصات کلی

آبدهی تا 650 متر مکعب در ساعت (m3/h) و ارتفاع 300 متر محدوده قابل توجهی است که توسط تیپ های مختلف الکترو پمپ شناور پمپیران پوشش داده می شود. الکتروموتور های شناور به صورت دو قطب تا 350 کیلو وات جهت تامین قدرت کافی برای پمپ های شناور با آبدهی بالا تولیدد می گردد.

بر اساس شرایط کاری مختلف از آلیاژ های مختلفی جهت ساخت پمپ های شناور پمپیران استفاده می شود. که امکان پمپاژ انواع سیالات از آب تمیز تا آب ها با خاصیت شیمیایی خورندگی بالا را فراهم می سازد. جهت پمپاژ آبهای دارای ذرات ساینده نیز پمپ های خاصی با محفظه ها و پروانه هایی از آلیاژ مخصوص تولید می شود.

مشخصات کلی الکترو پمپ شناور پمپیران

شناور پمپیران
شناور پمپیران

الکتروموتور شناور پمپیران

الکتروموتور های شناور پمپیران از نوع قفس سنجابی آسنکرون سه فاز شناور بوده و با آب بر می شوند.

به لحاظ رعایت نکات ایمنی، این الکترو پمپ ها نباید در استخر شنا نصب شوند.

با توجه به اینکه الکتروموتور پمپ شناور پمپیران برای کار در چاه های عمیق و نیمه عمیق طراحی می شوند، قطر خارجی آنها کوچک در نظر گرفته می شود.

خنک کاری سیم پیچ الکترو پمپ شناور پمپیران توسط جریان آب مورد پمپاژ در اطراف بدنه موتور انجام می گیرد.

استاتور

محفظه استاتور از آب پر می شود بنابراین قبل از راه اندازی الکترو پمپ شناور پمپیران، از پر بودن محفظه الکترو موتور از آب اطمینان حاصل شود. آب مورد استفاده برای پر کردن موتور شناور پمپیران، نباید خورنده یا ساینده باشد. آب شرب تصفییه شده مناسب ترین آب جهت پر کردن محفظه سیم پیچ موتور، می باشد.

طراحی و مهندسی ساخت الکتروموتور ها، باعث می شود که موتور بتواند، قدرت کافی را برای تمام نقاط کاری بر روی منحنی پمپ با در نظر گرفتن ضریب اطمینان لازم تامین کند. به صورتی که حداکثر دمای الکتروموتور تحت بار ایجاد شده از 55 درجه سانتی گراد تجاوز نمی کند.

سیم پیچ

الکتروموتور های پمپ شناور پمپیران از سیم پیچ خاص بهره می برند. سیم مورد استفاده در ساخت موتور پمپ های شناور پمپیران ، از نوع عایق دار روکش پلیمری می باشد، که مانع هر گونه تماس آب داخل موتور با هسته مسی سیم می شود. همچنین مفصل ها، اتصالات و سربند های داخل موتور نیز دارای چنین درجه حفاظتی می باشند.

در صورتی که درجه دمای آب مورد پمپاژ بیشتر از میزان تعریف شده باشد، باید از موتور با طراحی ویژه استفاده شود.

روتور

روتور از نوع قفس سنجابی می باشد. و ورق های مغناطیسی روتور روی یک محور فولادی سنگ خورده سوار می شوند که از نظر ابعاد به انتقال توان مورد نیاز جهت کار پمپ است.

درجه عایقی و حفاظت

موتور پمپ شناور پمپیران، در محفظه آببندی شده مطابق استاندارد درجه حفاظت ip58 و ip68 قرار می گیرد. مقاومت عایقی دستگاه کامل و بدون نصب کابل انتقال قدرت در حدود 50m می باشد.

در صورت سفارش، تمام رنج های الکتروموتور های شناور پمپیران را می توان به در جه محافظ حرارتی pt100 مجهز نمود.

یاتاقان های الکترو پمپ شناور پمپیران

روتور روی یاتاقان های شعاعی با خاصیت روانکاری خوب، دوران می کند. این یاتاقان ها شیار مخصوصی دارند که روانکاری فیلم آب را تسهیل می کند. نیروی هیدرولیکی محوری پمپ و وزن اجزای گردان از طریق یک دیسک به یاتاقان کفگرد منتقل می شود. یاتاقان کفگرد دارای بالشتک هایی است که از نظر شکل و اندازه چنان طراحی شده اند که با ایمنی کامل کلیه بار های وارده را تحمل می کنند.

