گیربکس خورشیدی کارکرد و موارد مصرف

گیربکس خورشیدی کارکرد و موارد مصرف

گروه صنعتی برقاب صنعت

 گیربکس خورشیدی 

توضیحات کلی

 گیربکس خورشیدی شامل یک دنده خورشیدی (مرکزی) که با دنده هرز گرد سیاره ای ( دنده پنیون )که روی محور نگهدارنده آن به صورت یکپارچه روی قفسه یا حامل سیاره ای قرار گرفته و قفسه هم در داخل دنده داخلی یا رینگی محصور  شده است. تنش های محرک روی دنده های دستگاه فشار  زیادی وارد می کند لذا بار متعادل می شود بنابراین این طرح دوام زیادتری پیدا می کند. دنده گیربکس خورشیدی نسبت به دنده استاندارد می تواند مقاوم تر باشد و گشتاورهای زیاد را انتقال نماید.

[psfw slug=”%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d9%88-%da%af%db%8c%d8%b1%d8%a8%da%a9%d8%b3″]

مجموعه قطعات خورشیدی (رینگی، خورشیدی، قفسه )در گيربكس های اتوماتیک به وسیله ی کلاچ ها و باندهایی ثابت و یا محرک می شوند. در حالت کلی می توان پنج حالت مختلف را در مجموعه مورد بررسی قرار داد. البته باید دانست که مجموعه نمی تواند پنج حالت را در گيربكس داشته باشد. در گيربكس ها برای ایجاد نسبت دنده ی مناسب از دو و یا سه مجموعه استفاده می کنند.

درگیربکس دنده خورشیدی چرخ دنده ها روی هم لغزیده دور  محوراصلی(میانی ) دنده (خورشیدی) دوران می کنند یک گیربکس دنده خورشیدی ازچرخ دنده خورشیدی ورینگی بادنده وتعدادی دنده ستاره ای ویک حلقه قفسه چرخ دنده های ستاره ای را تشکیل می دهد درسیستم دنده خورشیدی که دارای سه قسمت اصلی می باشد .یکی از این سه قسمت  باید ثابت باشد تا دوجز دیگر به عنوان محرک ومتحرک نیرو ایجاد شده را منتقل کنند.

 نوع راه اندازی و 5 مدل کلی کارکرد 

تعداد دنده های خورشیدی – تعداد دنده های رینگی – تعداد دنده های قفسه

منظور از محرک، عضوی است که گشتاور ورودی به آن وارد می شود و نیرو را به عضو متحرک منتقل می کند.

نسبت دنده = تعداد دنده های متحرک تقسیم بر تعداد دنده های محرک

انواع حالات کارکرد دستگاه

1. قانون خلاص: هیچ عضوی درگیر نمی باشد.

2. قانون مستقیم که کافی است دو عضو با هم یکپارچه شوند.

3. دنده عقب: در این حالت قفسه ثابت می شود و دو حالت خواهیم داشت که حالت مطلوب ان این است که خورشیدی محرک باشد و رینگی متحرک باشد. چون در این حالت افزایش گشتاور خواهیم داشت. حالت دوم افزایش نسبت دنده خواهیم داشت که برای دنده عقب مناسب نیست.

4. قانون دنده سنگین: که دو حالت دارد.

  • (قفسه متحرک – رینگی محرک – خورشیدی ثابت)

  • (قفسه متحرک – رینگی ثابت – خورشیدی محرک) حد اکثر  افزایش گشتاور

5. قانون اور درایو:

  • (قفسه محرک – رینگی ثابت – خورشیدی متحرک) حد اکثر  افزایش نسبت دنده

  • (قفسه محرک – رینگی متحرک – خورشیدی ثابت)

نوع انتقال

برای بررسی حالت ها باید ادراک خوبی داشت تا جهت دور اجزا را مجسم کرد. اگر ماکت این مجموعه را داشته باشید درک آن آسان تر خواهد بود.

برای هر دنده باید جهت دور خورشندی، رینگی، قفسه و پنیون ها را باید درنظر گرفت.

[psfw slug=”14600″]

جهت چرخش رینگی و پنیون همواره موافق یکدیگرند به علت دنده داخلی بودن رینگی و جهت چرخش خورشیدی و پنیون مخالف یکدیگرند همانند دو چرخ دنده خارجی

بررسی یکی از حالت ها (قانون دنده سنگین) خورشیدی محرک – قفسه متحرک – رینگی ثابت

همانطور که مشاهده میکنید قدرت (دور) از خورشیدی که موافق عقربه های ساعت میچرخد به قفسه منتقل می شود، چون رینگی ثابت است در نتیجه  پنیون ها مخالف می چرخند. جهت چرخش قفسه (خروجی ) در جهت موافق خواهد بود چون راه گریزی ندارد.

