هد مکشی مثبت خالص

هد مکشی مثبت خالص

مکش منفی پمپ آب پمپیران

گروه صنعتی برقاب صنعت

برای اطمینان از دست یابی به هد و دبی و بازدهی کامل پمپ آب، به هیدرولیکی مناسبی در ورودی آن لازم است. هد مکشی مثبت خالص لازم (NPSHR) گفته می شود که می توان آن را بر حسب محور عمودی دیگری رسم کرد. NPSHR باید به وسیله ی سیستم (NPSHA) فراهم شود تا پمپ آب به طور کامل به هد _ دبی نشان داده شده در منحنی ها برسد.

جهت مشاهده انواع پمپ های 10 اسب اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده انواع پمپ های 15 اسب اینجا کلیک کنید

منحنی بازده ی نشان داده شده در تصویر زیر کل قابلیت هیدرولیکی پمپ آب را هنگام کار با سرعت خاصی ارائه می دهد.

لوله مکش پمپیران WKL
لوله مکش پمپیران WKL

مقادیری که از این منحنی به دست می آید، عبارت اند از:

  • مقدار ظرفیتی که پمپ آب می تواند تولید کند؛
  • سطح هد کل که پمپ آب می تواند به سیستم اضافه کند؛
  • بازده ی پمپ آب
  • کمترین NPSH لازم برای تضمین ایجاد این قابلیت هیدرولیکی کل به وسیله پمپ آب.

[psfw slug=”14602″]

 

منحنی عملکرد پمپ آب

منحنی عملکرد مرکب پمپ آب همان طور که در تصویر شماره ی (۲.۸) نیز نشان داده شده است، قابلیت کل پمپ آب با قطرهای مختلف پروانه را از بیشترین تا کمترین مقدار نشان می دهد.

بالاترین منحنی در این سری، نشان دهنده ی بیشترین قطر و کمترین منحنی  نشان دهنده ی کمترین قطر ممکن برای پروانه است. چنانچه قطر مد نظر کمتر از حداقل میزان داده شده باشد، پروانه عملکرد مناسبی نخواهد داشت؛ اما منحنی های میانی، قطر پروانه را در مقادیری بین حداکثر و حداقل نشان می دهند که معمولا به دلخواه و فقط برای اهدافی خاص انتخاب می شوند.

در منحنی مرکب، نقاط مشترک بازده در منحنی های هد _ دبی مشخص می شوند؛ سپس با وصل کردن این نقاط به هم، مجموعه خطوط جدیدی ایجاد می شود که میزان بازده پمپ آب را نشان می دهد. منحنی نشان دهنده ی NPSHR را هم می توان رسم کرد.

نمودار توان ترمزی، نوع پمپی که عملکرد آن در منحنی مرکب رسم شده است و اغلب با آب سرد به کار گرفته می شود را هم می توان در این منحنی گنجاند. در این صورت، BHP نشان داده شده، فقط برای جابه جایی مایعی با وزن مخصوص ۱ محاسبه می شود.

هنگامی که میزان عملکرد پیش بینی شده ی پمپ آب در منحنی مشخصه ی عملکرد مثلا برابر gpm ۵۰۰ با هد دینامیکی کل ۶۰ فوت خوانده شود، باید توجه داشت که gpm۵۰۰ تنها در صورتی حاصل می شود که فشار تفاضلی دو سمت پمپ آب برابر با ۶۰ فوت باشد.با تغییر فشار سیستم که باعث تغییر هد دینامیکی کل پمپ آب می شود، میزان جریان هم متناسب با آن تغییر می کند. به بیان دیگر با افزایش هد دینامیکی کل، میزان جریان کاهش و با کاهش هد، میزان جریان افزایش می یابد.

[psfw slug=”%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d9%88-%da%af%db%8c%d8%b1%d8%a8%da%a9%d8%b3″]

ننقطه ی بازدهی بهینه (BEP)

همان طور که پیش از این نیز اشاره شد، نقطه ی بازدهی بهینه (BEP) پایدارترین وضعیتی است که پمپ آب در آن فعال است؛بنابراین، برای دست یابی به بیشترین درجه ی اطمینان، عملکرد پمپ آب باید در نزدیک ترین وضعیت ممکن به نقطه ی بازدهی بهینه باشد؛اگر عملکرد پمپ آب از نقطه ی بازدهی بهینه فاصله بگیرد ، سطح اطمینان پذیری نیز کاهش می یابد. از این رو اغلب سعی می شود، سطح کارکرد پمپ آب در گستره ی ۷۰% تا ۱۲۰% نقطه ی بازدهی بهینه حفظ شود. در طراحی هیدرولیکی پمپ آب و قابلیت های مربوط ممکن است، لازم شود کارکرد پمپ آب از مقادیر یاد شده نیز به نقطه ی بازدهی بهینه نزدیک تر هم بشود.