در طراحی الکترو پمپ های شناور پمپیران ، امکان بهره برداری بلند مدت بدون نیاز به سرویس و تعمیرات در نظر گرفته شده است. بنابراین مطابق طراحی خاص آنها، روانکاری یاتاقان ها توسط آب داخل موتور انجام می گیرد و هیچگونه روغنکاری نیاز نیست.

رنگ

تمام  قطعات موتور که از چدن ریخته گری می شوند و قطعاتی که در تماس با آب قرار می گیرند توسط لایه ای از رنگ اپوکسی پوشش داده می شوند. محصول مونتاژ شده نیز توسط لایه دومی از رنگ مناسب پوشش داده می شود.

محافظت الکتروموتور شناور پمپیران

آببندی

آببندی دینامیک الکتروموتور شناور پمپیران توسط انواع کاسه نمد و رینگ های آببندی تامین می شود. در صورتیکه کیفیت آب مورد پمپاژ ایجاب نماید، این مجموعه را می توان با آببند مکانیکی تعویضنمود. تیپ 14B با آببند مکانیکی تولید می شود.

آببندی شناور پمپیران
آببندی شناور پمپیران

در قسمت پایین الکتروموتور شناور پمپیران دیافراگمی وجود دارد که تغییرات حجم آب داخل موتور در اثر حرارت را جبران نموده و در شرایط عادی از ورود آب چاه از طزیق آببندی یا سوپاپ ها به داخل موتور جلوگیری می کند.

کابل های قدرت و تجهیزات ایمنی نیز به صورت بدون نشت آببندی می شوند.

تجهیزات ایمنی

در صورت درخواست، الکتروموتور شناور پمپیران به سنسور PT101 و رله مربوط مجهز می شوند. این قطعه در واقع یک ترمومتر الکتریکی است که دمای داخل الکتروموتور را اندازه گیری نمود و می توان مقدار آرا بر روی نمایشگر کنترل مشاهده کرد. همچنین با استفاده از این دستگاه می توان فرمان هایی برای ارسال علایم هشدار دهنده و یا راه اندازی و یا قطع سیستم قدرت ارسال نمود تا از سوختن الکتروموتور شناور جلوگیری شود.

نصب شناور پمپیران
نصب شناور پمپیران

خنک کاری الکتروموتور پمپ شناور پمپیران

خنک کاری الکتروموتور پمپ شناور پمپیران توسط آب داخل آن و آبی که روی پوسته خارجی استاتور جریان دارد صورت می گیرد. آب مورد پمپاژ باید از طریق حلقه ای که بین بدنه موتور و لوله جدار چاه و یا بین بدنه موتور و غلاف خنک کننده تشکیل می شود، جریان یابد. سرعت آب عبوری باید بین 0.25 الی 3 متر بر ثانیه باشد.

در راه اندازی اولیه تجهیزات، اولین مورد اساسی کنترل پر بودن داخل موتور از آب تمیز است در غیر این صورت موتور در چند ثانیه دچار خرابی می شود. چنانچه الکتروموتور شناور پمپیران قبلا از آب پر شده و در آب چاه غوطه ور باشد نیازی به کسب اطمینان از پر بودن آن نیست. ولی اگر تحت هر شرایطی الکتروموتور شناور پمپیران از آب خارج شود و آببندی آن در اثر سایش و ضربه صدمه دیده و نشتی آب روی داده باشد، لازم است که پر بودن محفظه الکتروموتور پمپ شناور پمپیران بازرسی شود.

ساختمان اجزاء هیدرولیکی پمپ شناور پمپیران

پمپ شناور در واقع یک پمپ گریز از مرکز چند طبقه عمودی می باشند. هر طبقه شامل پروانه، محفظه، یاتاقان شعاعی و رینگ سایشی است.

پروانه

پروانه ها بسته چند کاناله و شعاعی و یا جریان مختلط می باشند.

پروانه پمپیران
پروانه پمپیران

پروانه ها بالانس دینامیکی می شوند. طراحی پروانه ها به گونه ای است که نیروهای محوری به حداقل برسد. به جز تیپ 152 URD در تمام تیپ های شناور های تولیدی پمپیران، پروانه توسط خاری که با بوش فاصله نیز درگیر است روی محور سوار می شود و قطعات مونتاژ شده در انتهای محور توسط مهره محکم می شوند. این روش مطمئن ترین و کارا ترین راه حل است به طوری که پروانه تحت هیچ نوع تنشی در جای خود شل نمی شود.

