پمپ های گریز از مرکز

پمپ های گریز از مرکز

پمپ اتا پمپیران

گروه صنعتی برقاب صنعت

پمپ آب

پمپ آب ابزاری مکانیکی است که فشار سیال را افزایش می دهد تا امکان غلبه بر تاثیرات ناشی از اصطکاک و گرانش و فشار های کارکرد سیستم وجود داشته باشد. به این ترتیب سیال از مکانی به مکان دیگر منتقل شود. با وجود تفاوت های موجود میان انواع پمپ ها ، بیش از ۸۰ درصد پمپ های که در صنعت استفاده می شود، از نوع پمپ هایی گریز از مرکز و تک مرحله ای و پمپ های مکشی هستند.

جهت مشاهده پمپ های سانتیریفوژ صنعتی لوارا اینجا کلیک کنید.

جهت مشاهده پمپ های صنعتی اینجا کلیک کنید

 

[psfw slug=”14603″]

 

پمپ سانتریفیوژ کوبله شده پنتاکس pentax
پمپ سانتریفیوژ کوبله شده پنتاکس pentax

عملکرد پمپ آب گریز از مرکز

ساختار پمپ آب گریز از مرکز به گونه ای است که با چرخش یک یا چند پروانه در داخل حلزونی پمپ آب ، سیال به جریان در می آید. سیال از طریق ورودی (چشمی) حلزونی به قسمت مرکزی پروانه وارد می شود و در آن جا به وسیله ی پره های پروانه به حرکت در می آید. چرخیدن پروانه با سرعت فراوان باعث ایجاد نیروی گریز از مرکزی می شود که سیال را از پره عا جدا کرده و آن را از ناحیه ی قطر خارجی پره ها با سرعت بیشتری تخلیه می کند. پیش از دهش سیال به سیستم لوله کشی، انرژی ناشی از سرعت سیال، به وسیله ی بدنه حلزونی به انرژی فشاری تبدیل می شود.

در میان تمامی پمپ آب های صنعتی موجود، دو نوع پمپ از همه متداول تر است و کاربرد بیشتری در صنعت دارند. یکی از این پمپ ANSI است که طبق استاندارد  “موسسه ی استاندارد API 610 “موسسه نفت امریکا (API 4)” برای خدمات عمومی پالایشگاه ها طراحی و ساخته می شوند.

[psfw slug=”14603″]

 

استاندارد های تولید پمپ انتقال سیالات

با وجود آن که در کشور های مختلف برای ساخت پمپ های صنعتی از معیار ها و ضوابط مربوط به استاندارد های مختلف، مانند استاندارد بین المللی ISO, استاندارد DIN آلمان و استاندارد BS انگلستان استفاده می شود؛ اما به طور کلی، ساختار و نحوه ی طراحی تمامی این پمپ ها شباهت بسیار فراوانی به پمپ های API و ANSI دارد.

طی سالیان گذشته پمپ هایی که بر مبنای استاندارد ANSI طراحی و ساخته می شدند، به منزله ی بهترین مدل پمپ آب های مکشی برای کاربرد های مرتبط با فرآیند های شیمیایی و انتقال آب و انتقال سایر مایعات با خورندگی کم استفاده شدع اند. یکی از مزیت های استاندارد ANSI آن است که طبق الزامات این استاندارد، امکان تغییر ابعاد و اندازه ی پمپ آب های تولید شده از یک سازنده به سازنده ی دیگر وجود دارد.

پمپ اتا پمپیران
پمپ اتا پمپیران

پمپ API

پمپ API انتخابی مناسب برای کاربردهای مربوط به پالایش نفت و صنایع وابسته به نفت و گاز و پتروشیمی به شمار می رود. این پمپ قابلیت کارکرد در سیستم هایی با فشار و دمای زیاد و همچنین مقاومت بیشتری در برابر خورندگی دارد. با وجود آن که در میان پمپ های API برخی انواع پمپ های با محور عمودی نیز وجود دارد؛ اما پمپ های افقی API  کاربردهای بسیار بیشتری دارند.

برای سهولت تعمیر و نگه داری پمپ ها، بدنه ی پمپ های تک مرحله ای به صورت دو تکه ساخته می شود. تفاوت مهم بین پمپ های ANSI و API  در مقدار فشار طراحی در نظر گرفته شده، برای بدنه ی پمپ است؛

معیار طراحی بدنه ی پمپ ANSI = فشار ۳۰۰psig در دمای ℉۳۰۰

معیار طراحی بدنه ی پمپ API = فشار ۷۵۰psig در دمای ℉ ۵۰۰

این اعداد نشان می دهند که پمپ API را می توان برای کاربردهایی با فشار و دمای زیاد استفاده کرد، در حالی که پمپ ANSI برای کاربردهایی با فشار و دمای کم کاربرد دارد.

