هد مکش پمپ (NPSH)

هد مکش پمپ (NPSH)

پدیده کاویتاسیون

گروه صنعتی برقاب صنعت

هد مکش مثبت (NPSH) خالص

وقتی کسی کلید لامپ را می زند طبیعتا به اولین چیزی که فکر می کند نور و روشنایی است نه سیمها و جریانی که از آن می گذرد. به همین منوال کسی که یک پمپ صنعتی را راه اندازی می کند بیشتر به فکر سیستم لوله تخلیه، فشار و جریان است تا لوله مکش یا سیالی که وارد چشمی پروانه پمپ می شود. در این مقاله قصد داریم بر ضرورت مطالعه آنچه که در قسمت مکش اتفاق می افتد تاکید کنیم، زیرا به جر ات می توان که این قسمت، ریشه همه مشکلات پمپ بوده و تقریبا چهل در صد پمپ هایی که کارشان به تعمیر می کشد، همین مسئله است.

[psfw slug=”14603″]

جهت مشاهده پمپ های 4 اسب اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده پمپ های دو پروانه اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده انواع پمپ های طبقاتی اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده انواع پمپ سانتریفیوژ اینجا کلیک کنید

توضیح

در این مقاله به هد مکش مثبت خالص پمپ یا به اختصار NPSH، می پردازیم. NPSH، حداقل هدی است که پمپ برای انجام وظیفه خود به آن نیاز دارد. NPSH در قسمت مکش پمپ به علاوه محدوده چشمی پروانه پمپ اتفاق می افتد. NPSH با تمام ملاحظات مربوط به لوله مکش ، اتصالات، ارتفاع، فشار مطلق سیال در لوله مکش، سرعت و دمای سیال در ارتباط می باشد. اگر پمپ توانایی لازم برای تبدیل انرژی به فشار را نداشته باشد اصطلاحا می گوییم پمپ دچار کمبود NPSH است.

همچنین بزرگتر بودن نازل مکش پمپ نسبت به نازل تخلیه نیز به خاطر تامین NPSH است. زیرا اگر آهنگ خروج سیال بیشتر از ورود آن به پمپ باشد، پمپ با کمبود سیال مواجه خواهد شد.

[psfw slug=”14603″]

 NPSH

برای توصیف مقدار انرژی دسترس سیال که به پمپ وارد می شود، واحد اندازه گیری NPSH  را مقدار هد یا ارتفاع مکش پمپ بر حسب فوت در نظر می گیرند.

اکنون لازم است دو اصطلاح دیگر را نیز تعریف کنیم:

هد مکش مثبت خالص مورد نیاز یابه اختصار NPSHR که پمپ به آن نیاز دارد

هد مکش مثبت خالص در دسترس یا به اختصار NPSHA که معادل NPSH در نمام لوله ها، اتصالات و تانکهای قسمت مکش پمپ می باشد.

نکته

NPSHA در سیستم همیشه باید از NPSHR بیشتر باشد.

NPSHr (مورد نیاز)

مقدار انرژی موجود در سیال برای غلبه بر اتلافات اسطکاکی از نازل مکش به چشمی پروانه، بدون ایجاد تبخیر را npshr می گویند.  علاوه بر این  npshr یکی از مشخصه های پمپ بوده که در منحنی پمپ نیز قید شده است. npshr بسته به شرایط طراحی، اندازه و عمل کرد پمپ تغییر می کند و برای تعیین آن از آزمون لیفت یعنی ایجاد فشار منفی بر حسب اینچ جیوه  و تبدیل آن به هد مکش مثبت خالص مورد نیاز بر حسب فوت، استفاده می کنند.

نکته

راحت ترین راه برای درک npshr، این است که آن را به عنوان حداقل فشار مکش فرض کنیم و به همین دلیل لازم است تا سیال، پمپ شده در حالت مایع مانده و از تبخیر آن جلو گیری شود.

تعیین npsha

npsha، انرژی سیال در قسمت مکش پمپ بوده و مقدار آن بیشتر از فشار بخار مایع است.  npsha مشخصه ی از سیستم است که لزوما باید بزرگ تر از npshr  باشد (npsha > npshr ).

به عنوان یک قاعده کلی npsha حداقل باید 10% و  یا 3 ft بزرگ تر از npshr باشد. اما نظر اینجانب این است که npsha باید 50% بزرگ تر از npshr باشد تا از شروع کاویتاسیون جلوگیری شود. باز هم تاکید می کنیم که تعیین دقیق npshr  و ایجاد حاشیه امنیت بیشتر برای npsha باید قبل از هر کار دیگری صورت گیرد.

هد پمپ آب
هد پمپ آب

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برق و دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

برقاب صنعت


گروه صنعتی برقاب صنعت با ربع قرن تجربه در زمینه فروش و خدمات رسانی انواع موتورآلات و تجهیزات صنعتی کشاورزی مفتخر است. در جهت آسان سازی کسب اطلاعات فنی مهندسی و خرید محصولات برای شما هموطن گرامی فروشگاه آنلاین برقاب صنعت وابسته به گروه صنعتی برقاب صنعت را در اختیار شما هموطن گرامی قرار دهد. تا در هر جای ایران پهناور که در حال کار و زندگی می باشید. به راحتی از خدمات تخصصی فنی و مهندسی و خرید مطمئن بهره مند شوید.

مهندسین ما در واحد فنی منتظر شما هستند. تا در طراحی ، خرید، و انجام انواع پروژه های کشاروزی، صنعتی و ساختمانی ( گلخانه صنعتی، پرورش ماهی، انواع صنایع سبک و سنگین، صنایع شیمیایی، راهسازی، دامداری و دامپروری) دانش کافی و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.

لازم به ذکر است که قیمت ها در فروشگاه آنلاین برقاب صنعت، نازلترین قیمت در بازار است. و مشاورین فنی و تخصصی گروه برقاب صنعت در زمینه های مختلف فعالیت این گروه، اعم از آبرسانی ساختمانی و خانگی توسط پمپ آب های خانگی. ساخت دستگاه های تخصصی توسط الکتروموتور ها و گیربکس ها در صنایع کوچک و بزرگ. کشاورزی و تجهیزات آن در مزارع، باغها، و یا گلخانه ها یا پرورش دام، طیور و آبزیان. راهسازی و ساختمان سازی توسط ابزار و تجهیزات تخصصی، از مجرب ترین و خبره ترین مشاوران تخصصی در آن زمینه هستند. لذا به شما صنعتگر، کشاورز و یا هموطن گرامی این اطمینان اگر می دهیم که با یک بار خرید یا مشاوره مشتری دائم برقاب صنعت خواهید شد.

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X