به علاوه محور پمپ به وسیله پروانه ها و بوش پروانه ها و بوش فاصله در مقابل خوردگی و سایش توسط سیال مورد پمپاژ حفاظت می شود که حاصل آن کارایی، استحکام و طول عمر بیشتر پمپ وکاهش هزینه بهره برداری و تعمیرات می باشد.

پروانه شناور پمپیران
پروانه شناور پمپیران

محفظه مکش پمپ شناور پمپیران

روی این قطعه ورق صافی از جنس فولاد ضد زنگ و ترکیب شوندگی با استاندارد 1.4016 نصب می شود و از ورود ذرات خارجی بزرگ که می تواند باعث تخریب قطعات و یا مسدود نمودن کانال های پروانه شود، جلوگیری می کند.

شکل و ابعاد داخلی محفظه مکش به نحوی انتخاب می شود که سیال به روانی از صافی به پروانه اول هدایت شود. این قطعه وظیفه اتصال بین الکتروموتور و پمپ شناور را نیز انجام می دهد.

محفظه طبقاب پمپ شناور پمپیران

هر محفظه شامل یک یاتاقان شعاعی است که تکیه گاه محور پمپ محسوب می شود و طراحی آن به نحوی است که توسط سیال مورد پمپاژ روانکاری می شود. بسته به تیپ پمپ ممکن است دیفیوزر نیز قسمتی از محفظه طبقات باشد.

رینگ سایشی پمپ شناور پمپیران

در تمام تیپ های تولیدی محفظه دارای رینگ سایشی پرس شده در محل قرار گرفتن ورودی پروانه می باشد. این رینگ ها برای تامین لقی لازم بین پروانه و محفظه طراحی شده اند به نحوی که اتلافات داخلی پمپ به حداقل برسد.

رینگ های سایشی باید شرایط کاری سختی را تحمل کنند که شامل سایش، به علت وجود ذرات و خورندگی در اثر تماس با سیال می باشد. پمپ شناور پمپیران با رینگ سایشی قابل تعویض طراحی می شوند تا باعث کاهش هزینه تعمیرات و افزایش عمر کاربری پمپ شناور پمپیران شود.

سوپاپ (شیر یکطرفه)

تمام مدل های دارای سوپاپ در خروجی پمپ شناور می باشند که عملکرد آن جلوگیری از برگشت سیال پمپاژ شده است.

آلیاژ های بکار رفته در ساخت پمپ شناور پمپیران

آلیاژ مورد استفاده در ساخت الکتروموتور شناور پمپیران

آلیاژ های استفاده شده پمپیران
آلیاژ های استفاده شده پمپیران

جهت پمپاژ سیالاتی که دارای خورندگی می باشند می توان قطعات پمپ را از آلیاژ های مختلفی تولید نمود که مقاومت لازم را برابر سایش و خورندگی داشته باشد.

بهتر است برای انتخاب نوع آلیاژ آنالیز شیمیایی سیال مورد بررسی قرار گیرد.

جدول آلیاژ پمپیران
جدول آلیاژ پمپیران

روش های نصب در ایستگاه پمپاژ

طرح های مختلفی برای افزایش کارایی محصول برای شرایط مورد نظر بهره بردار و حل مشکلات بهره برداری توصیه می شود.

نصب افقی الکتروپمپ شناور پمپیران

پمپ شناور به طور کلی برای نصب به صورت عمودی طراحی شده است. ولی اکثر تیپ ها را می توان با در نظر گرفتن ملاحظاتی به صورت افقی نصب کرد.

  • لوله غلاف خنک کننده
  • تکیه گاه و مخازن
  • اطمینان سطح آب داخل الکتروموتور
  • طول موتور یک عامل محدود کننده است، این مشکل را در برخی موارد می توان با انتخاب الکتروموتور قوی تر از استاندارد تولید کننده حل کرد.
  • به دلیل خمش محور، تعداد طبقات پمپ نیز محدود می شود.
  • پمپ حداقل باید یک متر زیر آب باشد تا از مکیده شدن هوا به داخل آن جلوگیری شود. حداقل سطح آب بالای پمپ به عوامل دیگری مانند میزان آشفتگی جریان در منبع، مقدار آبدهی و شرایط حفره زایی ( کاویتاسیون) پمپ نبز بستگی دارد.
نصب شناور پمپیران
نصب شناور پمپیران

نصب الکتروپمپ شناور به شکل بوستر پمپ

از الکتروپمپ شناور پمپیران می توان برای تامین هر گونه افت فشار یا آبدهی در خطوط آبرسانی استفاده کرد. در این آرایش الکتروپمپ شناور، استاندارد در داخل یک لوله غلاف قرار می گیرد که به صورت سری یا موازی در خط لوله بسته می شود. این تجهیزات را می توان به صورت افقی یا عمودی نصب کرد.