محاسن و تفاوت ها

  1. راندمان بسيار بالا تا 98%

  2. قابليت تحمل گشتاورهاي بسيار بالا به واسطه مكانيزم انتقال نيرو در بين طبقات

  3. حجم بسيار كم اين گيربكس ها با توجه به نحوه و شكل قرار گيري دنده ها

  4. محدوده دور نرمال در اين گيربكس ها 800 تا 5/0 دور

  5. دوام و استحكام بالا به دليل انتقال نيرو بين چرخ دنده ها و تقسيم متوازن بار در بين طبقات

  6. ارتعاش بسيار ناچيز و دقت بالاي ماشينكاري درچرخ دنده ها

  7. امكان كوپل بسيار ساده و سريع الكتروموتور بر روي اين گيربكس ها

  8. قابليت تحمل دور ورودي تا مرز 3500 دور در دقيقه

  9. امكان تأمين قطعات يدكي به صورت نامحدود و همچنين تعويص قطعات در محل نصب

  10. سرويس و نگهداري بسيار ساده و آسان

موارد مصرف

گيربكس خورشيدي با توجه به راندمان بالا، ابعاد كوچك، نصب و نگهداري آسان و قيمت مناسب با سرعت بالايي جايگاه وسيعي در صنايع مختلف پيدا كردند. برخي از كاربري هاي گیربکس خورشیدی عبارتند از:

  1. ميكسر صنايع آب و فاضلاب
  2. ميكسر صنايع معدني
  3. خطوط نورد فولاد
  4. توربين بادي
  5. آسياب خردكن مواد معدني
  6. بال ميل صنايع سيمان
  7.  ميكسر قير
  8. وينچ كشنده و …

با توجه به این موضوع که دانش و تجربه مهم ترین عامل در بهره برداری می باشد  با استفاده از مقاله های منتشر شده تخصصی گروه صنعتی برقاب صنعت می توانید دانش و اطلاعات خود را در مورد بهره برداری و نگهداری انواع الکتروموتور، الکتروگیربکس، پمپ آب، موتور برق و دیزل ژنراتور، … افزایش دهید.

برقاب صنعت


گروه صنعتی برقاب صنعت با ربع قرن تجربه در زمینه فروش و خدمات رسانی انواع موتورآلات و تجهیزات صنعتی کشاورزی مفتخر است. در جهت آسان سازی کسب اطلاعات فنی مهندسی و خرید محصولات برای شما هموطن گرامی فروشگاه آنلاین برقاب صنعت وابسته به گروه صنعتی برقاب صنعت را در اختیار شما هموطن گرامی قرار دهد. تا در هر جای ایران پهناور که در حال کار و زندگی می باشید. به راحتی از خدمات تخصصی فنی و مهندسی و خرید مطمئن بهره مند شوید.

مهندسین ما در واحد فنی منتظر شما هستند. تا در طراحی ، خرید، و انجام انواع پروژه های کشاروزی، صنعتی و ساختمانی ( گلخانه صنعتی، پرورش ماهی، انواع صنایع سبک و سنگین، صنایع شیمیایی، راهسازی، دامداری و دامپروری) دانش کافی و کاربردی را در اختیار شما قرار دهند.

لازم به ذکر است که قیمت ها در فروشگاه آنلاین برقاب صنعت، نازلترین قیمت در بازار است. و مشاورین فنی و تخصصی گروه برقاب صنعت در زمینه های مختلف فعالیت این گروه، اعم از آبرسانی ساختمانی و خانگی توسط پمپ آب های خانگی. ساخت دستگاه های تخصصی توسط الکتروموتور ها و گیربکس ها در صنایع کوچک و بزرگ. کشاورزی و تجهیزات آن در مزارع، باغها، و یا گلخانه ها یا پرورش دام، طیور و آبزیان. راهسازی و ساختمان سازی توسط ابزار و تجهیزات تخصصی، از مجرب ترین و خبره ترین مشاوران تخصصی در آن زمینه هستند. لذا به شما صنعتگر، کشاورز و یا هموطن گرامی این اطمینان اگر می دهیم که با یک بار خرید یا مشاوره مشتری دائم برقاب صنعت خواهید شد.

از اینکه گروه صنعتی برقاب صنعت را برای خرید و کسب اطلاعات فنی و مهندسی انتخاب و اعتماد کرده اید متشکریم.

تهران، خیابان سعدی جنوبی، پاساژ سعدی قدیم واحد ۴٫۶

تلفن تماس: ۳۶۶۱۳۷۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X