کاربرد پمپ ها

بر مبنای انواع مهتلف سیالاتی که ممکن است به وسیله ی پمپ ها منتقل شوند، کاربردهای متعددی را نیز می توان برای آن ها دز نظر گرفت که این کاربردها عبارتند از :

  • هیدرو کربن ها
  • مواد شیمیایی
  • دو غاب ها
  • آب

هیدرو کربن ها از جمله محصولات نفتی به شمارمی روند که به سه دسته ی سبک و معمولی و سنگین تقسیم بندی می شوند. در دما و فشار جو، هیدروکربن های سبک به شکل بخار و هیدروکربن های معمولی به شکل مایع و هیدرو کربن های سنگین به شکل بسیار غلیظ یا حتی به صورت جامد موجود هستند.

پمپ 4 اینچ SAER BP
پمپ 4 اینچ SAER BP

مواد شیمیایی عبارت اند از :

اسیدهای قوی و عوامل قلیایی یا اکسید کننده که هم برای تجهیزات و هم برای محیط زیست بسیار مخرب و زیان آور هستند. شدت تخریب و میزان زیان آور بودن این مواد به اندازه ای است که در صورت نشتی به داخل ساختمان ممکن است، پرسنل ساختمان نیز در معرض خطر قرار گیرند.

دوغاب از مخلوط ذرات جامد در یک مایع بدست می آید که این مایع معمولا آب است. دوغاب در محصولات و مواد باز یافتی متعددی وجود دارد.

آب و سیالاتی مانند آن (نظیر برخی مواد شیمیایی ملایم) برای محیط زیست و تجهیزات مکانیکی هیچ ضرری ندارند و کار با آن ها نیز آسان است.

در صورت نشت سیالات با خاصیت خورندگی زیاد به بیرون پمپ ، ممکن است، بخار و مایعات سمی مختلفی تولید شود.

مثال

برای مثال، آزاد شدن بخار، برای هیدروکربن هایی که در وضعیت جوی به بخار تبدیل می شوند، خطر همیشگی به شمار می رود، همچنین می توان به دیگر مواد شیمیایی اشاره کرد که ممکن است، در معرض دماهای بسیار زیاد قرار گیرند. در صورتی که توده ی بخار آزاد شده در معرض جرقه قرار بگیرد؛ حتی ممکن است، آتش بگیرد یا منفجر شود.

در نتیجه، هنگام کار با این سیالات، علاوه بر توجه به بازدهی مناسب پمپ و جلوگیری از آسیب های محیطی، باید به نکات دیگری نیز توجه کرد که یکی از این موارد، ایمنی کارکنان است؛ بنابراین در انتخاب ANSI  و پمپ API باید ویژگی های خاص سیال و همچنین شرایط کارکرد را در نظر گرفت. یادآوری می کنیم که تفاوت اصلی بین این پمپ ها بیشتر ناشی از تفاوت در ملاحظات طراحی بدنه ی آن هاست.

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برق و دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

 

برقاب صنعت


گروه صنعتی برقاب صنعت با ربع قرن تجربه در زمینه فروش و خدمات رسانی انواع موتورآلات و تجهیزات صنعتی کشاورزی مفتخر است. در جهت آسان سازی کسب اطلاعات فنی مهندسی و خرید محصولات برای شما هموطن گرامی فروشگاه آنلاین برقاب صنعت وابسته به گروه صنعتی برقاب صنعت را در اختیار شما هموطن گرامی قرار دهد. تا در هر جای ایران پهناور که در حال کار و زندگی می باشید. به راحتی از خدمات تخصصی فنی و مهندسی و خرید مطمئن بهره مند شوید.

مهندسین ما در واحد فنی منتظر شما هستند. تا در طراحی ، خرید، و انجام انواع پروژه های کشاروزی، صنعتی و ساختمانی ( گلخانه صنعتی، پرورش ماهی، انواع صنایع سبک و سنگین، صنایع شیمیایی، راهسازی، دامداری و دامپروری) دانش کافی و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.

لازم به ذکر است که قیمت ها در فروشگاه آنلاین برقاب صنعت، نازلترین قیمت در بازار است. و مشاورین فنی و تخصصی گروه برقاب صنعت در زمینه های مختلف فعالیت این گروه، اعم از آبرسانی ساختمانی و خانگی توسط پمپ آب های خانگی. ساخت دستگاه های تخصصی توسط الکتروموتور ها و گیربکس ها در صنایع کوچک و بزرگ. کشاورزی و تجهیزات آن در مزارع، باغها، و یا گلخانه ها یا پرورش دام، طیور و آبزیان. راهسازی و ساختمان سازی توسط ابزار و تجهیزات تخصصی، از مجرب ترین و خبره ترین مشاوران تخصصی در آن زمینه هستند. لذا به شما صنعتگر، کشاورز و یا هموطن گرامی این اطمینان اگر می دهیم که با یک بار خرید یا مشاوره مشتری دائم برقاب صنعت خواهید شد.

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X