شناور پمپیران بوستر شده
شناور پمپیران بوستر شده

پمپ شناور با لوله غلاف خنک کننده

معمولا خنک کاری الکتروموتور پمپ شناور پمپیران توسط جریان آب ایجاد شده در اطراف الکتروموتور پمپ شناور تامین می شود. در شرایطی که امکان خنک کاری بهینه وجود نداشته باشد مانند شرایطی که پمپ شناور در مخزن یا چاهک نصب می شود و ورودی آبدر بالای پمپ قرار دارد، ارایش مناسب، استفاده از لوله غلاف خنک کاری است. توصیه می شود که در این شرایط کاری، از حفاظت حرارتی PT100 استفاده شود.

 

غلاف شناور پمپیران
غلاف شناور پمپیران

موارد مصرف الکتروپمپ شناور پمپیران

حوزه وسیعی از کاربرد برای این پمپ ها وجود دارد هر چند که پمپ شناور به ویژه برای موقعیتی که فضای نصب بسیار محدود است طراحی شده اند. به لحاظ رعایت مکات ایمنی، این الکتروپمپ ها نباید در استخر شنا نصب شوند.

با انتخاب حالت های مختلف نصب می توان از پمپ شناور جهت مصرف در موارد بیشماری در زمینه پمپاژ سیالات استفاده کرد.

  • تامین آب آشامیدنی
  • تامین آب فرایند های صنعتی
  • تامین آب کشاورزی
  • تامین آب پرورش دام و طیور
  • تخلیه آب معادن
  • جبران فشار طرح های آبرسانی (بوستر)
  • پمپاژ از مخازن
  • برداشت آب از رودخانه و دریاچه سدها
  • برداشت آب از دریا
  • برداشت از چاه های عمیق ونیمه عمیق
  • آتش نشانی

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برق و دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

برقاب صنعت


گروه صنعتی برقاب صنعت با ربع قرن تجربه در زمینه فروش و خدمات رسانی انواع موتورآلات و تجهیزات صنعتی کشاورزی مفتخر است. در جهت آسان سازی کسب اطلاعات فنی مهندسی و خرید محصولات برای شما هموطن گرامی فروشگاه آنلاین برقاب صنعت وابسته به گروه صنعتی برقاب صنعت را در اختیار شما هموطن گرامی قرار دهد. تا در هر جای ایران پهناور که در حال کار و زندگی می باشید. به راحتی از خدمات تخصصی فنی و مهندسی و خرید مطمئن بهره مند شوید.

مهندسین ما در واحد فنی منتظر شما هستند. تا در طراحی ، خرید، و انجام انواع پروژه های کشاروزی، صنعتی و ساختمانی ( گلخانه صنعتی، پرورش ماهی، انواع صنایع سبک و سنگین، صنایع شیمیایی، راهسازی، دامداری و دامپروری) دانش کافی و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.

لازم به ذکر است که قیمت ها در فروشگاه آنلاین برقاب صنعت، نازلترین قیمت در بازار است. و مشاورین فنی و تخصصی گروه برقاب صنعت در زمینه های مختلف فعالیت این گروه، اعم از آبرسانی ساختمانی و خانگی توسط پمپ آب های خانگی. ساخت دستگاه های تخصصی توسط الکتروموتور ها و گیربکس ها در صنایع کوچک و بزرگ. کشاورزی و تجهیزات آن در مزارع، باغها، و یا گلخانه ها یا پرورش دام، طیور و آبزیان. راهسازی و ساختمان سازی توسط ابزار و تجهیزات تخصصی، از مجرب ترین و خبره ترین مشاوران تخصصی در آن زمینه هستند. لذا به شما صنعتگر، کشاورز و یا هموطن گرامی این اطمینان اگر می دهیم که با یک بار خرید یا مشاوره مشتری دائم برقاب صنعت خواهید شد.

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X