پمپ آب خارج از این گستره هم می تواند کار کند؛ اما این امر باعث کاهش اعتماد پذیری کاسه نمدها و یاتاقان ها می شود؛زیرا در این صورت وضعیت دیگری مطرح می شوند که به شکل نا مطلوبی بر این بخش ها تاثیر گذار خواهد بود. بخش های دیگری از جمله پروانه و حلزونی و محور هم تحت تاثیر وضعیت نا مطلوب پمپ آب قرار می گیرد و احتمال ایجاد فرسایش و خستگی در آن ها افزایش می یابد.

[psfw slug=”14603″]

انحراف پمپ آب

پمپ آب گریز از مرکز در یک دبی خاص کارکرد مطمئن خود را از دست می دهند. در این نقطه، خط منحنی عملکرد ارائه شده قطع خواهد شد. به این موقعیت انحراف پمپ آب اطلاق می شود. پس از آن، کارکرد پمپ آب، حتی با نزدیک شدن به این نقطه نیز باعث آسیب زدن و در بیشتر مواقع وارد شدن بار اضافی به موتور محرک خواهد شد.

از آن جایی که افزایش دبی پمپ آب، هد مکشی مثبت خالص (NPSH)بیشتری می طلبد، آسیب هایی که در دبی های بالا رخ می دهد، اغلب در نتیجه ی پدید آمودن فرآیند کاویتاسیون است.

 

[psfw slug=”14601″]

 

نقطه ی حداقل جریان

با توجه به الزامات کارکردی و استانداردهای اطمینان پذیر تجهیزات برای هر مصرف کننده ی نهایی، در هر منحنی پمپ آب می توات ، چند نقطه با کمترین جریان را مشخص کرد.

نخستین نقطه در این محور، نقطه ای است که دبی در آن به قدری کم است که به افزایش چشم گیر دمای پمپاژ منجر می شود؛ اما از آن جایی که پیشتر به برخی از موارد مرتبط با وضعیت کم دبی اشاره شد، افزایش دما در این جا اهمیت خود را از دست می دهد.

بازمکش وضعیتی است، با نشانه هایی مشابه فرآیند کاویتاسیون. بازگردش مکش بر اثر کارکرد پمپ آب با دبی کم رخ می دهد و اغلب، باعث فاصله گرفتن درجه اطمینان کارکرد پمپ آب از نقطه ی بازدهی بهینه (BEP) می شود. اما در برخی از صنایع، به این وضعیت <<حداقل جریان برای وضعیت کارکرد پایدار>> نیز گفنه می شود.

باز گردش دهش وضعیت دیگری است که کارکرد پمپ آب با دبی پایین موجب تسریع پیدایش آن می شود. سطح دبی در این وضعیت از زمانی که بازگردش مکش رخ می دهد، کمتر است و تقریبا علائم و نشانه های مشابهی دارد.

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برق و دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

برقاب صنعت


گروه صنعتی برقاب صنعت با ربع قرن تجربه در زمینه فروش و خدمات رسانی انواع موتورآلات و تجهیزات صنعتی کشاورزی مفتخر است. در جهت آسان سازی کسب اطلاعات فنی مهندسی و خرید محصولات برای شما هموطن گرامی فروشگاه آنلاین برقاب صنعت وابسته به گروه صنعتی برقاب صنعت را در اختیار شما هموطن گرامی قرار دهد. تا در هر جای ایران پهناور که در حال کار و زندگی می باشید. به راحتی از خدمات تخصصی فنی و مهندسی و خرید مطمئن بهره مند شوید.

مهندسین ما در واحد فنی منتظر شما هستند. تا در طراحی ، خرید، و انجام انواع پروژه های کشاروزی، صنعتی و ساختمانی ( گلخانه صنعتی، پرورش ماهی، انواع صنایع سبک و سنگین، صنایع شیمیایی، راهسازی، دامداری و دامپروری) دانش کافی و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.

لازم به ذکر است که قیمت ها در فروشگاه آنلاین برقاب صنعت، نازلترین قیمت در بازار است. و مشاورین فنی و تخصصی گروه برقاب صنعت در زمینه های مختلف فعالیت این گروه، اعم از آبرسانی ساختمانی و خانگی توسط پمپ آب های خانگی. ساخت دستگاه های تخصصی توسط الکتروموتور ها و گیربکس ها در صنایع کوچک و بزرگ. کشاورزی و تجهیزات آن در مزارع، باغها، و یا گلخانه ها یا پرورش دام، طیور و آبزیان. راهسازی و ساختمان سازی توسط ابزار و تجهیزات تخصصی، از مجرب ترین و خبره ترین مشاوران تخصصی در آن زمینه هستند. لذا به شما صنعتگر، کشاورز و یا هموطن گرامی این اطمینان اگر می دهیم که با یک بار خرید یا مشاوره مشتری دائم برقاب صنعت خواهید شد.

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X